Orion -91 1.6i käynti/nyhtämisongelma
Lähetetty: 26 Touko 2008 14:24
Mikähän lie tälle perhekalleudelle tullut kun on ruvennut nykimään ja sammuilemaan oman päänsä mukaan?
Eli tasakaasulla, esimerkiksi 5-vaihteella 80->100km/h kiihdytyksessä nykii tasaisin n. sekunnin välein. Tuntuu että potku tulee aina sekunnin välein eikä tasaisesti niinkuin ainakin järkevästi ajatellen pitäisi, eli kiihdyttäminen on aikamoista humppaamista "mennään-ei mennä-mennään". Kunnon poljetuksella isoilla kierroksilla ei tuota ongelmaa ole mutta tuntuu kylläkin aika nuhaiselta eikä menohaluja tunnu olevan. Kaupungissakin pienillä nopeuksilla humppaamista esiintyy. Tasaisella tiellä maantieajossa ei humppaamista huomaa, mutta heti kun mäki tms. yllättää että vääntöä tarvitaan ja kaasua painaa niin johan alkaa taas nykimään.
Lämpimällä koneella liikennevaloihin tai risteyksiin tullessa kun kytkimen painaa pohjaan, niin auto sammuu ellei runttaa hieman kaasua samalla. Joskus tyhjäkäynti käy satunnaisesti huonosti (varmaan kolmella) mutta ilmeisesti ruutta korjaa kun ongelma häviää aika pikaseen itsekseen.
Viime katsastusta varten päästömittaus piti suorittaa kikkailemalla eli poljettamalla ja oikeassa kohtaa nappia että meni läpi. Puristukset mittailin eilen ja oli joka sylinterissä 0,1bar sisään samat eli vika viittaisi nyt sitten vissiin enemmälti sähköpuolelle? Isäukko oli jaksinut tässä jonkun aikaa sitten kaikessa neroudessaan nopeusmittarin vaijerin välistä sellainen mustan sukkulan mallisen palikan irti johon meni muistaakseni 3 tai 4 piuhaa, mikä seksuaalinen merkitys tuolla "välipalikalla" on? Mittari kun lopetti toimintansa kun se palikka majaili siinä vaijerin välissä.
Auto oli kyllä jonkun verran karstassa mitä tässä nyt on lainassa vanhuksilta viikon verran ollut, sillä kun on viimeiset reilun 10 vuotta ajettu 2km työmatkaa naisten tyyliin eli niin iso vaihde pesässä kuin vain jaksaa vähänkin vääntää etiäpäin. Karstat kyllä pakenivat ja noen tupruutus loppui kun 75km työmatkan suuntaansa ajelin edestakaisin 3 pesässä, mutta nykiminen ei poistunut karstojen myötä.
Auto on siis vuosimallia -91 ja 1.6i 105hv koneella. Ilmeisesti käytännössä ihan sama auto kuin vastaavan vuosimallin Escort?
Eli tasakaasulla, esimerkiksi 5-vaihteella 80->100km/h kiihdytyksessä nykii tasaisin n. sekunnin välein. Tuntuu että potku tulee aina sekunnin välein eikä tasaisesti niinkuin ainakin järkevästi ajatellen pitäisi, eli kiihdyttäminen on aikamoista humppaamista "mennään-ei mennä-mennään". Kunnon poljetuksella isoilla kierroksilla ei tuota ongelmaa ole mutta tuntuu kylläkin aika nuhaiselta eikä menohaluja tunnu olevan. Kaupungissakin pienillä nopeuksilla humppaamista esiintyy. Tasaisella tiellä maantieajossa ei humppaamista huomaa, mutta heti kun mäki tms. yllättää että vääntöä tarvitaan ja kaasua painaa niin johan alkaa taas nykimään.
Lämpimällä koneella liikennevaloihin tai risteyksiin tullessa kun kytkimen painaa pohjaan, niin auto sammuu ellei runttaa hieman kaasua samalla. Joskus tyhjäkäynti käy satunnaisesti huonosti (varmaan kolmella) mutta ilmeisesti ruutta korjaa kun ongelma häviää aika pikaseen itsekseen.
Viime katsastusta varten päästömittaus piti suorittaa kikkailemalla eli poljettamalla ja oikeassa kohtaa nappia että meni läpi. Puristukset mittailin eilen ja oli joka sylinterissä 0,1bar sisään samat eli vika viittaisi nyt sitten vissiin enemmälti sähköpuolelle? Isäukko oli jaksinut tässä jonkun aikaa sitten kaikessa neroudessaan nopeusmittarin vaijerin välistä sellainen mustan sukkulan mallisen palikan irti johon meni muistaakseni 3 tai 4 piuhaa, mikä seksuaalinen merkitys tuolla "välipalikalla" on? Mittari kun lopetti toimintansa kun se palikka majaili siinä vaijerin välissä.
Auto oli kyllä jonkun verran karstassa mitä tässä nyt on lainassa vanhuksilta viikon verran ollut, sillä kun on viimeiset reilun 10 vuotta ajettu 2km työmatkaa naisten tyyliin eli niin iso vaihde pesässä kuin vain jaksaa vähänkin vääntää etiäpäin. Karstat kyllä pakenivat ja noen tupruutus loppui kun 75km työmatkan suuntaansa ajelin edestakaisin 3 pesässä, mutta nykiminen ei poistunut karstojen myötä.
Auto on siis vuosimallia -91 ja 1.6i 105hv koneella. Ilmeisesti käytännössä ihan sama auto kuin vastaavan vuosimallin Escort?