Sivu 2/2

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 08 Touko 2015 00:02
Kirjoittaja KajS
Vikalista on aika olematon. Tänään eka ilmastointitesti. Peeveli, sehän toimii. Kerran on täytetty auton elinaikana joskus 4 vee sitten. Hyvä laite.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 13 Touko 2015 21:08
Kirjoittaja istejo
Minulla on 2005 vuoden mondeo automaatti, vikoja ei ole paljon ollut paitsi silloin kun 10 vuonna sen ostin niin melkein heti leikkas kone kiinni ja takuuseen laittoivat tehdasuuden koneen ja se on kyllä pelannut. Startti moottori laitettiin 200000km uusi ja jarruja ja jousia sekäiskareita on pitänyt vaihtaa.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 27 Touko 2015 23:04
Kirjoittaja Juudasman
Ford mondeo vm. 01, 2.0 TDCI, nyt ajettu 340 000 Tuo mondeo ollut talossa kohta pari vuotta ja korjattuja vikoja löytyy, osa myös kuluvia tietenkin:

Etu ja taka jarrupalat ja levyt (kuluneet)
Takajarru satula (ruostunut/juomissa)
massapyörä ja kytkin (kulunut loppuun) 275 000 oli jaettu)
ohjaustehostimen pumppu (vuoti)
etu ja takapyörän laakerit (ulinaa, tiensä päässä)
takakontin mikrokytkin (ei toiminut)
takakontin kahva (missä rek. valot) (irtosi, kiinnikkeet petti)
lukkoyksikkö oviin (keskuslukitus ei toiminut)
kuskinpuolen turvavyö (rispaantunut)
pakoputki (ruoste reikiä täynnä)
konepellin lukko porattu pois (kulunut ja osia irronnut)
Ilmastoinnin kumiletkut kuluneet puhki
Peräkontin pumput sököt
Ristiseläntuet ei toimi
Ajovelojen korkeudensäätömoottori kuskinpuolelta rikki.
Turbon ilmaletku halki

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 01 Elo 2015 14:17
Kirjoittaja SeTTi
Nyt siunaantui taivaspaikka --> talouteen tuli -02 1.8i (81kw) manuaali farkku (aj 270tkm), leima ummessa, tässä nyt on perushuolto edessä ja sit leimalle, nyt olen tutkiskellut tätä foorumia että mitä sitä kannattaa vaihtaa ajoissa tai mihinkä asioihin kannattaa tarkemmin seurailla... Ajoin koslan pirkkapajalle 20 kilsaa, kesken siirtymän kojetaulussa välkkyä öljykannun kuva --> auto tien sivuun, öljyä koneessa, käyntiäänet ok, lämmöt, ei vuotoja, kone tulille ja kannun kuvaa enään vilkkunut...
Aikaisempi omistaja oli pessyt konehuoneen, jonka jälkeen alkanut kone nykiä --> auto seissyt ulkona vuoden päivät, autosta vaihdettu akku, s.tulpat, sytkäpuola, irronnut kaasuläpän tanko kiinnitetty uudestaan,

Nyt hakusessa OBD2-härveli, jolla saisi tien päällä ja muutenkin tsekkailla koodit yms toiminnot... Mitä porukka on todennut hyväksi ?
Näkyykö obdeella muuten öljynpaine arvot?

Onko Mondeon omistajat putsannut polttoainetankkia, eräs tuttu ajoi tankin tyhjäksi --> rivahti bensapumppu, oli tankissa sen verran roskaa että bensaputket tukossa...

