Sivu 1/3

Focus pyöränkulmat

Lähetetty: 13 Heinä 2005 15:21
Kirjoittaja MikkoS
Olen omistanut Focuksen noin puolitoista vuotta ja kilometrejä on kertynyt noin 50 t. Koko ajan olen taistellut renkaiden epätasaista kulumista vastaan. Ongelmana on etupyörien sisäreunoen kuluminen. Auto on käytetty nelipyöräsuuntauksessa merkkiliikkeessä ja nyrkkipajassakin ihmeteltävänä, lisäksi olen itse yrittänyt paikallistaa vaivaa. Autosta ei löydy mitään vikaa. Kulmat ovat raja-arvojen sisällä ja välyksiä ei ole löytynyt. Renkaina on ollut vakiokokoiset ja myöhemmin 205/50-16 rinkulat, myös paineet ovat olleet suositusten mukaiset. Kuuluuko vaiva ominaisuuksiin, eli onko muilla vastaavia kokemuksia tai onko jollain tiedossa poppaskonsti vaivan poistamiseksi?

Auto on -00 Wagon tci.

Lähetetty: 13 Heinä 2005 15:30
Kirjoittaja janzamar
en tiedä raja-arvoista,mutta jos sisäreunasta kuluu,eikä vikaa ole..
niin raja-arvot ovat väärässä,jonka renkaat todistavat.eli raidetankoja säätämään sisemmäksi..en ainakaan muuta neuvoa keksi..?

Lähetetty: 13 Heinä 2005 17:01
Kirjoittaja henu
janzamar kirjoitti:en tiedä raja-arvoista,mutta jos sisäreunasta kuluu,eikä vikaa ole..
niin raja-arvot ovat väärässä,jonka renkaat todistavat.eli raidetankoja säätämään sisemmäksi..en ainakaan muuta neuvoa keksi..?
eli enemmän aurausta

Lähetetty: 13 Heinä 2005 22:03
Kirjoittaja lalli69
henu kirjoitti: eli enemmän aurausta
...paitti notta, jonsen ihan väärin muista, niin focuksessa pitäis etupyörät vähän harittaa... :wink:

Lähetetty: 13 Heinä 2005 22:06
Kirjoittaja janzamar
niin kai ne pitäis,mutta mites se sisäreunan kuluminen sitten?
hyväksyttävä vaan?

Lähetetty: 14 Heinä 2005 07:39
Kirjoittaja Juutas
Ei sitä kannata hyväksyä. :wink: Vaihdat johonkin muuhun liikkeeseen ja sanot että tarttis varmaan tehrä jottain. :lol:

Lähetetty: 17 Elo 2005 13:24
Kirjoittaja MikkoS
Käytin auton katsastuksessa ja pyysin katsastusmiestä ravistelemaan kunnolla, että mahdolliset välykset löytyisi. Mitään ei löytynyt. Tänä kesänä autossa on menossa jo toiset renkaat ja niillä on ajettu nyt noin kuusi tuhatta kilometriä. Eturenkaat ovat jälleen kuluneet sisäkulmistaan enemmän kuin muualta ja mikä mielenkiintoista, niin takarenkaat ovat nyt kuluneet huomettavasti etusia enemmän. Takarenkaiden kulumisvauhdin arvelisin tekevän lopun renkaista ennen 15 tkm:ä.

Käytin auton tänään jälleen nelipyöräsuuntauksessa, tälläkertaa Vianorilla, kun ei tilanne merkkiliikkeessä korjautunut. Pientä hienosäädön tarvetta oli ollut, mutta ei mitään suurta. Auraus oli nollassa ennen ja jälkeen säädön. Saappa nähä, kun ostan kohta taas uudet renkaat, että miten ne kestää.

Alkaa tuntumaan, että ongelma on minun pään sisällä, kun autosta ei vikaa löydy ja kohtalotovereitakaan ei ole ilmoittautunut. Vai onko 15 tkm rengas-sarjalle hyväksyttävä kestoikä? Jotkut kun kehuskelevat ajavansa renkailla jopa 40 tkm. Minun ajomäärillä rengas-sarjoja menee kaksi kesässä, mikä on mielestäni paljon. Mopossa tuon ymmärtää, mutta eipä oikein autossa.

Lähetetty: 17 Elo 2005 13:49
Kirjoittaja lalli69
Renkaan kestoikä vaihtelee rengastyypistä/merkistä (ajotyylistä) 10-50tkm

Lähetetty: 17 Elo 2005 13:54
Kirjoittaja zak69
Asiasta mitään sen paremmin tietämättä väitän että jonkinasteinen ominaisuus kyseessä, ikävä kyllä. Kaveri nimittäin on rengasliikkeessa töissä ja sanoi että juuri noita focuksien rengas"ongelmia" on tosi paljon. Ja juuri niin ettei siihen mitään selvää syytä löydy. Jollain kuluu kahdet kiekot kesässä takana ja jollain edessä eikä mitään voi :cry:

Lähetetty: 17 Elo 2005 15:03
Kirjoittaja riikomi
Myös muijan Fokussa on sisäpuolista kulumaa "normaalia" enemmän..

