Sivu 1/2

Millä vahaatte autoanne ?

Lähetetty: 11 Marras 2007 21:44
Kirjoittaja dama
Millä vahaatte autoanne talven suolakelien varalle ?
Itsellä Finíkor Briliant kestokäsittely.

Lähetetty: 12 Marras 2007 08:21
Kirjoittaja Stance
Pari kertaa vuodessa vahaan molemmat autot käsin. Korrek kestovahaa olen käyttänyt. Autot pesen käsin 1-2 krt/kk.

Lähetetty: 12 Marras 2007 10:29
Kirjoittaja Buster
Viime kesänä tuli pidettyä oikein vahavertailu (6 eri vahaa) ja voittajaksi normaalihintaisista tuli Korrenkin kestovaha ja kiiltovaha (oli aikaa vahailla oikein urakalla). :D
Itse laittaisin normaalihintaisista tuon kestovahan sen pitkäkestoisuuden, helppouden ja kiillon takia.
Mutta tuollainen kestokäsittely on paras se täytyy myöntää...

Lähetetty: 12 Marras 2007 11:18
Kirjoittaja Jukka T
Korrekin TFX käyttikseen ja kova keltainen Simoniz harrasteisiin.

NÄIN TEKEE AMMATTILAINEN!

Lähetetty: 12 Marras 2007 13:41
Kirjoittaja mikaford
OLEN OLLUT AUTON PESIJÄNÄ/FIXSARINA VUODEN VERRAN JA AINA PESEN KÄSIN N.KERRAN VKOSSA.

JA SIENELLÄ PESU ON AINOA OIKA
TAPA JOTTA MAALIPINTA KESTÄÄ.JA JOS MENEN AUTOMAATTIIN NIIN HARJATON!

VAHAAN AUTONI KÄSIN, JA PRESTAN(AMMATTILASTEN) PARASTA KESTO VAHAA.JOSKUS INNOSTUN JA TEEN VAHAUKSEN JOPA KUUKAUDEN VÄLEIN MUTTA JOTAIN PIKA VAHAA SILLOIN,JA SEKIN KÄSIN.
ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET MENKÖ HARJA KONEESEEN NIMIMERKKI:TIEDÄN LOPPU TULOKSEN.SITTEN IHMETELLÄÄN MISSÄ MAALI PINTA ON?

hyvää talvea, ajetaan rauhallisesti. t:escort kuski by kotka

Caps Lock unohtu? T:NiceMan

Lähetetty: 12 Marras 2007 14:57
Kirjoittaja Poude
Itse en ainakaan lähtisi noin uutta autoa vahaamaan, liikkeeseen veisin, siis jos kyseessä tuo 07 mondi.

Lähetetty: 12 Marras 2007 15:20
Kirjoittaja Paappari
Poude kirjoitti:Itse en ainakaan lähtisi noin uutta autoa vahaamaan, liikkeeseen veisin, siis jos kyseessä tuo 07 mondi.
Miksi? :shock:

Itte tulee auto vahattua noin 4 kertaa vuodessa ja aina käsin, vähän kaikkee on kokeiltu, viimeksi tais olla Korrekin kesto vahaa, toisinaan Turtle Vaxin väri vahaakin tullu laitettua, syventää sävyä mukavasti. Auton pesen aina käsin ja aina silloin kun se on likanen, (sanotaanko että 1-5 kertaa viikossa, hulluutta?) kertaakaan en oo automaatti pesulassa käyny. Pesun yhteydessä tulee toisinaan laitettua myös joku semmonen pesuvaha, mikähän se merkki oli, ei muista... Kumminkin semmonen mömmö mikä levitetään esim. sienellä märälle pinnalle ja huuhdellaan pois.

Lähetetty: 12 Marras 2007 16:06
Kirjoittaja arska82
Turtle Waxin Top Coatia olen käyttänyt jo useamman vuoden ajan. Suosittelen muillekin. Ei tahraa muoviosia ja vaha pysyy pinnassa koko talven ajan.

