Sivu 1/1

Miten alentaa polttoaineen kulutusta?

Lähetetty: 26 Marras 2007 09:30
Kirjoittaja SarkkaS
Tämmöinen viherpiipertäjäaihe tuli mieleen, mutta lähinnä euron kuvat silmissä vilkkuen. Millä teknisillä toimenpiteillä voi kulutusta pienentää, jos ei puututa ajotyyliin millään tavalla?

Onko porukalla kokemuksia Shellin V-Power -polttoaineesta? Aiemmin omistamallani '92 Honda Accord 2.0 EX:llä se vähensi kulutusta merkittävästi, Fordilla en ole ehtinyt kokeilemaan.


-Sale

Re: Miten alentaa polttoaineen kulutusta?

Lähetetty: 26 Marras 2007 09:36
Kirjoittaja tursas
SarkkaS kirjoitti:Tämmöinen viherpiipertäjäaihe tuli mieleen, mutta lähinnä euron kuvat silmissä vilkkuen. Millä teknisillä toimenpiteillä voi kulutusta pienentää, jos ei puututa ajotyyliin millään tavalla?
-Sale
Hyvin huollettu auto, rengaspaineet, ylimääräset kamat kontista veke, joku jättää vararenkaankin kellariin ja ostaa paikkaussprein tilalle, noin niinkun aluksi... :roll:

Re: Miten alentaa polttoaineen kulutusta?

Lähetetty: 26 Marras 2007 10:12
Kirjoittaja Escotar
SarkkaS kirjoitti: Onko porukalla kokemuksia Shellin V-Power -polttoaineesta? Aiemmin omistamallani '92 Honda Accord 2.0 EX:llä se vähensi kulutusta merkittävästi, Fordilla en ole ehtinyt kokeilemaan.
-Sale
Ei ole tota tullu laitettua kuin letukkaan ja siinä kulutuksessa ei tuommosia huomaa :lol:

öy

Lähetetty: 26 Marras 2007 16:39
Kirjoittaja mcb88
mikäs järki tota noin ylihintasta polttoainetta on laittaa autoon joka ei tarvitse tollasia oktaaneja? :shock: tuskin sentään niin merkittävä ero on.. nuo edellämainitut ja uudet tulpat ja tulpan johdot uusiks ni pitäis auttaa :wink:

Lähetetty: 26 Marras 2007 16:57
Kirjoittaja SarkkaS
Kolme vertailutankillista molempaa bensaa tuli kokeiltua ja tuloksena oli 9% pienempi kulutus. Tiedä sitten, onko 9% merkittävä, mutta kuitenkin.

Vaikuttaako tulppien johdot _oikeasti_ niin paljon?


-Sale

Lähetetty: 26 Marras 2007 17:33
Kirjoittaja tursas
SarkkaS kirjoitti:Vaikuttaako tulppien johdot _oikeasti_ niin paljon?
Tuskin sitä tarkotti, vaan sitä, että vanhoilla tulpilla ja piuhoilla ei kannata ajella. Toi 9 % kuulostaa kyllä kovalta arvolta, jos siihen lisättäis vielä taloudellinen ajotapa 30 - 40 % , niin tässähän sais kulutuksen kohta tipahtaa puoleen 8)

Lähetetty: 26 Marras 2007 19:24
Kirjoittaja SarkkaS
tursas kirjoitti: Tuskin sitä tarkotti, vaan sitä, että vanhoilla tulpilla ja piuhoilla ei kannata ajella. Toi 9 % kuulostaa kyllä kovalta arvolta, jos siihen lisättäis vielä taloudellinen ajotapa 30 - 40 % , niin tässähän sais kulutuksen kohta tipahtaa puoleen 8)
Jopas lienee melkoinen "normiajotapa" ;)

Omaan ajotapaan kun yritti vaikuttaa, ei saanut paljoa aikaiseksi, kun oli tuurilla suht. taloudellinen ajotapa jo valmiiksi.


-Sale

Lähetetty: 26 Marras 2007 19:34
Kirjoittaja Kessi
Mitä tuo 99 maksaa?? Siitähän se on helppo laskea, että kannattaako sitä tankata... Eli jos tuo 99 on alle 9% 95:sta kalliimpaa, ni sillon se todellakin on kannattava sijotus :mrgreen: ... Ja sit ropaa vielä sytkää aikasemmalle ni taas säästetään :wink: ...

Lähetetty: 26 Marras 2007 21:10
Kirjoittaja SarkkaS
Niin, silloin "bäk in tö dei" tuota tuli osteltua, kun oli se tarjous sen yhden kuukauden ajan, jolloin ko. bensaa sai Shelliltä samaan hintaan kuin ysivitosta. Eipä sitä muuten olisi kokeillut..ja silloin siinä säästi.

Mitähän se veepoverin hinta nyt lieneekään, se on aika korkea joka tapauksessa. Jos normilitra kustantaa 1,33€/l ja poweri kustantaa 1,45€/l, on V-Power 1,45/1,33 = melko tasan 9% kalliimpaa.

Toisaalta, jos samalla polttoainemäärällä saadaan 9% pitempi ajomatka, on tilanne kutakuinkin +/- nolla.


-Sale

snbdg

Lähetetty: 26 Marras 2007 21:31
Kirjoittaja mcb88
Muuten.. en ole varma huhusta mutta miten eikös korkeaoktaaninen bensa tee jotain katalysaattorille taas? muistaakseni olen joskus jotain kuullut mutta ken tietää kertokoon enemmän :roll:

Lähetetty: 01 Joulu 2007 01:13
Kirjoittaja Monteonisti
Minä vaihdoin itselle ja vaimolle pienempimottiset autot, kulutus tippu vaikka tehot ei! :D

Lähetetty: 03 Joulu 2007 17:04
Kirjoittaja jype
Ne ylileveet renkaat pois jos sellaset löytyy :wink:

Lähetetty: 03 Joulu 2007 17:52
Kirjoittaja Kessi
jype kirjoitti:Ne ylileveet renkaat pois jos sellaset löytyy :wink:
Ja samaan syssyyn aluvanteet kans :wink: , ne kun usein tuppaa oleen orkkis peltivanteita 2xpainavampia :evil: :mrgreen: ...

Lähetetty: 05 Joulu 2007 23:50
Kirjoittaja Monteonisti
Mitä vähemmän pensaa ostaa niin sitä vähemmän sitä kuluu? :D
Siis vaikuttaa myös painoon? 8)

Lähetetty: 19 Joulu 2007 23:13
Kirjoittaja SarkkaS
Tuli sitten ajettua parit tankilliset V-Powerilla, enkä ole enää vaihtamassa takaisin ysiviitoseen, ellei joko hintapolitiikka mene persiilleen taikka jotain muita muutoksia tule.

Viimeisimmät tankit tuotti tuolla mossella 9,7...10,4 (keskimäärin kuitenkin 9,9) l/100 km, kun polttoaineena ysivitonen. Nyttemmin V-Powerilla on kulutus melko tarkkaan 9,1 litraa satasta kohden. Polttoainetta menee siis n. 8% vähemmän (100% x ((9,9 - 9,1) / 9,9))) satasta kohden ja kun polttoaineen hintaero on alle 8%, on valinta selvä. Säästö euroissa olkootkin pieni (1-3%), mutta ihan sama. Säästö se on pienikin säästö.

Jatkan testejä ja raportoin lisää kulutuksen kehityksestä.


-Sale

Säästö

Lähetetty: 19 Joulu 2007 23:59
Kirjoittaja xtaaviankka
Auttaakos jos laittaa lamdan ja megaruutan ja säätää arvot kohilleen, ettei ainakaan liian rikkaalla käy.

Lähetetty: 20 Joulu 2007 14:45
Kirjoittaja tt-r
:twisted: on sen pakko auttaa,ite aattelin ainakin säätää joululomalla,ku ei 2.0 auto voi viedä bensaa niin paljoo! lambda näyttää,et vähä paksulla käy ja aika usva tulee putkestakin..mutta se kulutus :lol: rupee ihan vituttaa,kun ajatteleekin asiaa... n.10 kilsan matka (kaupunkiin ja takasin) maksaa 5€ hieman kärjistetysti..on pakko ruveta tutkii,et miten rikkaalla käy,kun ei letkuissakaan oo vikaa.samalla vaihtoon menee tulpat ja johdot