Sivu 1/2
NYT ON KIIRE
Lähetetty: 06 Joulu 2007 07:56
Kirjoittaja Teknokekko
Eilen rupes mondeo tekemään sellaista että, kun vaihteen vaihtaa ja nostaa kytkimen ylös niin nykäsee niin pirusti että pitäs melkein kaulatuki hommata... ja sit kun ajaa jonkun aikaa tasaisella kaasulla niin aina välissä nykäisee. ja kaikista hankalinta on kaupunki ajo, kun yrittää ejellä esim. 40km h jaa löysät kaasua ja hetken päästä painaa kaasua vaikka edes vähän niin hirvee nykäisy!! huomenna ois reissuun lähtö joten kiire ois viikaa korjailla! onkohan joku imu vuoto?bensansaannissa vai missäkä??
MUOKS.ja tulpat on vasta vaihdettu
Lähetetty: 06 Joulu 2007 10:54
Kirjoittaja lakritsimies
Toimiiko tyhjäkäynti moitteettomasti? Onko siinä Mondeossa EGR tai lisäilmapulssihärdelli? Katso että ne toimii, ettei ainakaan pakokaasut pääse imusarjaan aiheuttamaan katkoksia... Mulla oli Sierrassa samanlaiset oireet ku oli/on vieläki takaiskuventtiilit siitä lisäilmapulssi jutusta pökäleenä, pääsee pakokaasut kiertämään väärään suuntaan ku ohjaus on alipaineella. (Tulee kaasut koko ajan imusarjaan suoraan kolmospyttyyn ja pätkii sitä aika ankarasti tasasesti ajaessa ja pienellä kaasulla).
Lähetetty: 06 Joulu 2007 11:10
Kirjoittaja Teknokekko
Joo tyhjäkäynti toimii ihan normisti mutta kun painat äkkiä kaasua niin "tukehtuu" ja nyt kävin ajamassa niin huomisin että toi nykiminen on vain 2000 ja alle kierroksilla!!!
Olen sen erg venttiilin ottanut pois pelistä mutta sitäkin jo kokeilin ja laitoin paikallee mutta oireet vaan ehkä paheni
Lähetetty: 06 Joulu 2007 12:03
Kirjoittaja lakritsimies
Nykiikö se sit jos painat reilusti kaasua ja lähdet vedättämään vai kiihtyykö sit ihan tasaisesti? Jos polkimen asento vaikuttaa, niin sit vois mahdollisesti olla kaasuläpän potentiometrissä katkoksia siel alkupäässä ja siksi nykisi...
Lähetetty: 06 Joulu 2007 12:24
Kirjoittaja Teknokekko
ei nyki jos lähtee reilua kiihdytystä!
Lähetetty: 06 Joulu 2007 15:48
Kirjoittaja lakritsimies
No saaks sä tutkia onko aina sama kaasupolkimen asento vai enemmänki moottorijarrutus mikä aiheuttaa sen nykimisen? Enemmän uskoisin että anturivika jos kerran muuten tyhjäkäynti pelaa ja käy muutenki nätisti... Kokeile viel sit silleen, että lähdet liikkeelle pelkkää kytkintä nostamalla että kierrokset laskee alle tyhjäkäynnin... miten sit kierrokset nousee takasin?
Lähetetty: 06 Joulu 2007 16:51
Kirjoittaja Teknokekko
pitääpä kokeilla! nyt myös huomasin että kylmänä auto toimii normaalisti mutta kun lämpenee niin alkaa nykiminen!! ja käytin tulpat irti ja kaks oli öljyssä! mitäs tarkoittaa kun tulpat öljyssä! mikä sen aiheuttaa?
Lähetetty: 06 Joulu 2007 17:04
Kirjoittaja lakritsimies
Oliko ne ihan öljyssä vai sit karstaset? Jos öljyset niin sit kone/männänrenkaat kulunu jos pääsee tulppiin asti, mut jos karstaset niin rikkaalla käy... Oliko ne kaks tulppaa hyvässä kunnossa?
Lähetetty: 06 Joulu 2007 17:14
Kirjoittaja samiharju
tulpanjohdoista tarkkoja nuo zetec koneet. hae uudet merkkiliikkeestä.
Lämpötilan anturi
Lähetetty: 06 Joulu 2007 17:21
Kirjoittaja xtaaviankka
Jospa sulla ei toimi tuo lämpötilaa mittaava anturi, joten kone luulee aina käyvänsä kylmänä ja syöttää liikaa polttoainetta. Voi olla myös lamda rikki. Mittauta pakokaasut kun on lämpöisenä niin selviää aika paljon.
Olikos viereiset tulpat öljysiä? Syynä voi olla kansipahvin vuoto tai kannen halkeamakin. Puristuksien mittaus voi auttaa selvittämään ongelmaa.
Lähetetty: 06 Joulu 2007 17:49
Kirjoittaja Teknokekko
joo kaks tulppaa oli öljyssä ja kaks ihan "puhtaita"!
Niin mutta...
Lähetetty: 06 Joulu 2007 18:04
Kirjoittaja xtaaviankka
Niin mutta, olivatko ne viereiset tulpat kuten 2 ja 3 sylinterin tulpat?
Lähetetty: 07 Joulu 2007 08:32
Kirjoittaja Teknokekko
niin aivan aivan oli viereiset 3 ja 4 tai siis eikös se järjestys oikeesti ole joku eiri kun yks,kaks,kol,nel, eli ne oli 2 reuninmaista vänkärin puolelta ajateltuna! sain jotenkin tänkin homman kuulostaa vaikeelta!

