Sivu 1/1
Escort 1.6 cvh jakohihna
Lähetetty: 28 Kesä 2005 20:24
Kirjoittaja mjl
Elikkä onko tosiaan escort 1.6 cvh:ssa jakohihnan vaihtoväli 40 tuhatta km? mitä muuta huomioitavaa kyseisessä merkissä on vuosimalli 91 farmari. Hommasin vasta kyseisen auton ja olisi kiva tietää yleisempiä vikoja/heikkouksia.
Lähetetty: 28 Kesä 2005 21:43
Kirjoittaja nestori
Kyllä se on, jossain lähteissä lukee 60tkm, mutta... hihna maksaa 20e ja vaihto ei ole isokaan homma, joten kannattaa vaihtaa usein, pettäessään voi aiheuttaa ison remontin.
Lähetetty: 29 Kesä 2005 11:32
Kirjoittaja Volmari
CVH koneessa on tämä vaihtoväli 40tkm.
zetec koneessa vuoteen 94 saakka on taas 90tkm. uudessa huolto-oppaassa on nämä asiat kirjoitettu. sattusin vain lukemaan piruuttani

Lähetetty: 30 Kesä 2005 08:03
Kirjoittaja Regu
Eikös vakio cvh ole vapaasti pyörivä kone eli männät ja venttiilit eivät kohtaa hihnan katketessa? Itselläni katkesi aikoinaan 1.6cvh:sta remmi kun kierroksia oli +5000 ja pelkällä hihnan uusimisella selvisin.
Lähetetty: 30 Kesä 2005 08:39
Kirjoittaja fabio
Lähetetty: 30 Kesä 2005 10:25
Kirjoittaja nestori
Vesipumppu maksoi ehkä 30€ ja kiristinrulla muistaakseni noin saman verran, joten kannattanee harkita niitten vaihtoa jos alkaa olla osilla ikää ja kilometrejä takana.
... jakopään koppa pois, pyörittele kone myötäpäivään siten että merkit on kohdillaan ylä- ja alakerrassa (helpottaa hommaa) ,laturin hihnapyörä hihnoineen pois, jakohihnan kiristin löysälle, hihna pois, uusi paikoilleen, kiristimen tiukkaus, pyörittelet konetta käsin pari kertaa ja katsot pitääkö merkit kutinsa. Lopuksi vielä se hihnan kireys kohdilleen, eli oliko se nyt että etusormi ja peukalo hihnan pitkälle sivulle ja jos kääntyy 90-astetta niin kireys on kohdillaan.
Jotenkin noin, voi olla että nyt jotain unohtu, en vastaa vahingoista jos särjet koneen tai itsesi tms.
Etsi netistä haynesin korjausopas, siinä kerrotaan homman kulku.
Lähetetty: 30 Kesä 2005 10:33
Kirjoittaja nestori
Regu kirjoitti:Eikös vakio cvh ole vapaasti pyörivä kone eli männät ja venttiilit eivät kohtaa hihnan katketessa? Itselläni katkesi aikoinaan 1.6cvh:sta remmi kun kierroksia oli +5000 ja pelkällä hihnan uusimisella selvisin.
1.6:sta ei ole kokemusta, mutta 1.4:ssa veti venttiilit vääräksi.
Lähetetty: 30 Kesä 2005 11:35
Kirjoittaja Megado
1.4 onkin erilainen

Lähetetty: 30 Kesä 2005 11:51
Kirjoittaja nestori
Sitä eroa ei nyt niin hirveästi ole saman ikäisen 1.4:n ja 1.6:n välillä. Palotilat saman muotoiset jne. isku ja poraus eri, mutta taitaa tulla männät molemmissa aika tarkkaan lohkon tasoon. Liekkö 1.6:ssa yltää venttiilit kannen tason yli (ali).
Lähetetty: 30 Kesä 2005 15:57
Kirjoittaja Megado
Olisikohan ne sittenkään samanlaiset
Lainaus Eftis nimimerkiltä escort clubin puolelta
"No kyllä kai niissä männissä jotain eroa on kun puristussuhdde säilyy samana vaikka sylinterikannen palotilojen koko vaihtelee, tosin riippuen iästä:
Kuvassa vasemmalla 81sm**** ruiskun/vanhemman kaasarin kansi. Ja oikealla 86sm**** vm.86-> kaasarin kansi. Molemmat siis 1,6 litrasia.
http://www.student.oulu.fi/~juhatuov/Ro ... kannet.JPG
Eli jos alakerta on tuon uudemman sydämenmuotoisten palotilojen omaavan kannen alta, niin puristussuhde tippuu kun siihen laitetaan tuo ruiskun kansi."
Lähetetty: 30 Kesä 2005 16:34
Kirjoittaja nestori
Eikös tuossa ollut kaksi eri ikäistä 1.6:n kantta?
Oikeastaan nyt ymmärtänyt mitä tuo kuva liittyi koko asiaan, mutta siinä nyt 1.4:n kannen palotilat:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/putsattu.jpg
ja siinä männät:
http://koti.mbnet.fi/ryynma/cvh/lohkolahelta.jpg
Lähetetty: 30 Kesä 2005 22:57
Kirjoittaja Monteonisti
Ekassa Zetecissä, siis 1.8 vm -92, oli hihnan vaihtoväli muistaakseni 100tkm tai 2v?

