Sivu 1/1
vielä siitä bensasta
Lähetetty: 29 Heinä 2005 21:47
Kirjoittaja jesse1987
sanokaa nyt joku nopeesti et kumpaa bensaa 86-vuoden is sierraan pitää tankata 95:a vai 98:a? ja tartteeko käyttää mitään lisäaineita.
kun varmaan aikamoni kuitenkin sen tietää niin vois sen tänne laittaa, haulla koitin ettiä mut ihan kunnon vastausta ei oikeen löytynyt.
Re: vielä siitä bensasta
Lähetetty: 29 Heinä 2005 22:08
Kirjoittaja henu
jesse1987 kirjoitti:sanokaa nyt joku nopeesti et kumpaa bensaa 86-vuoden is sierraan pitää tankata 95:a vai 98:a? ja tartteeko käyttää mitään lisäaineita.
kun varmaan aikamoni kuitenkin sen tietää niin vois sen tänne laittaa, haulla koitin ettiä mut ihan kunnon vastausta ei oikeen löytynyt.
no käytä 98:a ni ei pitäs tulla onkelmiiii ja en usko et pitäs käyttää mitään lisäaineita
Lähetetty: 29 Heinä 2005 22:54
Kirjoittaja transitman
kannattaa käyttää sitä venttiilisuoja lisäainetta joka korvaa lyijyn, ei se aineskaan pahaksi ole tuossa koneessa.
Ja bensasta suosittelen tuota samaa 98:a, mutta jos halvemmalla haluut päästä ni voithan kokeilla toimiiko se kuinka hyvin 95:lla mutta jos paukuttelee ja käy jälkikäyntiä niin 98 korjaa asian
Itselläni nimittäin aikasemmin ohc toimi 95:lla mutta kun tein konerempan ni johan muuttu ääni kellossa, eikä toimi kunnolla mitenkään 95:lla.
Lähetetty: 29 Heinä 2005 23:24
Kirjoittaja Jaakko85
is:n johtosarjassa on siellä jarrunestesäiliön lähellä sellanen kolminapanen liitinpötkö, se on oktaaninvalitsin, siitä yleensä on yks johto jo valmiiksi maadotettu (nostaa tyhjäkäyntiä 75rpm) sitte ne kaks muuta on (johtojen värejä en nyt muista) sytkän myöhästys 2astetta ja toinen 4astetta. ja jos kummankin lyö maihin niin yht. 6astetta. siitäkö vaikkapa 4astetta myöhästää niin eiköhän voi ajaa ihan huoletta 95oktaanisella.
Lähetetty: 31 Heinä 2005 21:08
Kirjoittaja TeRoK
Punanen maihin=2ast. sininen=4ast. molemmat=6ast.
Ja todennäkösesti ei joudu käyttämään lisäainetta.
Fordin opas kertoo seuraavaa:
OHC-moottoreissa joissa voidaan käyttää lyijytöntä polttoainetta jatkuvasti on merkintä sylinterikannessa 4.tulpan kohdalla:
1,6L- M,MM tai NN
1,8L-S,SS
2,0L-P,PP,R tai RR
Kaikissa ohc moottoreissa joissa on vahvistetut venttiili istukat on valkoinen "F" merkintä jakopään kannen yläosasa.
Lähetetty: 31 Heinä 2005 21:22
Kirjoittaja jesse1987
joo kiitoksia asiallisista vastauksista!!
Eli täytyypi sit vissiin ajella sillä 98:lla kun ei se kuitenkaan niin hirveän paljoa kalliimmaksi tule. jos sen ansiosta kone käy paremmin ja ei tartte ruveta sitä sytkää säätämään. mitäs varten toi liitin siel on, onko ne tosiaan jo tehtaalla aatellu asian et sen avulla voi ajaa 98 tai 95:lla

mut mitenkä se voi sitä sytkää myöhästyttää kun eiks tossa oo kuitenkin ihan normi virranjakaja yms.? yllättävän paljon sitä elektroniikkaa löytyy jo näin vanhasta autosta

