Sivu 1/1

Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 02 Joulu 2008 14:44
Kirjoittaja lasseo16
Jos autolle tehdään kylmäkäynnistys, ja annetaan sen käydä vain hetken, esim. 2-5 min ja sammutetaan, on seuraava käynnistyminen vaikeaa.
Tuntuu kuin olisi kovin laihalla, eli tarvitsee seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaasupolkimen lipsuttelua, jotta jäisi käymään. Silloinkin käy ikäänkuin kolmella, ja joutuu kaasulla leikkimään, jotta pysyy käynnissä.
Erikoista on mielestäni se, että on samantekevää kuinka pitkän ajan päästä lähdetään seuraavan kerran ajamaan, niin tuo huono käyntisyys tapahtuu.
Jos esim. tänä iltana siirrän vain autoa parkkipaikalla, enkä aja enempää, on huominen käynnistyminen huono, tai jos siirrän autoa ja lähden tunnin päästä kauppaan, on käynti huono.
Jos autolla on ajettu vähänkin pidempään, esim. 10-20 km, on seuraava käynnistyminen OK täysin ilman kaasua niinkuin pitäisikin.
Olen miettinyt voisiko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili jostain syystä jäädä auki, ja aiheuttaa sitten imuvuotoa seuraavaan käynnistymiseen. Toisaalta ei kai sen pitäisi alkaa edes avautumaan pian startin jälkeen, vaan vasta kun moottori on vähän lämmennyt?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Auto on n. 240 000 ajettu ja katalysaattori/happitunnistin ovat myös vähän kysymysmerkkejä. Kahtena edellisenä katsastuskertana on pakokaasupassin aikaansaamiseksi jouduttu käyttämään kone tosi kuumaksi.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 07 Joulu 2008 12:56
Kirjoittaja rs2.0
joo o sama vika täälläkin :lol: ootkos millos vaihellu öljyt?nostimet meinaa tahmii ainaskin miulla :cry:

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 07 Joulu 2008 21:31
Kirjoittaja Herkko
Normaalivaiva,jos ei ole koneessa aina
käytetty Ford 5/30 öljyjä.

Eli hydr.nostajat jumii.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 09 Joulu 2008 11:30
Kirjoittaja lasseo16
OK, jos tällaista esiintyy muillakin.
En tietenkään osaa sanoa mitä öljyjä aiemmin on käytetty, mutta itse olemme käyttäneet nimenomaan Ford -öljyjä, joita mm. Motonetista on eri vuosina ollut tarjolla (tällä hetkellä Valvoline 5W30, jossa juuri Ford -tunnukset).
Auto on ollut pojallani nyt n. puolitoista vuotta, ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, eli silloin kun se meille hankittiin, ja sitten kun kymppitonni oli ajettu. Molemmilla kerroilla tehtiin homma vielä siten, että vanhan öljyn joukkoon laitettiin moottorinpuhdistus -lisäaine, josta erittäin hyviä kokemuksia (Forte Motor Flush), ja käytettiin konetta kohotetulla tyhjäkäyntikierrosluvulla n. 30 min, ja sitten uudet öljyt + suodatin.
Auto ei kuluta öljyä juuri lainkaan, eli tuon kymmenentuhatta pääsee lisäämättä.
Tuolla lisäaineella on todellisten kokemusteni mukaan saatu useita naputtavia venttiilinostimia taas toimimaan (monen merkkisistä autoista) jne., joten luulisi, että tämäkin vaiva olisi poistunut.
Perinteiset tulppa-, sytytysjohdin-, sytytysyksikkö -ongelmat ovat kyllä poissuljettuja, koska kaikki on uutta, mutta nyt viikonlopulla kävi niin, että irrotin sytytysyksikön etupuolelle tulevan pistokkeen ja puhdistelin ja suojasin sitä kontaktisuihkeella, eikä nyt sitten kuulemma pojan juttujen mukaan ongelmaa ainakaan vielä ole esiintynyt?
Laitan viestiä kunhan tuo juttu varmistuu.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 27 Joulu 2008 20:30
Kirjoittaja rs2.0
nyt ois moottori pesty sisältä ja lähtee parermmin käyntiin mut minuuttiin ei saa painaa kaasua olleskaan muuten poksauttaa putkessa ja räpeltää miten sattuu ja sen jälkeen toimii ku kello :D :roll: tulpat ja johot suht uuvet 8) mistähän moinen vois johtuu :?: :?: :?:

