Sivu 1/1

-95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 21 Elo 2008 23:27
Kirjoittaja Obsession
Eli nyt jo jonkin aikaa on aina moottorijarrutukselta vedolle vaihdettaessa kuulunut etupäästä sellainen "klak-klak". Tuossa etujarruja laitellessa vetarissa tuntui tämmönen liike löytyvän, mutta ukko sanoi sen olevan hänen mielestä normaalia. Onko kellään havaintoa, et mistä vois johtua?

Sitten toinen asia. Tuo zetecci on alkanut jollain lailla tuntua laiskalta, kun kilsoja on tullut n. 240tkm mittariin. Auto on alkanut mun mielestä tuoksua "vanhalle autolle" eli ihan kuin sitä liukastetta kuluis moottorissa. Ajoin vikan öljynvaihtovälin Fordin omilla 5w-30-öljyillä ja jotenkin tuntui, et se oli liian notkeeta tolle koneelle. Nyt vaihdoin koneeseen 10w-40:set, jos tuo pysyis yhtään paremmin sisällä. Eli tuossa autossa on aina ollut mukava vääntö ja vääntöä siinä on edelleen tosi kivasti, mutta ihan kuin kierroksilta ois tehot kateissa, kun täyskaasukiihdytyksissä on ihan pulassa pikkuautojenkin perässä. Mikä tuohon ois voinut vaikuttaa, että on alkanut viemään öljyä ja koneesta on kierroksilla tehot kateissa?

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 22 Elo 2008 07:44
Kirjoittaja adrian
Itse itseäni lainaten, toisesta viestiketjusta. ..
...Vaikka auto toimikin normaalin oloisesti, ajellessa oli fiilis että moottorin ja vetoakseleiden välissä on kuminauhaa. Moottori (Zetec 1.8i) otti kierroksia ihan kelvollisesti, mutta aina kiihdyttäessä nykäisi muutaman kerran, ikäänkuin syöttö olisi välissä katkennut.

Mulla homma ratkesi loppujen lopuksi seuraavan listan läpikäyntiin...

1. tulpanjohdot ja tulpat
2. bensansuodatin
3. EGR-venttilin tulppaus
4. moottorinohjauksen lämpötila-anturi
5. Imuilman lämpötila-anturi

em. temput eivät vielä vikaa poistaneet, tosin ajattelin uusia noi muutenkin

6. Ilmamassamittarin ( MAF ) anturin irrotus ja puhdistus sprayllä
7. CRC Injection cleaner litkua paripurkkia tankkiin, ja tankki täyteen 98 oktaanista.
Normaalisti ajelen ysivitosella

....joten villi veikkaukseni tuohon sun teho-ongelmaan on että MAFfin putsaamisella saattaa
tehot tulla takasi....

terv. Ari

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 22 Elo 2008 14:37
Kirjoittaja Mondeomies
Obsession kirjoitti:Eli nyt jo jonkin aikaa on aina moottorijarrutukselta vedolle vaihdettaessa kuulunut etupäästä sellainen "klak-klak". Tuossa etujarruja laitellessa vetarissa tuntui tämmönen liike löytyvän, mutta ukko sanoi sen olevan hänen mielestä normaalia. Onko kellään havaintoa, et mistä vois johtua?