Lähetetty: 07 Joulu 2007 09:05
Kirjoittaja SarkkaS
Sekoitatko sytytysjärjestyksen sylinterinumeroinnin kanssa?
-Sale
Lähetetty: 07 Joulu 2007 09:29
Kirjoittaja Teknokekko
mä en nyt enää tajuu

mut mitäpä se haittaa... pää asia että te tajuatte ja osaatte auttaa!! mut vikaa ei ole vielä Löytynyt! voiko oikeesti olla joku niin helppo asia kun joku bensan suodatin tukossa! tai jotain kun kuulostaa niin kuin tukehtuis bensaan tai sit ei saa kunnolla bensaa!!
Jeps
Lähetetty: 07 Joulu 2007 14:14
Kirjoittaja xtaaviankka
8) No nyt sun auttaa mitata puristukset sylintereistä varmistaaksesi asia, luulen että on vähintäänkin kansipahvin vaihto edessä jos viereiset sylinterien tulpat öljyyntyy. On mahdollista että kansikin olisi halki.
8) Niin, ne sylinterit tuppaa olemaan rivimoottorissa järjestyksessä, 1,2,3,4
Lähetetty: 08 Joulu 2007 01:17
Kirjoittaja Monteonisti
Meillä parissa Voortissa vuoti kopan tiiviste ja tulpat öljyynty. Nyt ei kait kyse siitä, mutta voi sattuessaan päkytellä.

Lähetetty: 08 Joulu 2007 10:53
Kirjoittaja Teknokekko
eli mahtaa olla sit kansi halki kun kansipahvivaihdettu n.3 kk sitten!
MUOKS: voiko toi öljyyntiminen nyt johtua siitä kun nythän bensa ei kunnolla pala niin voiko se johtaa siihen että noi tulpat sen takia öljyssä??
Lähetetty: 08 Joulu 2007 16:11
Kirjoittaja lakritsimies
Ei ne tulpat siitä öljyynny... karstaa kyl voi kertyä, mut sitä tulee sit jos rikkaalla seos ja bensan täytyy myös palaa, että muodostuu karstaa.
Öljyyntyminen
Lähetetty: 08 Joulu 2007 16:55
Kirjoittaja xtaaviankka
Yleensä jos 1 tulppa öljyyntyy jatkuvasti, voi veikkailla venttiilivuotoa. Jos 2 vierekkäistä öljyyntyy jatkuvasti voi veikkailla kansivikaa tai pahvia. Jos kone on joskus keittänyt ei välttämättä auta pelkkä kansipahvin vaihto vaan kannen tiivistepinta pitää oikaista hiomalla. Tuohon öljyyntymiseen vaikuttaa myös venttiilivarsien ohjareiden kunto ja öljymännänrenkaat. Joskus kuluneessa koneessa saattaa öljymännän rengas mennä rikki, tai huollon yhteydessä tulppia vaihdettaessa voi joutua sylinteriin jotain sinne kuulumatonta roinaa joka rikkoo sitten jotain.
Lähetetty: 08 Joulu 2007 18:59
Kirjoittaja Teknokekko
no nyt kun tiedetään toi öljy juttu niin kertokaas toi nykiminen!! voisko olla joku sytytys yksikkö tai jotain ??
Lähetetty: 09 Joulu 2007 00:01
Kirjoittaja Monteonisti
Outoa tosiaan kun minulla on ollut "miljoonia" erillaisia motteja, mutta koskaan ei ole tulppa ollut "öljyinen", siis muuta kuin "juuresta", tosin on ollut joskus karstainen tai valkoinen!

Lähetetty: 09 Joulu 2007 16:34
Kirjoittaja Teknokekko
Nyt ois sen verran tietoa että mondeo saa liikaa bensaa!! kylmänä toimii normisti mut lämpinä rupee nykimään!!! tyhjäkäynnillä toimii normaalisti mutta kun kaasutin n. 3000 kirrosta ja löysäsin kaasun niin meinaa sammua ja hetken päästä virkustuu... missä ois vikaa ? lambda...???
Lamda
Lähetetty: 09 Joulu 2007 17:43
Kirjoittaja xtaaviankka
8) Aja johkiin nyrkkipajalle jossa päästömittaukset. Sielä selviää heti toimiiko lamda ollenkaan. Noita lamdoi menee aina silloin tällöin. Täällä päin oli kait 10€ se tarkistus kun ei vaatinut kuittia eikä sitä lappua.
Lähetetty: 11 Joulu 2007 17:25
Kirjoittaja Teknokekko
nyt on kiire ohi ja vika löydetty!! KIITOS KAIKILLE