Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta
Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta
Moi!
Olisi -87 1.1 -mallisen Fiestan vaihdelaatikko huomion kohteena. Laatikosta on ilmeisesti vähän tiputellu öljyä pitkällä aikavälillä ja nyt vaihdetta vaihtaessa voi vähän rusahtaa...ei kuitenkaan paljoa eikä aina yhtään jos vaihtaa varovasti. Onkohan laatikosta käynyt öljy vähiin?
Miten laatikkoöljyn määrän voi tarkistaa? Kattelin vähän pellin alle ja silmiini osui sellanen kuusioavaimella avattava mutteri joka osoittaa menosuuntaan. Olisiko se tarkistusruuvi? Onko Fiestassa myöskin tyhjennysproppu jos innostuisin vaikka vaihtamaan ne öljyt kokonaan? Missä se sijaitsee ja minkä kokoiset avaimet näihin sopii ??
Kuinka tarkkaa on, mitä öljyä laatikkoon kaataa? Mitä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa?
Kiitos kaikille vastanneille!
Olisi -87 1.1 -mallisen Fiestan vaihdelaatikko huomion kohteena. Laatikosta on ilmeisesti vähän tiputellu öljyä pitkällä aikavälillä ja nyt vaihdetta vaihtaessa voi vähän rusahtaa...ei kuitenkaan paljoa eikä aina yhtään jos vaihtaa varovasti. Onkohan laatikosta käynyt öljy vähiin?
Miten laatikkoöljyn määrän voi tarkistaa? Kattelin vähän pellin alle ja silmiini osui sellanen kuusioavaimella avattava mutteri joka osoittaa menosuuntaan. Olisiko se tarkistusruuvi? Onko Fiestassa myöskin tyhjennysproppu jos innostuisin vaikka vaihtamaan ne öljyt kokonaan? Missä se sijaitsee ja minkä kokoiset avaimet näihin sopii ??
Kuinka tarkkaa on, mitä öljyä laatikkoon kaataa? Mitä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa?
Kiitos kaikille vastanneille!
se kuusio-proppu on tarkistusproppu samalla.
tyhjennystä ei ole,eli imurilla vanhat pois ja uutta tilalle,siihen asti kunnes valuu propusta ulos..siinä on se oikea taso.
jotain olikohan sae 80w90 öljyä..
tosin omassa laatikossa on ollu viime vuodesta asti moottorisahan teräketjuöljyä..
avaimen koosta ei ole tietoa.
tyhjennystä ei ole,eli imurilla vanhat pois ja uutta tilalle,siihen asti kunnes valuu propusta ulos..siinä on se oikea taso.
jotain olikohan sae 80w90 öljyä..
tosin omassa laatikossa on ollu viime vuodesta asti moottorisahan teräketjuöljyä..
avaimen koosta ei ole tietoa.
ei sieltä mitään junia t...
lapazu kirjoitti: Ei Fordeista. Ilmeisesti oletettu käyttöikä ei riitä öljyn vanhenemiseen....
Hyvin sanottu siellä perällä!
Ei muuten näe liikenteessä paljoakaan vanhoja foorteja verrattuna vaikkapa Corolliin. Jotkut ilkkuvat ei ovat ruosteisia riisikippoja, mutta "oman" merkin autot ovatkin jo paalattuja..
Perskulies! Niikö olisi?? Harmi kun en pääse nyt tarkastamaan. Minkä helvetin takia se niin vaikeaksi olisi tehty, miksei voi olla normaali kanta?!?lalli69 kirjoitti:En vielä oo fiesun lootaan tutustunut, mutta ainakin vanhemmissa fordeissa sitä proppua ei avata millään kuusiokoloavaimella, vaan neliön muotoisella, oiskohan ollu ~10mm avaimella.
Saanko banaanin, jos jaksaisin hinata persukseni ulos, ja kävisin mittaamassa?Fiestalla kirjoitti:
Moniko millinen kuusikolo? Olisi hyvä tietää huomiseen iltapäivään mennessä kun lähden sillon landelle, jossa se Fiesta on ja avaimen löytyminen siltä voi olla hiukkasen vaikeaa...
Ota kourallinen avaimia mukaan, niin eiköhän sitten joku niistä sovi.
...ja jos löytyy rälläkkä, rautaa ja mielikuvitusta, niin varmasti saat propun auki.
