Miten nopeasti lisälämmitin tyhjentää akun?
Lähetetty: 08 Tammi 2009 14:26
Miten paljon tuo Ford Focus C-maxin (1,8 l diesel, vm. 2006) lisälämmitin oikein imee virtaa? Onko mahdollista, että upouusi akku uuvahtaa jo muutamasta lisälämmittimen käyttökerrasta, jos ajoa tulee vain muutama kilometri päivässä?
Kävi niin, että Focus jäi tänä talvena asema-autoksi ja ajot vähenivät 2 x 1,5 kilometriin päivässä. Samalla alkoivat ongelmat lisälämmittimen ja akun kanssa. Tiesin kyllä, että autolla pitäisi ajaa vähintään yhtä paljon kuin käyttää lisälämmitintä, mutta en uskonut, että akku voisi simahtaa jo muutamasta lämmityskerrasta.
Käytin lisälämmitintä noin viikon päivät, enkä varmaankaan ajanut tarpeeksi. Auto jäi sitten yhtenä aamuna autokatokseen, koska ei käynnistynyt lisälämmittimen käytön jälkeen. Vaihdettiin uusi akku, ja luulin oppineeni virheistäni. Siksi ryhdyin parina pakkaspäivänä ajelemaan pitkin kyliä 15-30 min ylimääräistä, jotta akku latautuisi. Huollosta sanoivat, että myös takalasinlämmitin ja radio tyhjentävät akkua. Lasinlämmittimestä luovuin, radiosta en.
Uuden akun asennuksen jälkeen käytin lisälämmitintä kahtena tai kolmena aamuna. Asema-ajon lisäksi ajelin ylimääräistä akkua ladatakseni. Eilen sitten lisälämmitin oli päällä aamulla ja iltapäivällä (ajoa siinä välissä n. 3 km) sekä uudelleen 20 min tänä aamuna. Auto ei lähtenyt tänä aamuna heti käyntiin, mutta starttasi puolen tunnin päästä (pakkasta -19 astetta).
Käytänkö siis lisälämmitintä liikaa suhteessa ajomäärään vai voisiko tuossa olla jostain muusta kyse? Heti uuden akun asennuksen jälkeen panin kahtena eri kertana merkille, että startin jälkeen käyntiääni ikään kuin nielaisi kerran tyhjäkäynnillä eli meinasi sammua. Painelin kaasua, jonka jälkeen toimi normaalisti. Lisälämmitintä ei ollut silloin käytetty.
Nyt aion hommata akkulaturin, koska en viitsi joka päivä rallata raitilla akkua täyttääkseni. Samalla selvinnee akun lataustaso.
Kävi niin, että Focus jäi tänä talvena asema-autoksi ja ajot vähenivät 2 x 1,5 kilometriin päivässä. Samalla alkoivat ongelmat lisälämmittimen ja akun kanssa. Tiesin kyllä, että autolla pitäisi ajaa vähintään yhtä paljon kuin käyttää lisälämmitintä, mutta en uskonut, että akku voisi simahtaa jo muutamasta lämmityskerrasta.
Käytin lisälämmitintä noin viikon päivät, enkä varmaankaan ajanut tarpeeksi. Auto jäi sitten yhtenä aamuna autokatokseen, koska ei käynnistynyt lisälämmittimen käytön jälkeen. Vaihdettiin uusi akku, ja luulin oppineeni virheistäni. Siksi ryhdyin parina pakkaspäivänä ajelemaan pitkin kyliä 15-30 min ylimääräistä, jotta akku latautuisi. Huollosta sanoivat, että myös takalasinlämmitin ja radio tyhjentävät akkua. Lasinlämmittimestä luovuin, radiosta en.
Uuden akun asennuksen jälkeen käytin lisälämmitintä kahtena tai kolmena aamuna. Asema-ajon lisäksi ajelin ylimääräistä akkua ladatakseni. Eilen sitten lisälämmitin oli päällä aamulla ja iltapäivällä (ajoa siinä välissä n. 3 km) sekä uudelleen 20 min tänä aamuna. Auto ei lähtenyt tänä aamuna heti käyntiin, mutta starttasi puolen tunnin päästä (pakkasta -19 astetta).
Käytänkö siis lisälämmitintä liikaa suhteessa ajomäärään vai voisiko tuossa olla jostain muusta kyse? Heti uuden akun asennuksen jälkeen panin kahtena eri kertana merkille, että startin jälkeen käyntiääni ikään kuin nielaisi kerran tyhjäkäynnillä eli meinasi sammua. Painelin kaasua, jonka jälkeen toimi normaalisti. Lisälämmitintä ei ollut silloin käytetty.
Nyt aion hommata akkulaturin, koska en viitsi joka päivä rallata raitilla akkua täyttääkseni. Samalla selvinnee akun lataustaso.