Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Moi!

Olisi -87 1.1 -mallisen Fiestan vaihdelaatikko huomion kohteena. Laatikosta on ilmeisesti vähän tiputellu öljyä pitkällä aikavälillä ja nyt vaihdetta vaihtaessa voi vähän rusahtaa...ei kuitenkaan paljoa eikä aina yhtään jos vaihtaa varovasti. Onkohan laatikosta käynyt öljy vähiin?

Miten laatikkoöljyn määrän voi tarkistaa? Kattelin vähän pellin alle ja silmiini osui sellanen kuusioavaimella avattava mutteri joka osoittaa menosuuntaan. Olisiko se tarkistusruuvi? Onko Fiestassa myöskin tyhjennysproppu jos innostuisin vaikka vaihtamaan ne öljyt kokonaan? Missä se sijaitsee ja minkä kokoiset avaimet näihin sopii ??

Kuinka tarkkaa on, mitä öljyä laatikkoon kaataa? Mitä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa?

Kiitos kaikille vastanneille! :D
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

se kuusio-proppu on tarkistusproppu samalla.
tyhjennystä ei ole,eli imurilla vanhat pois ja uutta tilalle,siihen asti kunnes valuu propusta ulos..siinä on se oikea taso.
jotain olikohan sae 80w90 öljyä..
tosin omassa laatikossa on ollu viime vuodesta asti moottorisahan teräketjuöljyä.. :lol:
avaimen koosta ei ole tietoa.
ei sieltä mitään junia t...
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Moottorisahan teräketjuöljyä.. :shock: Sellasesta en olekaan vielä kuullu. :lol:

Ihemettelinkin kun en löytänyt tyhjennysproppua..eikö niitä öljyjä ole tarkoitettu koskaan vaihdettavaksi?! -86 mallisesta Corollastani sellanen kyllä löytyy. :) Imuria ei ole, joten jäänee vaihtamatta.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eipä pitäis paljoa maksaa jos tekevät sen jossain firmassa,mutta
ehkä pärjää lisäämälläkin..jos ei ole muuta vikaa..
voi kyllä hyvinkin olla vaan öljyn puutettakin.toivotaan.
ei sieltä mitään junia t...
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

En vielä oo fiesun lootaan tutustunut, mutta ainakin vanhemmissa fordeissa sitä proppua ei avata millään kuusiokoloavaimella, vaan neliön muotoisella, oiskohan ollu ~10mm avaimella.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

~11mm, nus nus :lol:

Mutta taitaa olla jo noissa tuon verran uusissa kuusiokolo
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

VesQ kirjoitti:~11mm, nus nus
~11mm = ~10mm

milli tuntuu vain lompakossa :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin, 11mm neliöllä saa vielä nipin napin auki mutta 10mm ei

3/8 räikän pää on melkolailla sopiva, vähän väljä mutta ei kuitenkaan korkkaa ihan heti, ja jos tuntuu tiukalta niin avittaa sopivilla putkipihdeillä samalla kun kääntää räikällä
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

lapazu kirjoitti: Ei Fordeista. Ilmeisesti oletettu käyttöikä ei riitä öljyn vanhenemiseen....

Hyvin sanottu siellä perällä! :lol:
Ei muuten näe liikenteessä paljoakaan vanhoja foorteja verrattuna vaikkapa Corolliin. Jotkut ilkkuvat ei ovat ruosteisia riisikippoja, mutta "oman" merkin autot ovatkin jo paalattuja.. :lol:
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

lalli69 kirjoitti:En vielä oo fiesun lootaan tutustunut, mutta ainakin vanhemmissa fordeissa sitä proppua ei avata millään kuusiokoloavaimella, vaan neliön muotoisella, oiskohan ollu ~10mm avaimella.
Perskulies! Niikö olisi?? :? Harmi kun en pääse nyt tarkastamaan. Minkä helvetin takia se niin vaikeaksi olisi tehty, miksei voi olla normaali kanta?!? :evil:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No kyllähän tuota sierraa ja mk3/4 ekkeriä ja orionia ihan suhteellisen paljon näkyy ainakin täälläpäin

Meinaan että alle -80 corollaa ei ihan joka viikko näe tien päällä
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

VesQ kirjoitti:~11mm, nus nus :lol:

