Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kessu kirjoitti:Ford Focus -05 on nyt tuoreena tulokkaana pihalla ja ruosteasiat huolestuttaa noviisia. Näkyvää ruostetta ei ole havainnut muualla jonkin verran lokasuojan "lipoissa", joista kivet ovat hakanneet maalin pois ja johon paska muutenkin kertyy. Jotain pitäisi tehdä, mutta intoa on enemmän kuin taitoa ja välineitä.

Voisiko joku vääntää rautalangasta mitkä ovat mk2 focuksen pahimmat ruostepaikat ja miten niiden ruostumisen voisi estää? Ruostesuojaus liikkeessä tietysti olisi paras ratkaisu, mutta 11 vuotta vanhaan autoon en viitsisi sijoittaa yli 500€ euroa. Paikallisesta amiksesta jo kysyin, mutta eivät kuulemma tee ruostesuojauksia.

Ovien alaosat ja takaluukku ovat melkein kaikissa autoissa ruosteherkkiä, joten niitä olen yrittänyt erityisen huolellisesti pestä.
Mikäli kyse pintaruosteesta alueella joka "ei heti hyppää silmille" niin itse tekisin seuraavasti... Jos ei mahdollisuutta hiekkapuhallukseen, niin ensin kuitulaikalla (tunnetaan myös somalintukkana :D ) ruoste pois huolellisesti. Seuraavaksi voi oman harkinnan mukaan miettiä käyttääkö jotain 1k-marketti-maaleja vai ihan oikeita 2k-mömmöjä. Jos budjetti on niukka niin vaikka Mastonin Anti-rust primer tai hiottava happopohjamaali ensin puhdistettuun kohtaan, ja sitten vasta pinnan kimppuun. Pintaväri suht. tasaisesti suihkutellen, ja lakka tulee sitten märkää märälle- periaatteella eli pintävärin ei todellakaan anneta kuivua kauan aikaa. Yleensä siinä vaiheessa voidaan ruiskuttaa lakka kun itse väri alkaa mattaantua ja ohennin haihtua.

En tosiaan ainakaan itse takaisi että 1-k-kamoilla tulisi kovinkaan kummoinen korroosiasuoja. Ainakin omaan harrasteauton ei näkyvät paikat oon menny 2k-epoksilla, jonka päälle varsinainen pinta kosteussuluksi, ja käytössä vielä sellainen epoksi johon on mahdollista vetää non-stoppina seuraava maali (mun tapauksessa pinta) eli heti kun vaan alkaa mattaantua.

Jotain kertoo sekin että jos antaa vaikkapa Mastonin Anti-rustin kuivua viikon niin lähtee tinnerillä kostutetulla rätillä ihan pyyhkäisemällä ja vastaavasti kun 2k-epoksi on kuivunu tunnin niin ei irtoo mitään tinnerirätin matkaan :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Rusty »

CRC Rust Remover on fosforihappoa. On kyllä tehokasta ainetta, varsinkin kun käyttää vielä raaempana vaikka 1:2. Vaikka hieroo ruosteet pois niin minulle on suositeltu tuon taikka vaikka Annitrolin käyttöä. Fosforihappo pitäisi kuitenkin muistaa vielä neutraloida huuhtelemalla vaikka vedellä.
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Tarkoitus olisi kevään/kesön aikana laittaa focuksen taka kaaret ja helmat parempaan uskoon. Viime syksynä jo piti käyttää auto maalarilla, mutta kuinkas ollakkaan katsuri läväytti hyvän vikalistan ja näiden lisäksi molemmat etupyörän laakerit meni vaihtoon... jäi sitten tuo pintaruosteiden korjaaminen myöhemmäksi...

Talven asiaa pohdiskeltuani totesin, että taidan tehdä operaation itse. Kokemusta näistä hommista ei kauheasti ole. 190 mersusta tuli kerran pohjasta paikattua reikä ja mk2 mondeosta helmasta suurehko palanen tehty uusiksi... samassa mondeoon vedin tylysti molemmin puolin helmaan koko matkalle mustan kiveniskumaalin. Tuli yllättävän siisti :D

Tarkoitus olisi tosiaan hivaista takakaaret puhtaaksi ja laittaa alle jokin ruosteensyöjämaali tai vastaava. Päälle korin värinen maali ja lakka.... samassa helmoihin koko matkalle kiveniskusuojamaalit...

