Sivu 1/1
Eskon hehkuille tuleva virta?
Lähetetty: 12 Marras 2007 21:43
Kirjoittaja petsa
Esko ei tahdo lähteä käyntiin ja vaihdoin hehkut ja akun eikä auttanut. Mittailin tulpille tulevaa virtaa, joka oli 10,00 - 10,30V. Paljonkohan sinne pitäisi tulla? Olen kuvitellut, että sinne pitäisi tulla akkujännite eli noin 13V.
Mikä sen jännitteen alentaa? Siis mitähän vaihdan seuraavaksi

Lähetetty: 16 Marras 2007 17:00
Kirjoittaja Megado
Mikähän esco on kyseessä? vm. konekoko yms.

Lähetetty: 16 Marras 2007 18:48
Kirjoittaja petsa
vm -97 1,8 td
Lähetetty: 16 Marras 2007 19:15
Kirjoittaja Megado
Voinpa tossa mitata jos illasta muistan. Mut veikkaisin et ihan saman verran omastakin tulee. Millä lailla siis ei meinaan lähtee käyntiin? Vaivalloisesti vai jotenkin muuten?
Lähetetty: 16 Marras 2007 19:31
Kirjoittaja petsa
Pakkasesta lähtee noin neljännellä yrityksellä vaivaloisesti. Tallista parin hehkutuksen jälkeen pitkällä startilla.
Lähetetty: 16 Marras 2007 19:41
Kirjoittaja sanpsa
Jännite laskee kun akku ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa, eli akku voi olal finaalissa.
Lähetetty: 16 Marras 2007 19:46
Kirjoittaja Megado
sanpsa kirjoitti:Jännite laskee kun akku ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa, eli akku voi olal finaalissa.
Sitä itsekin veikkailen, kun oma kans ei jaksa välillä, mut sit ihme piristys käynnistyksiä tulee joskus.
Lähetetty: 16 Marras 2007 19:57
Kirjoittaja petsa
Vaihdoin myös akun viikko sitten, eikä auttanut.
Lähetetty: 16 Marras 2007 20:09
Kirjoittaja Riesa2.0
Hehkutatko niin kauan että hehkunvalo sammuu, vai niin kauan kun rele naksahtaa konehuoneessa? Suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa kylmäkäynnistyksessä

Lähetetty: 16 Marras 2007 20:18
Kirjoittaja petsa
Hehkutan, eikä auta. Hehkuaika on välillä pidempi n. 5sek. väliin vain vilahtaa... sitten vain monta hehkutusta
Lähetetty: 16 Marras 2007 20:19
Kirjoittaja petsa
siis hehkutan niin kauan että rele naksahtaa
Lähetetty: 16 Marras 2007 20:33
Kirjoittaja Riesa2.0
No joo sitten ei ole mulla tietoa. Itselläni oli kans tuossa loppukesästä/syksystä vastaava peli ja jo nolla kelillä alkoi sen verran huonosti lähtemään käyntiin tuollakin tyylillä ja jos starttasi valon mukaan sai sahata vaikka seuraavaan aamuun saakka. Luovutin sitten ja ostin bensa sierran käyttikseksi kun töissä ei ole lämmitys mahdollisuutta. Vaihdoin hehkut eikä vaikuttanut, askartelin vielä töissä aikani kuluksi uuden johtosarjankin hehkuille vanhan tilalle, mutta ei auttanut. Tosin moottorilla oli ajettu 350tkm, mutta muuten oli kyllä pirun hyvä peli ja varsinkin tankatessa (vähintään 600km viikossa ajavana) tulee vieläkin tuon ohc riesan kanssa vähän diisseliä ikävä..
Kysynpähän vielä että tiedätkö onko hehkuja koskaan vaihdettu?
Lähetetty: 16 Marras 2007 20:36
Kirjoittaja petsa
Ne vaihdoin kuukausi sitten

Lähetetty: 16 Marras 2007 23:29
Kirjoittaja WSE
petsa kirjoitti:Ne vaihdoin kuukausi sitten

olihan sopivat? eli ettei kärki ole lyhyempi.
Tai jos vaihdoit pikahehkujen tilalle "vanhaa varastoa" eli hidashehkut niin aika ei riitä. Pitää vaihtaa myös rele sitten.
Jännitteen lasku normaalia kaapalihäviötä. Hehkut ottaa virtaa parikymmentä amppeeria / kpl.
Lähetetty: 17 Marras 2007 02:11
Kirjoittaja ISJ
Johdot voivat olla kuluneet, likaiset tai hankautuneet. Tai akussa voi jostain muusta syystä olla kuormaa, joka ei sinne kuulu. Vanhat hapettuneet johtimet voivat helposti aiheuttaa pienen vastuksen joka tiputtaa kuormalle tulevan jännitteen. Paljos on akun napajännite kun kuormat on kytketty pois? Onko siinä se 12-13V?
Lähetetty: 17 Marras 2007 07:49
Kirjoittaja petsa
Jännite on 13V, mutta voiko olla mahdollista että jokin alentaa sen jännitteen tarkoituksella siihen noin 9 V. Releelle tulee ainakin jatkuva virta 13V. Releeltä lähtevää en ole mitannut vielä, kun on niin hyvin suojattu...
Lähetetty: 18 Marras 2007 21:39
Kirjoittaja fiiikus
varmaan samat hehkutulpat focuksen 1.8 tddi.ssä joten paljonkos Ohmeja / hehku pitäisi olla... mittasin koko letkan (irroitin releeltä tulevan johdon) ja meni MegaOhmi luokkaan.
- mistä olette hehkuja ostaneet vai varmanpäälle Fordilta ?
nimimerkki voiko hehkut hiipia jo 253 tkm jälkeen

Re: Eskon hehkuille tuleva virta?
Lähetetty: 21 Joulu 2010 17:08
Kirjoittaja diisseli
Oma focus tddi vm 03 ei suostunut enää lämmityksen jälkeenkään lähtemään käyntiin. Vaihdatutin hehkut, ja ainakin tänään aamulla lähti käymään heti. Saa nähdä miten käy kun auto seisoo tuolla 17 asteen lämmössä päivän

.
Ajettu on 235 t km.
Nii, hehkut otin motonetilta mutta vaihdon annoin ammattilaiselle. Onneksi, olivat nimittän kuulemma lievästi jumissa....