Sivu 1/1

Escortin lämmöt

Lähetetty: 26 Marras 2007 21:18
Kirjoittaja Obsession
Eli zetec lämpenee tosi huonosti, tai siis mittarin mukaan ei ole lämmöt ajaessa maantievauhtia kuin siinä normaalialueen N-kirjaimen alapuolella. Ei tunnu kauhean normaalilta, kun kesällä se kumminkin lämpesi ihan normaalisti.
Kesän jälkeen vaihdoin siihen uudet nesteet(punaset) ja sitä ennen puhdistin koko jäähdytysjärjestelmän. Kun ei lämmöt tuntunu nousevan niin vaihdoin varmuudeksi termarin vaikka vanhakin oli testattaessa ehjä. Nestettä pitäis olla oikea määrä ja ilmaakaan järjestelmässä ei pitäis olla. Nokalla on viel rättikin varmuuden vuoksi. Tyhjäkäynnillä lämmöt saa nousemaan mittarin puoleen väliin, mut taas kun lähtee ajamaan niin ne tippuu alas.

Mites teiän zeteceissä lämmöt ajaessa?

Voiko vika olla anturissa tai mittarissa?
Onko kenties jotain mitä en oo ottanut vielä huomioon?

Escort 1.8 -95

Lähetetty: 27 Marras 2007 01:33
Kirjoittaja Mataz
tuleeko kuitenkin lämmintä kabiiniin? jos tulee, niin aika selkee anturivika, sanoisin. kyllä tuo meijän zetec lämpiää kelissä kun kelissä sinne puoleen väliin. kovilla pakkasilla ottaa toki pitempään, mutta kuitenkin saavuttaa normaalilämmön.

esimerkkinä: jos lähtee tästä motarille puottaan, niin parin kilometrin ajon jälkeen on näillä muutaman asteen pakkasilla normaaleilla. (mittari puolessa välin) kulmapyörityksessä nostaa kans aikas vikkelään. mut sit tollasta tasasta 40-60kmh taajama-ajoa kun ajelee vajaan 8km töihin, niin siinä ehtii just lämmetä puoleen väliin.

onko muuten mitkä asteet termarissa? mulle myytin 87-asteinen niin oli aivan liian kylmä, nousi lämmöt just ja just ehkä yhden neljäsosan. sit hain 92-asteisen niin pelittää kuten pitää.

Lähetetty: 27 Marras 2007 11:25
Kirjoittaja Obsession
Tulee lämmintä kabiiniin ja siel on juurikin varmaan se 87-asteinen, mitä Motohemmetti myy. Mistä noita "kuumempia" saa? Fordilta? Maksaa joku 20€?

Lähetetty: 27 Marras 2007 18:09
Kirjoittaja rubans
Kokeilin kanssa noita motonetin ja ad-varaosan termareita eikä nostanut lämpöjä siihen puoliväliin oikein koskaan. Jäi aina siihen valkosen alueen yli juuri ja juuri. Voorttilta FoMoCo:n termari 88 asteinen (ainut mitä kuulemma saa käyttää zetecis, sano huolto)

Nyt lämpee "normaalisti" siihen puolivälin tienoille normiajossa.

Lähetetty: 27 Marras 2007 22:50
Kirjoittaja Mataz
Kumma kun mulle möivät 92-asteisen fomocon kivitilalta ja sanoivat, että se on just se 92 mikä noihin kannattaa suomessa laittaa. :D Eikä oo kyllä tuottanu ongelmia kovimmilla helteilläkään.. Motonetistä minäkin hain ensin sen 87-asteisen: ei lämmenny alussakaan ja viikon päästä ei lämmennyt enää sitäkään vähää (=meni termari sököks). Sit hain marmoritiskiltä ton 92-asteisen ja toiminu siellä nyt vuoden.

Lähetetty: 28 Marras 2007 07:50
Kirjoittaja doubletrouble
Mites toi moottorinohjausyksikkö käsittelee tota lämpötila-anturilta
saamaansa dataa? Nimittäin omassa ekkerissä tuntuu toi lämpömittari
näyttävän milloin mitenkin (tai sitten termari alkaa tehdä kuolemaa).
Nimittäin tuossa viime perjantaina sattui olemaan pakkasten jälkeen
lauhempaa ja mittari vilisti lähes punaisella. Reilun ajon jälkeen
mittari asettui normaaliin asentoon asteikon puoleen väliin. Tuli
taas pakkaset ja mittarin osoitin kipusi hädin tuskin asteikolle. Taas
hieman ajoa ja mittari ok.
Onko tuossa jokin kalibrointitoiminto? Vai onko moottorinohjausboksissa
häikkää?

Lähetetty: 29 Marras 2007 01:41
Kirjoittaja Mataz
Mittarille ja moottorinohjaukselle on edelleenkin erilliset anturit. Mittari voi näyttää ihan mitä vaan ja ecu saa silti oikeeta arvoo, ja päinvastoin. Mut jos noi lämmöt tuollee heittelee kuitenkin kelejen mukaan "loogisesti", niin vois kuvitella että siellä on oikeestikin jotain häikkää. Vesi ei kierrä kunnolla (pumppu sökö), vettä ei oo tarpeeks (anturilla ei oo mitä mitata) tai termostaatti jumittaa.

Itellä rikkinäinen mittarin anturi aiheutti semmosta, että lämmöt tippu ihan alas välillä kesken ajon, ja sitten saatto pompata takas sinne missä oli ollutkin. Aina mittari ei herännyt alkuun ollenkaan, tai heräs puoliks (nousi puoli senttiä) ja sitten pomppas kerralla osoittamaan oikeaa lämpötilaa.

Mittari

Lähetetty: 29 Marras 2007 05:42
Kirjoittaja xtaaviankka
Voihan tuo periaatteessa olla mittarissakin virhe, kukaan ei varmaan ole mitannut yleismittarilla mitä anturilta tulee ohmeja kun moottori on norm. lämpöinen?

Lähetetty: 30 Marras 2007 00:27
Kirjoittaja Mataz
harvemmin kai noista mittarit itsessään hajoaa?

Lähetetty: 01 Joulu 2007 00:54
Kirjoittaja Monteonisti
Meidän viimeisimmässä Eskossa lämppärimittari näytti vain jotain "neljänneksen" mutta lämpöä tuli kuitenkin tarpeeksi pakkasellakin. Vika kait oli anturissa mutta en viitsinyt vaihtaa kun ei harmia. Kesällä kylläkin nousi puoliväliin. :roll:

Lähetetty: 04 Joulu 2007 14:05
Kirjoittaja Obsession
nyt lämpiää, kävin hakemassa Foortilta suolaisen hintaisen (21,5€) orkkistermarin jossa lukee se 92 astetta. Eli unohtakaa ne motonetin termarit!

Lähetetty: 29 Joulu 2007 20:36
Kirjoittaja juhakk82
kyllä mun zetec lämpiää kyläpahas puljusta ostetulla termostaatilla asteet oli 88 mutta ongelmia mittaristossa anturit kans vaihdettu mutta rupesi tuo neula seilaamaan puolelta toiselle koko ajan eikä rauhoitu millään