Sivu 1/1

Escort mk3 / 4 Takaveto

Lähetetty: 31 Joulu 2007 01:34
Kirjoittaja ohc205
englannissa ovat tehneet näitä, mutta onko suomessa yhtään?
ja olihan tästä fordin oma kokeilumallikin RS1700T.

Lähetetty: 31 Joulu 2007 11:12
Kirjoittaja overboost
Tästä on ollut aikaisemminkin jossain juttua...
Sprinteissä ja crossissa niitä on vaikka kuinka paljon.
Yksi mk4:n korilla oleva on rekisterissäkin.

Lähetetty: 31 Joulu 2007 11:56
Kirjoittaja jaska74
eikös sumujen saarelta siihen saanut oikein "plug and play" palikkasarjaa aikoinaan

Lähetetty: 31 Joulu 2007 12:28
Kirjoittaja overboost
jaska74 kirjoitti:eikös sumujen saarelta siihen saanut oikein "plug and play" palikkasarjaa aikoinaan
Ehkä hitsiliimaa joutui vähän käyttämään :D
GARTRAC oli firman nimi, kuten aiemminkin olen kirjoittanut.

Gartrag

Lähetetty: 31 Joulu 2007 22:11
Kirjoittaja ohc205
Gartragin nettisivuilla puhuttiin vain 1 ja2 koppasista escoista. Kävin tuossa katsastusmieheltä kysymässä tämmöisen muutoskatsastus asiaa, niin eivät tienneet sanoa onnistuu tavallisella muutoskatsastuksella. Sillä jos autoon tehdään suuria rakenteellisia muutoksia, niin se tarvii aken poikkeusluvan. Eivät valitettavasti osanneet sanoa onko tämä riittävän suuri rakenteellinen muutos. Lakikirjasta ei ainakaan löytynyt mitään kohtaa joka kieltäisi tämmöisen muutoksen.

Lähetetty: 01 Tammi 2008 01:08
Kirjoittaja Hannu
Ei onnistu moisen tekeminen enää. Yksi löytyy Suomesta eikä muuten oo myynnissä...

esco

Lähetetty: 01 Tammi 2008 16:22
Kirjoittaja ohc205
Perustelekko vähän miksei onnistu?

Lähetetty: 01 Tammi 2008 19:41
Kirjoittaja Tinde
Ei sitä sinänsä mikään estä, vetotavan muutos vaan vaatii poikkeusluvan AKE:sta.

Lähetetty: 01 Tammi 2008 21:48
Kirjoittaja Hannu
Näinhän se menee. Ei muuta kuin poikkeuslupaa hakemaan...

esco

Lähetetty: 02 Tammi 2008 01:50
Kirjoittaja ohc205
En ole löytänyt sellaista lakipykälää, joka vaatisi poikkeusluvan hakemista vetotavan muuttuessa. Mutta pitää selvittää. Onko tiedossa ketään joka olisi rakentanut tämmöisen härvelin? Kiinnostaisi tietää mitä konetta, lootaa, perää, yms on käytetty. Saattaa koko etuakselistokin mennä uusiksi?

Lähetetty: 02 Tammi 2008 06:40
Kirjoittaja Tinde
Eihän sitä varsinaisesti kielletä, mutta muutoskatsastuksessa sallittujen muutoksien määritelmä sen käytännössä kumoaa joten poikkeuslupa lienee ainoa vaihtoehto (tai sitten ei, mitenkähän se olemassa oleva laite olikaan tehty...). Voin toki olla väärässäkin :D

779/1998
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

Lähetetty: 02 Tammi 2008 14:13
Kirjoittaja Poude
Tai sitten vaan ostaa sellaisen auton joka on jo valmiiksi taka/neliveto?

esco

Lähetetty: 02 Tammi 2008 15:42
Kirjoittaja ohc205
Aika kivenalla on hyvät mk1-2 escortit ja takaveto starletit. Sen sijaan tuossa ois yksi mk3 escortti joka on kuin liukuhihnalta vetäisty, eikä hinta tosiaankaan päätä huimaa, mutta kun se on etuveto.

Re: esco

Lähetetty: 02 Tammi 2008 22:25
Kirjoittaja mr.oohoosee
ohc205 kirjoitti:Aika kivenalla on hyvät mk1-2 escortit ja takaveto starletit. Sen sijaan tuossa ois yksi mk3 escortti joka on kuin liukuhihnalta vetäisty, eikä hinta tosiaankaan päätä huimaa, mutta kun se on etuveto.
se hinta ja työmäärä jonka etuveto ekkeristä rakennettaessa -hyvän- takapotkun menee saat jo melko huipun mk1-2 ekkerin tai starletin.

Lähetetty: 02 Tammi 2008 23:23
Kirjoittaja Hannu
Sen verran on kokemusta ja tietoa ko. laitteesta että unohda koko juttu vaikka olisit kuinka näppärä käsistäs ja rikas.

Lähetetty: 02 Tammi 2008 23:31
Kirjoittaja Tinde
Hannu kirjoitti:Sen verran on kokemusta ja tietoa ko. laitteesta että unohda koko juttu vaikka olisit kuinka näppärä käsistäs ja rikas.
Äläs nyt, AKE myöntää lupia kyllä kunhan homma on järjellisellä tasolla ja asiallisesti suunniteltu. Tekniikan saa soveltamalla olemassa olevia eikä maksa maltaita. Oon mäkin noita vetotavan vaihtoprojekteja katsellut, esim yhtä mk5 Escoa johon tuli takaveto (tosin etuvedon lisäksi), ei sen takavedon toteutus mitään ydinfysiikkaa ollut (tekijä on kyllä ammattimies), eikä kovin kalliskaan.

