Sivu 1/2

apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 31 Joulu 2007 00:23
Kirjoittaja tmr-s22
apua onko suomeen tuotu ford sierra v8 sarja valmistettuja ja
EU hyväksyttyjä autoja???
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

sierra V8

Lähetetty: 31 Joulu 2007 01:30
Kirjoittaja ohc205
Suomessa on tehty sierroihin V8 muutoksia. Ainakin yksi 302+T5 sedan sierra. Autosta löytyy tietoa helsingin Amk (stadia) kirjastosta, sillä se oli jonkun insinööri/teknikkotyö vuonna -96. Siis koko kirja käsittelee tuota muutostyötä ja poikkeuslupia. Auto oli kirjan mukaan joitakin sekunnin kymmenyksiä hitaampi kuin vakio cossu.

Lähetetty: 31 Joulu 2007 10:09
Kirjoittaja Riesa2.0
Eikös nuo kaikki (taisi olla 100 kappaletta?) mennyt uutena jonnekkin afrikan suuntaan, itsetehtyjä kyllä löytyy suomesta jokunen ja tekeilläkin taitaa olla ainakin muutama..

Lähetetty: 31 Joulu 2007 11:59
Kirjoittaja jaska74
jo vain, kaikki "aidot" XR8 sierrat tehtiin etelä afrikkaan jotain ratasarjaa varten, ja niitä väkerrettiin 250 kpl. ja kaikki vuonna 84




Kuva

Kuva

http://users.tkk.fi/~kimmo/xr8.html

Lähetetty: 31 Joulu 2007 12:25
Kirjoittaja overboost
Eipä taida EU-hyväksyntää löytyä, koska Sierraa ei EU:n aikana ole valmistettu :lol:
Edit linkki olikin aiemmin...

Lähetetty: 31 Joulu 2007 13:44
Kirjoittaja Tinde
EU-hyväksynnän puute ei ole ongelma, laissa kun puhutaan "valmistajasta". (tästä on hieman vääntöä meneillään, oikeusasiamiehellä lienee vaan hieman ruuhkaa...)

Probleemi on se että nehän eivät liene "aidosti" Fordin tekemiä, vaan Etelä-afrikan maahantuojan tjsp.

Lähetetty: 31 Joulu 2007 21:01
Kirjoittaja tmr-s22
eikun ajattelin pistää ford taunukseen cleveland v8 351 :n mootorin

Granada

Lähetetty: 31 Joulu 2007 22:06
Kirjoittaja ohc205
oliko tuo Granada 1-2 koppainen? 2-4 ovinen ja minkä värinen? (ihan uteliaisuuttani kysyn)

Lähetetty: 31 Joulu 2007 23:05
Kirjoittaja Herkko
tmr-s22 kirjoitti:eikun ajattelin pistää ford taunukseen cleveland v8 351 :n mootorin
Voihan sen laittaa,mutta kilpiä
ei kannata haaveilla.

Lähetetty: 01 Tammi 2008 09:27
Kirjoittaja samiharju
sillä, oliko sierraa tehty kasilla tai jumbojetin moottorilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos meinaat taunukseen moottoria vaihdella. taunusta vertaillaan taunukseen, sierraa sierraan. ovat täysin eri autoja. ihan yhtä hyvin voit tuolla logiikalla ottaa mustangin sen taunuksen verrokiksi; onhan sekin takavetoinen ja pintomoottorilla sitäkin tehty joskus..

asiaan. sierraan ameriikanmallin veekasin laittaminen ei ole ongelma. Fordin 221cid kasi (samaa perhettä mm. 289, 302, 351 jne, sisuskalut kaiketi sopii myös..) menee tilavuutensa (muistaakseni 3,6 litraa, tehonsa (about 140hp) ja painonsa (reilut 200kg)) puolesta käyttäen 2.9i:tä verrokkina ilman poikkeuslupaa.

taunukseen jopa 2.9i kutosen laittaminen on ongelma, vertailumoottorin ollessa maksimissaan 114hp 2.3 kutonen. poikkeuslupa sit asia erikseen mutta edelleenkään sierralla ei ole mitään tekemistä taunuksen kanssa.

tuosta "EU hyväksynnästä", yksikään sierra tai taunus ei ole sinällään eu-tyyppihyväksytty, hyväksyntä on tullut vasta 1990-luvun loppupuolella esim. mondeot jne on eu-tyyppihyväksyttyjä malleja. tarkoittanet siis laissa sanottua kelvolliseksi verrokiksi soveltuvaa "euroopan tai usa:n markkina-alueelle auton valmistajan tarkoittamaa sarjatuotantomallia" johon xr8i sierra ei kuulu, mutta hyvänä esimerkkinä esim. volvo on tehnyt ainakin italian malleista tehokkaampia vrt. suomimalli joten italianmallin turbovolvoa voi käyttää tehon puolesta verrokkina suomivolvoon mikäli maahantuoja antaa lausunnon että sellainen on vertailukelpoinen malli, tällöin poiikkeuslupaa ei tarvita.

