Aika luopua vanhasta kansanvaunusta ja liittyä fordistien joukkoon.
Tuli hankittua otsikon mukainen kulkine 119tkm ajettuna. Haluttaisi tietää tunnettuja tyyppivikoja ja muuta sellaista joka olisi hyvä tietää kyseisenlaisesta autosta.
-98 Escort STW 1.8 tyyppivikoja tms.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: -98 Escort STW 1.8 tyyppivikoja tms.
Tyyppivikoja:
-Sulakerasia hapettuu, mitä kummallisempia sähköisiä ongelmia seurauksena. Korjauksena uusi sulakerasia, kustannukset n.150 jos vaihtaa itse. Ei kovin vaikea.
-Hammastanko alkaa vuotaa tehostimen öljyä raidetangon suojakumien alta. korjauksena hammastangon vaihto, korjaussarjaa ei saa.. Tosi tee-se-itse-mies tietty purkaa ja korjaa.. Kallis hommata uusi, käytettynäkin saa, riskinä saada yhtä huono tilalle.
-Ohjaustehostimen pumppu tihkuu öljyä ylävesiletkun päälle, letku haurastuu ja alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Paljon ajetuissa autoissa.
-Lämppärinkenno alkaa vuotaa, uusi kenno ei kovin kallis, mutta hommana kakkamainen, kojelauta pura ja kokoa.
-ruoste. Helmat ja lattianreunat mätänee, jos ei ole uutena ruostesuojattu. Samaten pohjan pitkittäiset palkit ja perässä poikittain palkki mätänee, samoin pohja takapäästään.
-jumiutuvat ventiilinnostajat. Käytä vain 5w30 öljyä. 0w öljyä ei saa missään tapauksessa laittaa.
Hyvin huollettuna ja aikanaan ruostesuojattuna asiallinen auto, näppärä ja pienikulutuksinen. Mutta todellisia pommejakin liikkuu liikenteessä...
-Sulakerasia hapettuu, mitä kummallisempia sähköisiä ongelmia seurauksena. Korjauksena uusi sulakerasia, kustannukset n.150 jos vaihtaa itse. Ei kovin vaikea.
-Hammastanko alkaa vuotaa tehostimen öljyä raidetangon suojakumien alta. korjauksena hammastangon vaihto, korjaussarjaa ei saa.. Tosi tee-se-itse-mies tietty purkaa ja korjaa.. Kallis hommata uusi, käytettynäkin saa, riskinä saada yhtä huono tilalle.
-Ohjaustehostimen pumppu tihkuu öljyä ylävesiletkun päälle, letku haurastuu ja alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Paljon ajetuissa autoissa.
-Lämppärinkenno alkaa vuotaa, uusi kenno ei kovin kallis, mutta hommana kakkamainen, kojelauta pura ja kokoa.
-ruoste. Helmat ja lattianreunat mätänee, jos ei ole uutena ruostesuojattu. Samaten pohjan pitkittäiset palkit ja perässä poikittain palkki mätänee, samoin pohja takapäästään.
-jumiutuvat ventiilinnostajat. Käytä vain 5w30 öljyä. 0w öljyä ei saa missään tapauksessa laittaa.
Hyvin huollettuna ja aikanaan ruostesuojattuna asiallinen auto, näppärä ja pienikulutuksinen. Mutta todellisia pommejakin liikkuu liikenteessä...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: -98 Escort STW 1.8 tyyppivikoja tms.
Lisätääs nyt tänne munkin kokemuksia, auto tosin -95 1,8, mut perustaltaan ihan sama auto.
-Sulakerasia menee todennäköisesti jossain välissä, itelläkin vaihdettiin jokunen vuosi sitten.
-Ilmeisen ronkeli tulppien ja johtojen kanssa, kannattaa vaihtaa tulpanjohdot jossain vaiheessa ja mielellään orggiksiin ja tai bosch.
-Helmat ruostuu ankarasti vaikka muuten kestää yllättävän hyvin ruostetta. Inhottavat vaihtaa, takapäässä kolme peltiä päällekäin.
