Sivu 1/1

Mondeo tcdi -04 125hv

Lähetetty: 18 Loka 2008 17:50
Kirjoittaja nuffield
Pari kysymystä tietäjille.Miten onnistuu koneen etupään käyttöhihnan(laturi ym.)eli siis pitkä moniurahihna kiristäjällä vaihto helpoiten? Toinen kysymys:kuinka automaattilaatikon öljymäärä tarkistetaan?Kiitos näin etukäteen neuvoistanne.

Re: Mondeo tcdi -04 125hv

Lähetetty: 07 Maalis 2010 23:00
Kirjoittaja koira2006
Etupään moniurahihnan vaihdosta:

Helppo vaihtoehto:
Vie pajalle, kun uusi hihna tulee samaan laskuun työn kanssa, ei loppusumma ole kohtuuton.

Halpa vaihtoehto:
Jos haluaa vaihtaa itse, niin talli on välttämätön.

Auto ylös ja oikea eturengas irti. Rengaskotelon kautta pääset kiinni kiristimeen. Kiristimessä on kolo 1/2tuuman hylsyavaimelle, mutta rako on niin kapea, ettei sinne sovi edes hylsysarjan jatkovarrella väännettäväksi tarkoitettu nysä. Helpoiten sopivan työkalun kiristimen vääntämiseen saa katkaisemalla esim. jonkun halvan jatkovarren heti sen neliskanttisen kohdan muututtua pyöreäksi (huonosti selostettu), katkaistu nysä sopii 13mm kiintoavaimen leukoihin ja kiintoavaimella saa ujutettua sen kiristimessä olevaan koloon. Sopivaa putkenpätkää kiintoavaimen jatkovartena käyttäen saa kiristimen käännettyä "pohjaan". Tässä on hyvä olla kaveri, joka ottaa hihnan rullan päältä pois yläpuolelta. Yksinkin saattaa onnistua esim. kampiakselin pyörältä, mutta jos ote tai työkalu kiristimeltä luiskahtaa irti, saattaa sormet jäädä hihnan ja pyörän väliin. Kuvittelisin, ettei tee kauhean kivaa, sillä kiristimen jousi on melko voimakas. Ruuvaria apuna käyttäen riski on pienempi.

Jotta homma ei olisi ihan liian simppeliä, on kiristin muotoiltu siten, ettei remmiä saa pois irroittamatta laturia. Laturi on kiinni kolmella pultilla (kaksi pinnapulttia alla ja yksi pultti päällä) + tietenkin sähköliittimet. Tässä kohtaa tulee akun miinus-kengän olla irti. Auton alta pääsee laturiin melko hyvin käsiksi, laturista kannattaa irroittaa ilmanohjaustorvi heti aluksi. Kun laturi on irti, kannattaa irroittaa myös nuo alimmat pinnapultit (päissä 6 koon torx-kanta), saa hieman lisää tilaa. Ainakaan itse en keksinyt muuta reittiä laturin pois saamiseksi, kuin pyöräkotelon, jolloin täytyy irroittaa koiranluu ja mahdollisesti vielä raidetangonpää. En tätä lähtenyt tekemään, laturin saa sen verran sivuun, ettei se ole tiellä. Laturin alla on tuo kiristin, kiinni jälleen kolmella pultilla. Laturin pinnapulteissa kiinni olevassa raudassa on kiinni tuo kiristimen jousen alapää. Katso ja paina mieleen miten rauta on, raudan voi laittaa paikalleen myös väärinpäin, jolloin laturi ei mene pohjaan asti, tämäkin tuli kokeiltua. Kun kiristin on irti, saa vanhan hihnan pujotettua välistä.

Sitten vaan uusi hihna paikalleen, osat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä, huolellinen tarkastus, että kaikki pultit on kiinni ja hihna kulkee jokaisella rullalla oikein ja matka jatkuu.

Summa summarum: Talli, kaveri, hyvä valaistus, kunnolliset työkalut ja lehmän hermot ovat paikallaan hihnaa vaihtaessa. Ei ole vaikea vaihtaa, enemmänkin työläs ainakin verrattuna joihinkin muihin merkkeihin.

Nimimerkki
"Itse eilen omaani vaihtanut"

Re: Mondeo tcdi -04 125hv

Lähetetty: 20 Syys 2010 14:42
Kirjoittaja Mondeomiäs
Onko kukaan vaihtanut ylimmäistä ohjairullaa vastaavaan Mondeoon? Vaihdoin laturin ittelle mutta näytti olevan ylimmäinen urarulla halki ja se on syönyt hihnan reunaa.. Onko paha homma? Moottori ylös? Kun se kiinnityspultti tulee koneen suunnasta.