Sivu 1/1
Ford cossu sierra
Lähetetty: 25 Marras 2008 21:41
Kirjoittaja jortikka88
Saako suomessa rekisteriin 580hp cossua??
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 25 Marras 2008 22:47
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Likenteesä tehoja ei saisi olla nuin paljoa (maksimi 224hp*1,2=268hp), mutta käytännössähän kuhan sinulla on teholappua jossa on maksimissaan tuo 268hp niin saa katsastettua. Vaikka moottorista tuon 580 hevosta saa irti voi moottori säätää tehottomammaksi esim. ahtopaineen lasku ja ottaa silloin näillä huonommilla tehoilla paperin jolla katsastuksessa käydä ja nostaa ahdot takaisin että tuo 580 irtoaa. Sitä en tiedä pitääkö katsastukseen laskea nuo ahtopaineet takaisin (jos on ne nostanut yli sen tehopaperiin merkityn) missä ne on tehoja mitatessa ollut ja tarkistavatko katsastuksessa ahdot (luultavasti tarkistavat). Se on jokaisen oma asia ajaako laittomilla vai laillisilla ahdoilla liikenteessä (seurauksia en tiedä jos ajaa suuremmilla kuin rekisteritodistukseen on merkitty). Itse en ole kyseistä operaatiota tehnyt mutta kutakuinkin näin tiedän sen tapahtuvan.
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 26 Marras 2008 13:21
Kirjoittaja duckworth
Siis mikäli kyseessä on alkuperäinen cossu, tai A-papereilla oleva täydellinen tekniikkavaihto, niin tehorajaa ei ole... Tuo kertaa 1,2 eli 20 prosentin lisä koskee tilannetta jossa cossua käytetään vertailu mallina, esim. jos turbotat vaikka ohc:n. Näin siis ennen muinoin. Nykyään cossua ei edes voi käyttää vertailumallina, vaan V6 (eli 150hp +20% =180hp) on tehokkain malliasarjan vertailukohta.
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 26 Marras 2008 15:32
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Miksi cosussa ei ole tehorajoja vai eikö sitä vain ole vakio ahtimella. Eikös turbon vaihto rinnasteta moottorin vaihtoon jolloin tuo 20% sääntö tulee voimaa vai olenko ymmärtänyt asian väärin. Tuosta vertailumalli jutusta olinkin jostain huhua kuullut. Tiedätkö miksi ei käy onko cossu vertailumalliksi? Onko cosworthin ja normi sierran korissa jotain eroja?
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 26 Marras 2008 16:45
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Remmiahdin on oikeessa, ahtimen vaihto rinnastetaan koneen vaihtoon. Vaparia koskee ne "vapaammat" säännöt. Cossun korissa ei ole mitään eroa tavalliseen, eikä periaatteessa ole mitään syytä, miksi ei vois käyttää vertailumallina. Jostain syystä Ford ei vaan halua sellaista lappua kirjoittaa tällä hetkellä..

Joillain konttoreilla onnistuu silti käyttää cossua vertailumallina. Tää suomi on oikeesti sellainen sarvikuonojen maa, ettei paremmasta väliä. Joillain konttoreilla onnistuu mikä vaan, joillain ei mikään, lisäksi vielä katsastusmieskohtaiset erot.. Millä saatais säännöt samoiksi kaikille ???
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 26 Marras 2008 19:19
Kirjoittaja Tinde
Muutoskatsastuksessa kaikkia koskee 7kg/kw tehopainosuhde.
Poikkeusluvat ovat oma lukunsa, niissäkin AKE:n linja on ainakin muutaman vuoden ollut melkein poikkeuksetta mainittu luku.
Se, että tehoa ei ole merkitty otteeseen ei tarkoita etteikö rajaa olisi olemassa.
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 26 Marras 2008 22:23
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Tuo 7kg/kw on se yleinen raja mitä ei saa ylittää. Yleensä ahdetuissa tulee tuo 20% sääntö vastaan ennenkuin kuin tuo 7kg/kw siis tuo 20% sääntö koskee vain ahdettuja moottoreita.
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 27 Marras 2008 06:33
Kirjoittaja Tinde
20% koskee myös vapaasti hengittäviä moottoreita moottoria
vaihdettaessa. Alkuperäistä tai jo vaihdettua moottoria
muutettaessa tulee pelkästään teho/painoraja käyttöön.
Ahdistetuissa taas usein kaytännössä 20% rajaa katsotaa koska moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, silti teho/paino rajakin on voimassa, sekä moottoria muutettaessa että vaihdettaessa.
Nämä edelleen muutoskatsastuksessa, poikkeusluvat ovat erikoistapauksia.
2. luku
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Re: Ford cossu sierra
Lähetetty: 29 Marras 2008 12:43
Kirjoittaja ohc205
duckworth kirjoitti:Siis mikäli kyseessä on alkuperäinen cossu, tai A-papereilla oleva täydellinen tekniikkavaihto, niin tehorajaa ei ole... Tuo kertaa 1,2 eli 20 prosentin lisä koskee tilannetta jossa cossua käytetään vertailu mallina, esim. jos turbotat vaikka ohc:n. Näin siis ennen muinoin. Nykyään cossua ei edes voi käyttää vertailumallina, vaan V6 (eli 150hp +20% =180hp) on tehokkain malliasarjan vertailukohta.
Kyllä cossu-sierra on mallisarjan tehokkain versio. Ja sitä voi käyttää vertailumallina. Tarvitset vain faktaa siitä miten alusta ja jarrut eroaa vakio sierrasta. Ja sitten kun auto muutetaan vastaamaan alustaltaan cosworth-mallia, niin siitä saa ottaa
204hv x1,2=244,8hv Tämä siis pätee takavetoisiin.
Mutta 4wd 220hv käy vertailumalliksi AINOASTAAN 4x4 Dohc ja XR4x4i malleihin.
Eli 4wd suurin teho tieliikenteessä on 220hv x1,2=264hv
2wd ja 4wd ovat siis omat mallisarjansa eikä niitä voi käyttää katsastuksena toistensa vertailumalleina.
Eli takaveto sierraan tuo 244,8hv on suurin muutoskatsastuksessa hyväksyttävä teho.
Radalla ja muilla suljetuilla alueilla saa sitten käyttää mitä tahansa tehoja haluaa.
Mutta jos tieliikenteessä jäät kiinni esim. ahtojen nostamisesta tai moottorinohjausyksikön muutoksista, tai turbon vaihtamisesta toiseen, niin kilvet lähtee ja ne saa takaisin vasta näytettyään autoa katsastuksessa, jossa pitää todistaa tehojen olevan lain sallimat.
ELI KÄYTTÄKÄÄ JÄRKEÄ NÄISSÄ ASIOISSA!