Sinällään liika auraus näkyy renkaassa siten, että rengaskuviossa palan sisäreuna pyöristyy ja ulkoreunaan muodostuu ajan mittaan "häntä" (näin siis läpi kulutuspinnan reunasta reunaan). Kannattaa kokeilla kädellä tuntuuko moista.

Sisäpuolen kuluminen viittaa siihen, että camber-kulmat voisivat olla ketullaan; mitattiinko camberit myös ? Eli renkaan yläreuna ei olekaan hitusen ulompana kuin sisäreuna kuten pitäisi, joten sisäreuna kuluu liikaa. Jos camberit näyttäisivät olevan ookoo, kannattaa mitatessa ottaa pari äijää kyytiin ja mitata uusiksi.

Lähetetty: 19 Elo 2005 16:39
Kirjoittaja mjtee
En ihan yhdy (auton) "ominaisuus" -teoriaan, sillä omien kokemusten mukaan renkaat kuluvat erittäin tasaisesti. -92 ekkerissä ja -94, -97 mondeoissa oli tapana tulla sahalaitaa reunapaloihin jommassa kummassa päässä, mutta focuksessa ei sitäkään. Ehkä neljä tai viisi talvea alla olleet hakkapeliitat ovat hitusen hampaalla, mutta koko leveydeltään suoraan kuluneet. Rengaskokona on ollut kesällä 195/60R15 ja talvella 185/65R14. Yhteensä ensimmäisellä settiparilla ajettiin ~80tkm, jonka jälkeen kesärenkaat menivät vaihtoon kulutuspinnan ollessa 2mm tasossa. (V-luokan firestonet joilla kilsoja yli 50% kokonaismatkasta - jopa 50tkm). Nykyiset saman koon NRHi-noksutkin näyttäisivät kuluvan suoraan.

Syyttäisinkin rengasmerkkejä/malleja/leveyttä/profiilia/alustan korkeutta tms.

edit: Suuntauslappu-url poistettu, koska urli ei enää toimi

Lähetetty: 19 Elo 2005 18:58
Kirjoittaja Sine
Onko madallettu?

Lähetetty: 22 Elo 2005 07:43
Kirjoittaja MikkoS
Autoa ei ole madallettu.

Myös camber on valmistajan antamissa rajoissa.

Renkaina ovat halpis tyfoonit 205/50-16. Kaverilla samat renkaat leonissa kuluvat normaalisti. Myös aiemmat uniroyal rainsportit ja vakiokokoiset nokiat kuluivat kuten tyfoonit.

Ajotyylinkään ei pitäisi olla ertyisen kuluttava, kun kyydissä on koira ja lapsi, eikä tuolla nokivasaralla ainakaan teho kumeja kuluta.

Voiko kuormaus sitten muuttaa kulmat niin metsään, että lastu alkaa lentämään? Säädettäessä auto on ilmeisesti ollut tyhjillään ja yleensä ajettaessa kyydissä on mainitut koira, lapsi ja kaksi aikuista. Vai onko käytetyt 2.7 bar:in rengaspaineet aivat metsässä?

Lähetetty: 22 Elo 2005 09:29
Kirjoittaja riikomi
Jäin siihen käsitykseen, että pyöränkulmia ei ole kertaakaan säädetty koska ovat olleet toleranssien rajoissa ?

Nuo toleranssit ovat kyllä todella väljät, joten kannattaisi ehkä säädättää kulmat asetusarvoihinsa vaikka nykyisellään haarukkaan mahtuvatkin.

Lähetetty: 22 Elo 2005 10:10
Kirjoittaja MikkoS
Kyllä niitä kulmia on säädetty molemmilla mittauskerroilla. Säätötarve ei tosin kummallakaan kerralla ollut kuulemma suuri. Säädön jälkeen ratti on ollut suorassa suoraan ajettaessa, mutta ainakin ensimmäisen säädön jälkeen ratti alkoi ajan kuluessa kääntymään hieman oikealle. Mihinkään kiveyksiin tms. en ole törmäillyt eikä mitään osia ole vaihdettu.

Toleranssit ovat kyllä väljät, mutta viimeksi säädettäessä painotin kuntoon tulemisen tärkeyttä työtä tilatessa ja toivottavasti tekivät suuntauksen nyt erityisellä huolellisuudella. Vaikka eihän hetkellinen oikea suuntaus mitään auta, jos kulmat ovat taas viikon päästä mitä sattuu.

