Sivu 1/1

k-lukko?

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:06
Kirjoittaja Ninja
Mikä tämän laite on? eikö ole joku k-lukitus juttu? Härveli ja sitten miten kyseinen laite kytketään, laitteessa on kolme johtoa: punainen, vihreä/valkoinen ja vihreä/keltainen. Tarvitsee varmaan releen?

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:10
Kirjoittaja janzamar
ei aukee?siis se kuva.

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:23
Kirjoittaja Ninja
hups, nyt se toimii, oli typo.

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:31
Kirjoittaja janzamar
oliskohan yhden oven lukko?
vai se keskusyksikkö..?
tekeekö se mitään kun kokeilee laittaa virtaa,eli onko liikkuvaa osaa?

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:35
Kirjoittaja Ninja
Unohtu mainita että tuo oli takakontin lukitus mekanismissa kiinni. En ole koittanut että mitä liikkuu kun en tiedä noista johoista, punainen on ainakin jännitteelle.

Lähetetty: 07 Heinä 2005 13:42
Kirjoittaja zak69
Oisko tehty ronkille vaan sähköavaus, tää siis veikkaus. Piuhoja pitäs löytyä sit virta, maa ja jollekin kytkimelle pari kpl :roll:

Lähetetty: 07 Heinä 2005 14:01
Kirjoittaja janzamar
vois ehkä olla että se maadottaa jostain ruuvin reiästä..
jos ei kumpikaan kaksivärinen ole maajohto?

Lähetetty: 07 Heinä 2005 14:10
Kirjoittaja Franu
Asiasta sen enempää tietämättä, keltainen viittaa käsittääkseni yleensä herätteeseen eli vihreä voisi olla maa-johto??????? KAI.....?????

Lähetetty: 07 Heinä 2005 14:52
Kirjoittaja Ninja
Avanti, nyt selvisi johdot, punainen=jännite, vihreä/valkoinen=auki ja vihreä/keltainen=kiinni.

Lähetetty: 07 Heinä 2005 15:22
Kirjoittaja janzamar
no mistäs se maadotus?just rungosta vai eikö ollenkaan?

Lähetetty: 07 Heinä 2005 15:30
Kirjoittaja Ninja
janzamar kirjoitti:no mistäs se maadotus?just rungosta vai eikö ollenkaan?
Maadoitus tulee noihin vihreä/valkoinen ja vihreä/keltainen, sen mukaan että mitä pitää tapahtua. Kokeilin ottaa maan tuosta akusta niin eiköhän se käy rungostakin.

Lähetetty: 08 Heinä 2005 00:48
Kirjoittaja ZyaS
mutua: ja sitä toimintaa ohjataan maa puolelta releellä tai vastaavalla.. 8)

Lähetetty: 08 Heinä 2005 13:24
Kirjoittaja Ninja
ZyaS kirjoitti:mutua: ja sitä toimintaa ohjataan maa puolelta releellä tai vastaavalla.. 8)
Riittää varmaan kytkin joka vaihtaa maata niitten kahden piuhan välillä :roll:

Lähetetty: 08 Heinä 2005 14:07
Kirjoittaja VesQ
Mutta mitäs se lukko tykkää jos sen läpi kulkee koko ajan virta
Eli pitäsi mielestäni laittaa sitä ohjaamaan "sysäysrele" joka vaan käyttää virtaa lukolla ja lopettaa kun napista laskee

Lähetetty: 08 Heinä 2005 14:58
Kirjoittaja Ninja
Nyt kun asiaa hieman ajattelin niin kyllähän se tarvii "sysäys"releen, kun painaa nappia niin lukko aukeaa ja rele vetää sen jälkeen lukkon takaisin kiinni, vaikka rele vetää lukon kiinni niin eikös kontti silti aukea? Siinä kontin lukitus mekanismissa on varmaan joku lirpake joka pitää nousta siitä vasta kappaleesta että se menee lukkoon uudelleen??? Olipa vaikeasti selitettävä.