Lähetetty: 12 Marras 2007 16:36
Kirjoittaja Artery
Autoglymin vahat tuntuvat toimivan mainiosti.

Lähetetty: 13 Marras 2007 00:56
Kirjoittaja Buster
Artery kirjoitti:Autoglymin vahat tuntuvat toimivan mainiosti.
Muuten pirun hyviä vahoja mutta eivät kestä käytössä kuin puolet ajasta mitä korrek

Re: NÄIN TEKEE AMMATTILAINEN!

Lähetetty: 13 Marras 2007 10:31
Kirjoittaja Jukka T
mikaford kirjoitti:OLEN OLLUT AUTON PESIJÄNÄ/FIXSARINA VUODEN VERRAN JA AINA PESEN KÄSIN N.KERRAN VKOSSA....ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET MENKÖ HARJA KONEESEEN NIMIMERKKI:TIEDÄN LOPPU TULOKSEN.SITTEN IHMETELLÄÄN MISSÄ MAALI PINTA ON?
Olen seurannut sivusilmällä enemmän ja vähemmän tuttujen pesijöiden ja fixareiden tekemisiä vuodesta 1990 ja olen ehdottomasti eri mieltä.

Komeimmat naarmut ja himmeimmät pinnat olen nähnyt juuri niissä autoissa, mitä ei ikinä pestä koneella. Joitain niistä ei ikinä pestä kyllä muutenkaan. Pari kertaa vuodessa käsinvahattu taksi (eli pestiin parhaimmillaan kaksi kertaa päivässä harjakoneella) oli kolmen vuoden käytön jälkeen paremmassa kunnossa maaleiltaan, kuin saman ikäinen, mikä niin ikään vahattiin pari kertaa vuodessa ja pestiin harjattomassa koneessa toisinaan (ehkä pari, kolme kertaa vahausten välillä).

Eniten maalipinnan kulumiseen pesuissa vaikuttaa pesuvälineiden puhtaus.
Harjattomalla esipesulla ja puhtailla pehmoharjoilla auton saa puhtaaksi vähintään yhtä hellävaraisesti kuin käsin sienellä hinkkaamalla (jos nyt ei ihan Rolls-Royce:n oppien mukaan pese). Vastaavasti yksikin pesu voi pilata maalipinnan myllytyskuntoon, jos sen tekee likaisilla välineillä ja vähällä vedellä.

Uusien autojen maalipinnat sitten ovat nykyään sen verran pehmeitä, että vaikka miten pesee tai on pesemättä, niin uudenveroinen pinta häivää muutamassa kuukaudessa.
Niin ja talvella ne naarmut tulee siitä, kun likaisesta pinnasta harjataan suojalunta pois. Millään pesukoneella ei saa niin syviä naarmuja.

JUU NO TOTA TUOKIN

Lähetetty: 13 Marras 2007 13:13
Kirjoittaja mikaford
itse en harjaa talvi aamuisin kun lasit(tuulilasi,sivulasit,takalasi.)koska juuri niin se maalipinta kärsii kun mennää putsaamaaan maali pinta sen näköiseksi että olisi autotallista otettu,ja se saa minut näkemään punaista!

Lähetetty: 13 Marras 2007 14:25
Kirjoittaja Artery
Buster kirjoitti: Muuten pirun hyviä vahoja mutta eivät kestä käytössä kuin puolet ajasta mitä korrek

Pitäisi melkein itsekkin tehdä pientä vertailua ainakin noiden kahden vahamerkin värillä.

Lähetetty: 13 Marras 2007 15:21
Kirjoittaja Poude
Uutta autoa en harjapesuun veisi mistään hinnasta, autoliikkeiden omat perma shine käsittelyt hoitaa pesut ulkoa ja sisältä sekä vahaukset, hinta joku 200-300euroa mutta tämä kerran vuodessa.
Ja autot pestään/vahataan käsin.

