Sivu 1/2
Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)
Lähetetty: 28 Kesä 2005 12:37
Kirjoittaja Volmari
mieleeni tuli että miten mun 105hp escortti on kuristettu verrattuna tuohon tehokkaampaan versioon? onko se vain boksin säädöt on eriävät vai onko jo teknillisiä muutoksia tehty? jos on niin mitä?
yritin metsästää netistä avustavia linkkejä mutten löytäny kun ek-pätkien aikoja

Re: Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)
Lähetetty: 28 Kesä 2005 17:02
Kirjoittaja henu
Volmari kirjoitti:mieleeni tuli että miten mun 105hp escortti on kuristettu verrattuna tuohon tehokkaampaan versioon? onko se vain boksin säädöt on eriävät vai onko jo teknillisiä muutoksia tehty? jos on niin mitä?
yritin metsästää netistä avustavia linkkejä mutten löytäny kun ek-pätkien aikoja

eikös siitä jotain puhetta ollu et se olis kuristettu sil kaasuläppä kotelolla tai jollain imu puolelta löytyvällä hässäkällä
Lähetetty: 28 Kesä 2005 19:05
Kirjoittaja hartza
Kaasuläppä ja ilmamassamittari on isommat, nokat on erilaiset(jouset?) eri ECU. ECUn softassa on jotain pientä viilausta, toimii moitteettomasti myös vanhalla boksilla. Imusarja samalainen molemmissa malleissa, jollei joltain löydy mittatietoja eroista. Muita eroja ei ole.
Lähetetty: 28 Kesä 2005 19:12
Kirjoittaja hartza
http://www.tunemycar.com/ford_ecu_price_list_3.html
Tuolta voi vertailla eri ECU versioita mitä eri Foorteissa on käytetty.
Lähetetty: 28 Kesä 2005 22:26
Kirjoittaja CJH
Kohta alkaa taas hirveä tappelu tuleeko pelkällä kaasuläpän vaihdolla 15/25 hv lisää.

Lähetetty: 28 Kesä 2005 22:44
Kirjoittaja Kessi
CJH kirjoitti:Kohta alkaa taas hirveä tappelu tuleeko pelkällä kaasuläpän vaihdolla 15/25 hv lisää.

Oliko pakko mainita.. Ei olis muuten välttämättä hokannu
Ei tule!!

Täytyy sitä mehuakin sinne koneeseen lisää saada.. Ei se pelkkä lisääntynyt ilma vielä ihmeitä tee...

Lähetetty: 29 Kesä 2005 11:15
Kirjoittaja Volmari
miltäs tälläinen kuullostaa: nokat vaihtoon. ja boksi t. muukkoselle, peltipakosarja ja rööristö isommaksi? aijuu ja sitten se pirun vapari.
nyt kun katselin kent:in nokka-akseleita niin en tajunnut niistä mitään kun eri astelukuja alkoi vilisemään siellä. katsoin ko. akseleita moposportista. ja en keksinyt mitään mikä olisi sopiva mun pataan.
auttakkee tietämätöntä.
Ps. mitäs ne kaiken maailman asteet siellä loppujenlopuksi tarkoittaa, esimerkkejä kaivataan.
Lähetetty: 29 Kesä 2005 12:39
Kirjoittaja ZyaS
esimerkki...
CVH22 CVH 1,3-1,6 Hydr. 274°/278°/109°
11,10mm
274°= imunokan aukiolo asteet
278°=pakonokan aukiolo asteet
109°=overlap=kauanko venttiilit ovat yhtä aikaa auki
11,10mm=nosto=paljonko venttiili aukeaa
Lähetetty: 29 Kesä 2005 12:58
Kirjoittaja country sedan
Mikäli brittejä on uskominen saa vakiosta 2.0:sta kentin FZ2001 nokilla, 40mm läppärungoilla ja säädettävällä moottorinohjauksella 185 heppaa.
Mitä vakio nokilla irtoaa 1.8:sta selviää kun saadaan vanhakoppanen nippuun.
Mitä noihin nokkien asteisiin tulee, se viimeinen asteluku tarkoittaa nokkienvälistä kulmaa ei overlappia.
Tossa mainitussa nokassa overlap on 58 astetta.
Lähetetty: 29 Kesä 2005 18:02
Kirjoittaja ZyaS
country sedan kirjoitti:Mikäli brittejä on uskominen saa vakiosta 2.0:sta kentin FZ2001 nokilla, 40mm läppärungoilla ja säädettävällä moottorinohjauksella 185 heppaa.
Mitä vakio nokilla irtoaa 1.8:sta selviää kun saadaan vanhakoppanen nippuun.
Mitä noihin nokkien asteisiin tulee, se viimeinen asteluku tarkoittaa nokkienvälistä kulmaa ei overlappia.
Tossa mainitussa nokassa overlap on 58 astetta.
ai no juu.. sitten se on varmaankin se en edes ajatellu sen kummennin

Lähetetty: 21 Kesä 2006 12:48
Kirjoittaja BLesnar
vielä ajattelin tähän lisätä että puristuksissa 105-130hv malleissa eroa. 105ssä noin 8.5? ja 130sessä n 10.0... vai olikohan sittenkän

Lähetetty: 21 Kesä 2006 23:49
Kirjoittaja Monteonisti
Taitaa pahvin paksuuden muutos pienentää puristuksia, siis jos ei poista kokonaan ja laita pelkällä liimalla?

