mondeon vetarin irrotus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
zerocool84
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008 17:40

mondeon vetarin irrotus

Viesti Kirjoittaja zerocool84 »

Eli kertokaahan viisaammat miten -94 vuoden 1.8td mondeosta lähtee kuskin puolen vetari irti vaihdelaatikosta. Toinen puoli lähti vähän muovi vasaralla naputtamalla mutta tämä ei lähde vaiika raudalla kampesin sitä ulos. Olen todella kiitollonen avusta!
teris
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Maalis 2006 18:10
Paikkakunta: vantaa

Re: mondeon vetarin irrotus

Viesti Kirjoittaja teris »

Oikea vetoakseli (väliakselin kanssa):
Irrota tukilaakerin kannakkeen kiinnityspultit
ja ota lämpökilpi irti. Vedä vetoakseliasetelma
varovasti pois

Vasen vetoakseli: Kampea vetoakselin
sisäpää (sisempi vetonivel) varovasti
irti vaihteistosta ja ota sitten vetoakseli
pois (kuva). Tätä varten on hankittava tai
valmistettava sopiva tanko, jolla nivel
saadaan kammettua irti, ellei työ onnistu
esimerkiksi suurella ruuvitaltalla. Lukkorenkaanvapautuminen vaatii joskus hyvinkin
voimakkaan nykäisevän liikkeen,
mutta toimi kuitenkin mahdollisimman varovasti
vaurioiden välttämiseksi
zerocool84
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008 17:40

Re: mondeon vetarin irrotus

Viesti Kirjoittaja zerocool84 »

Joo. Löysin itsekin tuon saman opuksen täältä jälkeenpäin. Ja piti kuitenkin kammeta peräsuoli pitkällä ennen kuin se vetarin irtos laatikosta.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: mondeon vetarin irrotus

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oletko irroittanut sitä maljaa laatikosta, vai vain vetaria? Se nivelhän pitäisi kyllä lähteä ilman voimaa, eli siis tripoidi tulee siitä maljasta kyllä ilman esteitä. Malja on laatikossa sokalla lukittu. Ulkopää sitten voi olla vähän kovemmassa, siinä se vakionopeusnivel ei tule vetämällä ulos. Tosin se vetari on myös sokalla lukittu siihen, eli irtoaa booreiltaan kopauttamalla/kampeamalla. Sen nivelenkin saa purettua kun kääntää sisä"koolin" 180-astetta ja alkaa poimia kuulia pois yksi kerrallaan. Takaisin menee samalla metodilla, vähän vaatii kärsivällisyyttää ja sorminäppäryyttä. Hyvä tietty olisi se maljakin vaihtaa jos nivel menee, mutta se taas vaatii käytännössä navan irroittamisen ja laakeroinnin. Noin saa myös yhdisteltyä absillisia ja absittomia osia jos on tarvis.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Vastaa Viestiin