Sittenhän sen voisi pestä itsekkin koska paskahan tunnetusti irtoaa vahapinnasta helposti.

Re: JUU NO TOTA TUOKIN

Lähetetty: 13 Marras 2007 18:24
Kirjoittaja GeeTee-
mikaford kirjoitti:itse en harjaa talvi aamuisin kun lasit(tuulilasi,sivulasit,takalasi.)koska juuri niin se maalipinta kärsii kun mennää putsaamaaan maali pinta sen näköiseksi että olisi autotallista otettu,ja se saa minut näkemään punaista!
En usko, että pehmeä autoilijalle suunnattu lumiharja tekee maalipinnalle mitään pahaa, vois kait tuonki testata(?). Semmosella kun sipasee ja nimenomaan sipasee konepelliltä lumet pois, ja saa aikaan naarmun niin tarjoon lähipubissa kaljan ko. suoriutujalle. Jäinen, liimainen, puinen tai muuten kovetettu harja / lumen alla paskanen auto on asia erikseen, samaten katuharja jolla ainakin naapuri viimetalvena hinkkas autonsa.. :?: Järkeä saa käyttää tuossakin.

Lähetetty: 13 Marras 2007 18:37
Kirjoittaja ti-vct
Ite koitan vahata kulkineen pari kertaa vuodessa, vahoina käytetty Korrekkia, Turtlea ja mitä nyt on sattunu nurkista löytymään...

Mites muuten tuo pihamaalla vahaaminen, tarkoitan siis esim. auto-katoksessa vahaamista, en oo tähän mennessä vielä uskaltanu moista tehdä, mutta jos ens kesänä...Vai onko parempi tehä sisätiloissa :?:

Re: JUU NO TOTA TUOKIN

Lähetetty: 13 Marras 2007 20:15
Kirjoittaja Paappari
En usko, että pehmeä autoilijalle suunnattu lumiharja tekee maalipinnalle mitään pahaa, vois kait tuonki testata(?). Semmosella kun sipasee ja nimenomaan sipasee konepelliltä lumet pois, ja saa aikaan naarmun niin tarjoon lähipubissa kaljan ko. suoriutujalle. Jäinen, liimainen, puinen tai muuten kovetettu harja / lumen alla paskanen auto on asia erikseen, samaten katuharja jolla ainakin naapuri viimetalvena hinkkas autonsa.. :?: Järkeä saa käyttää tuossakin.
Täsmälleen samaa mieltä! Kyllä sitä toisinaan on tullu autoo harjailtua pehmeellä lumiharjalla (vaikka normaalisti tallissa onkin), ja saa tulla etsiin naarmuja. Pitäähän sen auton tietysti olla siellä lumen alla puhdas, ettei mitään kuraa ruveta kylkiin hiaroon, sitte varmasti tulee jälkiä.
Mites muuten tuo pihamaalla vahaaminen, tarkoitan siis esim. auto-katoksessa vahaamista, en oo tähän mennessä vielä uskaltanu moista tehdä, mutta jos ens kesänä...Vai onko parempi tehä sisätiloissa
Itte vahaan kesäisin yleensä ulkosalla, varjoisessa paikassa, eikä tietysti kovin tuulisella säällä kannata... Muuten en näe mitään estettä että miksi ei pihalla vois vahata...

Lähetetty: 13 Marras 2007 21:11
Kirjoittaja IC
Turtlen suihkutettavalla pikavahalla viimeiset vahaukset. Ei noita vanhoja jaksa hinkata. Jos kerran vuoteen viitsii, niin hyvä. Aikaisemmin tuli vahattua 2x vuodessa ja pesu kerran viikkoon. Nykyään kun on muutakin hommaa kuin auton hinkkaaminen, niin taitaa olla 0-1 kertaa vuodessa vahaus ja pesu parin kuukauden välein, tai kunnes alkaa ärsyttää auton ulkomuoto.

