Sivu 1/1
Modeon -02, erot 110hp ja 125hp mallilla?
Lähetetty: 29 Heinä 2005 17:07
Kirjoittaja unnie
Omistan Mondeo -02 1.8 110hp mallin, eli 81kw. Onko kyseistä mallia helppo kutitella vastaamaan tehoissaan tuota 125 heppaista mallia.. Itse olen kuullut huhua että koneissa on vain lastussa eroa?
Toinen asia sitten koskeekin, että onko (81kw/110hp) malliin saatavana lastua ja paljonkos se toisi heppoja/vääntöä?
Ainoastaan olen löytänyt Englantilaisesta firmasta tämän, mutta tämäkin on tarkoitettu tuolle 125(?) mallille
http://www.superchips.co.uk/curves/Mond ... 2001on.pdf
Lähetetty: 01 Elo 2005 09:34
Kirjoittaja Simprider
Onkos ylläolevalla faktaa kommenttinsa tueksi?
Ja mistäkö viriävät? Noh kyseisistä koneista en tiedä mutta kannattaako massavalmistajan tehdä kovinmontaa osaa koneeseensa jos lastulla saadaan teholuokkia jaoteltua eri maiden erilaisille vakuutuskäytänöille jne.
Esim Volvo 2.4 vaparissaan käyttää tätä. 140hp ja 170hp koneet ovat 1:1 sama kampes mekaanisesti, vain lastun ohjelmassa on eroa.
Lähetetty: 01 Elo 2005 11:17
Kirjoittaja SpeedDevil
kyllä lastusta on vaparissakin hyötyä. enemmän uudessa turbossa kylläkin mutta kuiteskin

aika monia E30 penareita esim 325i malleja on lastutettu muiden viritysten kanssa
Lähetetty: 02 Elo 2005 08:13
Kirjoittaja Simprider
Kiitokset vaivannäöstä.
Voles aikoinaan erosi tosiaan tuon venttiilimäärän kohdalla mutta uusissa ja uudennihkeissä 2.4 bensavapareissa niin 140hp kuin 170hp on 20v. Sama tilanne 2.4D ja D5 kohdalla (ei koske tätä uusinta D5 versiota), sama kone tarkalleen, vain lastussa ero.
Lähetetty: 02 Elo 2005 12:05
Kirjoittaja unnie
lapazu kirjoitti:Noniin, nyt tulee sitä kaivattua faktaa: ( Jos vaivautuisi käyttämään hakua, niin olen kirjoittanut tästä ennenkin)
- 110 hp imupuolen nosto 7.4 mm
- 125 hp imupuolen nosto 8.5 mm
Kannet vaikuttaisivat olevan samat 1.8-2.0 koneissa, nokat (ja ilmeisesti venttiilit 2.0:ssa) eroavat toisistaan. Alakerta on sitten 1.8 (110&125) sama, mutta 2.0 on eroa porauksessa.
Imusarjasta ja läppäkotelosta en nyt valitettavasti löydä mitään, mutta tuota voisi tietysti kaivella ulkomaisilta foorumeilta. Ne siis voivat olla samat tai sitten ei.
Boksi on sama kaikissa ( Sama Finis -koodi )
Tästä voisi vetää hätäisen johtopäätöksen että sama virilastu voisi toimia molemmissa 1.8:ssa?
Jooh, kiitoksia vastauksista. Tämä selvensi asiaa huomattavasti. Tosin olen todella tietämätön näistä osista, joten kysyisin vielä, että mahtaako tämän "imupuolen nosto" olla mahdollinen? Eli lastu + se niin pitäisi teholukemat olla hieman lähempänä tuota 125hv mallia?
Lähetetty: 03 Elo 2005 18:52
Kirjoittaja WSE
lapazu kirjoitti:
Mistä nämä vapareiden lastuviritykset oikein sikiävät?
Sitä tälläkin pitää ihmetellä. Toimii ainoastaan, kuten sanottu, muiden viritysten yhteydessä.
Tai dieseleissä. Bensakoneissa ylimääräisen sopan syöttö ei vaikuta kuin kulutukseen jollei sinne saada sitä ilmaa kanssa.
Lähetetty: 03 Elo 2005 19:02
Kirjoittaja WSE
Simprider kirjoitti:Kiitokset vaivannäöstä.
Voles aikoinaan erosi tosiaan tuon venttiilimäärän kohdalla mutta uusissa ja uudennihkeissä 2.4 bensavapareissa niin 140hp kuin 170hp on 20v. Sama tilanne 2.4D ja D5 kohdalla (ei koske tätä uusinta D5 versiota), sama kone tarkalleen, vain lastussa ero.
Voi olla dieselissä muttei bensakoneessa. Täytyy rajoittaa sitä ilman määrää kanssa muutoin menee laihalle. Vai mitenkähän tehon pudotus olisi tehty? Siirtämällä sytytys myöhäisemmälle jolloin hyötysuhde menee huonommaksi ja kulutus kasvaa? Tuskin.
Lähetetty: 04 Elo 2005 10:09
Kirjoittaja Simprider
WSE kirjoitti:
Voi olla dieselissä muttei bensakoneessa. Täytyy rajoittaa sitä ilman määrää kanssa muutoin menee laihalle. Vai mitenkähän tehon pudotus olisi tehty? Siirtämällä sytytys myöhäisemmälle jolloin hyötysuhde menee huonommaksi ja kulutus kasvaa? Tuskin.
No esimerkiksi ohjaamalla imupuolen venttiilien ajoitusta jolla laihalle meneminen vältetään.