Sivu 1/1

Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 07 Helmi 2008 21:50
Kirjoittaja tanarimies
-99 Mallin Focus ajossa ja se VINKUU! Tai pikemminkin viheltää...

Vinkuminen esiintyy (enimmäkseen) kylmällä koneella aikalailla 2000 rpm ja 2200 rpm välissä. Ääni on viheltävä ja kuuluu pelkääjän puolelta konetta. Vinkumiseen ei vaikuta ajaako autolla millä vaihteella tahansa, vai onko paikallaan, kytkimen ollessa pohjassa tai ei. Ratin kääntäminen ei vaikuta ääneen. Ääni on kuulunut melkein koko ajan kun on auto minulla ollut, mutta se latisti auton vaihtoarvoa autokauppoja tehtäessä :(

Mistähän ääni mahtaisi kuulua? En usko että se kuuluu askista, enkä oikein usko kytkimeenkään. Vahvasti epäilen, että laturin laakeri vetelee viimeisiään, tai sitten on ehkä n^x muuta paikkaa mikä voi ääntä pitää. Käsittääkseni tätä esiintyy jonkin verran ykköskopan focuksissa, onko kukaan onkinut selville mistä ääni kuuluu? Ajattelin nykästä remmin irti ja pyöritellä stetoskoopin ( :lol: ) kanssa laakereita josko vika löytyisi sieltä.

Jään hame hampaissa odottamaan kirjoitusta seuraavaa aivomyrskyä :idea:

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 08 Helmi 2008 10:43
Kirjoittaja msanta
Vaikuttaisi siltä, että laturin moniurahihnan kiristimen laakeri on lopussa. Kiristin on muovipyörä, johon pystyy vaihtamaan uuden laakerin, puristamalla varovasti vanhan pois ja laittamalla uuden tilalle. Laakerin kiinnityksen voi vielä varmistaa kaksikomponenttiliimalla. Kiristinpyörä on kiinni kiristimen rungossa yhdellä pultilla. Merkkiliike myy vain kiristimen pyörän uuden rungon kanssa, joka maksaa n. 140 euroa + n. 2 tuntia työtä. Vaihtamalla itse kiristimen pyörään laakerin selviää n. 15 eurolla. Lisäksi hihnan kulkuun vaikuttaa kiristyspyörää suurempi teräksinen välipyörä, johon myös voi laakerin vaihtaa. Kun moniurahihnan ottaa pois, voi kokeilla myös, onko laturin tai vesipumpun laakereissa vikaa. Kannattaa merkitä moniurahihnaan, miten päin se on ollut paikoillaan, ettei hihnan pyörimissuunta muutu asennuksessa, koska pyörimissuunnan muuttuminen lyhentää hihnan kestoikää.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 10 Helmi 2008 13:50
Kirjoittaja pappa
Jep, ym. kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Kannattaa ehkä myös silmämääräisesti tarkistaa kaikki
alipaineletkut mahdollisten imuvuotojen varalta, mutta ne kyllä useimmiten vaikuttaa myös
käyntiin. (ja toisinaan taas ei...)

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 10 Helmi 2008 16:58
Kirjoittaja Spuler
Kuulostaa tutulta ongelmalta. Emännän -99 1.6:sta kuului vinkumista n.vuosi sitten, se alkoi kuulua remontin jälkeen jossa moniurahihna oli ollut irroitettuna. Remontissa vaihdettiin haljennut termarin kotelo. Heti kun kone ensimmäisen kerran käynnistettiin tallissa hihnan asennuksen jälkeen se alkoi vinkua, hihnan pyörimissuunta ei ollut vaihtunut. Uudelleen tarkistuksessa ei löytynyt mitään silmin havaittavaa vikaa joten aloin kuunnella konetta sen käydessä stetoskoopilla. Ääni tuli vesipumpusta, ihmetys oli tietty kova että miten se nyt alkoi ja varsinkin kun pumppu ei ollut kuin 3kk vanha silloin. Kokeiltiin vaihtamalla ohjainrulla ja kiristin mutta ei ollut vaikutusta ääneen.
Jätin asian tarkkailuun ja se sitten ikään kuin unoihtui pikku hiljaa kun ääneen tottui. Nyt, vuotta myöhemmin, vinkuminen on loppunut :? .
Vinkuminen kuului oli kone kuuma tai kylmä joten lämpötilalla ei meidän tapuksessa ollut merkitystä.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 24 Helmi 2008 00:30
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
msanta kirjoitti:Vaikuttaisi siltä, että laturin moniurahihnan kiristimen laakeri on lopussa. Kiristin on muovipyörä, johon pystyy vaihtamaan uuden laakerin, puristamalla varovasti vanhan pois ja laittamalla uuden tilalle. Laakerin kiinnityksen voi vielä varmistaa kaksikomponenttiliimalla. Kiristinpyörä on kiinni kiristimen rungossa yhdellä pultilla. Merkkiliike myy vain kiristimen pyörän uuden rungon kanssa, joka maksaa n. 140 euroa + n. 2 tuntia työtä. Vaihtamalla itse kiristimen pyörään laakerin selviää n. 15 eurolla. Lisäksi hihnan kulkuun vaikuttaa kiristyspyörää suurempi teräksinen välipyörä, johon myös voi laakerin vaihtaa. Kun moniurahihnan ottaa pois, voi kokeilla myös, onko laturin tai vesipumpun laakereissa vikaa. Kannattaa merkitä moniurahihnaan, miten päin se on ollut paikoillaan, ettei hihnan pyörimissuunta muutu asennuksessa, koska pyörimissuunnan muuttuminen lyhentää hihnan kestoikää.
Mulla on muuten just sama vika 99 focuksessa eli vihellystä/ujellusta kuuluu 2000-2200 rpm tienoilla. Mikään muu, kuin kierrosluku ei vaikuta tuohon vinkunaan. Ääni kuuluu niin tyhjäkäynnillä, kuin millä tahansa vaihteella. Lisäksi se alkaa kuulumaan vasta auton lämmettyä ajossa. Korvamääräisesti olen paikallistanut sen äänen moniurahihnan tietämille.