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 31 Elo 2015 11:04
Kirjoittaja Tpa
SeTTi kirjoitti:Nyt siunaantui taivaspaikka --> talouteen tuli -02 1.8i (81kw) manuaali farkku (aj 270tkm), leima ummessa, tässä nyt on perushuolto edessä ja sit leimalle, nyt olen tutkiskellut tätä foorumia että mitä sitä kannattaa vaihtaa ajoissa tai mihinkä asioihin kannattaa tarkemmin seurailla... Ajoin koslan pirkkapajalle 20 kilsaa, kesken siirtymän kojetaulussa välkkyä öljykannun kuva --> auto tien sivuun, öljyä koneessa, käyntiäänet ok, lämmöt, ei vuotoja, kone tulille ja kannun kuvaa enään vilkkunut...
Aikaisempi omistaja oli pessyt konehuoneen, jonka jälkeen alkanut kone nykiä --> auto seissyt ulkona vuoden päivät, autosta vaihdettu akku, s.tulpat, sytkäpuola, irronnut kaasuläpän tanko kiinnitetty uudestaan,

Nyt hakusessa OBD2-härveli, jolla saisi tien päällä ja muutenkin tsekkailla koodit yms toiminnot... Mitä porukka on todennut hyväksi ?
Näkyykö obdeella muuten öljynpaine arvot?

Onko Mondeon omistajat putsannut polttoainetankkia, eräs tuttu ajoi tankin tyhjäksi --> rivahti bensapumppu, oli tankissa sen verran roskaa että bensaputket tukossa...


http://www.ebay.com/itm/OBD2-II-Bluetoo ... 84&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/2015-ELM327-USB ... 59&vxp=mtr

Noista jompikumpi ja näet kyllä aika paljon tietoa obd.n kautta

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 03 Syys 2015 16:23
Kirjoittaja hevihemmo
Mondeo STW 1,8 2004 tyyppiviosta tulee ekaksi mieleen jumittava käsijarru. Tuntui kuin se olisi kertakäyttönen. Sen muutaman vuoden aikana tuli vaihdettua takasatulat 3 kertaan ja yhdet levyt. Levyt menivät vaihtoon käsijarrun jumittamisen seurauksena. 1.8 litaisessa koneessa 95 E 10 ei käynyt ,vaan se aiheutti pahaa jälkikäyntiä. Joten tuli tankattua vaan 98 E5.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 26 Marras 2015 19:32
Kirjoittaja KajS
Vikalista on edelleen aika olematon. Katsastin tänään auton, jonka kanssa olen viettänyt ja ajanut 10 vuotta, 243000 km. Ei vikoja, katsastusmies kehui jarruja.

Pitäsköhän vaihtaa avaimiin patterit, nekin kun ovat alkuperäiset...entä 9 vuotta vanha akku?

Paras upgrade tuohon autoon on edelleen se Vogtlandin Gewindefahrwerk eli ruuvattava (vain etupäästä) alusta. Neljä vuotta ja yli 70000 km ja hyvin toimii. Samaten rei'itetyt RS-levyt ja parhaimmat Boschin palat eteen, mitä Motonetista saa. Tietty öljynvaihto moottoriin 10000 km välein ja vaihteistoon 60000-100000 km välein. Jarrunesteen vaihto parin vuoden välein. Noilla eväillä pärjää.

Näyttää siltä, että nämä mk3 mondeot pitää ostaa uutena ja ajaa ja huoltaa, niin toimii, ei vikakoodeja, ei vikoja. Kätettynä ostetut ovat sitten sen kuuluisan huolettoman suomalaisen autonpidon hedelmiä.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 16 Joulu 2015 18:31
Kirjoittaja laslo
Joo tuli sitten hommattua 92v.escortin jälkeen toinen Foordi,1.8 2004v.farkku mondeo,siisti peli kyllä ikäisekseen.
Ajettu 267000km.jotain normi tyyppivika juttuja näkyis vika historiassa ja korjailtu, mitä täälläkin saa lukea.
Mielenkiinnolla odotan mitä ensi vuosi tuo tullessaan,tuleeko muuta laittoa kun uudet öljyt.
Seuraava katsastus joskus marraskuussa 2016.että siihen asti kovaa ajoa... 8-)
ps.yksi vika jo löytyi,kuskin puolen tuulilasi ei lämpeä,olisko sulake vika,mutta ei haittaa,hyvin aukes ikkunat muutenkin aamulla.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 09 Syys 2016 09:52
Kirjoittaja nestori
Kertokaas Mondeo-miehet ja naiset, että uskaltaako noita bensa-automaattimondeoita 2001 - 2007 väliltä ostaa, kilometrit 150tkm paikkeilla? Vai onko fiksuin tyytyä manuaaliin. Ja kyllä kyllä, kaiken saa pilalle jos ei vaihda huolla ja vaihda öljyjä.

