Sivu 1/2
2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 17 Marras 2008 00:15
Kirjoittaja duster73
olis tarkoitus ostaa sierra 2,9i -89.niin ihan mielenkiinnosta kyselen,että kuinka tuosta säädetään tyhjäkäyntiseokset?tossa on siis 2kpl niitä ilmamäärämittareita.kaasarikoneenhan säätää helposti,mutta kuinka on tuon laita,saako sitä säädettyä ilman mittaria?tais tulla vähän epäselvästi,mut jospa joku ymmärsi...en oo tosiaankaan pahemmin ruiskujen kanssa aiemmin pelannut ja tuo näyttää vielä "hurjemmalta" kun neloskoneen ruiskut

Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 21 Marras 2008 17:01
Kirjoittaja tonskulus
En tuosta tuplailmamäärämittarihärdellistä tiedä mutta niissä joissa on vain yksi imm niin niissä on ohivirtausruuvi josta sai säädeltyä päästöt kohilleen. Ei varmasti mikään helppo homma kun molempien pitäisi olla identtisesti säädettyjä..ja toisaalta, eikös siinä ole lambda? Omassani on lambdat (tosin mulla on MAP anturilla varustettu ruisku) ja tyhjäkäyntiseos säätyy automaattisesti niiden mukaan aina kohilleen. Jos näin ei tapahdu, on jossakin vikaa.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 23 Marras 2008 23:51
Kirjoittaja duster73
onkos tässäkin lambada?itseaina ajatellu että katillisissa vaan on.näin sitä taas huomaa oman tyhmyytensä...
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 25 Marras 2008 22:25
Kirjoittaja tonis
ei tossa massamittarimallissa ole lambdaa.. ole onnellinen!

Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 26 Marras 2008 09:46
Kirjoittaja duster73
jännittää vaan viedä tuo leimalle.tähän mennessä ei oo ykskään menny kerralla päästöjen takia läpi,mitä mulla on mitattavia ollu

Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 26 Marras 2008 18:05
Kirjoittaja tonis
kannattaa käyttää jossain liikkeessä päästömittauksessa niin saat paperin siitä ja samalla jos on säädettävää niin sekin onnistuu siel.. ja ihan ekana tutkii putkisto onko vuotoja. mä ite käytin yhden sierran vuos sit AD liikkeessä niin ne sai säädettyy päästöt ilmamassa mittareista.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 26 Marras 2008 19:10
Kirjoittaja duster73
ei millään pahalla,mut eikö nuo ole ilmamäärämittarit mitkä mulla on?vai onko ne samat sitten....
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 26 Marras 2008 21:04
Kirjoittaja tonis
on samat juu.. eri nimitys vain.

Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 27 Marras 2008 04:29
Kirjoittaja duster73
mistähän sitten johtuu epätasainen käynti kylmänä?käy ikäänkuin puuttuis pari pyttyä pelistä.lämmetessään käy kyllä sitten hyvin.laitan tänään uuden jakajankannen ja pyörijän ja perjantaina tulee uus kaasuläpänasentotunnistin,pitää katsoa auttaako niiden vaihto.mut jos ei auta,niin mitäs sitten?tuohan on kuulemma pari vuotta seisonut,että onko sillä vaikutusta.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 27 Marras 2008 07:11
Kirjoittaja tonis
tulpat / tulpanjohdot? mut jakka nyt saat sen kaasuläpäntunnistimen niin ihmetellään lisää.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 28 Marras 2008 15:51
Kirjoittaja duster73
no niin.nyt on vaihdettu jakajan kansi,pyörijä,kaasuläpänasentotunnistin ja bensasuodatin.mutta ei lähe p**ka enää käyntiin!ei ees lupaa.bensapumppu pyörii ja kohina kuuluu konehuoneessa,et luulis ettei silläpuolella ole hämminkiä.puolallekkin tulee virtaa.mikä ihme siihen mahto iskeä?se on tuossa 2 viikkoa seisonu,eli haun jäljiltä jäi pihaan,eikä ole sen jälkeen käytetty.tänään meinasin leimalle viedä,ni meinaamiseks jäikin.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 29 Marras 2008 11:20
Kirjoittaja TeRoK
tulpanjohtojen järjestys meni sekasin jakajan kannen vaihdon yhteydessä.?
Se ei sinäänsä vielä kerro paljon jos puolalle tulee jännite vaan sieltä pitäisi myös se ensiö puolen miinus katkoa kun konetta pyörittää.
Oletko koittanu, että irtotulpalla tulee kipunaa?
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 29 Marras 2008 14:49
Kirjoittaja duster73
tänään tuli taas pähkäiltyä.kipinää epäilin itse ensin,mutta kipunaa tuli.vaihdoin vahan kaasuläpänasentotunnistimen takaisin,niin taas lähti käyntiin senkun avaimesta käänti.uusi osa paskana?käy kyllä aika kehnosti,aaltoilee todella paljon käynti.voisko esim lämpötila-anturi vaikuttaa tuohon?millanen tuo lisäilmaventtiili on rakenteeltaan?pitäisikö tuossa reikien välillä olla joku venttiili?
http://kuvablogi.com/nayta/1612998/
mulla siellä on vaan sileä tappi mikä liikkuu ja ilmeisesti jousi sielläpäässä.ei se ainakaan sulje mitään.
.
Lähetetty: 30 Marras 2008 21:45
Kirjoittaja tonis
.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 04 Joulu 2008 19:01
Kirjoittaja tonskulus
Muistithan kalibroida kaasuläppäanturin? Elikkä heität sytytysvirran päälle ja mittaat yleismittarilla jotta kahteen karvaan tulee vaikka 0.7-0.9V jännite kaasuläpän ollessa suljettuna. Tarvittaessa löysäät anturin ruuveja ja käännät sitä kunnes kyseinen jännite siellä vallitsee. Tämä varmistaa sen että ruiskuboksi tietää kaasun olevan suljettuna.
Huomion arvoinen seikka tosin on se että boksi ottaa anturilta jännitearvon talteen jokakerta kun kytket sytytysvirran päälle ja käyttää tätä arvoa tunnistaakseen kaasuläpän olevan kiinni. Mutta siitä huolimatta tuo jännite pitäisi olla tiettyjen rajojen sisällä eikä esim 0.1V tai 1.5V.
Ja mitä tuohon käyntiin tulee niin mulla käy kylmänä tasaisemmin kuin mitä lämpöisenä. Tosin joskus saattaa kylmänä aaltoilla kierrokset..etenkin kun auto on liikkeellä kytkin pohjassa, käynti tasaantuu kun auto seisahtuu. Auton nopeustunnistin siellä jotain säätelee kaiketi..
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 05 Joulu 2008 13:47
Kirjoittaja duster73
tuosta kalibroinnista en tiennyt.mistähän piuhoista se pitäis mitata?3 johtoahan siihen tulee.keskiviikkona kävin autoa katsastamassa eikä ollut muuta sanomista kun justiinsa nuo päästöt.eli tyhjäkäynnillä loppu mittarista asteikko kesken!kaasun painaminen ei madaltanut co:ta yhtään,vaan yli kymppiä näytti oli kaasun asento mikä hyvänsä.mistähän osais vikaa seuraavaks etsiä?ei varmaan tuon kaasuläpänasentotunnistimen vika asentokaan vaikuttas noin paljoa?
ja tosiaan lisäilmaventtiili ei tuntuis sulkevan mitään,siellä liikkuu vaan sellanen ehkä 5mm paksu akseli edestakaisin.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 07 Joulu 2008 15:18
Kirjoittaja duster73
noniin,tänään tuli taas katseltua.lämpötila-anturi ainakin tuntuis olevan kunnossa,vastus tippuu aika reippaasti kun moottori lämpiää.aika mielenkiintoinen paikka mitata muuten..