Saat banaania forumilta jos et mee tarkistamaan.lalli69 kirjoitti: Saanko banaanin, jos jaksaisin hinata persukseni ulos, ja kävisin mittaamassa?
Ota kourallinen avaimia mukaan, niin eiköhän sitten joku niistä sovi.
...ja jos löytyy rälläkkä, rautaa ja mielikuvitusta, niin varmasti saat propun auki.
Ei ole välttämättä oikeankokoisia avaimia, enkä viitsi mennä ostamaan koko sarjaa ja kokeilla sitten mikä niistä sopii.. 8)
rälläkkä löytyy, hitsausvehkeitä ei...rautaa heikon puoleisesti.. mielikuvitus ei oo ihan MacGyverin tasolla ja auto ei edes ole minun..
- edit -
Mode ei ehkä saakaan niin helpolla banaania.
Re: Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta
Onko sulla tullu sellanen mieleen että ois vaikka kytkin menossa? Tai että säätö ei toimi kytkinvaijerissa.Fiestalla kirjoitti:Moi!
Olisi -87 1.1 -mallisen Fiestan vaihdelaatikko huomion kohteena. Laatikosta on ilmeisesti vähän tiputellu öljyä pitkällä aikavälillä ja nyt vaihdetta vaihtaessa voi vähän rusahtaa...ei kuitenkaan paljoa eikä aina yhtään jos vaihtaa varovasti. Onkohan laatikosta käynyt öljy vähiin?
Miten laatikkoöljyn määrän voi tarkistaa? Kattelin vähän pellin alle ja silmiini osui sellanen kuusioavaimella avattava mutteri joka osoittaa menosuuntaan. Olisiko se tarkistusruuvi? Onko Fiestassa myöskin tyhjennysproppu jos innostuisin vaikka vaihtamaan ne öljyt kokonaan? Missä se sijaitsee ja minkä kokoiset avaimet näihin sopii ??
Kuinka tarkkaa on, mitä öljyä laatikkoon kaataa? Mitä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa?
Kiitos kaikille vastanneille!
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Re: Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta
Eipä ole, en ole niin guru autojen kanssa. Lauantaina selviää että riittääkö öljyn lisäys. Mistä voisi päätellä, onko kytkin menossa? Ei se ainakaan ole luistanu... Missä on kytkinvaijerin säätö?Megado kirjoitti: Onko sulla tullu sellanen mieleen että ois vaikka kytkin menossa? Tai että säätö ei toimi kytkinvaijerissa.
Mul on seuraavan korimallin Fiesta ja ite joskus laitoin vaihdelaatikon öljyt siihen tarkistuspropun reunaan saakka. Seuraavaksi kun ajoin pidemmän lenkin (n. 350km) niin öljyt oli ilmeisesti lämpenemisen johdosta laajenneet ja vetoakselien ja kytkinakselin stefoista (tiivisteistä) oli lykännyt liiat läpi. Sen jälkeen ei ole enää pursunut öljyt ulos, ja viimeksi tarkistaessani öljyn pinta oli tarkistusaukon kohdalla.
Mä vaihdoin öljyt vaikka niitä ei ole tosiaan tarkoitettu vaihdettavaksi, vain lisättäväksi. Mun autossa on tyhjennysproppu (muistaakseni kuusiokoloavaimella avattava) jota ei kuitenkaan saa auki ellei vähän löysää laatikon kiinnityskorvaa.
Olen nähnyt kahdenlaisia ohjeita, toisissa sanottiin että propun reunaan, toisessa että sentti propun reunan alle (mikä on tietysti paljon vaikeampaa todeta). Itse pelkäsin että stefat alkaa vuotaa, mutta vain ylimääräinen öljy tuli ulos. Kyllä mä sen pitkän lenkin jälkeen kun huomasin että öljyä on liikaa päästin sitä tarkistus aukosta pois. Ajoin auton vähän etukenoon jollain huolttiksella ja avasin proppua pönttö alla, ehkä puoli desiä tuli pois.
Se proppu tosiaan töröttää menosuuntaan, mutta sen kokoa en muista. Itse hommaa varten ostin Biltemasta semmosen mustan patukan jossa on useampia kuusiokoloavaimia, 10 vuoden takuulla (jos löytää vielä kuitin) siinä on oikea koko mukana. Makso muistaakseni alle 10 euroa.
