Sivu 1/1
AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 11 Kesä 2008 13:19
Kirjoittaja J@zka
herrat hyvät ja miksipä ei myös neidit auttakaapa kaveria ensmäisen CVH kanssa kaiken oon nyt tehnyt ja yrittänyt jako on kohdallaan virtapuoli uusittu mutta ei välillä käy oikein ja välillä käy kolmella 2,3 tulpat ei oo kovin käyneen näkösiä ja 4 sen sijaan on aivan noessa imu vuotoja ei pitäisi olla eli käännynkö kaasarin puoleen vai heitänkö koko komeuden verkon painoksi
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 11 Kesä 2008 16:36
Kirjoittaja aski
Onko kaikissa syintereissä puristukset kohillaan eli noin 8bar tai enempi.
Uusi/polta puhtaaksi tulpat.
Uusi myös kaikki tulpanjohdot jos vastusmäärä ylittää 15Kohm
sytytys järjestys kohillaan eli 1-3-4-2
Käykö kone erillailla ryyppy päällä/pois?
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 11 Kesä 2008 18:08
Kirjoittaja J@zka
tulpat on uusittu johot uudet jakajan kansi ja pyöriä uusi puristukset pitänee mittailla tässä illan päälle
öö en oo varma mitenkä ryypyn kans on ei oo tullu ajateltua sitä viellä
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 13 Kesä 2008 20:52
Kirjoittaja Veka
Minkä ikäinen tuo on ja paljonko ajettu? Tuli vaan mieleen nokka-akselin kulumisongelmat CVH koneissa, niissähän kulumat ilmestyvät juuri nelospyttyyn ensimmäisenä. Koneessahan on eräiden mielestä jopa suunnitteluvirheeksi laskettava voiteluongelma nokalle.
http://www.pumaracing.co.uk/CVH.htm
CAM WEAR PROBLEMS
I alluded briefly to the CVH cam wear problem in the introduction. As this crops up so often on newsgroups and emails I'll expand on the matter. The CVH cam is lubricated by the oil that drips through little brass bushes next to the rockers. Even this limited supply can disappear if the bushes clog with carbon due to infrequent oil changes and cheap oil. Also the valve spring is extremely stiff compared to other engine designs. It generates a load at full lift of 220 lbs compared say to 125 lbs for a Pinto or Mini engine, 150 lbs for an MGB. This high spring load is necessary to control the heavy rocker and lifter and still only allows about 6,700 rpm before valve float starts. To compound the matter, Ford didn't use the best available material for the camshafts. "Chill cast" camshafts last several times longer than the induction hardened material used in the CVH.
Cam wear is therefore a fact of life with the CVH. Most other types of engine show little or no cam wear in normal use and if wear does start then it tends to accelerate exponentially leading to rapid failure. Standard CVH cams wear steadily from the moment they are fitted. I've never stripped a medium mileage road CVH engine that didn't have considerable wear on the lobes and lifters. The problem is worst on cylinder 4 next to the fuel pump lobe. This is nothing to do with the urban myth about cylinder 4 being furthest from the oil pump. Whoever started that one wasn't the world's deepest thinker. The oil supply runs up through the block between cylinders 2 & 3 so in fact cylinder 1 is as far from the pump as cylinder 4 despite being right above it. In fact there is a design fault in the engine which means that the cam lobes on number 4 are not properly positioned relative to the lifter bores.
AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 14 Kesä 2008 09:18
Kirjoittaja J@zka
86 iältään kori mutta koneesta ei oo mitään takeita ku näyttää ainakin siltä että ois joskus otettu kone ylös

mutta mistäs sitä tietää mutta varmasti useampi 100tkm olis ihan kiva saaja tietää mikä vaivaa osais laittaa kuntoon että saa leimalle tuskin menee mistään päästö mittauksista läpi ku ei käy oiken
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 14 Kesä 2008 13:06
Kirjoittaja nestori
Mittasitko ne puristukset? Jos ne ok, niin varmista vielä kerran, mielellään kaksi, se sytytysjärjestelys, eli meneehän virranjakalta piuhat oikeille tulpille, eli oikea sytytysjärjestys. Jos se täsmää niin ota tulpat ulos niistä pytyistä mitkä ei käy, ja katsele tuleeko kipinää. Jos tulee kipinä, niin sitten sieltä puuttuu joko ilma tai bensa (kaasaripelin tapauksessa mitä ilmeisimmin molemmat).
Kaasarin toiminnassa tuskin on suurempaa häikkää jos se käy edes kahella. Luulempa että vikana on joko sytytysjärjestys tai sitten todellakin nokka/nostimet kuluneet näistä ei-syttyvistä pytyistä niin pahasti, ettei bensa-ilma seos pääse pyttyyn.
AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 14 Kesä 2008 18:26
Kirjoittaja J@zka
no tänään illalla mittailen puristukset ja syttö järjestys on oikee varmasti ku on niin monesti tullu jo sekin katottua
oisko sitte venat väärässä ku oli jako hypänny oli nokka hampaan jäljessä ennenku rupesin edes ihmetteleen käytihäiriötä mutta tutkitaan tutkitaan eiköhän se jossain vaiheessa selveä
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 14 Kesä 2008 18:43
Kirjoittaja Mondeomies
oisko jako menny sekaisin kun on jakopään hihna vaihdettu? mulla on aina tarvinnu vähintään kaks yritystä ennen kuin saan hihnan paikalleen ilman että jako menee pieleen...

AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 15 Kesä 2008 14:38
Kirjoittaja J@zka
juu oli siinnä se jako hampaalla pielessä mut on nyt kohdallaan ja on kans tarkastettu aikamoneen otteeseen puristuksia en vieläkään oo saanu mitattua

mittari pirulainen niin hukassaettä ei löytyny eilenkään mistään
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 16 Kesä 2008 07:58
Kirjoittaja nestori
Ei pitäs vielä mennä venttiilit solmuun jos olikin jako hampaan verran pielessä. Toimikos se ennen hihnan vaihtoa kunnolla, tai yleensäkkin tuliko vika missä vaiheessa? Vai oliko jo ennestään.
AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 16 Kesä 2008 22:24
Kirjoittaja J@zka
no heh

viat tuli kaupan päälle

hihnasta ei oo tietoo millon on vaihettu

mutta luultavasti on laitettu vaihdon yhteydessä väärälle hampaalle ku remmi kuiteskin oli kireällä eikä vaurio kohtia remmissä
vika kumma kyllä oli poissa hetken mutta palasi jälleen

ei kait vain jakajassa jotain ku on kumminki aika ryvöksen näkönen ku ent. omistaja oli aika pelle peloton ja suoraan sanottuna autojen suhteen peukalo p**seessä
Re: AAPUVA 1.6 CVH
Lähetetty: 22 Kesä 2008 19:58
Kirjoittaja macce2
Millaisiahan puristuksia about -87 CVH-koneiden pitäisi antaa..?
Mikä arvo olisi "hyvä" ?
Itellä oli muistaakseni viimeksi, ku mitattiin, jotain n. 13,5 bar.
Tosin silloin akkukin taisi kyllä olla puolityhjä..