2.0 ohc nokan ja nostajien kuluminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

2.0 ohc nokan ja nostajien kuluminen

Viesti Kirjoittaja transitman »

Transitissanihan on 2.0l ohc. Siinä KentCamsin FR34 nokka ja oliskohan Federal Mogulin tms. tarvike nostajat.
Alle 10 000km ajettu ja nostajat ja nokka on kulunu ihan vitusti, missä vika? öljyputki ei ole tukossa ja tarkistettu että öljyä tulee hyvin, venttiilien välykset tarkistettiin aikoinaan vähän väliä.
Eihän tuolle enää oo tehtävis mitää, mut syytä kaivattais. Luulis ton noka ja nostajat saavan takuusta uudet, jos sellasta nois edes on. Ku kuittejakaan ei enää oo :oops:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Väärä geometria. Väärän pituiset venttiilit tai vääränläiset nostajaat.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

overboost kirjoitti:Väärä geometria. Väärän pituiset venttiilit tai vääränläiset nostajaat.
Ai tolle nokalle vai??
Vakio ventiilithän tos on kai sen nokan pitäs niitten kans toimia, mut KentCamsihan myy tolle nokalle jotain omanlaisia nostajia, et voisko se sit siin olla, tai tietysti voi mut kai sen pitäs toimii noillakin... kai?? Tai sit ei ku se tolle on ne kuluttanu :?: :?: :?: :?:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

kent cams ja muut tarvikkeet eivät yleensä kestä edes tuota määrää, valmistus materiaalin ollessa joulutinaa ja karkasu on tehty varmaan laittamalla romut grilliin ja heitetty järveen :lol: :lol:
Jos vaadit jotain takuusta, niin vastataan että olet asentanut ne väärin ja takuu ei korvaa :shock:
Kävi aikoinaan et ostin kent camsin seuraajat ja laitoin paikoilleen, yksi seuraajista kului alle 100km kappalaleiksi, oli varmaan karkasu jääny siitä kokonaan pois :shock: koska lastut olivat nätisti öljyn kanssa vieressä köntissä. soitin ja vaadin uusia osia, niin turha luulo :(
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

ja monissa liikkeissä ilmoitetaan,et viriosilla ei ole takuuta.
kuitenkin kannattas ehkä ostaa nokka ja seuraajat saman valmistajan,ni ovat ainakin suunniteltu "toimimaan" keskenään.tosin sittenkään ei oo varmaa kuinka kauan kestää,mut mielestäni parempi mahdollisuus saada kestään.
ja sit samalla uusi öljyputki noin varmuudeksi sinne.
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, 20 Kesä 2005 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Onko nokka sisäänajettu oikein?
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Ootko tarkastanut nokan/seuraajien geometrian ts. nokan kosketus keskellä seuraajan liukupintaa?

Tarvike seuraajat ei kestä kyllä muutenkaan kovin kauaa. Tossa FR34:ssa on aika riskisti jo nostoa joten seuraajat on kovilla. Ja kun seuraaja menee järsii se sitten nokankin vituiksi.

Alkuperäiset seuraajat kun laittaa niin kestää aika hyvin, tosin hinta niille on n. 200€. esim. rallyrace ei enää edes myi tarvike seuraajia koska ne eivät kestä (näin sanoivat kun oman nokkasarjani sieltä ostin.)
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

itse laittaisin "vakiot"

Edit: kylläkin ihan kuulo puheitten perusteella..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

mä laittasin ne kent camsin,koska ovat juuri sellaselle nokalle tehty.tuo geometriakin pitäs sillon olla paremmin tuollaselle virinokalle kohillaan.
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

sellaiset nostajat et ne on suorassa silloin kun nokka on ylhäällä, kuten aiemmin on selitelty. tarpeen vaatiessa venttiiliä joko jatkettava tai lyhennettävä :wink:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Kyllä vika taitaa olla väärissä nostajissa, ellei venttiilivälykset ole ollut aivan väärin. Tarvike-nostajissa on sama geometria kuin vakioissa,niin ei nekään ole sopivat. Jos ei ala venttiilin pituuksilla muuttamaan geometriaa, niin kent camsin nokalle tarkoitetut nostajat vaan.
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Kuulin tossa et keinuvipujen kulma voi vaikuttaa (ainakin) alavääntöön. Voiskohan joku vähän selventää asiaa tarkemmin jos toi nyt pitää paikkaansa.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

transitman kirjoitti:Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??
No ni, sitten vielä ihmetellään kun osat kuluu...

Lue vaikka tuolta.
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

transitman kirjoitti:Kuinka sisäänajanut?? kyllä rauhallisemmin ajelin asennuksen jälkeen kun oli kone muutenkin sisäänajossa.
Geometriaa en ole tarkistanut.

Jos seuraajista puhutaan ni kumpia esim. tolle nokalle suosittelisitte, alkuperäisiä nostajia vai KentCamsin tuolle nokalle tekemiä nostajia??
Muista uuden nokka-akselin sisäänajo ensikäynnistyksen yhteydessä:
nokkarasvaa nokan nokkien pintoihin ja nostajien pohjiin. Käytä n. 10 min 2000 - 3000 rpm vaihtelevilla kierroksilla, EI tyhjäkäynnillä!
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Joo-o eli nyt kulumisen syy on selvillä, se geometriahan siellä :(
Nokka on painanu sieltä ihan nostajan tyvestä jolloin voidaan olettaa että rasitus on aika suuri :?