Mites koneen kanssa, 2-litraista lähinnä katsellut, mutta 2.5l ei ole pois suljettu. Onko jotain tyyppivikaa mikä pitäisi huomioida ja on kallis korjata? Laakerit?

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 17 Syys 2016 21:06
Kirjoittaja Mika72
Kyllä uskaltaa. Meillä oli 2004 vuosimallin 2.0 TDCi 130 hp farmari, jossa oli tiptronic automaattilaatikko tjsp. Laatikkoon vaihdettiin öljyt 50-60 tkm välein ja hyvin kesti. Ajettiin autolla 240tkm sillä autolla.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 29 Syys 2016 11:58
Kirjoittaja nestori
Kiitoksia kommentista. Hankin lopulta 200tkm ajetun Mk4 Mondeon, manuaalina, kun tuli kohtuu hinnalla vastaan.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 29 Syys 2016 13:37
Kirjoittaja tursas
ekn1 kirjoitti:Kävin muutama aika takaperin lävitse oman mk3 Mondeon (vm. 2001, farkku, 2.0 bensa, automaatti, 180tkm) vikahistoriaa uudesta tähän päivään, joten voisin laittaa sen tähän jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Kaikki ao. viat eivät tietenkään ole tyyppivikoja, ja toisaalta lista ei varmastikaan ole ihan täydellinen, koska kaikkea ei millään pysty muistamaan 13v ajalta.

- bensatankin läpän avausmekanismin toimimattomuuden takia 2 kertaa korjaamolla (onneksi riitti bensat korjaamolle molemmilla kerroilla)
- lasinpesunestesäiliön mittatikku katkesi ja putosi pesunestesäiliöön
- takaisinkutsuja pari kappaletta (toinen liittyi aut.vaihteistoon, toinen vakionopeudensäätimeen)
- repsikan istuimen pehmusteet pahkuraiset (istuimen alaosa uusittiin takuuseen)
- kuljettajan istuimen ristiseläntuensäätö hajosi
- vislaava ääni kovissa nopeuksissa (sivuikkunan tiiviste huonosti viimeistelty)
- voimakas "klapina" kuoppaisilla teillä (muoviosat hakkasivat auton pohjaan)
- käynnistysongelmia
- akku zippasi alle 2v iässä
- mittariston taustavalon kirkkaudensäätösysteemi hajosi
- ilmastointilaitteen vuoto (käsittääkseni jonkin sortin tyyppivika, artisti kuitenkin maksoi korjauksen)
- parkkitutka hajosi kaksi kertaa (toisen jälkeen ei enää korjattu, tulisi halvemmaksi vaikka kolaroida silloin tällöin)
- termostaatti hajosi
- takajarrut jumiutuilee säännöllisesti
- takaluukun rekisterikilven valot ruostevalumissa jo lähes uutena
- automaatti-ilmastointi hukkaillut ohjelmansa useampaan otteeseen vuosien varrella
- vetonivelen rasvavuoto (korjauksena liimaus)
- voimakas vinkuminen kovalla pakkasella yli 80km/h nopeuksissa (syytä ei tiedetä vielä tänäkään päivänä)
- hanskalokeron hidastuspumppu hajosi
- takaspoileri irtosi liimauksistaan
- automaattivaihteiston öljyvuoto moottorin ja vaihteiston välistä (kallis remontti)
- etujousi poikki (120tkm)
- kaikkien ovien, konepellin ja takaluukun kittisaumat uusittu (onneksi takuuseen)
- takaluukun avauskytkin ei toimi pakkasella
- takajarrut jäätyilleet talvella pariin otteeseen
- keskuslukon kauko-ohjaus reistailee säännöllisesti
- nykiminen 80-90 nopeuksissa pintakaasulla (imusarjan läppiä käyttävän alipainekellon alipaineletku murtunut)
- takajarruletkut murtuneet (jo 6v kohdalla)
- koiranluut vaihdettu sekä eteen että taakse kaksi kertaa
- imusarjan läppämekanismi antautui
- lasinpesunestevuoto lasinpesurin pumpun lähtöliitännästä
- hanskalokeron avausmekanismi hajosi
- mittaristo hajosi
- etujousi poikki (175tkm)
- taka-alatukivarret mädäntyneet (hylättiin katsastuksessa)
- kuljettajan turvavyö rispaantunut (hylättiin katsastuksessa)

