Sivu 1/2

Mitä on iS?

Lähetetty: 15 Joulu 2008 22:36
Kirjoittaja lakari
Kertokaapa tietämättömälle mitä tarkoittaa iS? Täälä oli aikanaan keskustelua aiheesta, mutten muista mihin asiat päätyi. Söörtsillä löysin hakusanalla "is" 19 tulosta, joista mikään ei oikein kertonut mitään. Joku sanoo sen olevan varustelutaso, toiset puhuvat syvällisemmistäkin eroista. Olen ostamassa ´87 mallia. Miten eroaa iS/tavallinen, onko kaikki mk1 ruiskut iSsiä? Entä mk2 oharit? Mitäs eroja on sitten DOHC malleissa iS/tavallinen?

Tietoja tiskiin. Moni varmaankin hyötyy mahdollisimman laajasta tietolistasta.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 15 Joulu 2008 23:53
Kirjoittaja jaska74
vastoin kaikkia essonbaarin legendoja, iS on vain varustelutaso, siinä missä esim ghia.
ruutia siinä koneessa ei ole hepostakaan enempää kun muissa

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 00:16
Kirjoittaja AKl
Haku ei nyt ihan kaikkea aina löydä, mutta tuliko noi esille

iS vs. Ghia
ja
Kannaattaako ostaa sierraa? sivulta 2

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 00:20
Kirjoittaja lakritsimies
Vm. -89 ja sitä vanhemmat IS:t on ruisku-pelejä. Lohko on sama kuin 2wd Cossussa eli 205. Itse ruisku on sitten vissiin joku Jetronic. Hepoja on suurinpiirtein noin 115. Kansikaan ei vissiin mistään kuraisimmasta päästä ole. Ja hyvällä tuurilla siinä "oikeassa" vanhassa IS:ssä saattaa olla kitkalukkoperä. Ja onko vanhimmat IS:t jotain -86vm... ehkä. Sitten nämä 90-luvun IS:t on ihan vaan varustelutason juttuja... Ilmeisesti saattaa olla vähän erivärinen sisusta ja niitä sähköherkkuja enemmän (Esim. sähköpeilit ja lämmitettävä tuulilasi). Ja näihin on sitten uutena saanu optiona viskolukkoperää.

Tietävämmät saa korjata/täydentää.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 00:30
Kirjoittaja jaska74
lakritsimies kirjoitti:Vm. -89 ja sitä vanhemmat IS:t on ruisku-pelejä.
kaikki is:t on ruiskupelejä, vuosimalliin katsomatta :wink:

ja mk1 sierroja on myös ruiskulla, ilman että ovat is:iä (moni luulee että mk1 ruisku on aina is)

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 08:27
Kirjoittaja lakritsimies
Aivan, niin tietenkin ne ovat ruiskuja kaikki. :) Onkos nämä mk1 ruisku-Sierrat sit normi OHC-lohkoon tehtyjä ja samalla ruiskulla kuin IS:t?

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 10:00
Kirjoittaja jaska74
lakritsimies kirjoitti:Onkos nämä mk1 ruisku-Sierrat sit normi OHC-lohkoon tehtyjä ja samalla ruiskulla kuin IS:t?
jo vain. sierraa sai ruiskuna alkaen vuodesta -85

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 20:21
Kirjoittaja emax
lakritsimies kirjoitti: Lohko on sama kuin 2wd Cossussa eli 205.
Eroaako normaali kaasari sierran 2 litrainen 205 lohko jotenkin 2wd cosworth ja is lohkosta? Kun en ole nähnyt 20 lohkoa kuin taunuksissa...

Itse kysymykseen iS = ruisku ja sport varustelu. Alle -90 ohc 115hv, yli -90 dohc 125hv ja kat. 122hv vaimitenseoli.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 22:02
Kirjoittaja jaska74
emax kirjoitti: Eroaako normaali kaasari sierran 2 litrainen 205 lohko jotenkin 2wd cosworth ja is lohkosta?
ei eroa, cossussa on sisuskaluissa vaan vähän eroa

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 23:35
Kirjoittaja lakari
Jep, nämä asiat mulle olikin jo pääosin tuttuja. Aikanaan seurasin jotain keskustelua täälä tai jossain, missä puhuttiin (ohc)iSsässä olevan lujempaa alakertaa, tiheempää perää ja muuta huomaamatontakin extraa. Onko iS ihan täkäläinen erikoisuus, kuten toksman turbo ja white, vai onko näitä mahdollisesti ollut muillakin mailla?

Ja jos iSsässä ei ole mitään erikoista, niin minkä tähren kaikki aina ilmoittavat käyttäneensä juuri iSsän osia viritystouhuissaan? Kai siinä nyt jotain taikaa on? Onhan?