Mutta taitaa olla jo noissa tuon verran uusissa kuusiokolo

Moniko millinen kuusikolo? Olisi hyvä tietää huomiseen iltapäivään mennessä kun lähden sillon landelle, jossa se Fiesta on ja avaimen löytyminen siltä voi olla hiukkasen vaikeaa...
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

VesQ kirjoitti:No kyllähän tuota sierraa ja mk3/4 ekkeriä ja orionia ihan suhteellisen paljon näkyy ainakin täälläpäin

Meinaan että alle -80 corollaa ei ihan joka viikko näe tien päällä
No joo, ei herneitä. :) :)
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Fiestalla kirjoitti:
Moniko millinen kuusikolo? Olisi hyvä tietää huomiseen iltapäivään mennessä kun lähden sillon landelle, jossa se Fiesta on ja avaimen löytyminen siltä voi olla hiukkasen vaikeaa...
Saanko banaanin, jos jaksaisin hinata persukseni ulos, ja kävisin mittaamassa?

Ota kourallinen avaimia mukaan, niin eiköhän sitten joku niistä sovi.
...ja jos löytyy rälläkkä, rautaa ja mielikuvitusta, niin varmasti saat propun auki. :wink:
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

lalli69 kirjoitti: Saanko banaanin, jos jaksaisin hinata persukseni ulos, ja kävisin mittaamassa?

Ota kourallinen avaimia mukaan, niin eiköhän sitten joku niistä sovi.
...ja jos löytyy rälläkkä, rautaa ja mielikuvitusta, niin varmasti saat propun auki. :wink:
Saat banaania forumilta jos et mee tarkistamaan. :wink:

Ei ole välttämättä oikeankokoisia avaimia, enkä viitsi mennä ostamaan koko sarjaa ja kokeilla sitten mikä niistä sopii.. 8)

rälläkkä löytyy, hitsausvehkeitä ei...rautaa heikon puoleisesti.. mielikuvitus ei oo ihan MacGyverin tasolla ja auto ei edes ole minun.. :lol:

- edit -

Mode ei ehkä saakaan niin helpolla banaania. :roll:
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ei ollu mauseria eikä avaimia messis, mutta metallimiehen silmään näytti 8mm :wink:
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

lalli69 kirjoitti:Ei ollu mauseria eikä avaimia messis, mutta metallimiehen silmään näytti 8mm :wink:
Kiitos vaivannäöstä.
Hyvä jos olisi 8 millinen, sellane avain kun löytyy. :)
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Re: Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Megado »

Fiestalla kirjoitti:Moi!

Olisi -87 1.1 -mallisen Fiestan vaihdelaatikko huomion kohteena. Laatikosta on ilmeisesti vähän tiputellu öljyä pitkällä aikavälillä ja nyt vaihdetta vaihtaessa voi vähän rusahtaa...ei kuitenkaan paljoa eikä aina yhtään jos vaihtaa varovasti. Onkohan laatikosta käynyt öljy vähiin?

Miten laatikkoöljyn määrän voi tarkistaa? Kattelin vähän pellin alle ja silmiini osui sellanen kuusioavaimella avattava mutteri joka osoittaa menosuuntaan. Olisiko se tarkistusruuvi? Onko Fiestassa myöskin tyhjennysproppu jos innostuisin vaikka vaihtamaan ne öljyt kokonaan? Missä se sijaitsee ja minkä kokoiset avaimet näihin sopii ??

Kuinka tarkkaa on, mitä öljyä laatikkoon kaataa? Mitä sinne valmistajan mukaan pitäisi laittaa?

Kiitos kaikille vastanneille! :D
Onko sulla tullu sellanen mieleen että ois vaikka kytkin menossa? Tai että säätö ei toimi kytkinvaijerissa.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä Fiestan vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Megado kirjoitti: Onko sulla tullu sellanen mieleen että ois vaikka kytkin menossa? Tai että säätö ei toimi kytkinvaijerissa.
Eipä ole, en ole niin guru autojen kanssa. Lauantaina selviää että riittääkö öljyn lisäys. Mistä voisi päätellä, onko kytkin menossa? Ei se ainakaan ole luistanu... Missä on kytkinvaijerin säätö?
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

