Moottorin turbokäyttöön rakentaminen
Lähetetty: 30 Heinä 2005 13:36
Elikkäs tässä pikkuhiljaa on viriämässä projekti tuosta Sierrasta, tarkoitus olisi jättää seisontaan tässä hetken päästä ja reilun vuoden aikana rakentaa koneesta kunnolla turbokäyttöä kestävä. Sen kumminkin jossain vaiheessa joutuu tekemään jos puhaltimen kanssa aikoo ajella, itse rakennan mieluummin valmiiksi ehjää konetta kuin kertaalleen hajotettua.
Puristuspaineet ovat koneessa tasaisen matalat 12bar (+-0,5bar), joten minkähänlainen ratkaisu olisi mäntien kanssa tehtävä, riittääkö turbokäyttöön tarkoitetut normikokoiset männät vai olisiko syytä porauttaa lohko ylikokoon (heikkenee) ja onko saatavilla ylikokoisia turbokäyttöön passeleita mäntiä?
Kiertokanget: Nuo koneen IS-kanget riittänevät johonkin asti, mutta luultavasti joutavat itsellä vaihtoon, sillä syödessähän nälkä vaan kasvaa. Ei tarvi sitten myöhemmin miettiä, että miksei tullut ajoissa vaihdettua. Mitkä kanget siis tilalle? Cosworthin kanget ovat varmasti melko hyvä vaihtoehto, mutta saatavuus ja hinnat uutena taitavat olla omaa luokkaansa? Kuinkahan käytettyjen kestävyys muihin vaihtoehtoihin verrattuna sitten? Millaiset nuo Sierraan saatavilla olevat "Saabin" kanget ovat tasoltaan?
Laakeroinneissa ei taida epäselvyyksiä ollakkaan, niitä tuntuu saavan suhteellisen hyvin. Myös vakio kampiakseli kestänee, kunnostus ja pientä muutosta tarvinee tehdä. Kuinkas sitten vauhtipyörä, pienimuotoista kevennystä tuo vakiokin kestänee, ilman että tarvii pelätä räjähtävän taivaan tuuliin? Megasquirttia aion käyttää ruiskun ja ilmeisesti myös sytkän ohjaamiseen joten vaikuttaako vauhtipyörän valintaan?
Kannen kanavien muutostyöt teetän jollain asiaan vihkiytyneellä henkilöllä/firmalla. Minkälaista nokka-akselia on porukat turbo-koneissa käyttäneet? Vakiollakin kait pärjää, mutta tuskin paras mahdollinen on?
Turbon ja sen sellaisten valinnat tulee vasta myöhemmässä vaiheessa, mutta yleisesti ottaen linjat on selvillä, eli siinäkään asiassa en ala suotta nuukailemaan, tehoa kun ei ole ikinä liikaa. Itseltä ja muilta asiassa mukana olevilta löytyy teknistä osaamista ja jossain määrin valmiuksia koneistushommiinkin, joten asiat on siltä pohjalta kunnossa, tosin tiettyjä spesiaalihommia olen valmis jättämään moottorikoneistamoille. Tarkoitus olisi rakennella moottoria ja auto kaikessa hiljaisuudessa ja erittäin rauhallisesti edeten. Kuluissa yritän säästää niissä paikoissa kun on mahdollista, kestävyydestä kuitenkaan suuremmin tinkimättä. Raha nyt vaan pakkaa olemaan ainut rajoittava tekijä, toki ajankäyttö on toinen. Niinpä varaankin sellaisen pari vuotta tuon maltilliseen kasaamiseen, kun mieluummin rakentelen autoa ikuisuuden ja upotan siihen maallisen omaisuuden, kuin vaihtelen sitä jatkuvasti. Mitään järkeä tässä ei varmaankaan ole, mutta vain omaksi iloksenihan tätä hommaa teenkin.
Eiköhän tämän saman topicin alle mahdu myös muuta keskustelua aiheesta, jos vaan jollain on sanottavaa. Kaikki vinkit otetaan vastaan. Myös kiinnostaisi, että mitkä alustan ja jarrujen osat menevät vaihtoon, jos vertaa autoa Cosworth Sierraan?
Puristuspaineet ovat koneessa tasaisen matalat 12bar (+-0,5bar), joten minkähänlainen ratkaisu olisi mäntien kanssa tehtävä, riittääkö turbokäyttöön tarkoitetut normikokoiset männät vai olisiko syytä porauttaa lohko ylikokoon (heikkenee) ja onko saatavilla ylikokoisia turbokäyttöön passeleita mäntiä?
Kiertokanget: Nuo koneen IS-kanget riittänevät johonkin asti, mutta luultavasti joutavat itsellä vaihtoon, sillä syödessähän nälkä vaan kasvaa. Ei tarvi sitten myöhemmin miettiä, että miksei tullut ajoissa vaihdettua. Mitkä kanget siis tilalle? Cosworthin kanget ovat varmasti melko hyvä vaihtoehto, mutta saatavuus ja hinnat uutena taitavat olla omaa luokkaansa? Kuinkahan käytettyjen kestävyys muihin vaihtoehtoihin verrattuna sitten? Millaiset nuo Sierraan saatavilla olevat "Saabin" kanget ovat tasoltaan?
Laakeroinneissa ei taida epäselvyyksiä ollakkaan, niitä tuntuu saavan suhteellisen hyvin. Myös vakio kampiakseli kestänee, kunnostus ja pientä muutosta tarvinee tehdä. Kuinkas sitten vauhtipyörä, pienimuotoista kevennystä tuo vakiokin kestänee, ilman että tarvii pelätä räjähtävän taivaan tuuliin? Megasquirttia aion käyttää ruiskun ja ilmeisesti myös sytkän ohjaamiseen joten vaikuttaako vauhtipyörän valintaan?
Kannen kanavien muutostyöt teetän jollain asiaan vihkiytyneellä henkilöllä/firmalla. Minkälaista nokka-akselia on porukat turbo-koneissa käyttäneet? Vakiollakin kait pärjää, mutta tuskin paras mahdollinen on?
Turbon ja sen sellaisten valinnat tulee vasta myöhemmässä vaiheessa, mutta yleisesti ottaen linjat on selvillä, eli siinäkään asiassa en ala suotta nuukailemaan, tehoa kun ei ole ikinä liikaa. Itseltä ja muilta asiassa mukana olevilta löytyy teknistä osaamista ja jossain määrin valmiuksia koneistushommiinkin, joten asiat on siltä pohjalta kunnossa, tosin tiettyjä spesiaalihommia olen valmis jättämään moottorikoneistamoille. Tarkoitus olisi rakennella moottoria ja auto kaikessa hiljaisuudessa ja erittäin rauhallisesti edeten. Kuluissa yritän säästää niissä paikoissa kun on mahdollista, kestävyydestä kuitenkaan suuremmin tinkimättä. Raha nyt vaan pakkaa olemaan ainut rajoittava tekijä, toki ajankäyttö on toinen. Niinpä varaankin sellaisen pari vuotta tuon maltilliseen kasaamiseen, kun mieluummin rakentelen autoa ikuisuuden ja upotan siihen maallisen omaisuuden, kuin vaihtelen sitä jatkuvasti. Mitään järkeä tässä ei varmaankaan ole, mutta vain omaksi iloksenihan tätä hommaa teenkin.
Eiköhän tämän saman topicin alle mahdu myös muuta keskustelua aiheesta, jos vaan jollain on sanottavaa. Kaikki vinkit otetaan vastaan. Myös kiinnostaisi, että mitkä alustan ja jarrujen osat menevät vaihtoon, jos vertaa autoa Cosworth Sierraan?