Ford Ka sammuilee
Lähetetty: 24 Huhti 2008 15:31
Terve.
Enpä tienny, mihin ongelman kanssa enää oisin mennyt, joten päädyin tänne kirjoittamaan. Etukäteen kiitos, jos joku osaa asiassa auttaa.
Auto:
Ford ka 1.3 -98
Vika:
Sammuilee. Ajettaessa risteykseen: lähestyminen ---> moottorijarru ---> kytkin pohjaan niin auto sammuu. Siinä vaiheessa kun lopettaa moottorijarrutuksen (ja painaa kytkimen pohjaan), kun antaa pikku painalluksen kaasua, niin pysyy käynnissä. Samoin paikallaan tyhjäkäynti on tasainen, eikä sammu. Myös jos tyhjäkäynnillä antaa reippaan kaasun ja nostaa kaasun samantien, auto sammuu. Paikallinen autonniplaaja sanoi, että 95% moisista johtuu kaasuläpän asentoanturista. Luotin tähän kuin vuoreen, ja hain anturin. Vaan ei auttanut. Sittemmin olen käynyt autosähkökorjaamolla ottaan vikakoodit: P0102; ilmamassan- tai ilmamäärämittarin signaali liian alhainen ja P0135 Lambdatunnistimen lämmitys.
Nyppäsin ilmamäärätunnistimen piuhan irti, ja heitin hurtsan. Se ei vaikuttanu mihinkään.
Eli kiinnostaakin nyt suuresti, että mistä voi johtua ilmamäärämittarin liian alhainen signaali? Voiko sitä puhdistaa / korjata, vai meneekö uusiks koko osa? Voiko viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa kuvaamani oireen? Oon lukenu, että se aiheuttais lähinnä kiihdytyksessä röpötystä yms.
Ja entäs se hemmetin lambadan lämmitys!?! Eikös lambda ole se "keppi" mikä siinä söhöttää? En ymmärrä autojen päälle juuri nimeksikään, mutta budjettivajeen vuoksi haluaisin, että korjaus ei maksais useita satoja. Kun kävin ford- liikkeessä kyseleen, niin tuntu, että viilataan aika huolella linssiin tyhmää ihmistä. Kertokaapas muutoinkin pikkusen tuosta lambdasta; onko se vaan se törrötin siinä? Eli lambdasondi, lambda-anturi, lambdablaa yms, kaikki tarkottaa sitä samaa?
Ajattelin täältä udella, ennenko teen mahdollisesti turhan investoinnin, ja haen sen ilmamäärämittarin lähes parillasadalla kaupasta. Jos joku osaa jeesata, niin ois kyllä hienoa, etten räjäytä tuota vanhingossa kiertoradalle.
Kiitos ja kumarrus!
EDIT:
Semmonen tuli vielä mieleeni, että kuinka yksillöllisiä osia on ilmamäärämittari ja lambda on? Jos niinkun kattelee kolariautoista, niin onko sillä mitään väliä onko se ollu ka-97, ka-99, kunhan moottorikoko on se 1.3?
Enpä tienny, mihin ongelman kanssa enää oisin mennyt, joten päädyin tänne kirjoittamaan. Etukäteen kiitos, jos joku osaa asiassa auttaa.
Auto:
Ford ka 1.3 -98
Vika:
Sammuilee. Ajettaessa risteykseen: lähestyminen ---> moottorijarru ---> kytkin pohjaan niin auto sammuu. Siinä vaiheessa kun lopettaa moottorijarrutuksen (ja painaa kytkimen pohjaan), kun antaa pikku painalluksen kaasua, niin pysyy käynnissä. Samoin paikallaan tyhjäkäynti on tasainen, eikä sammu. Myös jos tyhjäkäynnillä antaa reippaan kaasun ja nostaa kaasun samantien, auto sammuu. Paikallinen autonniplaaja sanoi, että 95% moisista johtuu kaasuläpän asentoanturista. Luotin tähän kuin vuoreen, ja hain anturin. Vaan ei auttanut. Sittemmin olen käynyt autosähkökorjaamolla ottaan vikakoodit: P0102; ilmamassan- tai ilmamäärämittarin signaali liian alhainen ja P0135 Lambdatunnistimen lämmitys.
Nyppäsin ilmamäärätunnistimen piuhan irti, ja heitin hurtsan. Se ei vaikuttanu mihinkään.
Eli kiinnostaakin nyt suuresti, että mistä voi johtua ilmamäärämittarin liian alhainen signaali? Voiko sitä puhdistaa / korjata, vai meneekö uusiks koko osa? Voiko viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa kuvaamani oireen? Oon lukenu, että se aiheuttais lähinnä kiihdytyksessä röpötystä yms.
Ja entäs se hemmetin lambadan lämmitys!?! Eikös lambda ole se "keppi" mikä siinä söhöttää? En ymmärrä autojen päälle juuri nimeksikään, mutta budjettivajeen vuoksi haluaisin, että korjaus ei maksais useita satoja. Kun kävin ford- liikkeessä kyseleen, niin tuntu, että viilataan aika huolella linssiin tyhmää ihmistä. Kertokaapas muutoinkin pikkusen tuosta lambdasta; onko se vaan se törrötin siinä? Eli lambdasondi, lambda-anturi, lambdablaa yms, kaikki tarkottaa sitä samaa?
Ajattelin täältä udella, ennenko teen mahdollisesti turhan investoinnin, ja haen sen ilmamäärämittarin lähes parillasadalla kaupasta. Jos joku osaa jeesata, niin ois kyllä hienoa, etten räjäytä tuota vanhingossa kiertoradalle.
Kiitos ja kumarrus!
EDIT:
Semmonen tuli vielä mieleeni, että kuinka yksillöllisiä osia on ilmamäärämittari ja lambda on? Jos niinkun kattelee kolariautoista, niin onko sillä mitään väliä onko se ollu ka-97, ka-99, kunhan moottorikoko on se 1.3?