Lähetetty: 22 Kesä 2006 23:07
Kirjoittaja Monteonisti
Niinpä, mutta yleensä peruspahvit on niin ohuita ettei juuri ohuempaa pysty laittaan! 8)
En kyllä ole Zetecistä pahvin paksuutta tarkistanut!

Lähetetty: 23 Kesä 2006 08:38
Kirjoittaja Rokkis
Mie kyl vaihtaisin kyl jo motin kun noin paljon joutuu muuttaa. Kumminkin kun motin avaa ni kannattaa tehä pieni muotoinen kunnostus remontti hoonaus uudet renkaat ja laakeriliuskat ja niin poispäin plus kaikki muutos osat siihen päälle vielä. Paljonkohan maksaa 1.8litranen Zetecin vaihto se tehokkaampi motti, jossain kuka niitä välittelee. Mie hommaisin kyl 2litrasen mielummin ja laittais sen, sais vähän alavääntöö lisää myöskin tehoja enempi

Lähetetty: 23 Kesä 2006 12:38
Kirjoittaja Regu
2.0l on joiltain osiltaan jopa heikompi kuin 1.8l jos rankemmin virittelee.

Lähetetty: 23 Kesä 2006 23:35
Kirjoittaja Monteonisti
1.8 85kW/115hv Zetecillä on kyllä hyvä "alavääntö"!
Vitosella vääntää hyvin 40km/h vauhdissa, ei kylläkään kiihdy tuosta formuloiden tahdissa, pitää siis pykältää jos haluaa kiihdyttää, mutta kyse oli väännöstä? 8)
Minä yleensä pompottelen kaupunkissa kolmosella vaikka vauhti vaihtelee 20-120, risteyksetkin vedän kolmosella, siis kaupunkissa!

Lähetetty: 24 Kesä 2006 20:36
Kirjoittaja Rokkis
Juu hyvin vetää kyllä, on tullut ajeltuu 1.8 litrasella Foortilla jo kuukaus mut "nothing beat the cupics" sanoo vanha amerikkalainen sananlasku

8)
Lähetetty: 24 Kesä 2006 23:00
Kirjoittaja Monteonisti
Ja kierre käy tankissa, vanha oma sananlasku! 8)
105 --> 130 hp
Lähetetty: 27 Kesä 2006 11:38
Kirjoittaja pasleh
Käyttöautona -98 esco stw, 115 heppainen. Etsiskelin joskus samaan kysymykseen vastausta.
Tuolla kuva-albumissani on Fast Fordin artikkeli aiheesta.
Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee tosiaan vaihtaa 130 tai 136 heppainen kaksilitrainen...
http://s73.photobucket.com/albums/i206/ ... to130a.jpg
http://s73.photobucket.com/albums/i206/ ... to130b.jpg
Lähetetty: 27 Kesä 2006 21:00
Kirjoittaja arei
Ne erot 105 ja 130hp välillä on:
nokat
ECU:n ohjelma
kaasuläppä
Eli puristuksissa yms ei ole eroa, aidossa 130PS mallissa on myös öljyruiskutus männän alapintaan, kuin myös 2.0l koneessa...
Lähetetty: 27 Kesä 2006 22:46
Kirjoittaja Regu
Autodata valehtelee(?) 115hp mallin puristukseksi 9.1:1
ja 130hp mallissa 10.0:1
Lähetetty: 01 Heinä 2006 01:26
Kirjoittaja Monteonisti
Olen huomannut että kun vaihtaa pykälää tai paria pienemmälle ja painaa kaasun pohjaan, niin tehojakin löytyy riittävästi, siis tuollaiselle "mopolle", alle 10s 0->100km/h!

Lähetetty: 01 Heinä 2006 13:30
Kirjoittaja hartza
Noniin, nyt on Fiesta käynyt penkissä. 122hv@5400rpm laskennallista konetehoa ja vääntöä 178Nm@4000rpm. Mikä mukavinta, käyrät nousevat tasaisesti ja vääntöä on tarjolla välillä 2100-4500rpm yli 165Nm Seokset lähellä optimaalista koko aluella joten ilman raudan vaihtoa ei muutoksia saa aikaan.
Viritykset: Moottori vm.93 1.8 16V Zetec, 2.0 Mondeon kaasuläppä, ilmamäärämittari ja nokat, Simotan kuiva kartiofiltteri, katiton putki, loppuosa putkesta 2.5", vakio ECU.
Lähetetty: 02 Heinä 2006 00:23
Kirjoittaja Monteonisti
Onhan tuo hyvä tulos tuolle ensimmäiselle Zetecille, sillä siinähän oli vakiona muistaakseni vain 105hv ja 152Nm. 8)
Lähetetty: 02 Heinä 2006 14:14
Kirjoittaja arei
Regu kirjoitti:Autodata valehtelee(?) 115hp mallin puristukseksi 9.1:1
ja 130hp mallissa 10.0:1
Mun Autodata näyttää sekä 105 että 130 mallille puristukset 10.0:1...
Itselläni on projektina 89'Xr2i, koneeksi on hankittu 1.8 Zetec (105), läppärungot, ja MS-Efi... Kansi on työn alla, peltisarja tod.näk laivassa tulossa ja 2.0 Mondeon nokat hakusessa...