Sivu 1/2

2.0 ohc nokan ja nostajien kuluminen

Lähetetty: 19 Kesä 2005 22:42
Kirjoittaja transitman
Transitissanihan on 2.0l ohc. Siinä KentCamsin FR34 nokka ja oliskohan Federal Mogulin tms. tarvike nostajat.
Alle 10 000km ajettu ja nostajat ja nokka on kulunu ihan vitusti, missä vika? öljyputki ei ole tukossa ja tarkistettu että öljyä tulee hyvin, venttiilien välykset tarkistettiin aikoinaan vähän väliä.
Eihän tuolle enää oo tehtävis mitää, mut syytä kaivattais. Luulis ton noka ja nostajat saavan takuusta uudet, jos sellasta nois edes on. Ku kuittejakaan ei enää oo :oops:

Lähetetty: 19 Kesä 2005 22:47
Kirjoittaja overboost
Väärä geometria. Väärän pituiset venttiilit tai vääränläiset nostajaat.

Lähetetty: 19 Kesä 2005 22:54
Kirjoittaja transitman
overboost kirjoitti:Väärä geometria. Väärän pituiset venttiilit tai vääränläiset nostajaat.
Ai tolle nokalle vai??
Vakio ventiilithän tos on kai sen nokan pitäs niitten kans toimia, mut KentCamsihan myy tolle nokalle jotain omanlaisia nostajia, et voisko se sit siin olla, tai tietysti voi mut kai sen pitäs toimii noillakin... kai?? Tai sit ei ku se tolle on ne kuluttanu :?: :?: :?: :?:

Lähetetty: 20 Kesä 2005 06:21
Kirjoittaja cossu2
kent cams ja muut tarvikkeet eivät yleensä kestä edes tuota määrää, valmistus materiaalin ollessa joulutinaa ja karkasu on tehty varmaan laittamalla romut grilliin ja heitetty järveen :lol: :lol:
Jos vaadit jotain takuusta, niin vastataan että olet asentanut ne väärin ja takuu ei korvaa :shock:
Kävi aikoinaan et ostin kent camsin seuraajat ja laitoin paikoilleen, yksi seuraajista kului alle 100km kappalaleiksi, oli varmaan karkasu jääny siitä kokonaan pois :shock: koska lastut olivat nätisti öljyn kanssa vieressä köntissä. soitin ja vaadin uusia osia, niin turha luulo :(

Lähetetty: 20 Kesä 2005 07:22
Kirjoittaja turbiiniriesa
ja monissa liikkeissä ilmoitetaan,et viriosilla ei ole takuuta.
kuitenkin kannattas ehkä ostaa nokka ja seuraajat saman valmistajan,ni ovat ainakin suunniteltu "toimimaan" keskenään.tosin sittenkään ei oo varmaa kuinka kauan kestää,mut mielestäni parempi mahdollisuus saada kestään.
ja sit samalla uusi öljyputki noin varmuudeksi sinne.

Lähetetty: 20 Kesä 2005 10:20
Kirjoittaja Tinde
Onko nokka sisäänajettu oikein?

Lähetetty: 20 Kesä 2005 17:16
Kirjoittaja s.o.h.c
Ootko tarkastanut nokan/seuraajien geometrian ts. nokan kosketus keskellä seuraajan liukupintaa?

Tarvike seuraajat ei kestä kyllä muutenkaan kovin kauaa. Tossa FR34:ssa on aika riskisti jo nostoa joten seuraajat on kovilla. Ja kun seuraaja menee järsii se sitten nokankin vituiksi.

Alkuperäiset seuraajat kun laittaa niin kestää aika hyvin, tosin hinta niille on n. 200€. esim. rallyrace ei enää edes myi tarvike seuraajia koska ne eivät kestä (näin sanoivat kun oman nokkasarjani sieltä ostin.)

Lähetetty: 20 Kesä 2005 21:24
Kirjoittaja transitman
Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??

Lähetetty: 20 Kesä 2005 21:25
Kirjoittaja ZyaS
itse laittaisin "vakiot"

Edit: kylläkin ihan kuulo puheitten perusteella..

Lähetetty: 20 Kesä 2005 21:30
Kirjoittaja turbiiniriesa
mä laittasin ne kent camsin,koska ovat juuri sellaselle nokalle tehty.tuo geometriakin pitäs sillon olla paremmin tuollaselle virinokalle kohillaan.

