Sivu 1/1

Sierran vaihdevälin lyhentimestä

Lähetetty: 27 Heinä 2005 21:09
Kirjoittaja Mikko R.
Elikkäs tuli sitten hommattua Sierra pihalle ja pikkuhiljaa budjetin turvin olisi tarkoitus sitä laitella, kaikkea pientä näin aluksi ja myöhemmin isompaakin.

Mutta itse asiaan, eli kuinka tuo Sierran laatikkoon (Tyyppi 9) myytävä vaihdevälin lyhennin toimii? Vilkaisin tuossa päivällä vaihdekepin rakennetta ja oma mielikuva olisi, että keppiä pidennetään sen pallonivelen alapuolelta ja samalla nostetaan pidennyksen verran ylöspäin. Olenkohan aivan hakoteillä? Kun tuossakin olisi yksi säästökohde, kun itsellä on mahdollisuus tehdä koneistus yms. hommia. Onkohan tuo keppi koko matkalta yhtä puuta, vai jäiköhän minulta joku kohta huomaatta, kun pikaisesti vilkaisin?

Toivottavasti nyt tuli oikeaan paikkaan tämä.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 21:15
Kirjoittaja VesQ
Juuri noinhan se lyhennin toimii eli tavallaan sen pallon paikkaa muutetaan jolloin "vipusuhde" muuttuu.

Taitavat olla nuo yhtä puuta eli ei ole sitä kumimötikkää siinä keskellä

Lähetetty: 27 Heinä 2005 21:26
Kirjoittaja Mikko R.
Juu, pitääpä sitten joku päivä ottaa ja muokata tuo keppi, niin saa lyhkäsemmät välit. Niin, olihan siinä keskellä tosiaan se kumimötikkä, taidan senkin kyllä napata pois välistä, niin lyhenee tuo keppi hieman samalla.

Kiitos vastauksesta. Tässä tullut aika paljon lueskeltua tätä foorumia ennenkuin rekisteröidyin/edes ostin koko Sierran ja ihan mukavasti tietoa karttunut matkaan, täällä kun porukka jaksaa vastailla asiallisesti kysymyksiin, toisin kuin monella muulla foorumilla.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:00
Kirjoittaja Monteonisti
Helpoin tapa lyhentää keppiä yläpäästä, siis jos käsi yltää sitten vielä keppiin! 8)

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:18
Kirjoittaja VesQ
Mutta se ei paljoa vaikuta vaihteiden väliin

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:25
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:Mutta se ei paljoa vaikuta vaihteiden väliin
Joo ei kyllä. Helppoa on hitsata haarukkaan lisää pituutta ja laittaa pidennetyn pätkän paksuinen "tiivisterinkula" tai muttereita vaihdekepin laipan ja laatikon väliin.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:41
Kirjoittaja Monteonisti
Riippuu lyhennyksestä! :D

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:44
Kirjoittaja janzamar
:) niin riippuu,itellä sen pitunen että just sai muutaman jengan vielä laitettua..
pitäis varmaan vielä laittaa lyhennin kaveriksi.. :lol:
mutta kun nyt jo on vähän liian pitkä kytkimen liike,ei aina kerkeä mukaan kun on vaihtavinaan.. :twisted: ja sorvatessa pitäis käyttää suojalaseja..

Lähetetty: 02 Elo 2005 22:11
Kirjoittaja Mikko R.
Dodi, valmista tuli.

Toteutin lyhentimen seuraavalla tyylillä:
Keppi katki kahdesta kohtaa, molemmin puolin kumivaimenninta joka on keskellä keppiä. Tämän jälkeen nivelen yläpäästä lukitusniittaukset pois hiomakoneella. Nivel purkaantui. Sen jälkeen vaihdekepissä kiinni oleva nivelen muovimuklikka irti kepistä kevyesti kumivasaralla moksimalla. Muovimuklikan alle 6mm holkki joka nostaa sitä ylöspäin. Kepin kiinnityslaipan alle niinikään 6mm alumiinilevy. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, lukuunottamatta niittauksia jotka korvasin kepin läpi menevällä 3mm reiällä ja 3mm sokkatapilla. Tämän jälkeen lyhensin keppiä vielä hieman ja hitsasin katkaisukohdasta kasaan, ilman kumivaimenninta. Tuli melkoisen täsmällisen oloinen, ei ole enää entisenlainen vetelä keppi ja vaihdevälikin lyheni sopivasti.

Lähetetty: 03 Elo 2005 15:28
Kirjoittaja SpeedDevil
miksi nähdä vaiva kun voi ostaa uutena 28e maksavan autoracingiltä :D no jokainen tyylillään.

Lähetetty: 03 Elo 2005 15:50
Kirjoittaja Mikko R.
No jaa, itse näen tuon niin, että säästinpä tuossakin taas 28e. Kun näin opiskelijalla tuo raha on aina vähissä. Materiaalit kun on halpoja/ilmaisia ja mahdollisuus kaikenmoisiin metallihommien tekoon on, niin tottunut sitä hyödyntämään.

Jokainen tosiaan tyylillään.

Lähetetty: 03 Elo 2005 16:02
Kirjoittaja SpeedDevil
se on ihan hyvä jos osaa itte tollasia fixailla :D