Sitten toinen asia. Tuo zetecci on alkanut jollain lailla tuntua laiskalta, kun kilsoja on tullut n. 240tkm mittariin. Auto on alkanut mun mielestä tuoksua "vanhalle autolle" eli ihan kuin sitä liukastetta kuluis moottorissa. Ajoin vikan öljynvaihtovälin Fordin omilla 5w-30-öljyillä ja jotenkin tuntui, et se oli liian notkeeta tolle koneelle. Nyt vaihdoin koneeseen 10w-40:set, jos tuo pysyis yhtään paremmin sisällä. Eli tuossa autossa on aina ollut mukava vääntö ja vääntöä siinä on edelleen tosi kivasti, mutta ihan kuin kierroksilta ois tehot kateissa, kun täyskaasukiihdytyksissä on ihan pulassa pikkuautojenkin perässä. Mikä tuohon ois voinut vaikuttaa, että on alkanut viemään öljyä ja koneesta on kierroksilla tehot kateissa?
mulla oli fiestassa kanssa klak-klak ääniä etupäässä. asiaa tarkasteltuani huomasin, että hantin puoleisessa akselissa mikä tulee askilta on semmoinen ihme paino. tämä oli löysällä ja naputti tietyllä tavalla kaasutellessa/kurvaillessa runkoon. siirsin sen keskelle akselia ja kiristin. klak-klak loppui.

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 23 Elo 2008 12:40
Kirjoittaja Obsession
adrian kirjoitti:Itse itseäni lainaten, toisesta viestiketjusta. ..

....joten villi veikkaukseni tuohon sun teho-ongelmaan on että MAFfin putsaamisella saattaa
tehot tulla takasi....

terv. Ari
Kiitti vinkistä, mut ei MAFissa ole vikaa, varmuuden vuoksi senkin putsasin. Ilmansuodatin on melko uusi, öljyt just vaihdettu, boschin tulpilla on ajettu ehkä 20tkm, samoin tulpanjohdoilla, anturit on uusittu/tsekattu viime kesänä, samoin bensansuodatin vaihdettu. EGRään en ole koskenut enkä mielelläni koskiskaan. Tuota suuttimien putsaus ainetta vois kokeilla joku kerta kun vetää tankin täyteen. Onko tosta 98n tankkaamisesta oikeen mitään olennaista hyötyä?

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 23 Elo 2008 12:42
Kirjoittaja Obsession
Mondeomies kirjoitti: mulla oli fiestassa kanssa klak-klak ääniä etupäässä. asiaa tarkasteltuani huomasin, että hantin puoleisessa akselissa mikä tulee askilta on semmoinen ihme paino. tämä oli löysällä ja naputti tietyllä tavalla kaasutellessa/kurvaillessa runkoon. siirsin sen keskelle akselia ja kiristin. klak-klak loppui.
Olikos se "paino" siellä vetarin pyörän puoleisessa päässä vai laatikon?

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 23 Elo 2008 21:27
Kirjoittaja adrian
Obsession kirjoitti:[
...EGRään en ole koskenut enkä mielelläni koskiskaan. Tuota suuttimien putsaus ainetta vois kokeilla joku kerta kun vetää tankin täyteen. Onko tosta 98n tankkaamisesta oikeen mitään olennaista hyötyä?
Ok. Toisaalta EGRän häröily on kyllä melko yksinkertainen testata. Letku irti venttiilistä, ja tulppaat sen letkun vaikka ruuvilla+klemmarilla--->Sitten vaan testilenkille. Jos ei vaikutusta, niin ruuvi irti ja letku takasi.

Tuon 98 tankkaamisen vaikutus saattaa olla toki "placebo" -luokkaa. Tosin muistan kuulleeni joskus joltakin vanhalta Zetec-ukolta että motti tykkää, kun sillointällöin tankkaa korkeaoktaanista. Ajattelin itsekin heittää ysikasia tankkiin vain sillointällöin.

t: Ari

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 23 Elo 2008 22:22
Kirjoittaja Mondeomies
Obsession kirjoitti: Olikos se "paino" siellä vetarin pyörän puoleisessa päässä vai laatikon?
no kun tuota en tienny itsekään. kyselinkin siitä täällä mutta kukaan ei tiennyt. järkeilin, että se on joku tärinänpoistohomma ja laitoin sen keskelle vetaria. jos joku tietää varmaksi, niin olis kiva kuulla... kun rupesin korjaamaan asiaa niin se oli pyörän puoleisessa päässä.