Lähetetty: 20 Kesä 2005 21:34
Kirjoittaja lateksi
sellaiset nostajat et ne on suorassa silloin kun nokka on ylhäällä, kuten aiemmin on selitelty. tarpeen vaatiessa venttiiliä joko jatkettava tai lyhennettävä :wink:

Lähetetty: 20 Kesä 2005 21:38
Kirjoittaja overboost
Kyllä vika taitaa olla väärissä nostajissa, ellei venttiilivälykset ole ollut aivan väärin. Tarvike-nostajissa on sama geometria kuin vakioissa,niin ei nekään ole sopivat. Jos ei ala venttiilin pituuksilla muuttamaan geometriaa, niin kent camsin nokalle tarkoitetut nostajat vaan.

Lähetetty: 21 Kesä 2005 08:59
Kirjoittaja martikainen
Kuulin tossa et keinuvipujen kulma voi vaikuttaa (ainakin) alavääntöön. Voiskohan joku vähän selventää asiaa tarkemmin jos toi nyt pitää paikkaansa.

Lähetetty: 21 Kesä 2005 09:39
Kirjoittaja Tinde
transitman kirjoitti:Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??
No ni, sitten vielä ihmetellään kun osat kuluu...

Lue vaikka tuolta.

Lähetetty: 21 Kesä 2005 10:45
Kirjoittaja siipicossu
transitman kirjoitti:Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??
Muista uuden nokka-akselin sisäänajo ensikäynnistyksen yhteydessä:
nokkarasvaa nokan nokkien pintoihin ja nostajien pohjiin. Käytä n. 10 min 2000 - 3000 rpm vaihtelevilla kierroksilla, EI tyhjäkäynnillä!

Lähetetty: 22 Kesä 2005 11:02
Kirjoittaja transitman
Joo-o eli nyt kulumisen syy on selvillä, se geometriahan siellä :(
Nokka on painanu sieltä ihan nostajan tyvestä jolloin voidaan olettaa että rasitus on aika suuri :?

Noh, oppia ikä kaikki, jos ei helpoimman niin vaikeimman kautta 8)

Lähetetty: 22 Kesä 2005 23:13
Kirjoittaja ZyaS
hyvä että selvis, kylläkin ikävällä tavalla :roll: 8)

Lähetetty: 26 Kesä 2005 12:52
Kirjoittaja ford86
eikö se ole niin, että ku ostaa nokka sarjan, ni siinä tulee nokka,seuraajat,venttiilijouset, ja lautaset...?? kyllä kai tollasessa sarjassa on otettu huomioon kaikki geometria asiatkin 8) eli tollasen sarjan ku hommaa,ni ei pitäs olla muutaku bolt-on ja huolellisuutta peliin, ni johan toimii... :D

Lähetetty: 26 Kesä 2005 13:59
Kirjoittaja s.o.h.c
ford86 kirjoitti:eikö se ole niin, että ku ostaa nokka sarjan, ni siinä tulee nokka,seuraajat,venttiilijouset, ja lautaset...?? kyllä kai tollasessa sarjassa on otettu huomioon kaikki geometria asiatkin 8) eli tollasen sarjan ku hommaa,ni ei pitäs olla muutaku bolt-on ja huolellisuutta peliin, ni johan toimii... :D
Eipä ole noin yksinkertaista. geometria virheet riippuu lähinnä venttiilien pituuksista ja vanhoissa kansissa tahtoo pakovenat upota kanteen jolloin venttiilit nousee liian ylös aiheuttaen geometria virheitä.

Ja jos nokan perusympyrä poikkeaa vakiosta menee geometriat sekaisin.

Lähetetty: 26 Kesä 2005 17:18
Kirjoittaja Eemeli
overboost kirjoitti:Kyllä vika taitaa olla väärissä nostajissa, ellei venttiilivälykset ole ollut aivan väärin. Tarvike-nostajissa on sama geometria kuin vakioissa,niin ei nekään ole sopivat. Jos ei ala venttiilin pituuksilla muuttamaan geometriaa, niin kent camsin nokalle tarkoitetut nostajat vaan.
Tuo nostaja homma... tai siis sehän on seuraaja.