Noh, oppia ikä kaikki, jos ei helpoimman niin vaikeimman kautta 8)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

hyvä että selvis, kylläkin ikävällä tavalla :roll: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

eikö se ole niin, että ku ostaa nokka sarjan, ni siinä tulee nokka,seuraajat,venttiilijouset, ja lautaset...?? kyllä kai tollasessa sarjassa on otettu huomioon kaikki geometria asiatkin 8) eli tollasen sarjan ku hommaa,ni ei pitäs olla muutaku bolt-on ja huolellisuutta peliin, ni johan toimii... :D
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

ford86 kirjoitti:eikö se ole niin, että ku ostaa nokka sarjan, ni siinä tulee nokka,seuraajat,venttiilijouset, ja lautaset...?? kyllä kai tollasessa sarjassa on otettu huomioon kaikki geometria asiatkin 8) eli tollasen sarjan ku hommaa,ni ei pitäs olla muutaku bolt-on ja huolellisuutta peliin, ni johan toimii... :D
Eipä ole noin yksinkertaista. geometria virheet riippuu lähinnä venttiilien pituuksista ja vanhoissa kansissa tahtoo pakovenat upota kanteen jolloin venttiilit nousee liian ylös aiheuttaen geometria virheitä.

Ja jos nokan perusympyrä poikkeaa vakiosta menee geometriat sekaisin.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

overboost kirjoitti:Kyllä vika taitaa olla väärissä nostajissa, ellei venttiilivälykset ole ollut aivan väärin. Tarvike-nostajissa on sama geometria kuin vakioissa,niin ei nekään ole sopivat. Jos ei ala venttiilin pituuksilla muuttamaan geometriaa, niin kent camsin nokalle tarkoitetut nostajat vaan.
Tuo nostaja homma... tai siis sehän on seuraaja.

Burtonil ja kentcamssil prikulleen samat seuraajat. Tulevat jopa Kentcamsin laatikossa jossa Burtonin tarra päässä. :lol:

Kun näitä seuraajia tutkiskelin niin kaikissa on täysin sama geometria.(vakio, Burton, Kentcams, TRD ja Camtec.) laahauspinta on vain pitempi burtonin, kentcamsin ja TRD:n seuraajissa.

Tuokin muuten ihme homma ostaa burtonin tai kentcamsin seuraajat jotka maksaa muistaakseni 110€ sarja. Kun taas täysin sama seuraaja löytyy TRD:ltä(jopa samat merkinnät kyljissä) hintaan 7€kpl eli 56€ sarja. :shock:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

oliskohan sitten metalliseoksissa eroja?
miten kestävyys.
ei sieltä mitään junia t...
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

janzamar kirjoitti:oliskohan sitten metalliseoksissa eroja?
miten kestävyys.
Varmaankaan niissä seoksissa ei hirveästi eroja ole, mutta ennemminkin siinä pintakarkaisussa voi olla. Ainakin burtonista kun karkaisu kuluu pois niin seuraajan saa samantien nakata roskikseen... kuluu sen jälkeen hetkessä hirveälle kuopalle.

Kyllä minulla on ainakin ihan hyvin kestäneet nuot Burtonin seuraajat, lukuun ottamatta että kun meni yksi öljyputki tukkoon niin yksi seuraaja kului täysin loppuun 150km ajon aikana.

Talven olivat burtonit paikoillaan jäärata autossa (308ast. nokka päälle 12mm nostolla ja erittäin jäykillä tuplajousilla) Keväällä kun moottorin purin seuraajissa ainoastaan jälki missä nokka oli siihen vastannut, eli pinta oli vain mennyt kiiltäväksi niiltä kohti, ei mitään kulmista. ajoa ei kyllä tullut paljoa mutta rasitus oli varmaan riittävä kun täydessä vedossa kokoajan niin paljon kun vain koneesta irtosi.


BTW... Ja jokainenhan muistaa sitten tarkistaa että kun laitellaan niitä virinokkia muuten vakio koneistolla olevaan kanteen että jousilautanen ei pääse vastaamaan venttiilin ohjariin tai venajousi ei mene täysin putkeksi noston ollessa maksimissa.

Olen kaverin autossa törmännyt sellaiseenkin että 1.6 ohc kanteen laitto päälle 12mm nostolla olevan nokan niin ei sitten ollu älynny tarkistaa noita ettei pääse mikään pohjaamaan, niin puoli tuntia ja kaikki seuraajat ihan paskana ja yks hyppäs pois päältä lohkasten samalla nokan kyljestä hirmu palasen.

1.6 ja 2.0 venttiilit ovat erimittaisia, koska 2.0 kannessa on syvempi palotila näin ollen venttiilit syvemmällä kannessa. Hyvänä sääntönä sano paikallinen koneistus mies mulle että kun tehdään virikansia niin venttiilin varren pitäisi tulla ohjurista ulos n.45mm.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

eli 1.6 kanteen kun laittaa 2.0 nokan, ni tulee heti geometria virhe koska 1.6 ja 2.0 venttiilit ovat eripituisia...!!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

ford86 kirjoitti:eli 1.6 kanteen kun laittaa 2.0 nokan, ni tulee heti geometria virhe koska 1.6 ja 2.0 venttiilit ovat eripituisia...!!
Ei.

Se venttiili ei tule yhtään ylemmäksi, oli kyseessä sitten 1.6 tai 2.0. 2-litraisessa se palotila vain on syvempi jolloin siinä myös venttiili on lyhempi. ts. ei tule mitään geometria virheitä jos venat ei ole painuneet kanteen.
Sierrain
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Maalis 2005 15:10
Paikkakunta: Kyrsälä

Viesti Kirjoittaja Sierrain »

Katselin 1,6l:n ja 2,0l:n imu venoja: mielestäni aivan yhden mukaiset..

Pako venttiilit olivat eri kokoiset mutta mielestäni nekin olivat yhtä pitkät....

Väärässä olenko?
Osaamattomat valittaa
Vastaa Viestiin