Sivu 1/4

escortin turbotus

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:06
Kirjoittaja PutkiKarhu
onko mahdollista turbottaa escort 1.4 laillisesti? mitä tarvitsee muuttaa luvan saamiseks? ja mitä osia nyt kaiken kaikkiaan siihen tarvitaan, itse kun vasta selvää ottelen tästä. ja alkää sanoko että lue aikasempia. koska siellä sanotte vaan että ei niin pientä konetta kannata turbottaa, mutta minä nyt vaan haluan. kiitos vastauksista!

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:11
Kirjoittaja -Z-
Vosimalli olisi hyvä tietää. Jos auto on suht.uus niin eipä taida onnistua.

Ennen vuotta 1.1987 käyttöönotetut menee helposti pitää huomioida päästöt muutoskats.yms. Ennen 1992 jos ei vähäpäästöinen usein riitää päästöjenosalta katti. mahd. tehomittaus. 1992 jäkeen on lähes mahdotonta.

Tämä nyt oli taas vähän ympäripyöreesi kirjoteltu, mutta idea selvinnee tuostakin :)

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:27
Kirjoittaja Regu
Jos mk3/4 esco niin miksei laita suoraan rs turbon konetta? varmaan halvempaakin kuin jälkikäteen turbottaminen.

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:35
Kirjoittaja PutkiKarhu
elikkäs ekkeri on vuosimallia 87. nokun on tiedossa jo mahdollinen turbo mikä ei tulisi niin kalliiksi kuin se alkupäräinen rs turbo kone. mutta siis lähinnä mietityttää että tarviiko jarruja suurennella? kun tuossahan on edessä jäähdytetyt levy jarrut ja takana ihan rummut. ja anteeksi tietämättömyyteni`mutta mikä on katti? mutta tarvitsen siis osia: itse sen turbo jutun(en tiedö oikeaa nimeä) sitten välijäähdyttimen? hukkaportti? ( ei mitään tietoa mikä se on) ja mitä muuta? kiitos vastauksista.

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:49
Kirjoittaja Regu
Se että turbon saa halvalla ei tarkoita vielä että siitä tulisi halvempi kuin rs turbon koneesta ;) jarrut tarttee olla samat kuin rs turbossa ja katti on katalysaattori.

Lähetetty: 11 Marras 2007 11:55
Kirjoittaja PutkiKarhu
no ei se kyllä sitä tarkoita niin. mutta mitä olen joskus katsellut niin aika suolaisia hintoja pitää niistä koneista. mutta siis kun auto rekisteröite 25.6 87 ja eikö se raja ole siinä 1.7 87? elikkä kattia ei tarvitse asentaa turbotusta varten? niin ja niistä jarruista, käykö escorttiin sierran jarrut? niillä luulisi ainakin pärjäävän? vai pärjääkö?

Lähetetty: 11 Marras 2007 12:38
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti: anteeksi tietämättömyyteni`mutta mikä on katti? mutta tarvitsen siis osia: itse sen turbo jutun(en tiedö oikeaa nimeä) sitten välijäähdyttimen? hukkaportti? ( ei mitään tietoa mikä se on) ja mitä muuta? kiitos vastauksista.
noilla tiedoilla suosittelen unohtamaan koko rakennelman (mikäli itse meinaat askarrella) ja ostamaan valmiin setin

Lähetetty: 11 Marras 2007 12:48
Kirjoittaja PutkiKarhu
niimpä niin. osasitko itse syntyessäsi puhua? et tainnut, kyllä sinä niitä opettelit kauan ja otit mallia muilta. tässä lähinnä yritän saada sitä tietoa kasaan. kaikki ei katsos vielä 17 vuotiaana osaa turbottaa moottoria ilman apua.

Lähetetty: 11 Marras 2007 13:51
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti:niimpä niin. osasitko itse syntyessäsi puhua? et tainnut, kyllä sinä niitä opettelit kauan ja otit mallia muilta. tässä lähinnä yritän saada sitä tietoa kasaan. kaikki ei katsos vielä 17 vuotiaana osaa turbottaa moottoria ilman apua.
jaa jaa, toi ois kannattanu varmaan sanoa jo ekassa lauseessa...