Burtonil ja kentcamssil prikulleen samat seuraajat. Tulevat jopa Kentcamsin laatikossa jossa Burtonin tarra päässä. :lol:

Kun näitä seuraajia tutkiskelin niin kaikissa on täysin sama geometria.(vakio, Burton, Kentcams, TRD ja Camtec.) laahauspinta on vain pitempi burtonin, kentcamsin ja TRD:n seuraajissa.

Tuokin muuten ihme homma ostaa burtonin tai kentcamsin seuraajat jotka maksaa muistaakseni 110€ sarja. Kun taas täysin sama seuraaja löytyy TRD:ltä(jopa samat merkinnät kyljissä) hintaan 7€kpl eli 56€ sarja. :shock:

Lähetetty: 26 Kesä 2005 18:07
Kirjoittaja janzamar
oliskohan sitten metalliseoksissa eroja?
miten kestävyys.

Lähetetty: 26 Kesä 2005 18:38
Kirjoittaja Eemeli
janzamar kirjoitti:oliskohan sitten metalliseoksissa eroja?
miten kestävyys.
Varmaankaan niissä seoksissa ei hirveästi eroja ole, mutta ennemminkin siinä pintakarkaisussa voi olla. Ainakin burtonista kun karkaisu kuluu pois niin seuraajan saa samantien nakata roskikseen... kuluu sen jälkeen hetkessä hirveälle kuopalle.

Kyllä minulla on ainakin ihan hyvin kestäneet nuot Burtonin seuraajat, lukuun ottamatta että kun meni yksi öljyputki tukkoon niin yksi seuraaja kului täysin loppuun 150km ajon aikana.

Talven olivat burtonit paikoillaan jäärata autossa (308ast. nokka päälle 12mm nostolla ja erittäin jäykillä tuplajousilla) Keväällä kun moottorin purin seuraajissa ainoastaan jälki missä nokka oli siihen vastannut, eli pinta oli vain mennyt kiiltäväksi niiltä kohti, ei mitään kulmista. ajoa ei kyllä tullut paljoa mutta rasitus oli varmaan riittävä kun täydessä vedossa kokoajan niin paljon kun vain koneesta irtosi.


BTW... Ja jokainenhan muistaa sitten tarkistaa että kun laitellaan niitä virinokkia muuten vakio koneistolla olevaan kanteen että jousilautanen ei pääse vastaamaan venttiilin ohjariin tai venajousi ei mene täysin putkeksi noston ollessa maksimissa.

Olen kaverin autossa törmännyt sellaiseenkin että 1.6 ohc kanteen laitto päälle 12mm nostolla olevan nokan niin ei sitten ollu älynny tarkistaa noita ettei pääse mikään pohjaamaan, niin puoli tuntia ja kaikki seuraajat ihan paskana ja yks hyppäs pois päältä lohkasten samalla nokan kyljestä hirmu palasen.

1.6 ja 2.0 venttiilit ovat erimittaisia, koska 2.0 kannessa on syvempi palotila näin ollen venttiilit syvemmällä kannessa. Hyvänä sääntönä sano paikallinen koneistus mies mulle että kun tehdään virikansia niin venttiilin varren pitäisi tulla ohjurista ulos n.45mm.

Lähetetty: 26 Kesä 2005 18:42
Kirjoittaja ford86
eli 1.6 kanteen kun laittaa 2.0 nokan, ni tulee heti geometria virhe koska 1.6 ja 2.0 venttiilit ovat eripituisia...!!

Lähetetty: 26 Kesä 2005 19:23
Kirjoittaja s.o.h.c
ford86 kirjoitti:eli 1.6 kanteen kun laittaa 2.0 nokan, ni tulee heti geometria virhe koska 1.6 ja 2.0 venttiilit ovat eripituisia...!!
Ei.

Se venttiili ei tule yhtään ylemmäksi, oli kyseessä sitten 1.6 tai 2.0. 2-litraisessa se palotila vain on syvempi jolloin siinä myös venttiili on lyhempi. ts. ei tule mitään geometria virheitä jos venat ei ole painuneet kanteen.

Lähetetty: 26 Kesä 2005 20:41
Kirjoittaja Sierrain
Katselin 1,6l:n ja 2,0l:n imu venoja: mielestäni aivan yhden mukaiset..

Pako venttiilit olivat eri kokoiset mutta mielestäni nekin olivat yhtä pitkät....

Väärässä olenko?