Vaikkapa rst:n pata ja akselistot Sierrasta voisi olla ihan käypä ratkaisu.

Lähetetty: 02 Tammi 2008 23:40
Kirjoittaja Hannu
No hyvähän se sitten on että tietoa ja mielikuvitusta löytyy. Onnea vaan projektille :D

Re: esco

Lähetetty: 03 Tammi 2008 16:22
Kirjoittaja overboost
ohc205 kirjoitti: Kiinnostaisi tietää mitä konetta, lootaa, perää, yms on käytetty?
Esco mk2:n pohjalevyä käytetty ja 16v turbo-kone, ym :D .
Tälläistä ei taida edes poikkeusluvilla tehdä nykyään.

Re: esco

Lähetetty: 03 Tammi 2008 19:04
Kirjoittaja Aksu
overboost kirjoitti: Esco mk2:n pohjalevyä käytetty ja 16v turbo-kone, ym :D .
Tälläistä ei taida edes poikkeusluvilla tehdä nykyään.
Kyseisen auton rakenta on tuota asiaa tutkinut ja nykyisin ei pysty tekemään lisää mk4-takavetoja.
Nimimerkillä kokemusta on (parista yrityksestä):

Anoa saa, mutta hylättynä tuppaa takaisin tulemaan; vrt ikuisuuskysymys isommasta/tehokkaammasta moottorista kuin mihin kats.inssin päätösvalta riittää, "ei myönnetä lupia, anoa saa" oli tutun kommentti päättävästä elimestä. Eli mä haluan -perustelu ei riitä ja muita on vaikea keksiä. Nelikkoon tietysti saanee "järkiperustein" (keliolosuhteet jne) helpommin mallisarjan ulkopuoleisen luvan. Milläs perustelet etuveto -> takaveto -muutoksen...
Näin kirjoitteli rakentaja tuolla toisella foorumilla.

Re: Escort mk3 / 4 Takaveto

Lähetetty: 07 Tammi 2008 20:05
Kirjoittaja ohc205
Kattelin ton escortin pohjan ja helmat, ei mitää reikää, eikä paikkoja missään, täysin neitseellisen koskematon pohjosen auto, joka suorastaan huutaa arvoistaan tekniikkaa. Nälkä kasvaa syödessä, eli neliveto alko kiinnostaan enemmän. Otin yhteyttä aken poikkeusluvista päättävään henkilöön ja vastaus oli: "Asiallisesti toteutetulle muutokselle lupia on myönnetty. Luvan saanti on siis mahdollista. Jos käsittely edellyttää lisäselvityksiä, niin pyydämme niitä tarvittaessa."

Jotta saadaan riittävän kestävä kytkin/vaihteisto, niin
pitää hommata 4wd cossusierran / cossuescortin kardaani (jota lyhennetään), loota, öljypohja, etutasauspyörästö, etuvetoakselit, hammastanko ja koko taka-akselisto. Ja tietty jarrut. Toisaalta 4wd dokki sierran vaihteisto käynee myös, näissähän on sama kytkinkopan pulttijako kuin CVH- ja OHC-koneissa. Ja Sierran kardaanitunneli. (ja paljon olvia)

Re: Escort mk3 / 4 Takaveto

Lähetetty: 09 Tammi 2008 09:27
Kirjoittaja ohc205
Escortissa näyttää olevan lukkopellistä rintapeltiin 650mm, eli juuri mahtuu OHC kone pitkittäin sinne. flekti tosin joudutaan muuttamaan sähköiseksi.

Re: Escort mk3 / 4 Takaveto

Lähetetty: 30 Tammi 2008 15:41
Kirjoittaja vonRetee
Mulla ois pihalla yksi tekniikanvaihto XR3i lojumassa ja sain tuossa eräänä unettomana yönä päähäni ajatuksen että pitäisi pata paineistaa ja nelikko saada aikaiseksi. Kun ei oikein enää tuo etuveto tunnu huokuttelevalta :)

Joten aattelin kysästä että onko ko. projektilla edes teoreettisia mahdollisuuksia onnistua, koska itsellä ei ole tietoa eikä AKE:n sivut oikein auttaneet?

Uuden korin (mk4) hankinta on listalla jo, koska aihio on läpimätä ja kuitenkin jo kertaalleen swapattu. Eihän tuossa tietenkään järkeä ole, kun voisi harkita esim. cossu-riesaa, mutta pitäähän ihmisellä harrastuksia olla :wink:

Re: Escort mk3 / 4 Takaveto

Lähetetty: 30 Tammi 2008 18:31
Kirjoittaja ohc205
Itse kysyin akesta ja sieltä näistä asioista päättävä insinööri sanoi että asiallisesti toteutetulle muutokselle voidaan myöntää lupa. Nelivetohan parantaa ajo-ominaisuuksia etuvetoon verrattuna.

Jos tarviit viimisen päälle ehjän korin, niin osta tuo mun prokkis pois. Sen parempaa 3-koppasta saa hakea. Auto on ajokuntoinen. Ja paperit OK.