granu

Lähetetty: 01 Tammi 2008 16:16
Kirjoittaja ohc205
Kyllähän tuo granu kiinnostaapi siksi kun meikäläisellä on tuommonen letukanpikkulohko-granada. Ettei olisi sama auto, kun näitä ei vissiin ihan hirveesti suomessa ole?

granu

Lähetetty: 02 Tammi 2008 02:24
Kirjoittaja ohc205
Hain sen tampereelta pari vuotta sitten. ainakin jossain rauma-uusikaupunki seudulla päin joskus ollut, mutten tiedä kaikkia vaiheita.

Re: granu

Lähetetty: 02 Tammi 2008 22:22
Kirjoittaja tmr-s22
ohc205 kirjoitti:Hain sen tampereelta pari vuotta sitten. ainakin jossain rauma-uusikaupunki seudulla päin joskus ollut, mutten tiedä kaikkia vaiheita.
mää tiedän sen granun asun itse laitilassa

granu

Lähetetty: 03 Tammi 2008 16:58
Kirjoittaja ohc205
jaa. se on vissiin kiertäny vähän ympäriinsä?

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 01 Tammi 2010 15:26
Kirjoittaja tikkku
jostain kun kaivais todisteita että tälläinen on jossain liikenteessä eu:n alueella.. oispa muuten sierra miehillä sen jälkeen joulu.. :)

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 01 Tammi 2010 17:30
Kirjoittaja samiharju
ei se riitä että on jossain päin eurooppaa ollut liikenteessä, vaan on löydyttävä USA:n tai Euroopan markkinoille tarkoitettu malli...

edelleen 221cid on vaihtoehto..

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 02 Tammi 2010 01:16
Kirjoittaja Herkko
221 koneen löytäjä
vaan taitaa nykyään
olevan aika onnekas sälli.. :wink:

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 02 Tammi 2010 10:01
Kirjoittaja samiharju
vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 02 Tammi 2010 12:48
Kirjoittaja emax
Riittääkö että on itse syvässä uskossa että kone on 221 eikä 289 vai minkälaiset dokumentit koneesta pitää katsastukses olla?

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 02 Tammi 2010 13:36
Kirjoittaja tikkku
itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 03 Tammi 2010 01:54
Kirjoittaja Herkko
samiharju kirjoitti:vanha 289 joka kiinnittyy viidellä pultilla kytkinkoppaan näyttää muuten aivan samalta 8)
Olen noita puljaillut.

221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.

Koneen ulkonäkö kyllä sama.

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 03 Tammi 2010 11:14
Kirjoittaja samiharju
Herkko kirjoitti: Olen noita puljaillut.

221/260 on eri
kytkin/turbiinikopan jako kuin 289/302.

Koneen ulkonäkö kyllä sama.
paitsi tarpeeksi vanha 289 on myös viispulttisella jaolla myös kuten nuo pienemmät. vaihtuu joskus about -65 tienoilla kuuspulttiseksi jaoksi :-) ihan ensimmäisissä mustangeissa on 289 joka on samaa kaavaa 221 / 260 kanssa.

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 03 Tammi 2010 11:16
Kirjoittaja samiharju
tikkku kirjoitti:itse kyselin täältäpäin inssiltä minkälainen se vertailumalli pitää olla.. se sano että vertailumalliksi jossain päin eurooppaa oleva laite mikä on liikenteessä eli sen ei ole pakko olla suomeen tuotu laite.. ja tehoja vastaavat jarrut sen kahtoo kukin inssi miten tahtoo..
ei tarviikkaan olla suomeen uutena tuotu laite vaan euroopan tai usan markkinoille alunperin tarkoitettu malli. mikä tahansa euroopassa kilvissä oleva ei tosiaankaan kelpaa noin vain...

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 03 Tammi 2010 11:43
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ihan ekoissa mustangeissa se kasikone oli kylläkin juuri tuo 260 kuutiotuumainen, muuttui sitten hetimmiten 289 kuutituumaisiksi, samoin kuin kutoset oli alkuun 170 kuutituumaisia ja muuttuivat sitten 200 kuutiotuumaisiksi. Mallivuosi 1965 tais olla sellainen, että oli molempia koneitten kokoja tarjolla, 66 sitten enää 289.

Re: apua onko suomeen tuotj ford sierra v8 kanssa

Lähetetty: 03 Tammi 2010 18:34
Kirjoittaja samiharju
tuos on epäonninen tarina jossa 5-pulttinen 289 -> http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php