Sivu 1/1
Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 11 Maalis 2008 21:17
Kirjoittaja Ähky
Moro kaikille
Tällänen nyybi kyssäri, kun en löytäny söörtsillä.... Auto on vm. 92 DOHC 2.0 Is Sierra ja kyseessä olis vetarin vaihto ( vas.puoli ). Mitkä on työvaiheet, ja tarviinko jotain special tools juttuja.. Vetarin oon jo hommannu, ja meinasin jo ruveta pilkkomaan ripustusta, mut ajattelin kuitenkin kysyä arvon raadilta ensteks, et miten toi risukasa purkaantuu kun haluaisin välttää ylimääräsen "oho".. duunin.

Perän puolelta vuotaa myöskin toi vetarin stefa joka tarttis vaihtaa, eli jos siihen jotain vinkkiä/ohjetta jolla voi välttää sössimisen sekä turhan työn, niin otetaan mielihyvin vastaan.
Jukka
Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 11 Maalis 2008 21:39
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Varmistetaas nyt ensin, eli auto on ilmeisesti rumpujarruilla? Jos näin, niin homma on helppo: Auto tunkilla ylös, takapyörä pois, jarrurumpu pois, neljä 13mm kannalla olevaa pulttia pois jarrukilvestä, millä pyörännapa on kiinni. Kun ne on irti, vetoakseli tulee vetämällä pois, mahtuu tulemaan siitä reiästä mikä jää jarrukilpeen. Enempää ei kannata purkaa, se on turhaa. Kun vetoakseli on pois, voit kaivaa vanhan stefan pois kolostaan esim. ruuvimeisselillä. Sitten vaan naputtelet uuden stefan varovasti paikalleen esim. sopivan kokoisella hylsyllä.
Niin, pyörännapa sun täytyy vanhasta vetoakselista vaihtaa uuteen, ja kannattaa napamutteri löysätä ensimmäisenä toimenpiteenä, on meinaan hieman kireessä. Se on sitten helppo irrottaa vanhasta vetarista esim viilapenkissä, ulosvetäjää voi tarvita, on joskus sen verran jumissa.
Kaiken kaikkiaan helppo remontti, jos on vähänkään tehnyt autohommia, työhön vaan!
Sen verran noista "spesöl tooleista", että 41mm hylsyn tarvit keksimutteria varten, sellaista ei monesta hylsysarjasta löydy, koska on isolla vääntiöllä. Ja jos autossa on vasemmalla orkkis vetari paikallaan, niin keskimutterin kierre on vasenkätinen, eli aukeaa myötäpäivään kiertämällä.
Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 12 Maalis 2008 09:29
Kirjoittaja tursas
Sierra2.3-16v kirjoitti:Varmistetaas nyt ensin, eli auto on ilmeisesti rumpujarruilla? Jos näin, niin homma on helppo: Auto tunkilla ylös, takapyörä pois, jarrurumpu pois, neljä 13mm kannalla olevaa pulttia pois jarrukilvestä, millä pyörännapa on kiinni. Kun ne on irti, vetoakseli tulee vetämällä pois, mahtuu tulemaan siitä reiästä mikä jää jarrukilpeen. Enempää ei kannata purkaa, se on turhaa. Kun vetoakseli on pois, voit kaivaa vanhan stefan pois kolostaan esim. ruuvimeisselillä. Sitten vaan naputtelet uuden stefan varovasti paikalleen esim. sopivan kokoisella hylsyllä.
Niin, pyörännapa sun täytyy vanhasta vetoakselista vaihtaa uuteen, ja kannattaa napamutteri löysätä ensimmäisenä toimenpiteenä, on meinaan hieman kireessä. Se on sitten helppo irrottaa vanhasta vetarista esim viilapenkissä, ulosvetäjää voi tarvita, on joskus sen verran jumissa.
Kaiken kaikkiaan helppo remontti, jos on vähänkään tehnyt autohommia, työhön vaan!
Sen verran noista "spesöl tooleista", että 41mm hylsyn tarvit keksimutteria varten, sellaista ei monesta hylsysarjasta löydy, koska on isolla vääntiöllä. Ja jos autossa on vasemmalla orkkis vetari paikallaan, niin keskimutterin kierre on vasenkätinen, eli aukeaa myötäpäivään kiertämällä.
Näin juuri, sen verran vielä, että ennen ku alottaa on tosiaan hyvä olla valmiiksi myös uuteen vetariin sopiva napamutteri. Se oli mulla niin saamari tiukassa, ettei olis auennu ilman pulttipyssyä.
Jos avaa noi 13mm pultit siitä napakiekon reijästä pitää olla pitkä hylsy ja mä vaihtasin nekin samalla
uusiin. Samalla vaihtaisin laakerinkin.
Tuolla sitä samaa tehdään englanniksi kappaleessa 14
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-11.pdf
Siellä sanotaan vielä kohdassa 14.4, että siellä jarrukilven takana olis joku muovilevy, mikä pitäis kans poistaa, että vetari mahtuis ulos, mutta ei mulla ainakaan siellä semmosta näkyny.

Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 12 Maalis 2008 10:04
Kirjoittaja kipi70
Tuohon voisin vielä lisätä yhden helpottavan niksin kun otat niitä vetoakselin pultteja auki. Tee 8M kierretangosta kaksi ohjuritappia niin jarrukilpi pysyy paremmin paikoillaan ja helpottaa akselin asennusta sekä pulttien kiinnitystä takaisin huomattavasti.
Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 12 Maalis 2008 15:13
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
tursas kirjoitti:
Näin juuri, sen verran vielä, että ennen ku alottaa on tosiaan hyvä olla valmiiksi myös uuteen vetariin sopiva napamutteri. Se oli mulla niin saamari tiukassa, ettei olis auennu ilman pulttipyssyä.
Jos avaa noi 13mm pultit siitä napakiekon reijästä pitää olla pitkä hylsy ja mä vaihtasin nekin samalla
uusiin. Samalla vaihtaisin laakerinkin.
Tuolla sitä samaa tehdään englanniksi kappaleessa 14
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-11.pdf
Siellä sanotaan vielä kohdassa 14.4, että siellä jarrukilven takana olis joku muovilevy, mikä pitäis kans poistaa, että vetari mahtuis ulos, mutta ei mulla ainakaan siellä semmosta näkyny.

Ei muuten tarvi pitkää hylsyä siihen navan 13mm pulttien irroitukseen, itse ainakin sain ne ihan normaalilla 13mm hylsyllä ja jatkovarrella. Eikä niitä pultteja tarvitse vaihtaa, ne on kovia pultteja, kestävät kyllä useammankin kiristyksen. Alunperin siellä tosiaan on muovinen kivisuoja siellä tukivarren takana navan alla, mutta se irtoaa samalla kuin ne 13mm pultitkin

Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 12 Maalis 2008 15:38
Kirjoittaja tursas
Sierra2.3-16v kirjoitti:Eikä niitä pultteja tarvitse vaihtaa, ne on kovia pultteja, kestävät kyllä useammankin kiristyksen.

Joo, ehkä turhaan spekuloin, mulla oli valmiiksi jo yksi pultti niistä poikki ja jos toinen menee ja pääsiäispyhät edessä, niin hieno projekti voi nyykähtää siihen..

Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 12 Maalis 2008 20:37
Kirjoittaja Ähky
Ok, suurkiitokset kaikille neuvojille !!

Olis taas tullu tehtyä turhaa duunia jos olis ruvennu tekeen kyselemättä....
Re: Sierran vetarin vaihto
Lähetetty: 13 Maalis 2008 15:57
Kirjoittaja pynski-89
Juuri näin 8) ite aina vaihdan aluvanteen peltiseen ja lasken takas maahan ja avaan ton napamutterin ku yleensä saatanan tiukassa

sit ku aukeaa ni ylös ja jarruhilut pois tieltä ja kieputtaa napamutterin pois sen jälkeen vaan pyörännapa pois. Seuraavana juuri ne 4kpl 13mm pultteja auki ja laakeripukki pois sen jälkeen vetari on vapaa lähtemään. Jollei ole laippavetarit

usein tullu tehtyä