Lähetetty: 01 Heinä 2005 00:41
Kirjoittaja AnttiM
Megado kirjoitti:1.4 onkin erilainen

Jos nyt puhutaan vaikka esim. -87 mallisista 1.4CVH ja 1.6CVH moottoreista, niin niissä on kummassakin samantyyliset "sydämen" muotoiset palotilat.
Isku ja poraus vaan on eri:
1.4CVH poraus/isku --> 77.24mm/74.30mm
1.6CVH poraus/isku --> 79.96mm/79.52mm
Aivan kuten Nestori jo tuossa aikaisemmin totesi...
Lähetetty: 01 Heinä 2005 09:56
Kirjoittaja Volmari
Lainaus: Vaihto - zetec --->2/94, 90000km tai 5 vuoden välein.
ja nyt menee peukalo korvaan.
Lainaus: Vaihto - PT-E, CVH 60000 tai 5 vuoden välein, kumpi saavutetaan ensin.
toi meinaa cvh konetta kylläjoo, mutta taitaa mun käsityksen mukaan olla kyseessä tämä 91 vuodesta eteenpäin oleva cvh. vanhassa raakileessa on ainakin tämä 40000km vaihtoväli nokkahihnal.
Lähetetty: 01 Heinä 2005 11:34
Kirjoittaja ft79
kyllä 1.6 cvh:n venttiilit menee solmuun jos hihna katkee...
tai ainaki mulla meni...

Lähetetty: 03 Heinä 2005 12:37
Kirjoittaja Power
Lähetetty: 03 Heinä 2005 14:05
Kirjoittaja Exsportti
Mulla katkesi 1,6i cvh koneesta nokkaremmi ja kyllä siinä männät ja pakoventtiilit kohtas, mutta ei mennyt venttiilit kieroon, vaikka männissä oli venan kuvat. Löin kannen takaisin paikalleen ja uusin tiivistesarjan ja hihnan rullineen ja taas kovaa ajoa.
Lähetetty: 15 Syys 2005 19:34
Kirjoittaja emhoo
Joissakin englanninkielisissä lähteissä puhutaan jopa 60 000 mailin vaihtovälistä. Outoa, että Suomessa vaihtoväliksi mainitaan usein 40 000 - 60 000 kilometriä.
Vuonna 2002 painettu Alfamerin korjausopas 1980-1990 escortille ja orionille suosittaa vaihtoväliksi 60 000 km. Tuo on käännös siitä Haynesin oppaasta.
escort
Lähetetty: 15 Syys 2005 20:30
Kirjoittaja Hoppa
Onpa tullut korjailtua 1.3 1.4 1.6 CVH moottoreita kun jakohihnan jaihtiväli on mennyt pitkäksi eli hihna poikki tai hampaat murtuneet.
Yleensä 2-6 venttiiliä solmussa mutta joskus ei yhtään!
Lähetetty: 10 Helmi 2007 21:45
Kirjoittaja a.paaaho
Isäntä käski pistää kyselyä että miten tuosta irrotetaan tuo kampiakselin päässä oleva laturin hihnapyörä? Onko kierteet mihin suuntaan? Oli kuulemma ollu niin tiukassa että ei ollu inahtanukkaan.
Lähetetty: 10 Helmi 2007 23:44
Kirjoittaja Volmari
a.paaaho kirjoitti:Isäntä käski pistää kyselyä että miten tuosta irrotetaan tuo kampiakselin päässä oleva laturin hihnapyörä? Onko kierteet mihin suuntaan? Oli kuulemma ollu niin tiukassa että ei ollu inahtanukkaan.
oliskos ne olleet ihan myötäpäivää jenkaiset, tarvii vain antaa vähän vasaralla sitä alku momenttia sille.
eli jos vain sulla hihna paikoillaan niin onnistuu hyvin, ei muuta kuin hylsy paikalleen ja joku vääntövarsi, siitä sitten vasaralla antaa vähän näpäytystä sille. tappelin itsekkin juuri viime syksyllä tämän kanssa, mutta "lekalla" se korjaantui.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 00:52
Kirjoittaja arska82
Tai pyörittää startin avulla auki.

Lähetetty: 11 Helmi 2007 10:19
Kirjoittaja mickelsblad
arska82 kirjoitti:Tai pyörittää startin avulla auki.

Joo tue avain lattiaa vasten tai pyydä kaveria tukemaan harjan varrella avainta samalla kun pyöräytät, huom pyöräytät vaan millisekunnin starttia
Näin meillä o aina otettu hihnapyörä irti!
Lähetetty: 11 Helmi 2007 13:41
Kirjoittaja mickelsblad
Niin ja kun kyse on CVH koneesta niin sehän on niinsanottu hemi kone, jos jollekkin on tuttu

Lyhennös: Compund valve angle, hemispherical combustion chamber. Valmistus aloitettu vuonna 1981 etu veto escortiin, kolmella eri koolla 1.3,1.4 ja 1.6 harvinasisempi versio ja lyhyt aikainen kokeilu oli 1.1.
1.8 ja 1.6 CVH:n voi löytää sierroista
Kumminkin ite olen rassannu jonkin verran CVH koneita ja tarinoita löytyy lukuisia

1.4 meni venttiilit kieroon kun remmi katkesti samoin 1.6 mutta kyse on vuosien 89 ja 91 escorteista eli nelos koppasten koneista.
Vesimpumppu kannattee vaihtaa tosiaan samalla kun vaihtaa jakopään hihnan kun eikös se siinä udemmassakin ole jakohihnan pyörittämä?
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti

Lähetetty: 12 Helmi 2007 17:24
Kirjoittaja Volmari
mickelsblad kirjoitti:
heikkokohta noissa koneissa on hydrauliset nostimet, pitää huolen öljyistä niin naputus ei yllätä ainakaan heti

Kuten kaikissa hyrdaulisilla nostimilla varustetut myllyt.