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 18 Joulu 2008 15:32
Kirjoittaja ford86
is:ssä on sisuskaluina esim. kiertokanget missä merkintänä "F" joka tarkoittaa hieman parempaa kestävyyttä kuin 20 lohkossa..;) ja kansi ei oo kummosempi ku normi kaasarikoneessa, erona vaa ruiskusuuttimien lovet imupuolella!! "i"= ruisku ja "s"=lukkoperä/varustelutaso.. :) mul on vm- 85 is sierra ja siinä on lukkoperä ja toi boschin "L-jetronic" ruisku, sekä lohko "205" mikä on kestävempi ku normi lohkot, no se tuli sanottua jo tuolla aikasemmin.. :twisted:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 19 Joulu 2008 00:24
Kirjoittaja jaska74
205 on edelleen ihan normaali sierran lohko, vuodesta olikohan se ny, -85 eteenpäin
eikä ruiskukaan mikään l-jetronic ole, vaan ford eec-iv :wink:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 19 Joulu 2008 11:16
Kirjoittaja duckworth
Tästä väännetään aina kättä...

On totta että iS- Sierrat eivät tekniikaltaan eroa muista ruiskusierroista (kuten Ghia ja 2.0i), mutta jos verrataan ykköskoppaisia Sierroja, niin onhan esimerkiksi kaasari koneella varustettuihin Laser ja L Sierroihin eroa se kymmenen heppaa. Vai onko kukaan törmänny tehtaalta lähteneseen kaasari iiässään..? Ja mitä juurikin noihin ykköskoppiin tulee niin enimmäkseen ruiskusierrat ovat iiässiä, aika vähän näkee myytävänä 2.0i tai Ghia malleja.

Enkä usko että kukaan luleekaan iS- termin tarkoittavan sen kummempaa "erikoismoottoria", vaan kyseessä on ihan kansan antama lempinimi Sierran nelosruiskukoneille. Eli kun docci tai ohari muutetaaan kaasarista ruiskuksi, sanotaan että pata on iS.

Alkupään iiässiin sai lisävarusteena kitkalukkoperää ei viskoa...Puskureissa oli sumarit, ja takaluukun päällä se kumiankka josta auto tunnetaan 8) Ratti muistutti cossun vastaavaa sillä erolla ettei kehää oltu nahka päällystetty, jonka vuoksi ratit ovat edelleen suosittuja harrastajien keskuudessa. (Kuten itselläni) Penkit ovat edessä tukevammat. (Vertaa Laser) Oikein räyhäköissä malleissa B- pilarit olivat mustia, ja kylkiin sai mustat XR- tyyppiset helmat.

Tällaisia terveen silmän ja järjen havaintoja :wink:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 19 Joulu 2008 16:42
Kirjoittaja Riesa2.0
Niin ja onhan ainakin oohoocee "iiässissä" normi perus sierraa tiheämmät välitykset, jolla on saatu parempi kiihtyvyys aikaiseksi :wink:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 02:16
Kirjoittaja igor78
en tiä liittyykö tähän oha voortilla "erikoisuuksia" väittävät. itellä doch ruisku 2.0is jossa kaikkea mitä ei voortin runkonumeron mukaan oo: alustanumeron mukaan 1,6 kone, levyt takana, abs, rs/gt alusta vm-86 joku rs-korisarja (tämä löyty ku etin taka jousia kyseiseen voortilta) . alkuperäinen doch 2.0 is vm-90 ei levyjä takana, ei abs ainut poikkeus tuo alusta, korisarja rs-muovihelmat ja takapuskuri + joku ei kosvorth etupuskuri tiemmä ( tässä ns lumiaura ) ja nahka ratti mallia voort tehras asenteisia kaikki. alustan osat vm-86, kori vissiin takaveto kossu tai jotain muuta, kuka tietää. aina ku jotaki tilaa ni on hyvä olla joku numero vanhasta osasta mukana kun ei kummiskaa osu kohrilleen vuosimallilla.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 03:11
Kirjoittaja emax
ford86 kirjoitti:is:ssä on sisuskaluina esim. kiertokanget missä merkintänä "F" joka tarkoittaa hieman parempaa kestävyyttä kuin 20 lohkossa..;)
Nuo "F" kanget on 1,6 LS* ohceeskin. http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... kisuor.jpg
lakari kirjoitti:Onko iS ihan täkäläinen erikoisuus, kuten toksman turbo ja white, vai onko näitä mahdollisesti ollut muillakin mailla?
Käsittääkseni on ihan fordin oma malli.
...jos pilkkua aletaan oikein viilaamaan niin toksman turbo on stockmann turbo :)

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 10:03
Kirjoittaja Riesa2.0
emax kirjoitti: Käsittääkseni on ihan fordin oma malli.
...jos pilkkua aletaan oikein viilaamaan niin toksman turbo on stockmann turbo :)
Kyllähän se ihan oma urheilumalli on (tehokkain on Cosworth, sitten Xr4i ja sen jälkeen iS) Wikipediakin tuon tietää sanoa :wink:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 22:51
Kirjoittaja lakari
...jos pilkkua aletaan oikein viilaamaan niin toksman turbo on stockmann turbo :)[/quote]