Tuon etupyörien sisäreunojen kulumisen olen jo hiljaa hyväksynyt, sillä etupyörät ovat jonkinverran yläreunastaan sisäänpäin kallistuneet, vaikkakin ovat raja-arvoissa, mutta tuo takapyörien kohtuuton kuluminen kiukuttaa.

Lähetetty: 22 Elo 2005 10:32
Kirjoittaja riikomi
Se jäi aiemmin mainitsematta, että tarkistetaanko noissa suuntauksissa samalla myös se että auton etu- ja taka-akseli ovat keskenään samansuuntaiset (ettei esim. taka-akseli raahaudu lievää kylkimyyryä etuseen verrattuna) ja vielä kohtisuorassa auton keskilinjaan nähden ?

Mikäli ongelmasi ei poistu ja haluat jatkaa Focun ohjastamista, niin vaihda T -nopeusluokan renkaisiin. Kestoikä nimittäin kasvaa nopeusluokan pudotessa; ohjautuvuus toki kärsii ja sivutuuliherkkyys lisääntyy.

Lähetetty: 22 Elo 2005 11:36
Kirjoittaja MikkoS
Kyllä ne ymmärtääkseni tutkii ainakin akselien keskinäisen yhdensuuntaisuuden. Jokin kulkukulmakin siinä dokumentissa mainitaan.

Lähetetty: 22 Elo 2005 14:04
Kirjoittaja riikomi
Onko autossa muuten vetokoukku ? (haetaan vähän eksoottisempaa syytä)

Lähetetty: 23 Elo 2005 07:09
Kirjoittaja MikkoS
Eipä ole vetokoukkua.

Lähetetty: 25 Elo 2005 09:51
Kirjoittaja riikomi
Tsekkaapa alkuun nuo oheiset linkit. Niiden mukaan sisäreunan liiallinen kuluminen aiheutuisi liiallisesta harituksesta. Eli käytännön ajotilanteessa renkaat harittaisivat, vaikka olisi säädetty auraukselle.

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
http://www.artsautomotive.com/thealignmentstory.htm
http://www.canadiandriver.com/articles/jk/at_010808.htm

...ja lisää löytyy, kun kirjoittaa hakusanoiksi "camber caster toe-in"


Niin, ja olihan vanteet Fordin omat ?

Lähetetty: 25 Elo 2005 12:11
Kirjoittaja MikkoS
Vanteet ei kyllä ole Fordin, mutta voiko se kuluminen siitä johtua? Vanteet on OZ Superleggera 7x16 ja et:tä en muista, mutta kyllä ne Fordiin on ostettu.

Lähetetty: 25 Elo 2005 14:32
Kirjoittaja MLu
MikkoS kirjoitti:Vanteet ei kyllä ole Fordin, mutta voiko se kuluminen siitä johtua? Vanteet on OZ Superleggera 7x16 ja et:tä en muista, mutta kyllä ne Fordiin on ostettu.

Paha sanoa, että onko vaikutusta. Focuksen ET on tosi iso (~50), ja koska tarvikevanteita ei ole niin isolla ET:llä, niin sitten myydään mitä sattuu. Minulle myytiin 14 tuuman ET35 vanteet talvikumeille (185/70R14), ja renkaat tulivat ulos lokasuojista. Tuo ET35 oli katsottu vannevalmistajan kuvastosta.

Lähetetty: 23 Syys 2005 12:27
Kirjoittaja riikomi
Onko Mikolla uutta kerrottavaa aiheeseen liittyen ?

Lähetetty: 23 Syys 2005 14:07
Kirjoittaja KajS
riikomi kirjoitti:Onko autossa muuten vetokoukku ? (haetaan vähän eksoottisempaa syytä)
Kerro lisää! Työkaverin isä vaihtoi fiikkuksen pois, kun siitä tuli kuulemma orava vetokoukun asennuksen jälkeen. Meidänkin 1,4 pyssyfiikuksessa on vetokoukku, mutta se kulkee suoraan. Tosin rengastuksena on continentalkitkat orggis-peltivanteilla. Miten se vetokoukku pilaa auton ajettavuuden ??!!??

Muuten, tuo ET-mitta olisi syytä otta tosissaan, geometria on ihan kuusessa, kun ET pienenee. Esim jo volkkareissa mainostettu "negatiivinen olkapoikkeama" (jos sitä siis on) saattaa kadota kokonaan, kun vanteen keskilinja siirtyy ulommaksi.

Lähetetty: 23 Syys 2005 14:58
Kirjoittaja riikomi
Jotkut ovat kiinnittäneet kuulemma vetokoukun taka-akselipalkkiin, jolloin vetovoima kohdistuu tukivarsien kiinnityspisteisiin ja takapyörät taipuvat harituksen puolelle. Varmasti ajo-ominaisuudet muuttuvat haasteellisemmiksi.