Mä vaihdoin öljyt vaikka niitä ei ole tosiaan tarkoitettu vaihdettavaksi, vain lisättäväksi. Mun autossa on tyhjennysproppu (muistaakseni kuusiokoloavaimella avattava) jota ei kuitenkaan saa auki ellei vähän löysää laatikon kiinnityskorvaa.
Olen nähnyt kahdenlaisia ohjeita, toisissa sanottiin että propun reunaan, toisessa että sentti propun reunan alle (mikä on tietysti paljon vaikeampaa todeta). Itse pelkäsin että stefat alkaa vuotaa, mutta vain ylimääräinen öljy tuli ulos. Kyllä mä sen pitkän lenkin jälkeen kun huomasin että öljyä on liikaa päästin sitä tarkistus aukosta pois. Ajoin auton vähän etukenoon jollain huolttiksella ja avasin proppua pönttö alla, ehkä puoli desiä tuli pois.
Se proppu tosiaan töröttää menosuuntaan, mutta sen kokoa en muista. Itse hommaa varten ostin Biltemasta semmosen mustan patukan jossa on useampia kuusiokoloavaimia, 10 vuoden takuulla (jos löytää vielä kuitin) siinä on oikea koko mukana. Makso muistaakseni alle 10 euroa.
Fordin oppaan mukaan se pinnantaso vaihtelee vaihteiston tyypistä riippuen:
1.Kaikki 4.vaihteiset sierrat ,caprit ja granadat-->0-5mmTäyttöaukon reunan alapuolelle.
2.Kaikki 5.vaihteiset sierrat, caprit, granadat ja scorpiot--> 0-5mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
3.Kaikki 5.vaihteiset takavetoiset ajoneuvot, jotka on valmistettu toukokuun-84(valm.koodi EC) ja 15.4-85 välisenä aikana sekä ajoneuvot jotka on valmistettu ennen em. aikaa ja joihin on huollossa asennettu uudenmallinen vaihteiston jatke.
a. Sierra 20-25mm täyttöaukon reunan alapuolelle
b. Capri 10-15mm täyttöaukon reunan alapuolelle
4.Kaikki 4.vaihteiset vetoakselilla varustetut Fiestat, escortit ja orionit--> 5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
5.Kaikki 5.vaihteiset Fiestat, Escortit ja orionit-->5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
6.M27 vaihteistolla varustetut Transitit-->0-5mm Täyttöaukon reunan alapuolelle. Tason varmistamiseksi on se tarkastettava uudelleen muutaman minuutin kuluttua lisäyksestä tai uudelleentäytöstä
7.M75 5-vaihteiset Sierrat, granadat, scorpiot ja transitit-->täyttöaukon alareunaan
8.MTX75 5-vaihteiset escortit/orionit -91, mondeo--> täyttöaukon alareunaan.
Jopa on tarkkaa touhua
1.Kaikki 4.vaihteiset sierrat ,caprit ja granadat-->0-5mmTäyttöaukon reunan alapuolelle.
2.Kaikki 5.vaihteiset sierrat, caprit, granadat ja scorpiot--> 0-5mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
3.Kaikki 5.vaihteiset takavetoiset ajoneuvot, jotka on valmistettu toukokuun-84(valm.koodi EC) ja 15.4-85 välisenä aikana sekä ajoneuvot jotka on valmistettu ennen em. aikaa ja joihin on huollossa asennettu uudenmallinen vaihteiston jatke.
a. Sierra 20-25mm täyttöaukon reunan alapuolelle
b. Capri 10-15mm täyttöaukon reunan alapuolelle
4.Kaikki 4.vaihteiset vetoakselilla varustetut Fiestat, escortit ja orionit--> 5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
5.Kaikki 5.vaihteiset Fiestat, Escortit ja orionit-->5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.
6.M27 vaihteistolla varustetut Transitit-->0-5mm Täyttöaukon reunan alapuolelle. Tason varmistamiseksi on se tarkastettava uudelleen muutaman minuutin kuluttua lisäyksestä tai uudelleentäytöstä
7.M75 5-vaihteiset Sierrat, granadat, scorpiot ja transitit-->täyttöaukon alareunaan
8.MTX75 5-vaihteiset escortit/orionit -91, mondeo--> täyttöaukon alareunaan.
Jopa on tarkkaa touhua
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96