Sivu 1/1

outo "vika" jarruissa

Lähetetty: 10 Heinä 2005 20:23
Kirjoittaja Domestica
eli scorpiosta ois puhe ja vika on seuraavanlainen: kun auto seisoo parkissa käynnissä ja painaa 3-4 kertaa jarrupolkimen pohjaan niin syttyy jarrunesteen ja abs:ien merkkivalo hetkeks palamaan. mistäköhän tämäkin vois taas johtuu... ei tää tota ajon aikana vaik kuinka polkis jarrua :shock: vai onkohan tääkin taas näitä foortin merkkivikoja....

Lähetetty: 10 Heinä 2005 21:10
Kirjoittaja turbiiniriesa
ja jarrunestettähän säiliössä oli riittävästi ja ilmaa ei ole jarrulinjassa :roll:

Lähetetty: 10 Heinä 2005 21:13
Kirjoittaja Domestica
jarrupalojen vaihto ja ilmaus suoritettu viime viikolla... nestettä max merkkiin saakka.

Lähetetty: 10 Heinä 2005 21:44
Kirjoittaja Monteonisti
Varmaan testaa että kaikki ok? 8) :roll: :oops:

Lähetetty: 11 Heinä 2005 10:59
Kirjoittaja Zaarin
Likaa antureissa tai johtojen jatkeissa. Varsinkin etuanturit paskaantuvat helposti. Itse poistatin ABSit tuossa kevättalvella, kun tyhmä katsuri ei uskonut valojen vilkkuvan loskasta eikä ABSien viallisuudesta. Eipähän tarvitse murehtia ABS-ongelmia enään...

Lähetetty: 11 Heinä 2005 14:14
Kirjoittaja Domestica
niin itekin epäilin tota.... mahtaakohan vaikuttaa mitenkään katsastuksess ku ei tosiaankaan syty ajon aikana... :?:

Lähetetty: 12 Heinä 2005 00:49
Kirjoittaja Zaarin
^^riippu täysin katsastusmiehestä. 50-50 mahdollisuudet.

Re: outo "vika" jarruissa

Lähetetty: 12 Heinä 2005 11:57
Kirjoittaja martikainen
Domestica kirjoitti:eli scorpiosta ois puhe ja vika on seuraavanlainen: kun auto seisoo parkissa käynnissä ja painaa 3-4 kertaa jarrupolkimen pohjaan niin syttyy jarrunesteen ja abs:ien merkkivalo hetkeks palamaan. mistäköhän tämäkin vois taas johtuu... ei tää tota ajon aikana vaik kuinka polkis jarrua :shock: vai onkohan tääkin taas näitä foortin merkkivikoja....
Mulla kans tyhjäkäynnillä jos pumppaa kunnolla jarrupoljinta nopeesti nii absien valo syttyy ja vähän ajan päästä se sit sammuu. :? Mut ajossa ei mitään ongelmia... Jospa ois ihan voortin ominaisuus. :? :lol: :?

Niin ja nesteet on ok ja on niitä tullu ilmattuukin muutaman kerran.

Lähetetty: 12 Heinä 2005 13:12
Kirjoittaja Juutas
Tai sitten on jarrupääsylinterin kumi menossa? Kuuluuko sellainen voimakkaampi suhahdus kun kovin painaa?

Lähetetty: 12 Heinä 2005 17:00
Kirjoittaja Domestica
täytyypä kuunnella ku saan auton huomenn korjaamolta takasin...(oli käsijarru rempassa+aurauskulmien tarkastuksessa)

outo

Lähetetty: 24 Heinä 2005 21:15
Kirjoittaja Hoppa
Ellen nyt ihan väärin muista niin scorpinissa on esipineistettu järjestelmä.
Esim oikeaoppinen jarrunesteen lisäys tapahtui seuraavasti.
- Avain pois virtalukosta
- painellaan jarrupolinta kunnes polkimen tuntuma muuttuu erilaiseksi
- Tarkistetaan nesteen taso ja lisätään tarvittaessa
- suljetaan säiliön korkki
- avain virtalukkoon ja virrat päälle jolloin kuuluu surinaa ja jarrujen merkkivalo palaa jonkin aikaa.

Sama merkkivalon palaminen voisi tapahtua kun painellaan nopeasti polinta (paineet karkaa)??

Lähetetty: 14 Elo 2005 18:18
Kirjoittaja Sine
Korjausoppaan mukaan Scorpion takajarrujen ilmaus suoritetaan eri tavalla kuin etujarrujen. Etujarrut perinteisellä ilmausruuvi auki, jarru pohjaan, ilmausruuvi kiinni jne menetelmällä. Takajarruissa pitää muistaakseni jarrupoljin pohjassa kääntää virta-avain II-asentoon ja käyttää pumppua niin pitkään, että ei tule enää ilmakuplia. Lisäksi alkupään autoissa (85-92) on ABS-systeemi Teves MK II ABS, kun taas siitä eteenpäin Teves MK IV ABS ja niiden ilmauksessa on jotain pientä eroa.

Minulla joskus vilkutteli välillä aika ahkerasti ABS:n valo. Sitten laitoin tarpeeksi jarrunestettä (hieman yli MAX merkinnän, kun se laskee pumpun käynnistyksen jälkeen), niin ei ole enää moneen kuukauteen valo palanut.

Zaarin

Miten sait luvan poistaa ABS-jarrut, kun se on kaikissa Scorpioissa vakiona? Käsittääkseni jos autossa on ABS-jarrut, niin niiden pitää kanssa toimia.

Lähetetty: 15 Elo 2005 02:55
Kirjoittaja Zaarin
^^ Käytin pirssini Ford-huollossa, joka poisti ABS-järjestelmän toiminnasta valmistajan ohjeiden mukaan. Tiedä sitten mitä nuo ohjeet ovat, mutta eipähän lue rek.otteessa enään ABSeja. Tai sitten se katsuri oli tyhmempi kuin miltä vaikutti. :shock:

EDIT: En sitten tiedä, joutuisikohan mokomat laittamaan takaisin, jos ruuvaisi ahtimen koneen kylkeen tai jos tunkisi isomman myllyn pellin alle.