Sivu 1/1
Nokka-akseli
Lähetetty: 13 Heinä 2005 23:53
Kirjoittaja Esko
Sitä minä tässä aattelin kysästä, että pystyykö 1.3 -89 eskoon vaihtamaan nokka-akselia, ilman että koko kone pittää ottaa pois? Kun tuli tännään ostettua eka ford, niin heti jätti tielle!

Lähetetty: 14 Heinä 2005 02:13
Kirjoittaja Jaakko85
jos se on hcs (ei jakajaa) moottorilla, niin vaatii kyllä koneen irrotuksen.
eikai se nyt sentään nokka-akselin takia tielle jättänyt ??
Lähetetty: 14 Heinä 2005 10:00
Kirjoittaja Esko
Ei ku irtos ketjupyörä ja sieltä kierteet paskana... Nakutti aika ankarasti...
Lähetetty: 14 Heinä 2005 10:57
Kirjoittaja Megado
ei pysty jos koneena valencia, jos vaihdettu mk3 cvh niin sitten pystyy.
Valencian tunnistaa kapeasta venttiilikopasta.
Lähetetty: 14 Heinä 2005 17:15
Kirjoittaja Jaakko85
Megado kirjoitti:ei pysty jos koneena valencia, jos vaihdettu mk3 cvh niin sitten pystyy.
Valencian tunnistaa kapeasta venttiilikopasta.
enkö muka kertonu sen tuossa ylempänä jo ?
Lähetetty: 14 Heinä 2005 20:00
Kirjoittaja VesQ
Tä, eikös valencia ole ohv. Eli sama kone kuin vanhempien ekkerien yms kent, mutta vaan pienillä muutoksilla (tai pienillä ja pienillä, kaikki on samoja osia mutta mikään ei käy päikseen

)
Lähetetty: 14 Heinä 2005 21:05
Kirjoittaja Jaakko85
joo on se, ja hcs on ohv:n uudempi ja "parannettu" malli, suorasytkävermeet weberin kakskurkkunen ja jotain muuta pientä eroa.
Lähetetty: 14 Heinä 2005 21:07
Kirjoittaja VesQ
Jaa niinhän se menikin 8)
Lähetetty: 15 Heinä 2005 00:07
Kirjoittaja Megado
Lainattua tekstiä
"Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?
Lähetetty: 15 Heinä 2005 08:02
Kirjoittaja Juutas
Eiköhän tullut selväksi. 8)
Lähetetty: 15 Heinä 2005 21:58
Kirjoittaja Jaakko85
Megado kirjoitti:Lainattua tekstiä
"Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?
mieluusti

Lähetetty: 16 Heinä 2005 01:32
Kirjoittaja Esko
meni ehkä vähän aiheen ohi, mutta haitanneeko tuo

Lähetetty: 16 Heinä 2005 18:19
Kirjoittaja ft79
mikä kone tää "rellun kone" on..
tai onhan se voortin kone ja mk3 escon keulalle
tuntuis olevan 1.6 aika tehokas pikku muutoksilla...
mutta eivät osanneet myydä tiivisteitä tohon..

Lähetetty: 16 Heinä 2005 21:27
Kirjoittaja lalli69
ft79 kirjoitti:mikä kone tää "rellun kone" on..
tai onhan se voortin kone ja mk3 escon keulalle
tuntuis olevan 1.6 aika tehokas pikku muutoksilla...
mutta eivät osanneet myydä tiivisteitä tohon..

Netistä lainattua:
Vuosina 1983-85 tuotiin Suomeen ja muutamiin muihin maihin Brasiliassa valmistettua Escort LX:ää, jossa oli parempi varustelu, löysä jousitus ja vanhanaikaiset Renault-sukuiset 1344- ja 1558-kuutioiset moottorit. Brasilialaismallien laatu oli heikko ja varaosien saatavuus ongelmallinen.
Lähetetty: 17 Heinä 2005 16:40
Kirjoittaja ft79
joo... kaverilla hajos escon(valencia -90) kone..
no saatiin tollanen lx:sä... pihaan ja katteltiin hetki...
kyllä toi vois mennä tonne.. menihän se...
itte tehtiin vähä kiinnikkeitä ym säätöä...
oli siinä joku pakokaasun kierrätys järjestelmä
ja kauheesti alipaine letkuja... no ne revittiin kaikki vit...
pois... laitettiin baijerilaisen mutteri wiritelmän kaasari ite tehdyn väli-
laipan kera paikalleen....
että semmonen tarina...
on muuten ajossa vieläkin...

Lähetetty: 07 Joulu 2006 07:00
Kirjoittaja Wanabi
Megado kirjoitti:Lainattua tekstiä
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?
Eli käykö nyt sitte 1.1 HCS-koneen kansi 1.3 Valenciaan?

Lähetetty: 07 Joulu 2006 07:22
Kirjoittaja Krisse
Ei.