Orastavia vikoja:
- polttoainepumppu ei pidä paineita
- ilmastoinnin kompressori vuotaa öljyä
- konepellin lukko
- automaatti-ilmastointi vaikuttaisi olevan sekoamassa lopullisesti
- surullisenkuuluisa käsijarrun automaattinen kiristin (pitää vielä jotenkuten)

Auto on hyvin pidetty ja huollettu, mm. moottoriöljyt+suodatin vaihdettu 10tkm välein, automaattiöljyt 40-60tkm välein. Tosi hyvä ja mukava auto aina kun pelaa. Useimmiten kyllä pelaakin mutta onhan siinä niin paljon vikaa ollut, että tyytyväinen ei voi olla. Lisäksi varaosien hinnat Fordilla (usein) täysin järjettömiä.
Aika vähän enää näkyy täällä näitä huolestuttavien listojen kirjoittajia, liekö päässeet taivaaseen tai muuten vaan nostaneet kytkintä... :D

"- lasinpesunestesäiliön mittatikku katkesi ja putosi pesunestesäiliöön"..tän mä osasin korjata ihan ite, ongin sen pois sieltä... :lol:

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 25 Joulu 2016 17:40
Kirjoittaja Seppase
Moro! Pitkään oon tätä joorumia lukenu, mutta sain vasta tunnukset tehtyä.

Asiaan. Mulla mk3 05 Mondeo 2 l bensakoneella. Nyt syksyn aikana öljynsyönti kiihtynyt ja nyt menee öljyt kokonaan 1000 km aikana. Kilometrihuollossa kun vähän kattelivat niin eivät löytäneet mitään NOIN isoa vuotoa, vähän tietty saiskin vuotaa kun on 305 000 km takana.. Ei siis mitään myöskään ulospäin näkyvää.

Onkos muilla yhtä valtavaa öljymenekkiä ollu? Lähinnä mietin että jos sieltä löytys joku pieni asia, jonka korjaamalla öljyn meno ois pienempää, niin korjaisin tätä yksilöö vielä. Muuten se ois sitte mk4 kattoon kaupoille.. 8-)

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 26 Joulu 2016 12:32
Kirjoittaja tursas
Seppase kirjoitti:Moro! Pitkään oon tätä joorumia lukenu, mutta sain vasta tunnukset tehtyä.

Asiaan. Mulla mk3 05 Mondeo 2 l bensakoneella. Nyt syksyn aikana öljynsyönti kiihtynyt ja nyt menee öljyt kokonaan 1000 km aikana. Kilometrihuollossa kun vähän kattelivat niin eivät löytäneet mitään NOIN isoa vuotoa, vähän tietty saiskin vuotaa kun on 305 000 km takana.. Ei siis mitään myöskään ulospäin näkyvää.

