Sivu 1/1

Diagnoosiapua ammattilaiselta

Lähetetty: 10 Maalis 2008 22:14
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
99 vm focuksestani kuuluu vinkuva ääni moottorista, jonka lähdettä en ole saanut pitkällisen nettisurffauksenkaan ja muutaman halvan osanvaihdon tuloksena selvitettyä. Nämä vinkunathan on usein aika vaikeita selvittää. Onko esim. autotohtorin palveluista käytännössä apua vian diagnooseissa? Onko jollain siis kokemusta kyseisestä firmasta? Onko jollain jokin muu paikka jota suositella? En viitsisi alkaa vaihtelemaan kalliita osia, kuten ohjaustehostimen pumppuja yms. jos en ole ihan varma ongelman lähteestä. En myöskään viitsisi viedä tuon ikäistä autoa merkkihuoltoon. Kyseinen vinkuminen on alkanut ärsyttää oikeen kunnolla. :evil:

Re: Diagnoosiapua ammattilaiselta

Lähetetty: 14 Maalis 2008 11:28
Kirjoittaja Mazkii
Terve. Mistäpäin vinkuna kuuluu? Ettei remmit vaan vinkuisi. Laske vaseliinisprayta vaikka laturin hihnaan jos lakkaisi? Töissä ainakin paikkaamme remmien vinkunan sillain.

-Mazkii-

Re: Diagnoosiapua ammattilaiselta

Lähetetty: 24 Maalis 2008 12:02
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Vinkuna kuuluu suunnilleen hihnan tienoilta, mutta myös imusarjan kohdalla se voimistuu. Sitä on vaikea paikantaa. Kävin paikallisella AD-huoltamolla näyttämässä ja mekaanikko sanoi sitä selväksi vesipumppulaakeriongelmaksi. Vaihdoin sitten vesipumpun ja vinkuna jatkuu edelleen. :x

Ääni on enemmänkin tasainen naukuna eli ei kovin korkea vinkuna. Vähän niinkuin nokkahuilussa. Se tulee esiin vain kun moottori on lämmennyt ja kuuluu vain kun kierrokset ovat 2000 paikkeilla. Vinkuna on lisäksi aika voimakas. Vaihde ei vaikuta siihen ja se kuuluu myös silloin kun autoa kaasutellaan paikallaan.

Itse olen alkanut epäilemään EGR-venttiiliä tai jotain imuilmapuolen ongelmaa. Toissapäivänä katosi yhtäkkiä tehotkin koneesta hetkeksi. Pysähdyin parkkipaikalle ja kaasutin, jonka jälkeen kone toimi täysin normaalisti taas.

Toinen mahdollisuus on, että se on ohjaustehostimen pumppu. Kun auto oli paikallaan, käänsin rattia ja ulina vaimeni vähän käännön aikana.

En jaksa enää vaihtaa mitään, jos isompia ongelmia ei ilmaannu (tai ellei joku tiedä ratkaisua). Turhauttaa vaihtaa toimivia osia kun vinkuna vaan jatkuu ja jatkuu.

Moniurahihna on vaihdettu
Vesipumppu on vaihdettu
Hihnankiristin on tarkistettu ja sen laakerissa ei ollut mitään vikaa. Lisäksi kaikki hihnanpyörittämät rullat tuntuvat jämäkiltä (ei klappia) ja pyörivät hyvin.

Niin ja auto on siis ford focus 99 1.6 moottorilla ja noin 130 000 km lasissa.

Re: Diagnoosiapua ammattilaiselta

Lähetetty: 24 Maalis 2008 22:38
Kirjoittaja NiceMan
Vikakoodit katsottu?
Tehon häviäminen voi johtua ilmamäärä mittari tai happianturin viasta.
Itselläni katoili kylmänä tehot cossusta mutta nyt vika kadonnut kun kaikki happiantirit vaihdettu.

Re: Diagnoosiapua ammattilaiselta

Lähetetty: 25 Maalis 2008 14:46
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Vikakoodeja en ole katsonut kun ei ole tarvittavia laitteita.

Tehon häviäminen ainakin liittyy todennäköisesti juuri mainitsemaasi ilmamäärän väärinsyöttöongelmaan. Siihen voi johtaa myös se EGR, joka tuo pakokaasuja imusarjaan laimentaen näin polttoaine/ilmaseosta liiaksi väärin toimiessaan. Ilmamäärämittarihan mittaa vain ilmansuodattimelta tulevaa ilmaa. EGR oikaisee sen ohi suoraan imusarjaan, joten EGR-vika voisi myös aiheuttaa tehottomuuden. Ulkomaisilla autosivustoilla ainakin syytellään joskus EGR-venttiiliä vinheltämisestä.