Outo "veden lorina" käynnistettäessä ??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Outo "veden lorina" käynnistettäessä ??

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Niin ostin tossa hiljan mondeon ja kokoajan on kummastuttanut, että vähän pitemmän tauon jälkeen kun auton käynnistää niin jostain kuuluu veden lorinaa... ihan selkeästi vieläpä, jostain ehkä keskikonsolin hollilta.

ei liity mielestäni säätiloihin mitenkään ja nesteitä auto ei syö... eli onko vain jossain lämppärin kennon putkissa ilmaa ja sit vesi valuu sinne tms...?
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Joo ilmaa siellä on, mulla sierras sama juttu ei oo menoa haitannut, aluks kun ostin auton niin vähän ihmettelin että mikä siellä lorisee mutta nyt oon jo tottunut siihen. 8)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Riesa2.0 kirjoitti:Joo ilmaa siellä on, mulla sierras sama juttu ei oo menoa haitannut, aluks kun ostin auton niin vähän ihmettelin että mikä siellä lorisee mutta nyt oon jo tottunut siihen. 8)
Noin dohc sierrat tuntuu tekevän järjestään sitä, jotkut peloitelleet että kansipahvi vetelee viimeisiään.

Paljonko olet tuolla nykyisellä ajanut?
Kuga PHEV
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Sierralla on ajettu yhteensä edellisen omistajan mukaan 260tkm, joista ite oon ajenut 15tkm,

ilmata oon yrittänyt mutta aina se lorina tulee takaisin jostain, Jäähdytin kyllä vähän vuotaa (paisunta säiliö tyhjenee viikon parin sisällä) voiskohan muuten johtua siitä tuli täs kirjoitelles mieleen? :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ilmaushan piti tehdä keula ylhäällä..ja ehkä pieneen vuotoon välttää syylarikittikin,vaikka monet sen kiroavatkin.
omaan oon laittanu eikä siinä mitään ole,mutta onhan se jo muutenkin aika käytetty..
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei Mondeon kuulu "lorista" jos kaikki OK! :shock:
Mikkiss
Viestit: 37
Liittynyt: 22 Kesä 2005 13:35

Viesti Kirjoittaja Mikkiss »

Pitääpi tarkastella asiaa tänään tarkemmin, kyl se varmaan taas kuuluu kun nyt lähen töihin...

aika outo ääni, kun autossa ei mitään vikaa ole havaittavissa ja ajettu vasta 100t ja -96vm
Power
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:52

Viesti Kirjoittaja Power »

joo ja escortissa kuuluu kans toi lorina,mutta,mutta....vettä ei oo liian vähän eikä ilmaa eikä vuotojakaan....joten enää en oo tutkinukkaan vaan tullu siihen lopputulokseen että se lämppärin kenno nyt vaan pitää ääntä......kennonmuotoilulla saa tehtyy kyllä silleen että se pitää ääntä.... :wink:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

jep, mk4 kans lorisee.. en tiedä mistä johtunee..

offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?
Mulla tekee sierras kans samaa en tiedä sitten onko normaalia vaiko ei.. :shock:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei kyllä normaalia, eikä ominaisuuskaan? :shock:
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Taitaa olla liian vähän siellä nestettä jos säiliö on tyhjä koneen ollessa lämmin. Sinne järjestelmään mahtuu se tietty määrä nestettä, ja jos jossain vaiheessa säiliö on tyhjä, mutta täyttyy "itsestään", niin jonkun aineenhan (ilma) se on korvattava se säiliöön tuleva neste. Näin nyt äkkiseltään pääteltynä :)

Minulla ei kyllä mk2 orion (mk4 escort) lorissut yhtään.
Kuga PHEV
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Volmari kirjoitti:jep, mk4 kans lorisee.. en tiedä mistä johtunee..