Tuo vinkki kuulosti ainakin järkevältä. Se ei myöskään maksaa paljoa kokeilla, joten en menetä satasia vaikka vika ei oliskaan kyseisessä laakerissa. Voisitko vielä kertoa, että mistä saa hankittua sopivia laakereita? Kannattaako ottaa laakeri irti, ja marssia sen kanssa johonkin yleismallin laakereita myyvään kauppaan, vai saako sen autojen varaosakaupasta?

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 24 Helmi 2008 17:20
Kirjoittaja msanta
Laakerien vaihto ei tosiaan paljon maksa. Ompahan yksi mahdollinen ongelma vähemmän.
Laakereita löytyy mistä tahansa autotarvikeliikkeestä, laakerien koot ovat tavallisia. Laakerin täytyy olla tietysti molemmin puolin suojattua tyyppiä. Samalla, kun laturin hihna on pois, voi kokeilla myös laturin, vesipumpun ja ilmastoinnin kompuran pyörän pyörimisääntä.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 05 Maalis 2008 21:00
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Otin hihnan pois, mutta en löytänyt vikaa laakereista. Koska en tiennyt laakerien kokoa ennalta, en voinut vaihtaa niitä varmuuden vuoksi. Mitään vouvouvou-tyyppistä ääntä ei tullut ja laakerin rasvat oli sisällä pyörimisestä päätellen. Pistin koko homman takaisin paikalleen ja vaihdoin vain hihnan uuteen. Vinkuna ei hävinnyt. Uusin myös moottorin ilmansuodattimen mutta apua ei ollut. Ulkomaisilta foorumeilta viaksi on ehdotettu ainakin
-Ohjaustehostimen pumpun vuotoa.
-Imusarjavuotoa
-Jotain vuotoa muualla imupuolella
Ääni on ainakin tuossa mun autossa sellanen puhdas vihellys, mikä viittaisi ehkä ilmavuotoon esim. imusarjassa. Laakerit kai soi hiukan ikävämmän kuuloisesti. Vanha luistava hihna pitää kanssa enemmän sellaista ininää.

Pitää jatkaa asian selvittämistä. Tuskin tämä on kauheen harvinainen vika, jos tälläkin palstalla useampi on asiasta kärsinyt. Mä olisin ainakin toooosi kiitollinen ongelmaan auttavista vinkeistä.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 08 Huhti 2008 14:15
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Menin sitten paikalliselle AD-huoltamolle, jossa asentaja sanoi ääntä tyypilliseksi vesipumpun laakerin ääneksi. Vaihdoin sitten vesipumpun, mutta vihellys sen kun jatkuu samanlaisena samoilla kierroksilla (noin 2000 rpm) :x

Sainpahan kuitenkin varmuuden siitä, että vesipumppu ei ole laukeamassa.

Onneksi tein vaihdon itse, eli se ei maksanut kuin noin 70 erkkiä kaikkinensa. Alkaa kyllä todella rasittaa kyseinen ulina.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 08 Huhti 2008 17:45
Kirjoittaja msanta
Oudolta tuntuu tuo ujellus. Vaihtaisin kokeeksi kolme laakeria, yksi laturin hihnan kiristyspyörässä, toinen hihnan välipyörässä ja kolmas laturin väliakselissa. Jonkun verrran työtä, mutta osat eivät paljoa maksa. Laturin väliakselikin on helppo irroittaa, ensin kolme ruuvia irti laturin kytkimestä ja sitten kaksi ruuvia väliakselin kiinnityksessä moottorin runkoon. Laakeri on lukkorenkaan takana.

Re: Focus vinkuu - vika vai ominaisuus?

Lähetetty: 09 Marras 2008 16:17
Kirjoittaja Focus_2.0
Jatketaan ketjua kun kokemusta apulaitehihnan kiristäjän ääntämisestä. Eli sattumalta huomasin, auton pitävän raksuttavaa, nakuttavaa ääntä joka kuului aika harvakseltaan. Ei sellaista tiheämpää ääntä jos venttiilit ääntää. Sopivasti oli vuosihuolto varattu seuraavalle päivälle kun huomasin äänen. Ääni ei kuulu mitenkään sisälle ja sen taajuus muuttuu kun kirerrokset muuttuvat.

Niin sieltä oli mennyt kiristäjästä laakeri sekä toisesta hihnapyörästä myös. En tietenkään tiennyt, että tuohonkin voi vaihtaa pelkän laakerin ja niin vaihtoivat Ford huollossa uuden hihinan kiristäjän ja pyörän. Kiristäjä maksoi 150e ja toinen pyörä ei paljoa maksanut mutta kuitenkin parinsadan keikka oli huollon lisäksi. Kuulemma aika harvinaisia nämä viat mutta ainahan se omalle kohdalle osuu. Apulaitehihina vaihdettu vinkumisen vuoksi pari vuotta sitten kun ohjaustehostajan pumppuun vaihdettiin stefat.