Eipä noista ole saanut latiakaan enempää vaihdossa, vaikka olis kuinka hinkannut tai ollut pesemättä. Würthin vahoja käytin pitkään, paria eri laatua, mielestäni käytön helppous, hinta ja lopputulos oli aika hyvin tasapainossa.

Lähetetty: 14 Marras 2007 08:07
Kirjoittaja hke
Autoglym extra gloss protection pääasiassa. Yleensä pyrin vahaamaan kuivana viileähkönä päivänä jolloin työ menee nopeasti (30min). Talven jälkeen käytin kerran super resin polish vahaa, sen jälkeen kesä-syksyaikana nopea vahaus ensinmainitulla 'litkulla' tehty n. 5 kertaa. Nämä vahat vaativat pysyäkseen saman merkin pesuaineen. Ja heti uutena vahasin 2 kertaa extra gloss protectionilla, kantapään kautta opittu asia. Työ vaatii vähän rutiinia ja varovaisuutta, mm. vähänkin likaiset kiilloituskankaat heti vaihtoon.
Sormella muuten tuntee helposti onko maalinpinnan vahaus jäljellä, pinta oltava liukas. Vahattua autoa ei tarvitse kovin usein pestä, talvisaikaan huuhtelu pelkällä vesiletkulla tosin usein.

Lähetetty: 14 Marras 2007 15:29
Kirjoittaja tt-r
mulla oli aikasemmin semmonen ongelma,et aika ajoin escortin pintaan kertyy semmosta jännää mustaa tahraa,mikä muistuttaa vähän sammalta (maalipinta on ihan hyvä) ja se ei ottanu lähteäkseen sitten minkäänlaisilla aineilla (liuottimet+muut myrkyt,vaikka miten vahvana) sitte iskä kehu,et "korrekin pesuvahalla" lähtee. lähtihän se! piti vaan jynssätä sienellä aika kovasti,mut se on ainut konsti,mikä auttaa 8)

Re: JUU NO TOTA TUOKIN

Lähetetty: 14 Marras 2007 16:27
Kirjoittaja Jukka T
Paappari kirjoitti: Täsmälleen samaa mieltä! Kyllä sitä toisinaan on tullu autoo harjailtua pehmeellä lumiharjalla (vaikka normaalisti tallissa onkin), ja saa tulla etsiin naarmuja. Pitäähän sen auton tietysti olla siellä lumen alla puhdas, ettei mitään kuraa ruveta kylkiin hiaroon, sitte varmasti tulee jälkiä.
Saa kyllä aika tiuhaan olla autoa pesemässä, jos meinaa konepellin pitää niin puhtaana, että suojalumen poissipaiseminen ei tekisi naarmuja. Ei ainakaan kaupugissa onnistu ilman omaa autopesulaa.

Re: JUU NO TOTA TUOKIN

Lähetetty: 14 Marras 2007 18:38
Kirjoittaja GeeTee-
Jukka T kirjoitti:Saa kyllä aika tiuhaan olla autoa pesemässä, jos meinaa konepellin pitää niin puhtaana, että suojalumen poissipaiseminen ei tekisi naarmuja. Ei ainakaan kaupugissa onnistu ilman omaa autopesulaa.
Asun kaupungissa, en omista autopesulaa ja sipistelen lunta pitkin talvea, vissiin onnenpekka vai hä? En nimittäin oo ikinä saanu lumiharjalla naarmua aikaan.