Onkos muilla yhtä valtavaa öljymenekkiä ollu? Lähinnä mietin että jos sieltä löytys joku pieni asia, jonka korjaamalla öljyn meno ois pienempää, niin korjaisin tätä yksilöö vielä. Muuten se ois sitte mk4 kattoon kaupoille.. 8-)
No, ei kai ne kaikki öljyt mene tuhannella kilsalla, autohan jäisi tien päälle, keittäisi ja öljyvalo palaisi. Mikä lienee todellinen öljynkulutus. Mikä on kilometrihuolto ja kukas sen teki ? Periatteessahan öljyä ei saa vuotaa yhtään koneesta. Kovaa öljynkulutusta pitäis seurailla päivittäin kurkkimalla sinne tikkuun ja auton alle, niin vois päästä paremmin sen jäljille. Muovinen öljynsuodatintötterö hieman mua arveluttaa.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 26 Joulu 2016 14:46
Kirjoittaja anon1
Seppase kirjoitti:Moro! Pitkään oon tätä joorumia lukenu, mutta sain vasta tunnukset tehtyä.

Asiaan. Mulla mk3 05 Mondeo 2 l bensakoneella. Nyt syksyn aikana öljynsyönti kiihtynyt ja nyt menee öljyt kokonaan 1000 km aikana. Kilometrihuollossa kun vähän kattelivat niin eivät löytäneet mitään NOIN isoa vuotoa, vähän tietty saiskin vuotaa kun on 305 000 km takana.. Ei siis mitään myöskään ulospäin näkyvää.

Onkos muilla yhtä valtavaa öljymenekkiä ollu? Lähinnä mietin että jos sieltä löytys joku pieni asia, jonka korjaamalla öljyn meno ois pienempää, niin korjaisin tätä yksilöö vielä. Muuten se ois sitte mk4 kattoon kaupoille.. 8-)
Voi olla, et elvytys on liian myöhäistä. Mustaliete on tehnyt tehtävänsä, muurannut männänrenkaat.
Voisit kokeilla STP Engine Flush ainetta, se on erittäin tehokasta.Eikä oo pahaksi vaikka katsoisit, et huohotus pelaa niinkuin pitää, eli letku ei ole tukossa.

jk.Voisit tehostaa männänrenkaiden liuotushoitoa, kaatamalla n. desi mottoripetroolia sylintereihin, ja antaa liota
vuorokauden, ja sen jälkeen STP käsittely.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 26 Joulu 2016 22:06
Kirjoittaja Seppase
tursas kirjoitti: No, ei kai ne kaikki öljyt mene tuhannella kilsalla, autohan jäisi tien päälle, keittäisi ja öljyvalo palaisi. Mikä lienee todellinen öljynkulutus. Mikä on kilometrihuolto ja kukas sen teki ? Periatteessahan öljyä ei saa vuotaa yhtään koneesta. Kovaa öljynkulutusta pitäis seurailla päivittäin kurkkimalla sinne tikkuun ja auton alle, niin vois päästä paremmin sen jäljille. Muovinen öljynsuodatintötterö hieman mua arveluttaa.