Lähetetty: 11 Marras 2007 13:53
Kirjoittaja PutkiKarhu
no joo. olisi kyllä kannattanut, mutta siis jos joku viisaampi viitsisi kertoa että mitä kaikkea siihen kaiken kaikkiaaan tarvittaisiin?

Lähetetty: 11 Marras 2007 14:52
Kirjoittaja TeRoK
Vaikka nyt mainitsit alussa, että älkää käskekö lukemaan aikaisempia topiceja, niin melkein silti kannattaisi siitä lähteä liikkeelle. On melko mahdotonta tässä heittää mitään tiivistelmää kaikesta mitä pitäisi tietää.
Ja muutenkin melkein kannattaisi ensin vapari pohjalta lähteä opettelemaan ja sitten siirtyä ahtamiseen kun on jo tietoa riittävästi ajan myötä kertynyt.

Mutta en silti sun projektia halua mitenkään estellä. Toivottavasti saat jostain kaiken tarpeellisen tiedon haalittua.

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:16
Kirjoittaja AnttiR
Tämä kannattaa lukea myös.

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:16
Kirjoittaja PutkiKarhu
en minä vielä nyt ole sitä tekemässä, lähinnä vaan haalin tietoa osista sun muista että voisi niitä alkaa pikku hiljaa hankkimaan niin ei tarvitse kerralla sitten kaikkea ostaa niin ei tunnu niin paljoo rahallisesti. yritin kyllä aikaisempiakin lueskella mutta en niistä kauheammin omasta mielestäni löytänyt tietoa osista ja silleen.

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:27
Kirjoittaja PutkiKarhu
tuossa oli kyllä tietoa jonkin verran, kiitos siitä! onko rs turbo escortissa abs-jarrut vai normaalit? jos on abs niin eikö minun tarvitsisi sitten vaihtaa myös saman moiset jarrut? niin ja sitten vielä se että käykö sierran jarrut escorttiin?

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:39
Kirjoittaja PutkiKarhu
niin ja vielä siitä että paljonko on tehoja 1.6 escortissa? entäs sitten siinä turbo escortissa, tässä vain näitä jarruja mietin, ja paljonko tuolla turbolla saisi lisää tehoja kun nyt tehot ovat 75 hp.

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:48
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti: paljonko tuolla turbolla saisi lisää tehoja kun nyt tehot ovat 75 hp.
vakio rs turbossa on noin 130hv ja on niitä nähty yli 200 heppasinakin, eli kaikkea siltä väliltä, ihan miten lompakko kestää..


tuossa vähän iltalukemista
http://www.cosworthrsclub.com/fordarkis ... rsts1.html
http://www.cosworthrsclub.com/fordarkis ... rsts2.html

Lähetetty: 11 Marras 2007 15:50
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti: onko rs turbo escortissa abs-jarrut vai normaalit?
mk3 "tavalliset"
mk4 abs

Lähetetty: 11 Marras 2007 16:04
Kirjoittaja PutkiKarhu
kiitokset linkeistä. voi mätä sitten tulikin vissiin hieman kalliimmaksi nuo jarrut kun itselläkin on mk4 koppa, jos siihen on saatava kerta abs:sät. vai voiko laittaa tehokkaammat jarrut esim sierrasta?

Lähetetty: 11 Marras 2007 17:40
Kirjoittaja Tuksu
jaska74 kirjoitti: mk3 "tavalliset"
mk4 abs
Ei kyllä löydy mk4:sta abs:ää. Valinnaisena vaihtoehtona on saanut aikoinaan ALB järjestelmää, jonka piti parantaa auton hallittavuutta jarrutuksessa, mutta ei ollut kovin onnistunut ratkaisu.

Lähetetty: 11 Marras 2007 17:42
Kirjoittaja Megado
jaska74 kirjoitti: mk3 "tavalliset"
mk4 abs
eipä ole hirveästi nelkkui näkyny missä absit olis. Lisävarusteena joskus saanut, eli tavis jarruja nelkussakin on.
Kyseessä vieläpä vetoakselista hihnalla voiman ottava systeemi.

