Sivu 1/1

Minkä merkkinen lambda?

Lähetetty: 19 Marras 2007 16:42
Kirjoittaja Smocchi
Kiesi on 2.0i DOHC sierra. Edelliseen riesaan pari kertaa lambdan vaihdoin, motonetin halvimmasta 4-johtosesta suli johdot yhteen ja bilteman malli vaan yksinkertaisesti lopetti toiminnan muutaman kuukauden jälkeen. Tai ainakin nykiminen loppui, kun ajoi anturi irti.

Nyt on samanlainen vika "uudessa" riesassa jonka lambdan merkkiä en tiedä, notta minkähän merkkinen anturi siihen nyt pitäisi vaihtaa? Motonetissä NGK on kympin halvinta mallia kalliimpi, ja sit on joku titaani mikä maksaa jo tuplat (yli 100€).
Onko motorcraftilla omaa lambdaa ja kannattaako siitä maksaa?

Vai voiko tuo nykiminen ja tehon häviäminen (iso kulutus) johtua jostain muusta anturista vaikka vika loppuu lambdan liittimen irrottamisella? Ottaako ECU silloin muitten anturien tiedot edelleen huomioon?

Lähetetty: 19 Marras 2007 20:29
Kirjoittaja lakritsimies
Älä ainakaan sellasta titaanioksidi lambadaa laita ku se toimii ihan eri periaatteella ku "normi" lambada... Ehkä helpoin jos saisit mitattua sen lambdan, et onko vika siinä ku on kytkettynä paikalleen... näkis ainaki onko se elossa ja tekeekö säätöä (aaltoliikettä 0,45V paikkeilla molemmin puolin suhteellisen ripeään tahtiin) vai mitä antaa..

Lähetetty: 20 Marras 2007 00:04
Kirjoittaja Monteonisti
Ruuvaa irti ja tarkista valmistaja. Eskon vastaavassa luki NTK tai NGK, tosin ovat samaa puljua. Hinta oli jotain reilu 50€. 8)

Lähetetty: 20 Marras 2007 00:32
Kirjoittaja WSE
Eiköhän vikakoodien lukeminen ja mikäli ne viittaavat lambdaan, sen toiminnan mittaus ole kuitenkin halvin ratkaisu ennen osakauppaan menemistä?

Lähetetty: 20 Marras 2007 01:00
Kirjoittaja kd
Se NGK:n lambda on hyvä, ei mene kuulemma niin helposti "tukkoon" ja ainakin mulla on toiminut.

Niitä halvempia motonetin lambdoja menee kuin näkkileipää. Ne menee ilmeisesti jotenkin tukkoon jos pakokaasut ei ole ihan puhtaita tai palaminen täydellistä kuten vanhemmissa autoissa saattaa usein olla...

Niissä motonetin lambdoissa on muuten vuoden takuu, jotta ei muuta kuin vaihtoon vaan jos lambda hajoaa ennenaikaisesti.

Lähetetty: 20 Marras 2007 07:44
Kirjoittaja hartza
kd kirjoitti:Se NGK:n lambda on hyvä, ei mene kuulemma niin helposti "tukkoon" ja ainakin mulla on toiminut.

Niitä halvempia motonetin lambdoja menee kuin näkkileipää. Ne menee ilmeisesti jotenkin tukkoon jos pakokaasut ei ole ihan puhtaita tai palaminen täydellistä kuten vanhemmissa autoissa saattaa usein olla...

Niissä motonetin lambdoissa on muuten vuoden takuu, jotta ei muuta kuin vaihtoon vaan jos lambda hajoaa ennenaikaisesti.
Kyllä se suurin syy on yleensä virheellinen asennus (johtojen juottaminen) tai vika on muualla, kuten maadoitusvika. Jos lambda menee "tukkoon" mikä on hyvin epätodennäköistä, ei se silloin ole takuunalainen vika, koska vika on muualla ;)
Ja vanha kikka piuhan irroittaminen ei kerro välttämättä mitään, koska piuha irti ->ei signaalia boksille-->vikatila.
Nykyään noita perustestereitä on joka pajalla ja myyntipaikoissa, niillä on helppo testata viimeisenä itse lambda-anturi, kun on tarkistanut kaiken muun.