En ihan muista onko MK3 Fiestassa samanlailla kun mk3/4 escoissa, että polkimessa on automaatti säätö, siellä on sellainen hammastus ja hammas joka liukuu sen mukaan mitä varaa tarvitsee antaa.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Mul on seuraavan korimallin Fiesta ja ite joskus laitoin vaihdelaatikon öljyt siihen tarkistuspropun reunaan saakka. Seuraavaksi kun ajoin pidemmän lenkin (n. 350km) niin öljyt oli ilmeisesti lämpenemisen johdosta laajenneet ja vetoakselien ja kytkinakselin stefoista (tiivisteistä) oli lykännyt liiat läpi. Sen jälkeen ei ole enää pursunut öljyt ulos, ja viimeksi tarkistaessani öljyn pinta oli tarkistusaukon kohdalla.

Mä vaihdoin öljyt vaikka niitä ei ole tosiaan tarkoitettu vaihdettavaksi, vain lisättäväksi. Mun autossa on tyhjennysproppu (muistaakseni kuusiokoloavaimella avattava) jota ei kuitenkaan saa auki ellei vähän löysää laatikon kiinnityskorvaa.

Olen nähnyt kahdenlaisia ohjeita, toisissa sanottiin että propun reunaan, toisessa että sentti propun reunan alle (mikä on tietysti paljon vaikeampaa todeta). Itse pelkäsin että stefat alkaa vuotaa, mutta vain ylimääräinen öljy tuli ulos. Kyllä mä sen pitkän lenkin jälkeen kun huomasin että öljyä on liikaa päästin sitä tarkistus aukosta pois. Ajoin auton vähän etukenoon jollain huolttiksella ja avasin proppua pönttö alla, ehkä puoli desiä tuli pois.

Se proppu tosiaan töröttää menosuuntaan, mutta sen kokoa en muista. Itse hommaa varten ostin Biltemasta semmosen mustan patukan jossa on useampia kuusiokoloavaimia, 10 vuoden takuulla (jos löytää vielä kuitin) siinä on oikea koko mukana. Makso muistaakseni alle 10 euroa.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no itse asiassa se on tosiaan sen noin sentin verran alle tarkistusreiän..
oikea öljynpinta.
elikkä kun työntää sormen siitä aukosta ja koukistaa vähän niin pitäis sen pinnan tuntua..
mutta käytännössä on tullu aina laitettua niin kauan että valuu pihalle :)
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Fordin oppaan mukaan se pinnantaso vaihtelee vaihteiston tyypistä riippuen:

1.Kaikki 4.vaihteiset sierrat ,caprit ja granadat-->0-5mmTäyttöaukon reunan alapuolelle.

2.Kaikki 5.vaihteiset sierrat, caprit, granadat ja scorpiot--> 0-5mm täyttöaukon reunan alapuolelle.

3.Kaikki 5.vaihteiset takavetoiset ajoneuvot, jotka on valmistettu toukokuun-84(valm.koodi EC) ja 15.4-85 välisenä aikana sekä ajoneuvot jotka on valmistettu ennen em. aikaa ja joihin on huollossa asennettu uudenmallinen vaihteiston jatke.
a. Sierra 20-25mm täyttöaukon reunan alapuolelle
b. Capri 10-15mm täyttöaukon reunan alapuolelle

4.Kaikki 4.vaihteiset vetoakselilla varustetut Fiestat, escortit ja orionit--> 5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.

5.Kaikki 5.vaihteiset Fiestat, Escortit ja orionit-->5-10mm täyttöaukon reunan alapuolelle.

6.M27 vaihteistolla varustetut Transitit-->0-5mm Täyttöaukon reunan alapuolelle. Tason varmistamiseksi on se tarkastettava uudelleen muutaman minuutin kuluttua lisäyksestä tai uudelleentäytöstä

7.M75 5-vaihteiset Sierrat, granadat, scorpiot ja transitit-->täyttöaukon alareunaan

8.MTX75 5-vaihteiset escortit/orionit -91, mondeo--> täyttöaukon alareunaan.

Jopa on tarkkaa touhua :roll: :D
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

no mutta noinhan mä just sanoin,lue vaikka uudestaan jos et usko :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Nii sanoit, mutta mä halusin vielä päästä pätemään :lol: :roll:

Onpahan vähän muidenkin mallien tietoja samassa. :D
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin