Sivu 1/5

Focus 1,8 tdi hyytyi

Lähetetty: 02 Joulu 2007 13:26
Kirjoittaja Jkr187
Elikkäs ensimmäisen foordini ostin tossa pari viikkoa sitten. Auto on vm.99 focus tolla tdi koneella. Autolla on ajettu 242 000 ja huollot ainakin pitäis olla tehty ajallaan. Mitään vikaa entuudestaan en ole koneessa tai autossa muutenkaan huomannut. Autoa on jouduttu kylmä käynnistämään viimeiset pari viikkoa, joten dieselin jäätyminen saataisi olla vaihtoehto(?). Eli normaalisti ylämäkeen ajettaessa auto vain hyytyi ilman mitään varoitteluja. Vedet ja öljyt on niinkuin pitää. Auto myös starttaa normaalisti muttei edes lupaa käynnistyä. Missä voisi olla vika? Voiko vika olla akussa? Trippimittari nimittäin on pari kertaa nollannut itsensä itsestään, kun auto on sammutettu.

edit: autolla oli ajettu jo noin 10km ennenkun hyyty...

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen,

Janne Jokinen

Lähetetty: 02 Joulu 2007 18:47
Kirjoittaja Tapiiri
Kappas. Piti tarkastaa etten itse ollut aamuyön pikkutunneilla kirjoittanut tuota juttua, on nimittäin niin samanlainen vika. Eli. Autoni on vm. 99 focus samalla tdi -koneella, ajettu 216000 ja huollettu ajallaan. Meno hyytyi pienessä ylämäessä kuin seinään, alamäessä yritin vaihteella käynnistää mutta ei edes luvannut. Eberi toimi moitteetta hyytymisen jälkeenkin, joten ainakin sinne asti naftaa tuli.
Kerrothan jos keksit vian!

Lähetetty: 02 Joulu 2007 21:48
Kirjoittaja msanta
Oma Focukseni hyytyi yllättäen talliin, eikä lähtenyt enää käyntiin pitkälläkään starttauksella. Onneksi vakuutus korvasi hinauksen merkkiliikkeeseen, jossa todettiin ilman päässeen suodattimen löystyneestä liittimestä ruiskutusjärjestelmään. Suodattimen putki oli pompannut pois sen verran ylöspäin lukituksestaan, että ilma pääsi sotkemaan ruiskutuspumpun toiminnan. Korjaamo ilmasi systeemin ja kone käynnistyi mukisematta. Kotona vielä tarkistin putken kiinnityksen suodattimeen uudelleen painamalla sitä. Kiinnitysokka napsahti vasta nyt kunnolla paikoilleen. Auto on pelannut moitteitta korjauksen jälkeen.

Lähetetty: 03 Joulu 2007 10:16
Kirjoittaja Tapiiri
AAAARGH!! Ostaessani tätä hoppaa tiedostin riskin, että ruiskupumppuja noista on mennyt, mutta ajattelin, että eihän se minulla mene.. Soitin viescarille, tämän hetken diagnoosi oli ruiskupumppu, eivät saaneet siihen mitään yhteyttä. Uusi pumppu 1650e + työt. Että shillälailla.

Lähetetty: 03 Joulu 2007 11:38
Kirjoittaja eki75
Tapiiri kirjoitti:AAAARGH!! Ostaessani tätä hoppaa tiedostin riskin, että ruiskupumppuja noista on mennyt, mutta ajattelin, että eihän se minulla mene.. Soitin viescarille, tämän hetken diagnoosi oli ruiskupumppu, eivät saaneet siihen mitään yhteyttä. Uusi pumppu 1650e + työt. Että shillälailla.
Alajärven dieselkorjaamolla olisit päässyt aika paljon huokeammalla.. näin meinaan kävi myös minulle :x

Lähetetty: 03 Joulu 2007 11:41
Kirjoittaja Tapiiri
Mihin hintaan homma hoitui alajärvellä? Mökki on siinä vimpelissä niin ajatus ei ole aivan mahdoton jos hinnassa on riittävän suuri ero..

Lähetetty: 03 Joulu 2007 11:46
Kirjoittaja jamppevaan
Käsittääkseni noissa boschin vp30/44 pumpuissa yleensä se pumpun ecu(lämpötilanvaihtelut/tärinä/jne) ottaa nokkiinsa vaikka pumppu sinällään onkin kunnossa.

Kannattaa kysellä diesel-korjaamoilta, heiltä varmaan löytyy lisätietoa noista pumpuista että onko ainoa vaihtoehto koko pumpun uusiminen...

Lähetetty: 03 Joulu 2007 11:56
Kirjoittaja eki75
Tapiiri kirjoitti:Mihin hintaan homma hoitui alajärvellä? Mökki on siinä vimpelissä niin ajatus ei ole aivan mahdoton jos hinnassa on riittävän suuri ero..
Soita sinne, laitoin linkin tuonne linkki osioon kohtaan yritykset.. summaa en nyt tähän hätään muista, mutta mulle tuli huollettu pumppu ulkomailta = pumppu halvempi kuin uusi Fordilla + ei tarvii viedä sinne koodattavaksi = väkisin halvempaa.. :wink:

-Eki

ps. onko tuo sinun Focus itä-suomesta?

Lähetetty: 03 Joulu 2007 12:00
Kirjoittaja Tapiiri
Joensuusta hain keväällä. Alkuperää en sen tarkemmin muista. Miksi kysyt?

Lähetetty: 03 Joulu 2007 12:47
Kirjoittaja eki75
Tapiiri kirjoitti:Joensuusta hain keväällä. Alkuperää en sen tarkemmin muista. Miksi kysyt?
Offtopic, mutta jos arvaus osuu niin kävi vaan mielessä että taisit käydä meillä kattoo yhtä toista merkkiä.. :wink: ja hyvä että se jäi meille pihaan, ajelin sit sillä 9tkm kun tanari oli pajalla.. :oops:

Mutta soita sinne Alajärvelle, kyllä sieltä saa kilpailukykyisen tarjouksen..

-Eki

Lähetetty: 03 Joulu 2007 12:55
Kirjoittaja Tapiiri
Juuh.. Sama mies, pienipä tämä suomi näyttää olevan. :)

Lähetetty: 03 Joulu 2007 13:07
Kirjoittaja eki75
näinhän se menee.. :lol:

-Eki

Lähetetty: 03 Joulu 2007 15:00
Kirjoittaja Tapiiri
Voi lumiukko. Soittelin Oulun diesel-korjaamot läpi, pumpun hinta oli suoraan boschiltakin tilattuna yli 1600e. Olivat muuten viescarilta käyny asentajat kyselemässä diesel-turuselta neuvoja että voiko tässä olla muuta vikaa kuin koko pumppu.. Hinta-arvio korjaukselle kokonaisuudessaan menee siis hieman yli 2000 euron. Pitää vielä tuonne alajärvelle kilauttaa, on sinne tosin pirun pitkä matka hinata auto, varsinkin näillä keleillä.
...kele, ...tana!

EDIT: Alajärvelläkään ei luvannut sen halvemmalla, oli niin kiireisen oloinen että ei ollut edes kovin innokas ottamaan asiaa tehtäväkseen.
Antoi tosin loistavan vinkin ja puhelinnumeron; Vaasassa on kaveri, joka korjailee kaikkea autojen mittaristoja ym.. Hänelle sitten kilautin ja siellä oli just pari hajonnutta focuksen pumppua pöydällä. Pumppujen tietokoneesta hajoaa yksi transistori jonka vaihtamalla pumppu saattaa tulla kuntoon. Yhtään kappaletta hän ei ollut vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta ensiviikolla kuulemma on lisää tietoa asiasta.
Ongelma on se, että jos ottaa pumpun, avaa tietokoneen (vaatii väkivaltaa ja puukkoa) ja korjaus epäonnistuu, niin pumppu ei ilmeisesti ole enää vaihtokelpoinen ja hintaa tulee uudelle pumpulle n. 350 e lisää.

Lähetetty: 04 Joulu 2007 11:54
Kirjoittaja Tapiiri
Vähän kieltämättä epäilyttää Viescarin asiantuntemus.. Kysyin huollosta vikakoodit:

P1564 FIP (Fuel Injection Pump) requesting reduced fuelling mode
P1664 FIP (Fuel Injection Pump) malfunction (possible air ingress in low pressure fuel side)

Näillä koodeilla meinaavat pistää koko pumpun vaihtoon. Tosin olivat Diesel-Turusellakin sitä mieltä, että sökö on. Olivat kyllä sanomansa mukaan koittaneet, että ei ala pumppu imemään naftaa ollenkaan, eli ei olisi ilmauksesta kiinni. Kai se sitten vaan on ostettava itselle joululahjaksi uusi ruiskupumppu.

Lähetetty: 04 Joulu 2007 19:38
Kirjoittaja espen
Muijan autossa oli sama homma kesällä. Focus tddi -00 hyytyi kuin seinään.
Bosch testerillä vikakoodit P1664, P1564 eli ruiskutuspumppu sökö.
Soittelin myös kaikki paikat läpi, sitten tärppäsi Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen turussa. Kaveri sanoi että 95% varmuudella pumpun elektroniikka moduli mennyt, maksaa ~400€ + vaihtotyö(~350€).
Pumppu irti ja matkahuollon kyytillä Häkkiselle turkuun joka lupasi takasin sen viikossa. Näin myös kävi. Pumppu takas kiinni + uusi jakohihna +kiristin, vesipumppu ja polttoaine suodin ja käyntiin!. Kustannukset kaikkinensa ~1000€. Tuohon hintaan sun pitää tietysti lisätä pumpun irroitus ja takaisinl asennus kulut jos et itse vo tehdä mutta se jää kuitenkin reippaasti halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot. Suosittelen Häkkistä, se on niitä harvoja suomessa joka osaa korjata Bosch VP30 pumppuja, muut ehdotta suoraan koko laitteen vaihtoa.
http://www.asdhakkinen.com

Lähetetty: 05 Joulu 2007 12:51
Kirjoittaja Tapiiri
Kiitos ja kumarrus vinkistä. Soitin Häkkiselle, vahvistivat nuo antamasi tiedot ja hinnan. Harmi vaan, että olin hieman hätäinen ja uusi pumppu tuli jo pikana Viescarille. Sen verran ahneita ovat kuitenkin, että vaativat 190e pikatoimituskuluja pumpusta jos sitä ei asennetakaan.
Eli pumpun hinta oli sen 1600e. Korjattuna 800e + postikulut + 190e pikatoimituskulut ~1050-1100e. Eli säästöä jäisi n. 500e ja 100% varmuutta pumpun korjaantumisestahan ei ole..
Lisäksi ensiviikon n. 720km työmatka tulisi taittaa vuokra-autolla, jolloin kilometrikorvaushyöty jää huomattavasti pienemmäksi, säästö hupenee edelleen n. 150-200 eurolla. Eli n. 300e säästö olisi vielä tiedossa JOS pumppu tulee kuntoon Turussa.. Että silleen. Hätäisyys on valttia tilin tyhjennyksessä.

Lähetetty: 05 Joulu 2007 13:46
Kirjoittaja espen
Pakko vielä kirjoittaa että seuraava onnekas tiisseli Foordisti saa tietoa.
Siis se pumppuhan korjaantuu häkkisellä 100% varmuudella. Sillähän on testerit ja osaaminen, eikä se rikkinäisenä sitä takaisin laita ja laskuta asiakasta. On vaan 95% mahdollisuus päästä halvemmalla ja 5% mahdollisuus että korjaus maksaa saman kuin uusi vaihtopumppu, jotka nekin on itseasiassa vanhoja korjattuja.
anyways muista nyt laitattaa jakohihna ja vesipumppu uusiksi kun ne paikat on auki siinä muutenkin.

Lähetetty: 05 Joulu 2007 21:49
Kirjoittaja focst
katselin itsekkin häkkisen sivuja ja uskon 100% ettei ne sieltä laita viallista pumppua takas koska testipenkki löytyy ainoana suomessa..?pumppu varmasti ajetaan penkissä ja toimii..! onkohan muita vastaavia paikkoja suomessa..?

Lähetetty: 05 Joulu 2007 21:51
Kirjoittaja focst
onko kukaan kysyny sieltä mitä maksais commonrail suuttimien korjaus esim mondeo.. 300e uus..?

Lähetetty: 08 Joulu 2007 13:17
Kirjoittaja Jkr187
Ruiskupumppuhan se rikki siellä oli menny...

1800e korjaus makso :cry:

No, jos jotain hyvää voi sanoo niin sain auton jo eilen takasin.

Lähetetty: 09 Joulu 2007 00:19
Kirjoittaja Monteonisti
Tiisseli rules? :roll:

Lähetetty: 09 Joulu 2007 00:25
Kirjoittaja SarkkaS
Mitenkäs sen vanhan pumpun kanssa? Kai sen kuitenkin myyt järkihintaan etiäpäin..?


-Sale

Lähetetty: 11 Joulu 2007 13:21
Kirjoittaja Tapiiri
Kuntoon tuli, 1900e maksoi. Hyvää työtä tekivät viescarilla, kohtalaisen nopealla aikataululla tuli kuntoon.

Lähetetty: 11 Joulu 2007 14:21
Kirjoittaja tursas
Tapiiri kirjoitti:Kuntoon tuli, 1900e maksoi. Hyvää työtä tekivät viescarilla, kohtalaisen nopealla aikataululla tuli kuntoon.
Karsee hinta yhellä diiselpumpulla :shock: , sattumalta tuolta sais samanlaisen koko auton sen tuplahinnalla http://www.nettiauto.com/1657599 :D

Lähetetty: 12 Joulu 2007 01:26
Kirjoittaja jpisteh
tursas kirjoitti: Karsee hinta yhellä diiselpumpulla :shock: , sattumalta tuolta sais samanlaisen koko auton sen tuplahinnalla http://www.nettiauto.com/1657599 :D
Niin sitten olis yksi risa ruiskutuspumppu ja yksi hajoamassa oleva ;-)

j.h

Nykyautossa yhden auton komponentti voi olla liki auton hintainen, jos auto on vanhempi (varaosien hinta on maailmanlaajuisesti aika samoissa (muutamat merkit valvovat sitä tarkkaan), mutta autoveroissa Suomi kulkee omassa pienoismaailmassa, joka pitää vanhojenkin autojen hinnat pilvissä).