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 28 Joulu 2008 00:06
Kirjoittaja Monteonisti
Vaikuttaa tosiaan että venat jää kantaan. Päätytulpan poisto ja kanavien putsaus voisi auttaa? :roll:

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 28 Joulu 2008 00:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Eikä mitään, kun ensin käyttää lämpöiseksi ja sitten runtua ja kunnolla. Esim. kolmosella sataa 5-10 minuuttia niin alkaa toimimaan.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 28 Joulu 2008 00:15
Kirjoittaja Monteonisti
Voi kylläkin auttaa mutta jää kolmosella karvan alle satasesta tasamaastossa? :roll:

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 28 Joulu 2008 13:31
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä mun escorrti ainakin kulkee kolmosella yli sataa, reilustikkin.. :wink:

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 29 Joulu 2008 15:12
Kirjoittaja Obsession
taas vähän lainataan muitten Topiccia, mut oisko kenelläkkään heittää arviota siitä, että miksi Zetec alko viemään öljyä n. 240tkm kohalla.. nyt joutuu pariin kertaan lisäämään vaihtovälillä ja muutos on tapahtunut aika nopeesti kun ei tuohon ennen tarvinnut lisäillä. Venttiilinvarrenkumit?!

Toinen asia, mistä ootte hommannu noita Forten litkuja? Ovat enemmän vissiin korjaamotuotteita?!

Ja kolmas asia, onko 1.8 Zetecissä moottorinlämpömittarin anturi termarikopan alapuolella vai missä? Mittari ei nouse kuin valkosen alarajaan ja termarissa ei vikaa.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 29 Joulu 2008 20:35
Kirjoittaja Tuksu
Obsession kirjoitti: Toinen asia, mistä ootte hommannu noita Forten litkuja? Ovat enemmän vissiin korjaamotuotteita?!

Ja kolmas asia, onko 1.8 Zetecissä moottorinlämpömittarin anturi termarikopan alapuolella vai missä? Mittari ei nouse kuin valkosen alarajaan ja termarissa ei vikaa.
Fortet ovat korjaamotuotteita.

Anturi löytyy sieltä termarikopan alapuolelta, hieman ahdas paikka. Anturi maksoi muistaakseni 19€ marmoritiskillä.

Re: Escort 1.8 Zetec -96, käynti kylmänä

Lähetetty: 29 Joulu 2008 20:40
Kirjoittaja Tuksu
lasseo16 kirjoitti:Jos autolle tehdään kylmäkäynnistys, ja annetaan sen käydä vain hetken, esim. 2-5 min ja sammutetaan, on seuraava käynnistyminen vaikeaa.
Tuntuu kuin olisi kovin laihalla, eli tarvitsee seuraavan käynnistyksen yhteydessä kaasupolkimen lipsuttelua, jotta jäisi käymään. Silloinkin käy ikäänkuin kolmella, ja joutuu kaasulla leikkimään, jotta pysyy käynnissä.
Erikoista on mielestäni se, että on samantekevää kuinka pitkän ajan päästä lähdetään seuraavan kerran ajamaan, niin tuo huono käyntisyys tapahtuu.
Jos esim. tänä iltana siirrän vain autoa parkkipaikalla, enkä aja enempää, on huominen käynnistyminen huono, tai jos siirrän autoa ja lähden tunnin päästä kauppaan, on käynti huono.
Jos autolla on ajettu vähänkin pidempään, esim. 10-20 km, on seuraava käynnistyminen OK täysin ilman kaasua niinkuin pitäisikin.
Olen miettinyt voisiko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän regenerointiventtiili jostain syystä jäädä auki, ja aiheuttaa sitten imuvuotoa seuraavaan käynnistymiseen. Toisaalta ei kai sen pitäisi alkaa edes avautumaan pian startin jälkeen, vaan vasta kun moottori on vähän lämmennyt?
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?
Auto on n. 240 000 ajettu ja katalysaattori/happitunnistin ovat myös vähän kysymysmerkkejä. Kahtena edellisenä katsastuskertana on pakokaasupassin aikaansaamiseksi jouduttu käyttämään kone tosi kuumaksi.
Tähän aikoinaan paikallinen ford korjaaja kertoi omana näkemyksenään, että ecu:sta jää kylmärikastus päälle, kun autoa käytetään vain lyhyt aika ja sitten seuraavan kerran käynnistettäessä tulpat ovat "märät". Omassa oli aikanaan samaa ominaisuutta, mutta eipä se liiemmin haitannut, kun ennakoi.