Sivu 1/1

mistä kantsii alottaa

Lähetetty: 21 Heinä 2005 17:23
Kirjoittaja jusep
hei mitä kaikkee joutuu/kannattaa purkaa ku pitäs vaihtaa sierraan kytkin?nii ja missä järjestyksessä?ja onko vaikee keskittää kytkin kohdalleen ku oon kuullu että joillakii on käyny jotain semmosta että on luullu kytkimen olevan kohdallaan ja sit n. satasen vauhdissa ei oikein toimikaan? :oops: auto on 2.0 doch 92 is farkku

Re: mistä kantsii alottaa

Lähetetty: 21 Heinä 2005 19:08
Kirjoittaja henu
jusep kirjoitti:hei mitä kaikkee joutuu/kannattaa purkaa ku pitäs vaihtaa sierraan kytkin?nii ja missä järjestyksessä?ja onko vaikee keskittää kytkin kohdalleen ku oon kuullu että joillakii on käyny jotain semmosta että on luullu kytkimen olevan kohdallaan ja sit n. satasen vauhdissa ei oikein toimikaan? :oops: auto on 2.0 doch 92 is farkku
no eka varmaan kardaani veke ja sit vaik laatikko ni sehän rupee jo näkymään mut en oo kyl ikinä kuullu et vois toi kytkimen keskitämisen epäonnistuminen tuoda tuollasta ilmiöö :lol:

Lähetetty: 21 Heinä 2005 19:11
Kirjoittaja Janska
Kannattaa keskittää kytkin kunnolla ettei ravistele...

Lähetetty: 21 Heinä 2005 21:00
Kirjoittaja WSE
Kytkin on ihan tarpeeksi hyvin keskitetty silloin kun kytkinakseli (ja sitämyötä vaihdelaatikko) yleensäkään menee paikoilleen. Sehän sen koko homman tarkoitus onkin. Jos levy on epäkeskeisesti ei kytkinakseli halua mennä levyn boorien kautta silmälaakeriin.
Asetelmaa ei saa asennettua epäkeskeisesti.
Ja sen jälkeen kun laatikko on mennyt paikoilleen ja ensimmäisen kerran polkaiset kytkintä levyn kohdistus riippuu ainoastaan kytkinakselista.
Jos täristää ongelma on muualla. Laakerointi voi olla väljä tms...
Keskittäminen ei todellakaan ole vaikeaa. Onhan siihen saatavilla erinäisiä työkalujakin mutta itse olen tähän asti aina keskittänyt levyn silmämääräisesti sopivalla putkenpätkällä avittaen kun asetelma on vielä sen verran löysällä että levy liikkuu. Asetelman kiristämisen jälkeen vielä tarkistus että keskellä on. Joka ikinen kerta on mennyt laatikko paikoilleen ilman että hommaa on tarvinnut ottaa uusiksi (ja yhtään silmälaakeriakaan ei ole runnottu hajalle). Näitä on sentä viimeisen 12 vuoden aikana tullut X kappaletta vaihdettua eri vehkeisiin...
Jos keskitys ei ole onnistunut seurauksena on siis ainoastaan se että laatikko ei halua mennä paikoilleen (kannattaa pyöritellä konetta vähän laittaessa jotta boorit osuu kohdakkain). Väkisin ei kannata laittaa jos ei mene( silmälaakeri yms voi kärsiä) vaan ottaa homma uusiksi huolellisemmin.
Useimmissa takavetoisissa konetta joutuu nostamaan etupäästään jotta saadaan kampiakseli ja vaihdelaatikon kytkinakseli samaan linjaan keskenään ennenkuin työnnetään loota paikoilleen. Monesti tämän homman joutuu toki tekemään jo laatikkoa irroittaessaan.

Toki ensin kannattaa tarkistaa että kytkinlevyn ja kytkinakselin rihloitus sopii toisiinsa... on sitä joskus väärääkin tavaraa tullut ostettua; noissa voi joskus olla eroja riippuen laatikon yms mallista.

Lähetetty: 21 Heinä 2005 21:31
Kirjoittaja turbiiniriesa
justiinkin näin ku yllä mainitaan ja jos ollut kone pois niin vaihdelootaa täytyy nostaa ylöspäin,jotta menisi kone kytkimineen paremmin paikoillee.

Lähetetty: 21 Heinä 2005 22:57
Kirjoittaja jusep
jeps kiitoksia nyt eikai sit tarvii ku varata se tallipäivä hallituksen kalenterista ja anoo lupa ja tietysti kirjallisena :lol:

Lähetetty: 22 Heinä 2005 09:11
Kirjoittaja Megado
jusep kirjoitti:jeps kiitoksia nyt eikai sit tarvii ku varata se tallipäivä hallituksen kalenterista ja anoo lupa ja tietysti kirjallisena :lol:
Varo ettet joudu tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun, Eli sierraan ei kytkinlevyä ostetakaan :lol: vitsi ;)