Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu
Lähetetty: 30 Tammi 2008 21:39
Tällä palstalla on ollut monia viestejä Zetec-moottorin (ehkä jonkin muunkin tyypin) tyhjäkäynnin humppaamisesta kun moottori on kylmä. Itselläni on ollut tämä sama vaiva päällä jo runsaat puoli vuotta. Vian merkit ovat olleet seuraavat:
-kone käynnistyy aina hyvin
-välittömästi tyhjäkäynnin kierrokset alkavat seilaamaan välillä 500 - 1200 rpm
-tyhjäkäynti vakaantuu normaaliksi (900 rpm) kun kone läpenee
-ongelma esiintyy ainastaan tyhjäkäynnillä
Vian korjamiseksi on vaihdettu seuraavat osat ja kaikki turhaan:
- tulpat ja johdot
- tyhjäkäyntiventtiili
- Ilmamääräanturi
- termostaatit
- lamda-anturi
- imusarjantiiviste
- bensiinisuodatin
- imuilmasuodatin
- lisäksi on metsästetty imuilmavuotoja
Lopulta vaihdettiin ruiskusuutinten tiivisteet (a 2 euroa) ja yllätys yllätys vika poistui. Kone toimii normaalisti ja kulutuskin putosi 1,5 l/100km. Ei muuta kuin vastaavassa tapauksessa tiivisteitä vaihtamaan, kestää noin 15 minuuttia ja kustantaa vain 8 euroa!
-kone käynnistyy aina hyvin
-välittömästi tyhjäkäynnin kierrokset alkavat seilaamaan välillä 500 - 1200 rpm
-tyhjäkäynti vakaantuu normaaliksi (900 rpm) kun kone läpenee
-ongelma esiintyy ainastaan tyhjäkäynnillä
Vian korjamiseksi on vaihdettu seuraavat osat ja kaikki turhaan:
- tulpat ja johdot
- tyhjäkäyntiventtiili
- Ilmamääräanturi
- termostaatit
- lamda-anturi
- imusarjantiiviste
- bensiinisuodatin
- imuilmasuodatin
- lisäksi on metsästetty imuilmavuotoja
Lopulta vaihdettiin ruiskusuutinten tiivisteet (a 2 euroa) ja yllätys yllätys vika poistui. Kone toimii normaalisti ja kulutuskin putosi 1,5 l/100km. Ei muuta kuin vastaavassa tapauksessa tiivisteitä vaihtamaan, kestää noin 15 minuuttia ja kustantaa vain 8 euroa!