Joopa joo. Siis mittatikun ylärajasta alarajan alapuolelle tonnilla. Kerran ei oo tikkuun tullu mitään jälkee öljystä. RShuolto tampereella teki 300 tkm huollon ja tutkivat näkyykö mitään öljyvuotoa ilman koneen avaamista. Eivät löytäneet mitään ilmeistä.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 27 Joulu 2016 00:08
Kirjoittaja tursas
:roll: Ei siinä kannata panikoida, ne tikun öljymäärätkin voi heitellä sen mukaan onko auto mihinpäin milloinkin kallellaan, kylmä tai kuuma ja miten pitkään seissyt viimeisestä sammuttamisesta. Suositusöljy taitaa olla 5W-30, huoltokorjaamolla sinne voidaan työntää sitä mitä nyt sattuu tynnyrissä olemaan. :D
Eikä sekään ole iso vaiva, jos sinne pari desiä samaa öljyä lisää silloin tällöin, jos auto muuten hyvin pelaa eikä erikoisemmin savuta. Voi hieman tarkkailla, miten mustaa se tikun öljy on. Sitäkin voi miettiä koska ne öljyt vaihettiin edellisen kerran ennen tota viimestä vaihtoa.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 27 Joulu 2016 11:24
Kirjoittaja Seppase
tursas kirjoitti::roll: Ei siinä kannata panikoida, ne tikun öljymäärätkin voi heitellä sen mukaan onko auto mihinpäin milloinkin kallellaan, kylmä tai kuuma ja miten pitkään seissyt viimeisestä sammuttamisesta. Suositusöljy taitaa olla 5W-30, huoltokorjaamolla sinne voidaan työntää sitä mitä nyt sattuu tynnyrissä olemaan. :D
Eikä sekään ole iso vaiva, jos sinne pari desiä samaa öljyä lisää silloin tällöin, jos auto muuten hyvin pelaa eikä erikoisemmin savuta. Voi hieman tarkkailla, miten mustaa se tikun öljy on. Sitäkin voi miettiä koska ne öljyt vaihettiin edellisen kerran ennen tota viimestä vaihtoa.
Oon mää sitä tikkua aina noin tonnin välein kurkkinu. Kun auto on tasaisella. Lämpimänä ja kylmänä.

RShuolto on Fordin merkkihuolto ja ainakin kuitissa kertovat että 5W-30 öljyä sinne on tuikattu. Öljyt on viimeksi nimenomaan vaihdettu 240 tkm mutta kun ne vaihtuu alituiseen kun ne häviää jonnekin.

Kiitos anon1 asiallisista neuvoista.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 27 Joulu 2016 23:17
Kirjoittaja tursas
Seppase kirjoitti: Oon mää sitä tikkua aina noin tonnin välein kurkkinu. Kun auto on tasaisella. Lämpimänä ja kylmänä.

RShuolto on Fordin merkkihuolto ja ainakin kuitissa kertovat että 5W-30 öljyä sinne on tuikattu. Öljyt on viimeksi nimenomaan vaihdettu 240 tkm mutta kun ne vaihtuu alituiseen kun ne häviää jonnekin.

Kiitos anon1 asiallisista neuvoista.
Aika pitkä oli edellinen vaihtoväli 60 000 ?, kun suositus on 20 000 suodattimen kanssan tai 10 000 ilman suodatinta, ton korjausoppaan mukaan. :roll: Mä sinuna vaihtaisin siihen heti uudet öljyt ja samalla miettisin noita anon1:sen neuvoja...

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 28 Joulu 2016 17:39
Kirjoittaja anon1
Katselin tota petrolin tilannetta, niin näyttää siltä, et moottoripetroolia ei saa mistään, mut valopetroli ajanee saman asian.

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 01 Tammi 2017 17:07
Kirjoittaja tursas
anon1 kirjoitti:Katselin tota petrolin tilannetta, niin näyttää siltä, et moottoripetroolia ei saa mistään, mut valopetroli ajanee saman asian.


Sen mä kysyisin miksei toi moottoriin kaadettava liuotin aine voi olla yksinkertaisesti bensaa tai tinneriä, miks sinne pitää jotain petroolia ettiä ?

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 01 Tammi 2017 19:48
Kirjoittaja anon1
Petrolissa on liuotettu koneen osia vuosituhansia, ja se toimii vieläkin. :P

Re: Tyyppi viat Mondeo 2001-2007

Lähetetty: 27 Maalis 2020 14:07
Kirjoittaja KajS
22.3.2020 tuli viisitoista vuotta yhteiseloa täyteen Mondeo MK3 farmarin kanssa. Moottorina 1,8 l ja manuaali. 300 000 km täyttyi hieman aiemmin.

Auto muutettu käymään etanolilla, siis RE85lla. Toimii edelleen.