Sivu 1/1

P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 15 Tammi 2009 15:20
Kirjoittaja kapa
Onko kellään kokemusta lavariesan pulttijaon muutoksesta riesan pulttijaolle? Etupää on helppo tolpat vaihtamalla, mutta takarummut ovat hankalammat. P100:ssa on 9" jarrut takana, mutta mahtaisko sinne sopia farkkuriesan rummut? Akselisto kun on transun kavennettu. Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan.

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 15 Tammi 2009 15:56
Kirjoittaja lakari
Kuulostaa mielenkiintoiselta. En asiaa enempää tunne joten tämä on lähinnä arvailua. P100ssahan on Atlas-akseli, eikö vaan, viisaammat kertokoon. Näitä löytyy ainakin wanhoista Eskorteista sun muista. Ehkä takanavat saa sellaisesta henkilöautosta, tai jopa koko taka-akselin?

Eikö vannevalikoima miellytä? Edestä kun poistaa jaonmuutoskappaleen, niin paikalle sopinee scorpion/mersun vanteet. Miten lie takapään kanssa?

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 16 Tammi 2009 09:48
Kirjoittaja kapa
Vannevalikoima ei tosiaankaan ole kummoinen. Taitaa kolme neljä vannemallia löytyä Transitin pulttijaolla. Etupään muutos pulttijaon suhteen on tosiaan yksinkertainen, mutta se takunen... Muistan jostain lukeneeni akselinvaihdoista, oli Hiacen ja Volvon akselia ja joku jossain väläytteli jopa Transitin paripyöräperääkin. Mutta aivan heti en olisi kuitenkaan akselinvaihtoa käyttämässä.
Jossain "tuuninki"lehdessä oli kuva lavariesasta ja siinä oli nelipulttivanteet edessä ja takana. Liekö sitten spacereilla toteutettu, se jäi jutusta epäselväksi.

Mutta jos jollain on vinkkiä muutokseen, niin vastaus olisi tervetullut. Säästäisi vaivaa ja aikaa, kun ei tarvitsisi purkaa osia autosta ja lähteä niiden kanssa etsimään sopivia osia purkuautoista.

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 17 Tammi 2009 19:47
Kirjoittaja ramlerssi
eikös siihen vetariin saa porattua uuden jaon,vai olikos tässä sellanen tähden mallinen napa ku ransiitin sekunda peräs

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 13 Helmi 2009 19:35
Kirjoittaja Timppasavosta
Se etupään muutos voi olla helpoin toteuttaa vaihtamalla ne Sierran tolpat, kuten siinä GTi:n jutussa olleessa P100:ssa oli tehty. Tuo takapää tuottaa sitten enempi töitä, tuolla brittifoorumilla on asiaa puitu aika paljon. Kaivoin yhden juttusarjan aiheesta, tässäpä linkki: www.fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=13&t=15807 . Vaatii Lontoon murteen ymmärtämistä, tuosta threadista löytyy myös hyvät mittakuvat spacerin tekemistä varten sekä ohjeet siihen, miten saa koneistettua etunapoihin uuden jaon.

Miten muuten on, onko laillista muuttaa vannejakoa laittamalla spaceri? Miten saa katsastettua auton spacerilla? Entäs pakut, pitääkö vanteiden ja renkaiden olla kuormaakantavat, vaikka et tarvitsisi autoa kuormittaakaan?

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 15 Helmi 2009 13:03
Kirjoittaja jaska74
kapa kirjoitti:takarummut ovat hankalammat. P100:ssa on 9" jarrut takana, mutta mahtaisko sinne sopia farkkuriesan rummut?
en oikein ymmärtäny... farkkuriesassa on myös 9" rummut takana niin miksei sopis?

Miten muuten on, onko laillista muuttaa vannejakoa laittamalla spaceri?

ei ole
Miten saa katsastettua auton spacerilla?
ei mitenkään jos inssi huomaa ne

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 15 Helmi 2009 20:38
Kirjoittaja Timppasavosta
Käykääpäs varsin katsomassa uuden Sportvanin (Transitin) takavanteita / -napoja, kun siellä on paikoillaan Fordin omat 18" vanteet. Siellä nimittäin on spaceri paikoillaan! Ja ne on tehtaan laittamat. Joten, olisiko mahdollista hommata tälläiset Sportvanin spacerit ja koneistaa niihin uusi jako? Kun ne on kuitenkin Fraudin omat tekeleet... Pitäisikö tämä asia pystyä tarvittaessa todentamaan jotenkin? Onko tämäkään laillinen tie...

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 23 Helmi 2009 14:52
Kirjoittaja kapa
Tiedustelin jo spacereita varaosavarastolta ja olisivat tehneet ne mittojen mukaan. Tehtaalta tuli kuitenkin tieto, ettei niin paljon levittäviä voi tehdä (30-40 mm). Osa katsastusmiehistä ilmeisesti ymmärtää spacerit ja katsoo ne vanteiden sovituskappaleiksi. Osassa vanteita kun sellaisia pitääkin käyttää vanteiden sopivuuden takia. Mutta nyt sille asialle tuli tässä projektissa piste. Ei ole eikä tule...

Farkkuriesassa on kyllä ysituumaiset, mutta pulttijako ei ole transitin 5X160 mm. Ja p100 omistaa 10 tuumaiset vauhdin hillitsimet. Ja jarrukengissä on 70 mm leveä pinta. Riesassa jotain 56 mm. Pulttijako olisi saatava muutettua jo vetarin päästä saakka. Pelkkä rummun vaihto ei siis riitä. Toisaalta onko tuo nyt täysin mahdottomuus vaihtaa vetarin päähän uutta laippaa ja porata siihen sopiva pulttijako, kun vain tekee keskityksen huolella. Kun vain sitten löytää sopivan jarrurummun...

Niin ja kiitos tuosta nettilinkistä.

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 24 Helmi 2009 09:30
Kirjoittaja Timppasavosta
Ole vain hyvä tuosta linkistä. Oletko Kapa käynyt katsomassa tuota Sportvania, minä kävin eilen vielä uudemman kerran katsomassa sitä takanapaa ja siellä on todellakin spaceri! Entäs jos tilaisit sellaiset Fraudilta ja koneistaisit niihin uuden pulttijaon? Ne ainakin olisivat originellit varaosaspacerit...

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 27 Elo 2009 09:09
Kirjoittaja ramlerssi
etupäässä on alunperinkin spacerit, ottaa ne pois niin alta tulee volvon pulttijako 5x 108, ja saman spacerin voi käyttää takana väärin päin ,vaihtaa vaan pinnapultit toiseen paikkaan, pienen kartion joutuu tekeen että pinnapultti uppoaa pohjaan, ainakin meikäläisen p100:ssa on näin vm 90 2l ohc

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 03 Syys 2009 23:34
Kirjoittaja lakari
Voi jummi-jammi, että on yksinkertanen ratkaisu! :oops: Meni hienot mersun vanteetkin sivusuun kun ihmettelin. Mutta eikö jako ole 5X112 niinku granadassa ja mersussa ym.?

Re: P100 pulttijaon muutos

Lähetetty: 09 Syys 2009 13:10
Kirjoittaja ramlerssi
5x 108 olen oikeen mitannu ja kokeillu volvon vanne istuu just niinku pitää ja tuossa kuva http://www.nettiauto.com/ford/p100/2784784