-takapäässä pyöränlaakerit on rakenteellisesti surkeat, kannattaa pitää huolta että ovat hyvin rasvattu laakerirasvalla.
-Penkinlämmittimen kytkimet on onnettomat, mulla hajonnut useamman kerran.
-Ronkeli termostaattien suhteen. tarviketermarit ei kestä kauaa ja ovat joissain paikoissa vääränlasia. Lämpömittari saattaa heitellä miten sattuu.
-Erilaiset anturiviat ja häiriöt vaikuttaa käyntiin. (Lambda, MAF yms)
Kaikenkaikkiaan kumminkin tuo 95 ja etiäpäin oleva esco on laadultaan paljon parempi kuin ne vanhat. Zetecci on mukavan vääntävä kone jolla pääsee aika vähällä bensalla, varsinkin matka-ajossa.
-Sulakerasia menee todennäköisesti jossain välissä, itelläkin vaihdettiin jokunen vuosi sitten.
-Ilmeisen ronkeli tulppien ja johtojen kanssa, kannattaa vaihtaa tulpanjohdot jossain vaiheessa ja mielellään orggiksiin ja tai bosch.
-Helmat ruostuu ankarasti vaikka muuten kestää yllättävän hyvin ruostetta. Inhottavat vaihtaa, takapäässä kolme peltiä päällekäin.
-takapäässä pyöränlaakerit on rakenteellisesti surkeat, kannattaa pitää huolta että ovat hyvin rasvattu laakerirasvalla.
-Penkinlämmittimen kytkimet on onnettomat, mulla hajonnut useamman kerran.
-Ronkeli termostaattien suhteen. tarviketermarit ei kestä kauaa ja ovat joissain paikoissa vääränlasia. Lämpömittari saattaa heitellä miten sattuu.
-Erilaiset anturiviat ja häiriöt vaikuttaa käyntiin. (Lambda, MAF yms)
Kaikenkaikkiaan kumminkin tuo 95 ja etiäpäin oleva esco on laadultaan paljon parempi kuin ne vanhat. Zetecci on mukavan vääntävä kone jolla pääsee aika vähällä bensalla, varsinkin matka-ajossa.
Re: -98 Escort STW 1.8 tyyppivikoja tms.
Ihan hyvä kurkata ovien ja takaluukun tiivisteiden alle, onko siellä ruostetta. En tiedä onko suunnitteluvirhe, mutta jotenkin tiivisteiden alle kertyy kosteutta ja ruoste alkaa nopeasti levitä tiivisteiden alta kynnyksiin.
Takaosan ruosteongelmia saa vähennettyä, jos asentaa pidemmät roikeläpät alkuperäisten tilalle. Ihan maahan asti käytännössä (ylimääräinen osa kuluu sitten tietä vasten).
Tämä kohta ei tässä koske, mutta ei kannata erehtyä 1.6 Zetec moottoriin, 1.8 on huomattavasti ripeämpi ja kuuleman mukaan vähemmän ongelmia.
Ja moottorissa tahtoo olla lämpötila-ongelmia (termostaatti ehkä). Talvella ei kone lämpene ja kesällä se kiehuu. Kolmas Motorcraft orkkis -termari menossa lyhyen ajan sisällä, niin ei se voi olla termari-vikakaan.
Takaosan ruosteongelmia saa vähennettyä, jos asentaa pidemmät roikeläpät alkuperäisten tilalle. Ihan maahan asti käytännössä (ylimääräinen osa kuluu sitten tietä vasten).
Tämä kohta ei tässä koske, mutta ei kannata erehtyä 1.6 Zetec moottoriin, 1.8 on huomattavasti ripeämpi ja kuuleman mukaan vähemmän ongelmia.
Ja moottorissa tahtoo olla lämpötila-ongelmia (termostaatti ehkä). Talvella ei kone lämpene ja kesällä se kiehuu. Kolmas Motorcraft orkkis -termari menossa lyhyen ajan sisällä, niin ei se voi olla termari-vikakaan.