Lähetetty: 01 Elo 2005 01:11
Kirjoittaja Jaakko85
jesse1987 kirjoitti:joo kiitoksia asiallisista vastauksista!!
Eli täytyypi sit vissiin ajella sillä 98:lla kun ei se kuitenkaan niin hirveän paljoa kalliimmaksi tule. jos sen ansiosta kone käy paremmin ja ei tartte ruveta sitä sytkää säätämään. mitäs varten toi liitin siel on, onko ne tosiaan jo tehtaalla aatellu asian et sen avulla voi ajaa 98 tai 95:lla

mut mitenkä se voi sitä sytkää myöhästyttää kun eiks tossa oo kuitenkin ihan normi virranjakaja yms.? yllättävän paljon sitä elektroniikkaa löytyy jo näin vanhasta autosta

no onhan siinä kompuutteri. nuo johot vaan maihin mitkä TeroK jo mainitsi niin siinä on se 6astetta, mikä riittää että voi käyttää vallan mainiosti 95oktaanista. Ja sitä varten se siellä on.
Lähetetty: 01 Elo 2005 01:16
Kirjoittaja SpeedDevil
mulla kanssa is ja turbotus alkamassa. voisko käyttää petroolia? eiks se oo 110oktaanista? ei ainakaan pitäs käydä laihalla

ja onko jollain kokemusta tälläisestä. mietin vaan ku on NX:n hassukaasu setti tulossa talven aikana et kannattaako.
ja siis rakennan katuautoa jossa hassukaasut kiinni sellasella plug and play systeemillä.
Lähetetty: 01 Elo 2005 01:21
Kirjoittaja Jaakko85
Oxidius kirjoitti:mulla kanssa is ja turbotus alkamassa. voisko käyttää petroolia? eiks se oo 110oktaanista? ei ainakaan pitäs käydä laihalla

.
miten se oktaaniarvo vaikuttaa laihalla käymiseen ?
Lähetetty: 01 Elo 2005 01:27
Kirjoittaja SpeedDevil
siis tarkoitin sitä että jos 98 on liian laihaa bensaa, ettei tarvii ostaa oktaaninkorottajaa

Lähetetty: 01 Elo 2005 01:30
Kirjoittaja Jaakko85
Oxidius kirjoitti:siis tarkoitin sitä että jos 98 on liian laihaa bensaa, ettei tarvii ostaa oktaaninkorottajaa

joo aivan

Lähetetty: 01 Elo 2005 01:50
Kirjoittaja SpeedDevil
eli tais selvitä?
Lähetetty: 01 Elo 2005 13:08
Kirjoittaja Jaakko85
Oxidius kirjoitti:eli tais selvitä?
Ei. oktaani ei kuitenkaan vaikuta siihen onko ilma/bensasuhde rikas vaiko laiha.
vielä
Lähetetty: 01 Elo 2005 20:23
Kirjoittaja Hoppa
Niin oktaanilukuhan tarkoittaa polttoaineen puristuksenkestävyyttä.
Bensiinin oktaanilukua alentaa mm jos siihen on lisätty öljyä tai vaikka petroolia. Siitä seuraa moottorin "kilistys" kiihdytettäessä. Ja moottorin tuhoutuminen pitemmän päälle.
Kaikki Suomessa myytävät bensalaadut ovat lyijyttömiä. Lyijy on korvattu VÄHEMMÄN haitallisilla lisäaineilla.
Oktaanilukua voi nostaa oktanbooster lisäaineella.
Kaveri käytti joskus ralliautossa seuraavaa bensareseptiä. 20l 99+20l neste city futuraa 98+1l isopropanoolia(jäänesto).
Lähetetty: 01 Elo 2005 21:13
Kirjoittaja turbiiniriesa
jotkut käyttää tehokkaissa turboa-autoissa harjotuksissa/testeissä tolueenia bensan seassa,se tulee edukkaammaksi ku oikee korkeeoktaaninen rallibensa,vaikka kalliiksi sekin tulee...elämä on

Lähetetty: 13 Elo 2005 01:31
Kirjoittaja Jaakko85
hmm, tuli mieleen että mitä ainetta tuo "lyijyn korvaava" on kun ei tässä nyt jaksais huoltoasemalle lähtä kattelemaan. Onko ne kalliitakin ja paljonko sitä noin suunniilleen lisätään tankilliseen (60l) ??
edit: ja tiedän kyllä se lukee siinä putelin kylessäkin

Lähetetty: 13 Elo 2005 02:44
Kirjoittaja asn
250ml oli 4,90e
1:1000 oli seossuhde (muistaakseeni)
Ja siinä purkissa pitäis olla sitten jonkunlainen mittakuppi-systeemi