offtopic: kuuluuko paisunta säiliön olla ihan tyhjä kun kone käy? eilen katsoin et oho on vedet kadonneet, mutta kun avasin korkin niin vedet lärähti takasin maksimi rajalle.. normaaliako?
Koneen ollessa lämmin on nestepinnan oltava paisuntasäiliössä puolessa välissä min-max rajoja.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Megado kirjoitti: Koneen ollessa lämmin on nestepinnan oltava paisuntasäiliössä puolessa välissä min-max rajoja.
uskaltaako sinne sitten paiskata lisää vettä kun avaa todellakin sen korkin niin se pompsahtaa heti sinne max rajalle??
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

pääseekös siinä syylarin korkkiin käsiksi?
paras olisi kun näkisi sen todellisen veden pinnan..
ei sieltä mitään junia t...
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

jos veden pinta vaihtelee noin niin silloin järjestelmässä on ilmaa.

rohkeasti vaan pyttyyn vettä koska onhan siinä korkissa ne paine venttiili ja ylitulot sitä varten että ylimääräinen tulee ulos
MouTine!
Viestit: 82
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:25

Viesti Kirjoittaja MouTine! »

Tuollaisen paineistetun järjestelmän pitää olla ehdottoman tiivis suljettu oma järjestelmänsä. Misään syyläreissä, lämppärinkennoissa eikä paisarin korkissa saa olla vuotoja. Varsinkin jos autossa on keltainen paisarin korkki, pitää myös letkuklemmarit olla laadukkaat ja piukassa.

Jos esimerkiksi lämppärinkenno vuotaa, niin paisari voi sekoilla ihan omiaan ja varsinkin jos korkki vielä falskaa.

Lorina on merkki ilmasta järjestelmässä. Mistä se sinne tulee onkin selvitettävä.
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan sisälämppärin kenno tai täyttöputki tukossa?
cxxx
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2005 09:58

Viesti Kirjoittaja cxxx »

Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Kokeilkaas painella tai puristella vesiletkuja paisuntasäiliön korkin ollessa auki jos letkuihin on jäänyt ilmaa makaamaan niin se kuplii sieltä pois.. Säiliön pitäisi olla kaiken järjen mukaan putkistoa ylempänä että ilma pääsee putkistosta pois ellei sielä ole mitään mutkia.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

ja en kyllä yhtään epäilis jos mulla olis kansipahvi kyrvähtäny. on niitä mutki ollut matkassa muutama..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

cxxx kirjoitti:Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä
mitä muita oireita tuosta kannen halkeamisesta seuraa kuin lorina? meneekö esim. päästöarvot ketuilleen?
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Mulla esco lorisi, mutta ns. ilmasin järjestelmän eli käytin korkki auki kuumaksi jolloin lorina katosi?! Mutta nykyään kun laittaa sisätilalämppärin kuumalle, alkaa haista glykoli sisällä oikein kunnolla... :(

Onkohan kellään tietoa mitä tehdä... Vaihtaa lämppärinkennot, vai onko pahvi mennyt. Kone kuumenee paikallaan lähelle punaista. "L" kirjaimen kohdalle. (MK6 Zetec-e)
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Sulla taitaa vuotaa jostain sieltä kennon luota jos kerta glykoli haiskahtaa...
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
cxxx
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2005 09:58

Viesti Kirjoittaja cxxx »

Ainakin sierrassa "lorinan" aiheuttaja monta kertaa on, että kansi on halki tai kansipahvi vuotaa, ja sen voi testata ottamalla paisuntasäiliön korkin irti ja antamalla kierroksia koneeseen, jos nesteen sekaan tulee kuplia niin jompi kumpi aihettaa "lorinan", ja saattaapa jopa haistaa pakokaasun paisuntasäiliöstä


mitä muita oireita tuosta kannen halkeamisesta seuraa kuin lorina? meneekö esim. päästöarvot ketuilleen?
Ei varmaankaan välttämättä, omassa riesassa kansipahvissa oli vuoto, ja arvoja ei saanut katsastukseen kohdalleen, mutta lamda anturissakin oli jotain häikkää, joten saattoi ne arvojen ylitykset johtua siitäkin.
Vastaa Viestiin