Sivu 1/1

Auttakkee tietämätöntä

Lähetetty: 27 Touko 2008 15:19
Kirjoittaja vsap
Minulla on ford escort 1.6l -97 joka on alkanut "nykyttämään" kiihdyttäessä, eikä muutenkaan tahdo vääntää. Tarkemmin oireita nähneet/tunteneet ehdottivat tulppien ja johtojen tarkastamista.
En ole ollut näiden moottoreiden kanssa tekemisissä juuri ollenkaan, ja ko. tulpanjohdot näytti melkoisen suurilta. Kun kiskaisin sen irti räiskähti silmille jotain nestettä, josta en ole saanut selvää, onko se ihan vettä vai jotain muuta. Öljyä se ei mielestäni ole. Tulppia en ole vielä irroittanut, koska en tiedä mitä tämä neste on ja kuuluuko sen olla siellä "kolossa" tulpan päällä.

Siispä, mitä ihmettä tämä neste on, kuuluko sen olla siellä, vai olenko ylipäänsä oikeita asioita repimässä?

Re: Auttakkee tietämätöntä

Lähetetty: 27 Touko 2008 19:25
Kirjoittaja aski
nestettä tulpan ympärillä, ei kylläkään pitäisi olla, imeytä se neste rättiin.

Kuinka isoilta ne tulpan johdot näyttivä yli 12mm halkaisijaltaan?

vaihdat ne tulpat ja johdot, yksi kerrallaan ettei mee sekaisin.

kahtotaan mitä sitten tapahtuu.

Re: Auttakkee tietämätöntä

Lähetetty: 30 Touko 2008 22:27
Kirjoittaja Veka
Moottorin pesussa tunkeutunut vesi kuullostaisi todennäköisimmältä juu. Ihan sama ongelma mullakin vaikka onkin eri kone ja Mazdan alunperin suunnittelema.
http://vvhhs.pp.fi/images/image/Probe11.jpg

Pahin on kuulemma liuotin moottoripesussa. Liuottimen vettä parempi tunkeutumiskyky vaarantaa lähes kaikki sähköliitokset konehuoneessa. Työkaveri koki sen karvaasti muutama vuosi sitten. Vuoden vanha Nissan rupesi temppuilemaan oikein kunnolla ja paikallinen merkkihuolto palautti auton muhkean laskun kera. Selitys oli: "Ei mene takuuseen koska huoltomies oli löytänyt konehuoneesta useista koteloista vahvasti liuottimelle haisevaa nestettä." Kaveri tosiaan pesi ja puunasi autoaan ehkä turhankin innokkaasti, ensimmäinen upouusi auto kun oli "vanhojen pommien" jälkeen. Selitys oli siis että konehuonetta EI SAA PESTÄ LIUOTTIMELLA!

Itselläkin on kuvan auton kanssa yksi traumaattinen konemus vastaavanlaisesta. Tutkin autoa aikanaan tarkemmin muutama viikko oston jälkeen. Nykäisin irti sylinteri 2:n (kuvassa lähimpänä öljyntäyttökorkkia) johdon ja venttiilikopan syvennykseen roiskahti sieltä reilusti öljyä. :shock: Syyksi paljastui kannen ja ventiilikopan välissä olevan O-rengasmaisen tiivisteen vuotaaminen. Syy pettämiseen oli luultavasti se että täysalumiinisen koneen venttiilikoppa oli kiristetty käsituntumalla ja ko. tiiviste vuosi koneen lämmetessä kun 2/4 sylinterin välissä näkyvä pultti oli jäänyt löysälle. Tässä koneessa on tulppien läpiviennissä putki vastaan putki liitos välillä sylinterikansi - venttiilikoppa. Toistaiseksi kiristys tehtaan momenttiin on tyrehdyttänyt vuodon täysin mutta hiukan mietityttää kuinka käy jatkossa.