Ehdotuksia ruosteenestoon ja lakkoihin otetaan vastaan. Mistäköhän saisi helpoiten tuon auton maalia? Mieluiten spray versiona. Lopputuloksen ei ole tarkoituskaan olla uutta vastaava... ainakaan en odota sitä mutta olisihan se positiivinen yllätys :D

Tässä vielä kuvia nykytilanteesta...

https://drive.google.com/file/d/1nA5tXa ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/12rZzK7 ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-S8ypy ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1tLsuzY ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1_JLqQY ... p=drivesdk
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hampered kirjoitti: Ehdotuksia ruosteenestoon ja lakkoihin otetaan vastaan.
Pellille hiottuihin kohtiin 2k epoksi, ja mielellään hiontaväri väliin, koska epoksia saa pääsääntösesti muutamalla sävyllä, yleensä harmaa, niin akryylipohjasessa hiontavärissä on valinnan varaa enemmän, okra, valkea, punainen, harmaa jne, jonka päälle sitten väri ja 2k- lakka. Hiontavärin voi vetää epoksin päälle ilman välihiontaa, ainakin 1:1 litkut toimii märkää märälle periaatteella, jolloin vaan odotetaan että maali on matta, jonka jälkeen taas ruiskutus. Yleisesti suositellaan että hiontapohjaväri hiotaan 600-800 karkeudella kun metallihohtoväri kyseessä. Myös lakka ruiskutetaan ilman (värimassan) välihionta hiontaa, eli odotellaan että väri on matta, ennen kun aletaan lakkaa vetämään. Itse omaa harrastepeliä tullut enemmän maalailtua suorakiiltovärillä, joten en lähde kovin enempää selittelemään värimassan ruiskutuksesta, mutta lakkaan kai pätee sama kuin suorakiiltoväriinkin (akryyilpohjaisia molemmat) eli eka reissu harsona (ns. kynsikerros) ja seuraava(t) sitten märäksi asti aina haihdutus kerrosten välillä ettei lähde valumaan.
Hampered kirjoitti:Mistäköhän saisi helpoiten tuon auton maalia? Mieluiten spray versiona.
Automaaliliikkeistä, ja jossei paikallisten myyjien naamat miellytä niin vaikkapa automaalit.net osoiteriville ja sieltä sitten.
Hampered kirjoitti:samassa helmoihin koko matkalle kiveniskusuojamaalit...
Ei kannata välttämättä vetää massaa suoraan pellille tai pelkän pohjamaalinkaan päälle. AIna pohjamaali+kosteusulku ja vasta sitten kiveniskusuojaus.


Suosittelen kyllä esim. halvan HVLP-ruiskun hankkimista maalaushommiin, vaikka saahan noita mainitsemiani maaleja varmasti paukkopulloon sekoitettunakin, kalvopaksuus vaan taitaa olla eri luokkaa ruisku vs. spray. Säätöjä toki kannattaa hakea johonkin peltiarkkiin tms, ennen kuin alkaa autoon kokeilemaan, vaikkei kyse olekaan nyt niin näkyvistä paikoista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Kiitokset vinkeistä!
duckworth kirjoitti: Ei kannata välttämättä vetää massaa suoraan pellille tai pelkän pohjamaalinkaan päälle. AIna pohjamaali+kosteusulku ja vasta sitten kiveniskusuojaus.
Helmathan tässä ovat toistaiseksi pysyneet hyvänä. Tarkoitus olisikin vetää kiveniskusuoja suoraan auton oman värin päälle... turha kai ehjää pintaa on ruveta hiomaan..
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Tekno »

kukaan muu ostanu viime aikoina tectylin "underbody coating" pensselillä vedettävää alustamassaa? tämän näköinen?

https://youtu.be/oq7L1Z_FRyI


Ihmettelin kun toi on muuttunut vähän ruskeansävyiseksi eikä meinaa tarttua mitenkään (muualle kuin pensseliin), ja jää herkästi läpikuultavaksi. Tosi ohutta. Aivan erilaista kuin videolla. Purkki samannäkönen kun tossa videossa. (Underbody coating, BLACK)

Muuttunut pysyvästi vai viallinen erä?




Jos se nykyään on tollasta, niin täytyy vaihtaa merkkiä.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
TaneRock
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Maalis 2017 14:53

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja TaneRock »

Ostin n.5-6 vuotta sitten samanlaisen purnukan. Ensin vaikutti hyvältä pensselillä levitettäväksi (paksua). Mutta niin kävi et pensselissä enemmän kuin auton pohjassa, jäi ohkanen kalvo vain. Ajattelin sitten vähän ohentaa massaa, rupes paksummin levittäytymään pohjaankin. Väri kuulti muistaakseni vähäsen ruskean suuntaan.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Pikavinkit kiveniskumassalle ja maalaukselle =)

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jotenkin tullu sellanen tunne että ei kannata liikaa hieroa suola se syö kummiskin jos ajaa ja massa tulee olla pehmeänä pysyvää öljymäistä jos menee kovaski nii nkivi lyö sen heti irti ja lopun arvaa.
koteloihin kun tuuppaa öljyä että valuu niin auttaa paljonkin,näin teki naapurin poika ja sen kesti kuin aina vanha autokin.
En vaan enää tiedä nykyalusta massoista millasia ne ovat itsellä kun vielä vanhempaa jäljellä... kai niistäkin jo poistuneet vaaralliset aineet ja tullu vedet tilalle??
Vastaa Viestiin