Lähetetty: 14 Marras 2007 21:21
Kirjoittaja _Niko
hke kirjoitti:Autoglym extra gloss protection pääasiassa. Yleensä pyrin vahaamaan kuivana viileähkönä päivänä jolloin työ menee nopeasti (30min). Talven jälkeen käytin kerran super resin polish vahaa, sen jälkeen kesä-syksyaikana nopea vahaus ensinmainitulla 'litkulla' tehty n. 5 kertaa. Nämä vahat vaativat pysyäkseen saman merkin pesuaineen. Ja heti uutena vahasin 2 kertaa extra gloss protectionilla, kantapään kautta opittu asia. Työ vaatii vähän rutiinia ja varovaisuutta, mm. vähänkin likaiset kiilloituskankaat heti vaihtoon.
Sormella muuten tuntee helposti onko maalinpinnan vahaus jäljellä, pinta oltava liukas. Vahattua autoa ei tarvitse kovin usein pestä, talvisaikaan huuhtelu pelkällä vesiletkulla tosin usein.
Erään toisen merkin foorumilla vahauskeskustelut ovat kovin suosittuja. Monien foorumilaisten testien ja maahantuojan puheiden perusteella on päädytty siihen, että autoglymin vahat kestää huonosti. Tähän ongelmaan on kyllä ratkaisu. Autoglymin vahat pitää kuivua vähintään neljä (4) tuntia! No uskomattomalta kuulostaa, mutta omien ja muiden pitkäaikaisten tutkimuksien perusteella tosi juttu.
Jos vahaukseen on aikaa, niin yön yli kuivunut auto kestää todella hyvin.

Kestävin lopputulos mitä itse olen saanut aikaan on simonizin keltaisessa peltipurkissa oleva kovavaha. Työtä saa tehdä mutta lopputulos on kestävä ja kiilto rasvainen, mitä useammin vahaa niin sitä helpompaa se on.

Lähetetty: 14 Marras 2007 21:31
Kirjoittaja Paappari
Saa kyllä aika tiuhaan olla autoa pesemässä, jos meinaa konepellin pitää niin puhtaana, että suojalumen poissipaiseminen ei tekisi naarmuja. Ei ainakaan kaupugissa onnistu ilman omaa autopesulaa.
Tuleehan sitä pestyä talvisinkin melkein yhtä usein kuin kesällä, ei missään pesulassa, mutta autotallissa, paitsi viime talvikin oli niin lämpönen että pysty peseen ulkonakin hyvin usein...
Eipä noista ole saanut latiakaan enempää vaihdossa, vaikka olis kuinka hinkannut tai ollut pesemättä...
En kyllä oo samaa míeltä. Aina oon saanu vanhasta enemmän mitä liikkeet on etukäteen lupailleet puhelimessa. Enkä kertaakaan oo nähny edellistä autoani myynnissä, aina ovat menneet kuin kuumille kiville (tai sitte paalattavaksi?). Säästäähän ne autoliikkeet siinä kun ei tarvi viedä mihinkään fixarille. Älkää ny ottako mua liian vakavasti, moni on sanonu että oon turhan tarkka autoistani, mutta kyllä tää todellisuudessa on luokiteltavissa sairaanloiseksi yliherkkyydeksi. :D

Lähetetty: 15 Marras 2007 00:28
Kirjoittaja IC
^Ite olin samanlainen, ennen lapsia ja muuta elämää. Autot ovat tänä päivänä arvoasteikossa siellä minne kuuluvat, eli käyttötavaraa.

Lähinnä tarkoitin aikaisemmin sitä, että tapasin autoni viedä näytille liikkeisiin pestynä ja puunattuna, paskat niitä kiinnostanut. Kysyivät kilsoja ja vuosimallia, monesti eivät edes vaivautuneet ulos katsomaan. Tai sitten kehuivat että onpa hyvin pidetty, mutta samaan hengenvetoon, että kovin on paljon ajettu ja vanhakin vielä... Viimeiset pari autoa olen vienyt suoraan ajosta niin, että jää liikkeiden fiksarillekin varmasti hommia. Ja just olen saanut sen hinnan, mitä niistä on voinut saada.

Mutta se offtopikista, kukin tyylillään ja kyllä, minäkin pidän puhtaasta autosta enemmän kuin likaisesta, vaikka suurin into puunaukseen onkin jo mennyt.