Nelkun 260mm levyt eteen/ taakse myös rst:n rummut, etuvakaaja/takavakaaja. Siinä näin aluksi. koneen osalta vakio puristukset 8.5, turbona on Garretin T03, vaihteistona viskolukollinen 5-vaihteinen manuaali.

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm <--tuolla on manuskaa nelkku rst:stä.

Lähetetty: 11 Marras 2007 19:06
Kirjoittaja mkIII
Eikös tuossa 1.4 cvh:ssa olut aika hyvä puristus suhde turbokäyttöön vai olenko kuullut vääriä huhuja?

Paljonko tuolla sinun koneella on ajettu? Koneelle olisi hyvä tehdä peruskunnostus jos sitä viritetään. Näin ollen saisit ainakin varmempia kilometrejä ja ja näkisit oikeasti mitä se rakkine on syönyt sisälleen.

Minulle tuli nyt mieleen ainakin nämä asiat mitä pitäisi tehdä. Täydentäkää listaa ja ottakaa kantaa:

-Imusarja.
+johtosarja+anturit,
-ohjausyksikkö(ehkäpä megasquirt?)
-välijäädytin,
-turbo,
-turbon pakosarja,(ja näin ollen pakoputki ainakin alkuosa..)
-ahtoputki,
-säköinen bensapumppu,
-bensatankki.
-trickeri pyörä(asentotunnistinta varten)

Jos lohkoa ei oteta rs turbosta, joudutaan tekemään läpiviennit turbon öljylle ja myös kampiakselin asentotunnistimelle.
Jos taas imusarjana halutaan käyttää Efin sarjaa niin kanteen täytyy koneistaa suuttimia varten kolot. Mutta tarvitseeko jos käytetään alkuperäistä rs turbosta? Kertokaa viisaammat.

Ne mainitsemasi jarrut pitää tietysti päivittää ja alusta. Kasvavien tehojen johdosta vaihdelaatikko ja kytkin vopi mennä uusiksi myös. Lisätkää ja korjatkaa.

Lähetetty: 11 Marras 2007 19:17
Kirjoittaja PutkiKarhu
joo elikkäs autolla on ajettu joko n. 90 000 tai sitten 190 000 mutta veikkaisin ennemmin tuota 90 000. pitääpi siis alkaa osia hommailemaan.

Lähetetty: 11 Marras 2007 20:17
Kirjoittaja jaska74
Tuksu kirjoitti: Ei kyllä löydy mk4:sta abs:ää. Valinnaisena vaihtoehtona on saanut aikoinaan ALB järjestelmää, jonka piti parantaa auton hallittavuutta jarrutuksessa, mutta ei ollut kovin onnistunut ratkaisu.
tuolla väittävät että abs olisi varusteena rs:ssä
http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esc4rsts2.htm

ja kaverin -90 mallissa oli myös

Lähetetty: 11 Marras 2007 20:18
Kirjoittaja jaska74
mkIII kirjoitti:Minulle tuli nyt mieleen ainakin nämä asiat mitä pitäisi tehdä. Täydentäkää listaa ja ottakaa kantaa:

-Imusarja.
+johtosarja+anturit,
-ohjausyksikkö(ehkäpä megasquirt?)
-välijäädytin,
-turbo,
-turbon pakosarja,(ja näin ollen pakoputki ainakin alkuosa..)
-ahtoputki,
-säköinen bensapumppu,
-bensatankki.
-trickeri pyörä(asentotunnistinta varten)
-kunnon kansipahvi
-öljynjäähdytin

Lähetetty: 11 Marras 2007 20:29
Kirjoittaja Tuksu
jaska74 kirjoitti: tuolla väittävät että abs olisi varusteena rs:ssä
http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esc4rsts2.htm

ja kaverin -90 mallissa oli myös
Kuten tuolla mainitaan: ABS (mechanical), nii tarkoittaa juurikin tuota ALB systeemiä, josta myös Megado tuossa mainitsi.