mitenkäs kun se lisäilmaventtiili ei tosiaan sulje mitään,niin eikö luulis että se menee enemmänkin laihalle kun rikkaalle lämmetessään?
mitenkäs tuo kaasuläpäntunnistin,sitähän ei ei pysty ainakaan tuossa kääntämään yhtään,mutta säädänkö arvon oikeaksi sitten siitä ruuvista mikä kääntää niitä kaasuläppiä?
sellaisen havainnon tein,että vaikka ilmamäärämittarilta ottaa johdon irti,niin ei vaikuta käyntiin oikeastaan ollenkaan,ottaa irti sitten kumman johdon tahansa.sitten käy vaikeasti,jos irrottaa molemmat töpselit.mitenkähän nuo johdot muuten pitäis sitten olla,kun toisessa näkyy olevan 3 liitintä ja toisessa 4 käytössä?onko nuo mittarit muuten keskenään vaihtokelpoisia?
olisko jotakin vinkkiä antaa,että miksi tuo co on noin kova kaikilla kierroksilla?
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 08 Joulu 2008 15:43
Kirjoittaja duster73
tänään tuli puristukset mitattua,niin hyvin tuntuisvat tasaiset olevan.venttiilit kyllä vähän rallattaa,mut se tuskin vaikuttaa.tulpat otin kaikki auki,niin ovat ihan mustassa karstassa.ja putken päästä kun kuuntelee,ni tuntuu/kuulostaa siltä että käy rikkaalla.tyhjäkäyntiseoksien säädöt saa ruuvata kiinni,ei mitään vaikutusta.sen huomasin,että ruiskua ohjaavalta lämpötilatunnistimelta kun ottaa töpselin irti,niin silläkään ei ole mitään vaikutusta.yhtä raskaasti käy silti.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 08 Joulu 2008 18:19
Kirjoittaja tonskulus
Olisikohan aika ottaa vikakoodit siitä. Josko sitä kautta löytyisi jotain mielenkiintoista. Jos jonkun anturin irroittaminen ei vaikuta käyntiin niin sehän tarkoittaa monesti sitä että ruiskuboksi on pistänyt sen tilalle oletusarvot toimiakseen edes jotenkuten ilman kyseisen anturin toimintaa.
Mustat tulpat tosiaan merkki aivan liian rikkasta seoksesta, tosin jos sitä moottoria ei ole käytetty kunnolla lämpimäksi niin voihan ne olla nokisia ihan kylmäkäyntirikastuksen vuoksi..
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 08 Joulu 2008 18:52
Kirjoittaja duster73
no sillä on/oli ajettu vajaa 100 kilsaa,minkä jälkeen ne oli mustat.sillon kun auton ostin,niin tulpat oli sen jälkeen ihan vaaleat,mutta kottero kävi muuten huonosti.
mistäs truo mittauspiste löytyy ja kuinka ne koodit luetaan?no varmaan haullakin löytyy...kuinka tuo boksi nollataan sitten,että se unohtaa nuo vikakoodit yms? rupeaa kyllä hermot menemään,taitaa tulla hieno kokko uudeks vuodeks tuosta...
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 15 Joulu 2008 17:24
Kirjoittaja tonskulus
Vikakoodien lukemisesta löytyy kyllä juttua tuolta autosähköpuolelta. Kyllähän ton kanssa sai itekki
tapella jotta sai toimimaan kunnol mut olihan se sen arvoista. Mukavan sitkeä moottori se o.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 16 Joulu 2008 15:36
Kirjoittaja duster73
valoako tunnelin päässä?otin vikakoodit ulos ja minusta näytti että tuli vaan vikakoodi 51.
tuoltapa nuo koodit löytyvätkin.
http://www.mustangsandmore.com/ubb/EECIVcodes.html
tuon mukaan,jos tulkitsin lontoota oikein,niin vika olis moottorinlämpötunnistimessa taikka imuilman(?) lämpötunnistimessa.missähän jälkimmäinen on,jos tässä on sellainen?
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 16 Joulu 2008 17:26
Kirjoittaja tonis
juu ei sun koneen mallissa oo kun toi lämpötunnistin ja se sijaitsee kaasuläpänrungon alla.. se on kaksi napainen osa ja olisko avaimen koko jotain 25mm luokkaa.
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 16 Joulu 2008 18:12
Kirjoittaja duster73
minähän tosta aiemmin kokeilin ottaa tosta pistokkeen käydessä irti.mutta akun piuhat oli useamman päivän irti sen jälkeen,niin tuo vanha "kokeilu" ei varmaan näy enää?vai pitääkö boksi käydä aina nollaamassa jossakin liikkeessä?
lämpömittarihan tuossa hyppää heti tappii.on sen anturi vissiin sulanut,kun se natsa siinä heiluu miten sattuu

tuonhan ei mun käsittääkseni pitäis ruiskun toimintaan vaikuttaa?mitähän hintaluokkaa tuo ruiskua ohjaava anturi on?
Re: 2,9i:n seoksien säätö?
Lähetetty: 16 Joulu 2008 18:28
Kirjoittaja duster73
meneekös tuosta anturiltakin johdot siihen imusarjan oikealla puolella olevaan liittimeen?jos vaikka hapettumaa löytyis sieltäkin.mutta varmaa pitää käydä huomena kysymässä tuota anturiakin.