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 24 Elo 2008 12:16
Kirjoittaja Focus_ST
Itellä oli kans -95 vuoden esko ja siitä kans häipy tehot yks kaunis päivä. Syynä tähän oli katallysaattori. Se tukki putken ja sen vaihdettuani tehot tuli takas.. 8) kannattaa kokeilla siten että pyydät jotain painamaan kaasua ja laitat käden ulostuloreijän kohalle ja jos kaasut ei tule normaalisti pihalle ni syy saattaa olla katissa...

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 25 Elo 2008 17:25
Kirjoittaja kossikka
Meillä taasen on -99 Focuksessa tehot hukassa jostain syystä. Moottoriin on tehty reippaan öljynkulutuksen seurauksena sylinterien hoonaus ja männänrenkiden uusinta samalla tehtiin täydellinen kansipoka. Remontin jälkeen kulki loistavasti 10 tKm. Nyt on tehot kadonneet, eniten vaivaa alakierroksilla. Epäilen että oisko katti tukossa tai katin rojut seuraavassa vaimentimessa.
Täytyy tutkia lähemmin kun kerkiää...

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 26 Elo 2008 08:44
Kirjoittaja Obsession
Vaikea kuvitella, että tuo katti rupeais ihan heti ahistamaan, jos auto menee leimalta päästöistä läpi ja sillä ajetaan kone ja katti kuumaksi normaalisti. Onhan näitä kauhutarinoita kuulunut, että vanhat ukot ajellu isolla vaihteella pienillä kierroksilla katin tukkoon ja jouduttu vaihtamaan.

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 29 Elo 2008 22:38
Kirjoittaja Monkelo
Niin ne mokkulat vetoakselin varrella ehkäisevät vetoakselin voblaamista.
Mokkula asennetaan yleensä vain pidemmän puolen vetariin eli vänkärin puolelle, lisäpaino estää ohutta vetaria pyörimästä banaanin muotoista lenkuraa.
Perheen kakkosauto 1.6 zetekki escortti on kanssa menettänyt tehojaan 3v aikavälillä ja syytä en ole vielä löytänyt. etsintä jatkuu....

Re: -95 Escortin etupään kolina tehojen katoaminen

Lähetetty: 19 Syys 2008 21:39
Kirjoittaja Monkelo
No niin nyt se sitten selvis ainakin osittain miksi tehottomuutta ilmeni.
Eskohan on 1,6 zetekki vm-98. Ehdin jo vaihtaa tulpat, tulpanjohdot, polttoaineen suodattimen ja öljyt mobilin Fe:hen 5W30. Tästä nyt ei ollut tehottomuuteen paljonkaan apua, muta kun emäntä soitti ja sanoi ettei tullut lämpöjä kabiiniin töihin mennessä niin homma oli aika selkee.
3,5 litraa lisää vettä koneesee ja koeajolle. Toimi kierroksilla kutakuinkin normaalisti, mutta tyhjäkäynti toimi vain kolmella pytyllä. Siinä sitten yksitellen nostelin tulpanhattuja että mikä sylinteri pimeenä. 4 sylinteristä vika löytyi, tulppa irti ja katsomaan, vettähän siellä oli eikä bensaa.
Ei auttanut muu kuin purkaa ja katsella. Kansi olisi ollut muuten kohtuullisen suora, mutta 4 sylinterikohdalla kannessa syöpymä josta paineet karkasivat. Vika lienee ollut jo suhteellisen pitkään mutta niin lievänä ettei huomannut, varsinkaan kun ei tule ajeltua emännän autolla edes viikoittain.
400€ köyhempänä esko taas pelittää, mutta silti tuntuu kuin viimeinen terävyys vedosta puuttuisi.
Tai siten sitä on vain niin tottunut tuohon 1.8TD alavääntöön, että sitä odottaa että samantehoinen 1,6B vääntää samaan malliin :oops: