Sivu 1/2

2.0 Ohc hihnasta ja kannenpulteista

Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:25
Kirjoittaja VesQ
Elikkäs pääseekö 205 lohkoisessa vakio 2-litrasessa oharissa ottamaan venttiilit mäntään jos hihna napsahtaa. Tuossa kyllä sitä pöydällä pyörittelin mutta ajattelin vielä varmistaa. Jos ei pääse ottamaan niin kasaan vanhalla hihnalla ja rullalla koska ne edellisen omistajan mukaan pitäisi olla melko uudet

Ja sitten nuo kannenpultit jotka ovat mallia torx eli venyviä. Tuossa mittailin niin jää reippaasti yli 20mm ennenkuin pohjaavat eli suunittelin kasata noilla vanhoilla kun monet ovat sanoneet että voi kasata vanhoilla kunhan eivät pohjaa. Mutta pitäisi keksiä että mihin momenttiin ne vetää. Veikkaan että lopuksi 90 astetta ei pidä enää paikkaansa koska ovat jo ties monta kertaa venyneet. Eli jonkunlaista momenttilukua kehiin

Vai haenko suosiolla uudet pultit

Niin ja saakos niitä tähtipää pultteja mistään eli niitä ei venyviä ja onko kuinka paljon kalliimmat

Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:32
Kirjoittaja ZyaS
TeRoK kirjoitti:vaihe1:40nm
vaihe2:55nm
vaihe3:90ast.
vaihe4:90ast.

Viitteinä:
-Ei uudelleen kiristystä.
-M8 pulttien kireys 36-39nm


kiristysjärjestys:
9 5 1 3 7
8 4 2 6 10
haulla löyty.. :wink:

jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit :? :shock:

Edit: ja jos budjetti vaan kestää niin osta uus hihna rulla ja pultit

Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:48
Kirjoittaja lalli69
Riippuu paljolti kierroksista jos hihna napsahtaa, mutta jos täysin vakio kone, niin 75% mahdollisuudet ettei vahinkoa tule. :)

Kyllä silti suosittelisin laittamaan uuden tilalle, nin ei ainakaan sitten vituta jälkeenpäin... :P

Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:48
Kirjoittaja ZyaS
motonetissä:
1,3-2,0 OHC KANSIPULTTISARJA (ei CVH). . 25-1454 19.90
Jakohihnasarja hihna/kiristinrulla
1,8/2,0 82--89 (ei CVH/DOCH/TD) . . 25-9079 39.00
kiristinrulla
1,3-2,0 OHC KIRISTIN (ei DOHC/CVH-Kat). . 25-5150 24.20
hihna
1,8/2,0 OHC 82--89 (ei CVH/DOHC). . 25-5031 8.40
8)

Lähetetty: 07 Kesä 2005 14:58
Kirjoittaja TeRoK
Oharissa on muuten sitte eri arvot.

Tähtikanta. Kierrepituus 38mm:
vaihe1: 40-55nm
vaihe2: 50-70nm
vaihe3: 73-83nm--->10min kuluttua
vaihe4: 95-115nm--->kiristys moottorin lämpeämisen jälkeen
Ei uudelleen kiristystä.

torx pultit. kierrepituus 70mm:
vaihe1:35-40nm
vaihe2:70-75nm
vaihe3:90ast.--->5min. kuluttua
ei uudelleen kiristystä.
jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit
Tai itseasiassa toihan ilmeisesti on, että jos pulttia voi kiristää 110nm niin pitää uusia ja se pätee cossun DOHC:n ei muihin. Noita oharin pultteja pitäs pystyä käyttämään uudestaan normaalisti.

Lähetetty: 07 Kesä 2005 15:52
Kirjoittaja ZyaS
mä taas sekoillu vaan jotain :oops: :lol: :lol:

Lähetetty: 07 Kesä 2005 16:42
Kirjoittaja Jaakko85
Mulla ei ainakaan mennyt venttiilit rusetille kun hihna katkes. ja n.5000rpm/min oli jenkkaa koneessa.

Lähetetty: 07 Kesä 2005 16:52
Kirjoittaja martikainen
Mulla katkes melkein tyhjäkäynnillä ja ihan ehjänä säily, mut taitaa toi kyllä aika harvinaista olla et vakiokoneeseen jotain tulis ku remmi katkee.

Lähetetty: 07 Kesä 2005 16:57
Kirjoittaja voicecoil
Jaakko85 kirjoitti:Mulla ei ainakaan mennyt venttiilit rusetille kun hihna katkes. ja n.5000rpm/min oli jenkkaa koneessa.
sama homma kävi mulle,ihme sirinää piti mut ei tehny mitään tuhoa..

Lähetetty: 07 Kesä 2005 23:54
Kirjoittaja VesQ
Mitä tuossa pyörittelin sitä kantta ja konetta erillään niin näyttäisi että tilaa jää kannentiivisteen verran, eli eikai ne venttiilit niin paljoa "lennä" kovemmillakaan kierroksilla että ottaisi kiinni, kai

Hihna ja rulla olkoon vanhoja, luotan siihen mitä edellinen sanoi. Rehellisesti kyllä kertoi mitä oli koneelle tehty yms

Elikkäs mihinkäs momenttiin sitten vedän noilla vanhoilla pulteilla, kuitenkin rauta kansi ettei ole alumiiniä niin ei varmaankaan niin paljoa vaikuta onko juuri nyyttonilleen samassa kaikki

Autodata ainakin sanoi että torxit pitäs vaihtaa mutta tähtipäitä ei tarvi

Lähetetty: 07 Kesä 2005 23:59
Kirjoittaja TeRoK
Jaa-a. Ma ei sitte osaa enää paremmin sanoa.
Autodatasta en tiedä, mutta toi mun kirjanen on ainakin semmonen mitä ne merkkihuollossa käyttää tietolähteenä.
Kyllä noitten arvojen pitäs päteä käytetyilläkin pulteilla. Kai se newtonmetri on aina newtonmetri... vaikka voissa paistais :D :roll:

Lähetetty: 08 Kesä 2005 02:10
Kirjoittaja ZyaS
nii eihän sen pultin kiristys voima muutu jos/kun se venyy/väsyy. kun vedätään newtonmetrin mukaan vaikka olisiki venynyt pultti jos se ei pohjaa niin tulee oikeaan kireytee mutta asteilla ei tuu, jää löysälle.

huomenna taas saa varmaan naureskella mitä on tänään selittäny :shock:

Lähetetty: 08 Kesä 2005 22:06
Kirjoittaja VesQ
Niin tuota juurikin mietin kun venyvien pulttien kiristysarvoissa sanotaan että viimeiseksi 90 asetta ja venyneellä pultilla se ei pidä enää paikkaansa, niin pitäsi keksiä joku momentti mihin ne vetäisi. Eli periaatteessa pitäsi tietää miten tiukalle se menee uusilla pulteilla kun käännetään 90 astetta. Vai vedänkö tuohon kovien pulttien arvoihin eli 95-115nm

Lähetetty: 08 Kesä 2005 22:57
Kirjoittaja TeRoK
No Kun sä väännät sen ensin sinne newtonmetrien mukaan ohjearvoon niin sen jälkeen kun kiristät sitä sen 90astetta niin se on varmasti samassa kireydessä olkoon kuiinka venynyt tahansa.... Ellei pohjaa.
Mutta käytännössä se muutama newtinmetri mitä mahdollisesti tulee eroa on aivan yksi ja sama. Jo momenttiavaimissa on paljon eroja. :wink:

Lähetetty: 09 Kesä 2005 12:51
Kirjoittaja m_pajula
jos on torxit niin kannattaa vaihtaa uudet,tähtikannat voi kiristää uudelleen.
vaiha pelkkä hihna, ei maksa hirveitä ja ei tuu itku myöhemmin.

Lähetetty: 09 Kesä 2005 19:07
Kirjoittaja Teemu.R
Itse olen käyttänyt ohareissa ihan tavallisia 12.9 pultteja, löytyy aika monesta rautakaupasta...

Lähetetty: 10 Kesä 2005 10:25
Kirjoittaja VesQ
Mutta täytyy ilmeisesti olla kuusiokolo/torx/tähtipää. Ei taida tavallinen pultin kanta käydä siihen kannen reikään jossei jotain paksuja prikkoja heitä alle

Lähetetty: 10 Kesä 2005 11:58
Kirjoittaja Marko H.
Hieman aihetta sivuten.. Miten on -90 fiesta xr2i:n noi kiristys arvot?

Lähetetty: 10 Kesä 2005 14:01
Kirjoittaja TeRoK
Ööö. Siin on vissiin 1.6L CVH kone eikö???
Vaihe1: 20-40nm
Vaihe2: 40-60nm
Vaihe3: 90astetta
Vaihe4: 90astetta

Ei uudelleen kiristystä
Ja tän mukaan noi pultit saa käyttää uudelleen.
Vain 1.8CVH:n pultteja ei saa käyttää uudelleen ja siinä on ihan omat kiristysarvonsakin.

Lähetetty: 10 Kesä 2005 14:23
Kirjoittaja ZyaS
muistelisin että yleensä nämä pultit jotka vedetään pelkästään momenttii ovat ns. venyviä jotka pitäis vaihtaa joka kerta kun löysätään ja sitten taas ns. kulmakiristettävät voi käyttää uudestaan
tosiaanki vain muistelua

Lähetetty: 10 Kesä 2005 15:26
Kirjoittaja martikainen
Itse laitoin oman kannen vanhoilla pulteilla (torx) ja ihan hyvin meni kiinni.

Tosin yhden pultin jouduin uusimaan kun kanta oli vähän päässyt ruhjoutumaan. Kannattaa katsoa että kannat on kunnossa koska toi 90 oli mulla ainakin aika työläs jo vääntää vaikka räikässä oli kyllä vartta ihan reilusti. Ainoastaan yksi pultti meni ton 90 astetta aika "kevyesti" joten kiristelin sitä vielä vähän lisää... Eli jos ei pohjaa ja kannat kunnossa niin vanhoilla vaan kiinni.

Lähetetty: 10 Kesä 2005 20:57
Kirjoittaja Mikkihiiri
Meneppäs pulttiliikkeeseen ota malli mukaan ja kato saman kokoiset pultit ja osta 12.9(kovuus) ja vedä kansi kiinni 14 kg eipä tarvii paljon sen jälkeen kantta ottaa pois. itellä meni aikoinaan is sierrasta kansi pahvi oli pultit venähtäny entisellä omistajalla nokan vaihdossa ja kansipahvi palo 3 ja 4 pytyn välistä. uusi pahvi ja uudet 12.9 pultit ja kansi kiinni 16 kg ehkä vähän turhan paljon. mutta ei ollu sen jälkeen ongelmia. ei haittaa jos hihna katkeaa ei tapahdu muuta kuin se vitutus jos tarvii rupee työntelee. venttiilit ei ota mäntiin kiinni.

Lähetetty: 10 Kesä 2005 21:02
Kirjoittaja hynkkeli
Mikäs kiristysvoiman yksikkö se kilo on?

Lähetetty: 10 Kesä 2005 21:02
Kirjoittaja Eemeli
Itse olen vetänyt samoilla pulteilla(torx) jopa 4 kertaa kannen kiinni ja ilman ongelmia. Ei edes kertaakaan ole kansipahvi(vakio reinz) vuotanut/palanut 11.9:1 p.suhteella ja vanhoilla pulteilla, joten kyllä ne kiinni menevät vaikka vanhat pultitkin vetää ihan ohjekirjan momentteihin.

Enää en kyllä samoja laita... pulteissa on silmin nähtävä kuroutuma, eli selvästi näkee ohuemman kohdan mistä pultti on venynyt.

Lähetetty: 10 Kesä 2005 21:26
Kirjoittaja Monteonisti
Vanhoilla minäkin olen aina kasannut, kerran katkes yks kiristysvaiheessa, oli pakko uusia se! :shock: