Sivu 1/2

Outo "veden lorina" käynnistettäessä ??

Lähetetty: 30 Kesä 2005 21:08
Kirjoittaja Mikkiss
Niin ostin tossa hiljan mondeon ja kokoajan on kummastuttanut, että vähän pitemmän tauon jälkeen kun auton käynnistää niin jostain kuuluu veden lorinaa... ihan selkeästi vieläpä, jostain ehkä keskikonsolin hollilta.

ei liity mielestäni säätiloihin mitenkään ja nesteitä auto ei syö... eli onko vain jossain lämppärin kennon putkissa ilmaa ja sit vesi valuu sinne tms...?

Lähetetty: 30 Kesä 2005 21:16
Kirjoittaja Riesa2.0
Joo ilmaa siellä on, mulla sierras sama juttu ei oo menoa haitannut, aluks kun ostin auton niin vähän ihmettelin että mikä siellä lorisee mutta nyt oon jo tottunut siihen. 8)

Lähetetty: 30 Kesä 2005 21:26
Kirjoittaja nestori
Riesa2.0 kirjoitti:Joo ilmaa siellä on, mulla sierras sama juttu ei oo menoa haitannut, aluks kun ostin auton niin vähän ihmettelin että mikä siellä lorisee mutta nyt oon jo tottunut siihen. 8)
Noin dohc sierrat tuntuu tekevän järjestään sitä, jotkut peloitelleet että kansipahvi vetelee viimeisiään.

Paljonko olet tuolla nykyisellä ajanut?

Lähetetty: 30 Kesä 2005 22:08
Kirjoittaja Riesa2.0
Sierralla on ajettu yhteensä edellisen omistajan mukaan 260tkm, joista ite oon ajenut 15tkm,

ilmata oon yrittänyt mutta aina se lorina tulee takaisin jostain, Jäähdytin kyllä vähän vuotaa (paisunta säiliö tyhjenee viikon parin sisällä) voiskohan muuten johtua siitä tuli täs kirjoitelles mieleen? :roll:

Lähetetty: 30 Kesä 2005 22:21
Kirjoittaja janzamar
ilmaushan piti tehdä keula ylhäällä..ja ehkä pieneen vuotoon välttää syylarikittikin,vaikka monet sen kiroavatkin.
omaan oon laittanu eikä siinä mitään ole,mutta onhan se jo muutenkin aika käytetty..

Lähetetty: 30 Kesä 2005 22:49
Kirjoittaja Monteonisti
Ei Mondeon kuulu "lorista" jos kaikki OK! :shock:

Lähetetty: 01 Heinä 2005 05:15
Kirjoittaja Mikkiss
Pitääpi tarkastella asiaa tänään tarkemmin, kyl se varmaan taas kuuluu kun nyt lähen töihin...

aika outo ääni, kun autossa ei mitään vikaa ole havaittavissa ja ajettu vasta 100t ja -96vm

Lähetetty: 03 Heinä 2005 12:44
Kirjoittaja Power
joo ja escortissa kuuluu kans toi lorina,mutta,mutta....vettä ei oo liian vähän eikä ilmaa eikä vuotojakaan....joten enää en oo tutkinukkaan vaan tullu siihen lopputulokseen että se lämppärin kenno nyt vaan pitää ääntä......kennonmuotoilulla saa tehtyy kyllä silleen että se pitää ääntä.... :wink:

Lähetetty: 03 Heinä 2005 15:26
Kirjoittaja Volmari
jep, mk4 kans lorisee.. en tiedä mistä johtunee..

offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?

Lähetetty: 03 Heinä 2005 16:56
Kirjoittaja Riesa2.0
offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?
Mulla tekee sierras kans samaa en tiedä sitten onko normaalia vaiko ei.. :shock:

Lähetetty: 03 Heinä 2005 21:20
Kirjoittaja Monteonisti
Ei kyllä normaalia, eikä ominaisuuskaan? :shock:

Lähetetty: 03 Heinä 2005 22:58
Kirjoittaja nestori
Taitaa olla liian vähän siellä nestettä jos säiliö on tyhjä koneen ollessa lämmin. Sinne järjestelmään mahtuu se tietty määrä nestettä, ja jos jossain vaiheessa säiliö on tyhjä, mutta täyttyy "itsestään", niin jonkun aineenhan (ilma) se on korvattava se säiliöön tuleva neste. Näin nyt äkkiseltään pääteltynä :)

Minulla ei kyllä mk2 orion (mk4 escort) lorissut yhtään.

Lähetetty: 04 Heinä 2005 08:45
Kirjoittaja Megado
Volmari kirjoitti:jep, mk4 kans lorisee.. en tiedä mistä johtunee..

offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?
Koneen ollessa lämmin on nestepinnan oltava paisuntasäiliössä puolessa välissä min-max rajoja.

Lähetetty: 04 Heinä 2005 21:35
Kirjoittaja Volmari
Megado kirjoitti: Koneen ollessa lämmin on nestepinnan oltava paisuntasäiliössä puolessa välissä min-max rajoja.
uskaltaako sinne sitten paiskata lisää vettä kun avaa todellakin sen korkin niin se pompsahtaa heti sinne max rajalle??

Lähetetty: 04 Heinä 2005 21:43
Kirjoittaja janzamar
pääseekös siinä syylarin korkkiin käsiksi?
paras olisi kun näkisi sen todellisen veden pinnan..

Lähetetty: 04 Heinä 2005 21:46
Kirjoittaja evolution
jos veden pinta vaihtelee noin niin silloin järjestelmässä on ilmaa.

rohkeasti vaan pyttyyn vettä koska onhan siinä korkissa ne paine venttiili ja ylitulot sitä varten että ylimääräinen tulee ulos

Lähetetty: 04 Heinä 2005 22:15
Kirjoittaja MouTine!
Tuollaisen paineistetun järjestelmän pitää olla ehdottoman tiivis suljettu oma järjestelmänsä. Misään syyläreissä, lämppärinkennoissa eikä paisarin korkissa saa olla vuotoja. Varsinkin jos autossa on keltainen paisarin korkki, pitää myös letkuklemmarit olla laadukkaat ja piukassa.

Jos esimerkiksi lämppärinkenno vuotaa, niin paisari voi sekoilla ihan omiaan ja varsinkin jos korkki vielä falskaa.

Lorina on merkki ilmasta järjestelmässä. Mistä se sinne tulee onkin selvitettävä.

Lähetetty: 04 Heinä 2005 23:05
Kirjoittaja Monteonisti
Oiskohan sisälämppärin kenno tai täyttöputki tukossa?

Lähetetty: 13 Heinä 2005 20:46
Kirjoittaja cxxx
Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä

Lähetetty: 13 Heinä 2005 21:15
Kirjoittaja sjii
Kokeilkaas painella tai puristella vesiletkuja paisuntasäiliön korkin ollessa auki jos letkuihin on jäänyt ilmaa makaamaan niin se kuplii sieltä pois.. Säiliön pitäisi olla kaiken järjen mukaan putkistoa ylempänä että ilma pääsee putkistosta pois ellei sielä ole mitään mutkia.

Lähetetty: 13 Heinä 2005 21:37
Kirjoittaja Volmari
ja en kyllä yhtään epäilis jos mulla olis kansipahvi kyrvähtäny. on niitä mutki ollut matkassa muutama..

Lähetetty: 15 Heinä 2005 10:29
Kirjoittaja mynok
cxxx kirjoitti:Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä
mitä muita oireita tuosta kannen halkeamisesta seuraa kuin lorina? meneekö esim. päästöarvot ketuilleen?

Lähetetty: 15 Heinä 2005 10:35
Kirjoittaja Juutas
Mulla esco lorisi, mutta ns. ilmasin järjestelmän eli käytin korkki auki kuumaksi jolloin lorina katosi?! Mutta nykyään kun laittaa sisätilalämppärin kuumalle, alkaa haista glykoli sisällä oikein kunnolla... :(

Onkohan kellään tietoa mitä tehdä... Vaihtaa lämppärinkennot, vai onko pahvi mennyt. Kone kuumenee paikallaan lähelle punaista. "L" kirjaimen kohdalle. (MK6 Zetec-e)

Lähetetty: 15 Heinä 2005 15:36
Kirjoittaja Megado
Sulla taitaa vuotaa jostain sieltä kennon luota jos kerta glykoli haiskahtaa...

Lähetetty: 18 Heinä 2005 21:55
Kirjoittaja cxxx
Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä


mitä muita oireita tuosta kannen halkeamisesta seuraa kuin lorina? meneekö esim. päästöarvot ketuilleen?
Ei varmaankaan välttämättä, omassa riesassa kansipahvissa oli vuoto, ja arvoja ei saanut katsastukseen kohdalleen, mutta lamda anturissakin oli jotain häikkää, joten saattoi ne arvojen ylitykset johtua siitäkin.