Lähetetty: 08 Heinä 2005 15:09
Kirjoittaja VesQ
Eli toimiikos se silleen että punaiseen syöttää plussaa ja laittaa vaikka sen kiinni-johdon runkoon niin silloin lukko menee kiinni ja kun ottaa piuhan irti rungosta niin aukeaako se lukko vai jääkö kiinni kunnes taas toisen piuhan maadoittaa

Lähetetty: 08 Heinä 2005 15:13
Kirjoittaja Ninja
VesQ kirjoitti:Eli toimiikos se silleen että punaiseen syöttää plussaa ja laittaa vaikka sen kiinni-johdon runkoon niin silloin lukko menee kiinni ja kun ottaa piuhan irti rungosta niin aukeaako se lukko vai jääkö kiinni kunnes taas toisen piuhan maadoittaa
ei se aukea vaikka ottaa maan pois vaan jää kiinni kunnes toisen piuhan maadoittaa.

Lähetetty: 08 Heinä 2005 15:34
Kirjoittaja Ninja
Taas hieman tutkittuani tuota lukon mekanismia niin ei se k-lukko pistä sitä uudelleen lukkoon vaan aukaisee pelkästään. Siinä lukossa oleva lirpake menee kiinni kun kontin painaa kiinni joka lukitseee kontin.

Lähetetty: 09 Heinä 2005 18:16
Kirjoittaja Eemeli
VesQ kirjoitti:Mutta mitäs se lukko tykkää jos sen läpi kulkee koko ajan virta
Eli pitäsi mielestäni laittaa sitä ohjaamaan "sysäysrele" joka vaan käyttää virtaa lukolla ja lopettaa kun napista laskee
Sen läpi muuten todella oikeastikin kulkee kokoajan täys virta. miten se muuten toimis, kun avaat avaimella ulkoa niin pakkohan siel virta on olla kokoajan. Tarkistettu on.

Eli toi moottori on juurikin sellainen joka jää aina siihen asentoon mihin menee, eli auki tai kiinni. Koska tuohan ei ole tarkoitettu takakontin aukaisemiseen(siis painamaan sitä lukkopesää jolloin sierran kontti tavallisesti pomppaa auki.) vaan se vääntää vain kontin lukkoon tai auki, kuten ovetkin.

Jos haluaa et se kontti siis pomppaa auki ja ulkopuolella ei ole mitään näkyvää lukkopesää tai nappia, niin laittaa siihen sellaisen solennoindi mulikan(TRUNK RELEASE KIT tms.) Asennusvaiheessa ei muuten kannata kokeilla sitä solennoindia niin että sormet on jossain sen välissä, siinä on aivan hel****ti voimaa kun lasahtaa auki ja käy aikasta kipeetä... :cry: :cry: kokemus opettaa.

Lähetetty: 12 Heinä 2005 15:57
Kirjoittaja TeRoK
Tai sitte pistää yksinkertaisesti jäykemmät kaasu jouset... tai mitkä ko. autossa sitten onkaan.
Jos haluat sisältä avauksen niin ei muuta kun napin kautta maita vaan siihen karvaan joka avaa lukon.
Ja eihän sieltä kai sentään koko ajan virta läpi kulje. Plus navalle kyllä tulee jännite, mutta maita katkotaan sen mukaan kumpaan asentoon halutaan ton menevän. Siellä toden näkösesti on sisällä kaks kelaa joille on yhteinen jännite ja molemmille oma maa.
Enpä sano kyllä itekään varmuudella mitään ennen kuin paikan päällä voi vehkeen testata.
Scorpiossa ainakin luukku aukeaa moottorilla vaikka painaa luukun napista.

Cossu clubilla muuten jo joku kerkeskin kuittaamaan kun ei "löydy tietoa".

Lähetetty: 13 Heinä 2005 00:50
Kirjoittaja WSE
Juu älkääs nyt akun tyhjennintä rakennelko. Virtaa tolle vain silloin kun tarvitaan. Tuleeko tuo nyt sitten farkkuun jossa pitää kontin lukko oimia samalla kuin muutkin vai onko tarkoitus käyttää sedanin tms. kontin avaajana? Jälkimmäiseen solenoidi olisi tarkoituksenmukaisempi mutta saapihan sen tuollakin tehtyä. Tällöin ei lukitus ominaisuutta (yleensä) tarvita ollenkaan vaan annetaan virtaa avaukselle tarvittaessa jolloin kontti pomppaa auki. (Voi toki myös kytkeä kääntämään lukituksen auki / kiinni jos kontti voidaan avata sitten lukkonupista tai kahvasta (esim. Orionissa) mutta pakkoavaus on mielestäni järkevämpi vaihtoehto. Uudemmissa sierroissa ei muuhun olekaan mahdollisuutta mutta niissähän kontti aukeaa jo muutenkin sisältä.)