Toksmanni on Tampereella Toksmanni. Nääs nääs. :wink:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 23:07
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jos nyt puhutaan nimenomaan mk1 iS mallista, niin perävälitys oli 3.92 kun taas esim. 2,0 laserissa se oli 3.38 eli aika laillakin tiheämpi. Lohko oli ihan sama 205 valunumeroinen, kuin tavallinenkin, kanget oli tosiaan vissiin erilaiset, eli "F"-kanget. Lukkoperä oli lisävaruste ja mallia ZF-kitka.

mk2 oli sitten jo ihan maahantuojan tarraversio autosta, joka muualla tunnettiin sierra GT:nä, meillä vaan oli luotu mainetta jo iS:llä, joten autot tarroitettiin iS:ksi. Niissäkin paksumpi vakaaja, pikkuisen matalammat jouset (kuten CLS, se S tarkoitti juurikin paksumpaa 28mm vakaajaa ja hiemann matalampia jousia, näin mulle selvitettiin engalnnin sierra forumilla taannoin) ja urheilullisempi sisusta. Lukkoperä oli lisävaruste ja mallia fordin oma visko.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Joulu 2008 23:11
Kirjoittaja K A R I
Kutsutaan myös nimellä vinokeula TAUNUS :lol:

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 23 Joulu 2008 07:36
Kirjoittaja lakari
Sierra2.3-16v kirjoitti: mk2 oli sitten jo ihan maahantuojan tarraversio autosta, joka muualla tunnettiin sierra GT:nä
Get Tuned? Go Teeny? Gran Turismo?!

Mitähän tämä GT nyt sitten tarkoittaa? Perinteisesti GT-autoilla on tarkoitettu nopeita matkailuautoja( ei matkailuauto nykymielessä) tyyliin De Tomaso Pantera, useimmat Ferrarit ja Maseratit sekä muutamat Alfa Romeot ynnä muut hienot pensarosvot, joilla kansainväliset playboyt ajelivat Rranskan Rrivieeran ja Casino Royalen väliä huolettomina hienoa savukettaan norsunluisessa imukkeessa suupielestään roikottaen.

Ensimmäinen Escorttini oli 1.6 White, joka kait vastaa Escort GT-mallia. En kyllä missään vaiheessa löytänyt hienoja GT:n ominaisuuksia, eikä playboy-hommatkaan oikein onnistunut :oops: .

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 23 Joulu 2008 07:54
Kirjoittaja glo
Alkaa jo lähteen ohi aiheen. Johan tuo GT on ollut käytössä eri autonvalmistajilla hivenen sporttisimpien perusautojen kohdalla suurinpiirtein niiltä ajoilta, kun yö ja päivä erotettiin toisistaan. Joillakin se nyt saattaa tarkoittaa jotain pikkuhilpettä sisustassa ja korissa (esim. em. escort gt ja esim. vw golf mk2 gt) ja joillakin se on vastine GTi:lle (esim. mazda)

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 23 Joulu 2008 11:59
Kirjoittaja lakari
Ehkä vähän joo, mutta samasta tarroilla kikkailusta on kysymys kummassakin.

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Elo 2010 12:04
Kirjoittaja Esko
Terve kaikki,

en kehannut alottaa uutta aihetta, niin päätin tämän jatkoksi kysyä..

Mitä tämä minun -90:n Sierran White-tarra takana meinaa muuta kuin väriä? :D Onko white-versiossa ollut jotain eroa muihin?

Re: Mitä on iS?

Lähetetty: 20 Elo 2010 13:52
Kirjoittaja samiharju
jatkan tuota alkuperäistä aihetta mitä iS varusteluun kuuluu, mk1 Sierra iS sisältää jo mainitut ruisku-ohc koneen, 5-vaihteisen type9-laatikon, 3.92:1 perän johon lisävarusteena on saanut sen ZF kitkalukon joka mun yksilössä esimerkiksi on, takaspoilerin, sumuvalot, leveät Ghia- ja Cosworth -malleista tutut ajovaloumpiot (jotka ovat vakiona kaikissa viimeisissä mk1 sierroissa eli vuosimallissa -86 varustetasosta riippumatta).. Lisäksi mk1 iS mallin väritykseen kuuluu tummanharmaa alaosa ja punainen raita kylkilistan yläpuolella, paremmat sport istuimet ja siten koko sisusta eri verhoilulla (ei sentäs kuitenkaan cossusta tutut recarot), kierroslukumittari, paksukehäinen ratti, mutta se tärkein tais jäädä aiemmin kertomatta, eli alustassa on ratkaisevasti eroa, siihen aikaan perusmallit olivat nesteiskareilla, iiässässä kaasut, lisäksi iiässässä on takana kallistuksenvakaaja ja etuvakaajakin paksumpi kun perusmalleissa. jouset myös jämäkämmät ja aavistuksen kenties matalammat. "Ford Sierra 2.0i S, uskomaton ajettava - kun ajat niin uskot" <- lukee myyntiesitteessäkin, samoin "Neljä kirjainta kehityksen kärjessä"... :-)

mk2 on todellakin enää vain nimellinen varustus, puuttuu mm. taka vakaaja jne oleellista, joista mk1 is Sierran perusmalleihin verrattuna ylivoimainen ajettavuus johtuu..