Sivu 1/1

Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 27 Marras 2008 21:52
Kirjoittaja Antti M
Terve!

Autona on -01 vuosimallin mondeo ja konepellin aukaisumekanismi ryppyilee. Avaintahan pitää kääntää lukossa aka vasemmalle ja sitten oikealle, mutta jostain syystä konepelti ei aukea kunnolla. Avain ikäänkuin ei "ota hampaalle" avainta pesässä vasemmalle käännettäessä, muuta kuin ihan sattumalta. CRC:tä on painettu lukkopesään ja mekanismiin mutta ei tunnu auttavan.

Olisiko jollain vinkkiä mikä mahtaa olla vialla tai miten vikaa kannattaisi lähteä metsästään tai onko olemassa vaihtoehtoista menetelmää konepellin aukaisemiseksi (ei kuitenkaan ruuvimeisseli taktiikkaa). Kelit on sellaiset että tuulilasin pesunestettä kuluu aikalailla, joten konepeltiä pitäisi saada auki lähes joka toinen päivä ja alkaa oleen hermot rikki lukon takkuilun takia

Antti

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 13 Joulu 2008 17:38
Kirjoittaja essapant
Olisikohan vika kuluneissa autonavaimissa? Fordin avaimet vaativat melkoista "muljuttelua" lukoissa siinä vaiheessa, kun pääsevät kulumaan sopivasti. "Muljuttelu" ei ole voima, vaan taitolaji. :wink:

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 18 Joulu 2008 05:04
Kirjoittaja jmm79
Itse tappelin oman -04 mondeon konepellin lukon kanssa ensi töiksi kun auton ostin.. Itse ratkaisin ongelman näin --> maski pois ja irroitin itse lukon ( porasin niittien kannat pois ja lukko tippui).. kun lukko oli kädessä purin lukon ja puhdistin kunnolla.. kokoamis vaihdeessa jätin pienen tapin pois joka olisi tullut lukon sisälle. Pientä soveltamista kiinnittämisessä tarvitsi kun pultit porasin irti mutta hyvin toimii.

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 09 Loka 2010 16:11
Kirjoittaja Ile64
Onko tähän konepellin aukaisuun tullut ratkaisuja? Minulla on Focus 2004, jonka konepellin aukaisee alkuperäinen vara-avain hienosti, mutta ei avaa alkuperäinen jo kulunut sähköavain eikä myöskään aika vähän käytetty, vaimolla ollut, lisätilauksena hankittu toinen kappale sähköavainta. Sama kyky tai kyvyttömyys näillä avaimilla on myös kuskin oven avaamisessa. Kumman kuluminen tässä on oleellisempaa, lukkopesän vai avaimen? Mikään lukkopesän voitelu ei näytä korjaavan asiaa yhtään. Virtalukon kanssa kaikki nämä avaimet pelaavat ihan hyvin. Pitäisikö lähteä uusimaan konepellin lukon pesä niin kauan kun pelti vielä lähtee auki?

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 09 Loka 2010 22:06
Kirjoittaja Spuler
Meillä kans oli ongelmia -04 mondeon konepellin aukaisussa mutta vika oli käyttäjässä. Avain pitää työntää huolellisesti pohjaan saakka ja sitten vasta kääntää, jos tätä ei tee niin saa muljutella vaikka kuinka ja "avaus mekanismi" tuntuu vialliselta vaikka on ihan kunnossa.
Olette varmaan tehneet näin mutta kerroin ihan siltä varalta että kaikki tätä topiccia lukevat ja näiden ongelmien kanssa painivat kokeilevat tämänkin "tekniikan" ennen kuin purkavat koko lukkopesän :wink: .

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 28 Maalis 2011 13:47
Kirjoittaja pnieminen74
viilatkaa haitat poijes, aukee kaikilla avaimilla, naapurinkin,
mutta mitäs sillä on merkitystä..uusi koodattu lukkopohja maksaa parisataa,
turhaa hienostelua vanhoihin tanareihin.

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 02 Syys 2011 14:30
Kirjoittaja Puavvo
Aika vanha viestiketju, mutta saman ongelman kohtasin kesällä. Varmaan jossakin vaiheessa jokaisen mk3-Monkun lukko jumii. Peeaska mikä peeaska.

Suomi 24:ssa joku oli keksinyt, miten homma hoituu maskia rikkomatta. Lukkosylinteri on nimittäin kiinni kahdella pyöreäpäisellä pultilla (mikä lie nimeltään). Ne voi porata pois maskin läpi, reiät jäävät piiloon Ford-merkin alle. Keulan alta vaan muovinen suojalevy pois, niin näkee oikeat porauskohdat. Lukkosylinterin saa vedettyä alakautta pois. Syltyn ja salvan välissä on pitkä muovinen yhdystanko, joka luultavasti lähtee paikaltaan, kun lukkopesä irroitetaan. Tanko kannattaa joko vetää ulos tai roplata sivuun, niin salpa aukeaa pitkällä tasapääruuvarilla. Uuden/ kunnostetun/ modatun sylinterin saa pulteilla kiinni.

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 02 Helmi 2016 11:35
Kirjoittaja Deippa
jmm79 kirjoitti:Itse tappelin oman -04 mondeon konepellin lukon kanssa ensi töiksi kun auton ostin.. Itse ratkaisin ongelman näin --> maski pois ja irroitin itse lukon ( porasin niittien kannat pois ja lukko tippui).. kun lukko oli kädessä purin lukon ja puhdistin kunnolla.. kokoamis vaihdeessa jätin pienen tapin pois joka olisi tullut lukon sisälle. Pientä soveltamista kiinnittämisessä tarvitsi kun pultit porasin irti mutta hyvin toimii.
Tuli vastaava rojekti tehtyä viikonloppuna, kun ei se lukko ollutkaan näköjään jäässä. Ränkkäämällä sain pellin auki ja maskin pois. Pyöreäpäisten ruuvien poraaminen ei kuitenkin meinannu onnistua, joten suosittelen muillekin sahaamaan ruuvin kantaan meisselin mentävän viillon. Lukon runkoon tulee kans ura, mutta mitäpä se haittaa. Kun riittävän syvä ura, niin siihen saa lyötyä meisselin ja eikun pyörittää ruuvit auki. Samat ruuvit voi pyörittää sitten takaisinkin. Purettuani lukon jätin kans pois tuon tapin, joten nyt se taitaa auvveta kaikilla samankaltaisilla avaimilla. Ainakin näin päättelin tämän "projektin" ajan kestäneen lukkosepän urani suomalla kokemuksella. Pääasia on että se aukeaa

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 23 Helmi 2016 22:45
Kirjoittaja Tessu
Jos ittellä olis tommonen lukko niin rälläkällä pois ja rallisokat peltiin,on kyllä yks Voortin taas vittumaisimpia keksintöjä!
Laittaa nyt lukko sinne eteen missä kaikki paska ja suola pyrkii aina lukko pesään,voi tsiisus,kuinkahan monta bissee on tuonkin suunnittelija vetäny??
Onneksi ei oo tuttu EHEH!

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 01 Maalis 2016 21:07
Kirjoittaja Juudasman
ite porasin koko lukon pois ja vedin sisuskalut ulos, kun konepelti ei auennut ja lukko oli paskana ja akku loppunut autosta.

Reikään lyhensin aurausviitan putkesta sopivan pätkän ja työnsin paikalleen, nyt talttapää meisseli menee putkea pitkin juuri oikeaan kohtaan sitten vaan kääntää kuin avainta ja lukko on auki. :D
Fordin käännettävän merkin saa reijän eteen josta ei edes huomaa että mitään muutoksia olisi tehty..

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 02 Maalis 2016 04:04
Kirjoittaja Tessu
Tuo ihan oikea toimenpide!

Kuga MK1 konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 08 Kesä 2022 08:19
Kirjoittaja tikola
Tätä asiaa on Focuksen ja Mondeon osalta käsitelty useammassa threadissa:

viewtopic.php?p=275192&hilit=konepelti+jumissa#p275192
viewtopic.php?p=298746&hilit=konepelti#p298746


Noissa ongelma on tyypillisesti kulunut avain/lukkopesä. Nyt sama tuli vastaan MK1 Kugassa vuodelta 2009. Noin suurena linjana se minun Kuga poikkeaa näistä täällä keskustelluista kahdella kohtaa:
  • avain on litteä eikä niin herkkä kulumaan kuin muiden mallien pyöreähköt avaimet
  • vaijerin sijasta voiman avaimelta mekanismiin välittää muovisiin kuulaniveliin perustuva muovitanko


Korjaukset Kugaan ovat suunnilleen samat kuin muissakin malleissa ja perustuvat pitkiin meisseleihin ja niillä muoviosien vääntämiseen, mutta jälkiviisaana voisi todeta, että vika oli loppupeleissä vain kuulan luiskahdus hahlostaan ja homma olisi saatu hoidettua pienellä sorminäppäryydellä, jos olisi etukäteen tiennyt.

Lisään tänne muutaman kuvan, kun keksin miten sen teen kätevimmin.

Re: Mondeon konepellin aukaisumekanismi

Lähetetty: 12 Kesä 2022 16:25
Kirjoittaja Tessu200
Tuo sama avain oli jo Escoissa ja Sierroissa aikanaan ja kun avain kului se tuhosi lukotkin,näin kertoi avainsuutari että synkkä on avain!
Mullakin kahdessa autossa noin käyny