Sivu 1/1

Mondeon ajotietokoneen polttoaineenkulutuslaskenta?

Lähetetty: 02 Marras 2007 22:09
Kirjoittaja bulc
Tietääkö joku 2.2-litraisen diesel-Mondeon vm.05.5:n ajotietokoneen toiminnasta, miten se nollataan, niin että se laskee oikean keskikulutuksen tietyllä matkalla? Onko oikea tapa nollata näyttö sellainen, että on ensin pysäytettävä auto, ja sitten nollattava keskikulutusnäyttö painamalla 2sekkaa nollauspainiketta, jonka jälkeen kulutus nollaantuu ja sitten se ajon aikana kohoaa, ja lopulta asettuu ajon aikana ja matkan lopussa oleva lukema ilmoittaa matkan keskikulutuksen llähdöstä pysähdykseen. Tein niin, ja lukemat lähtivät "suuemmasta päästä" laskemaan asettuen sitten 5 litran kulutuksen kieppelle, jos oikein muistan. Muistan kun mietin sitten ajon aikana, että eihän se voi pitää paikkaansa, että jos olisin ajanut vaikka vain 5 km, olisi keskikulutuslukema ollut todella suurinumeroinen lukema, kun mittari lähti "ylemmästä päästä" laskemaan keskikulutuslukemaa...
Mutta sitten toinen juttu: Jos näyttöä EI nollata ajetun matkan jälkeen eli ajetaan useita eri matkoja nollaamatta keskikulutusta, sehän ilmoittaa sitten polttoaineen kulutustasoa pitemmällä aikavälillä. Onko asia näin, ja onko näyttö muuten kuinka luotettava?
Käsikirja ei kovin tarkkaan tätä asiaa valota. Siksi tätä keskikulutusmittarin nollausasiaa kyselen.
2.2 TDCi:n polttoaineen kulutuslukemat ovat huoltokirjan mukaan seuraavat: Kaupunkikulutus 8,2, maantiekulutus 4,9 ja yhdistetty 6,1 l/100
Tämän vuoden aikana olen ihmetellyt vm-05.5 Mondeoni
keskikulutusta (?), mikä on pyörinyt koko ajan 6,7 tietämissä,-siis nollaamatta keskikulusnäyttöä. Ajaessani pitkään maantiellä kuutosella, keskikulutus laskee 6,6:een :) Kaupunki-maantie ajosuhde on minulla suurinpiirtein 70-30, mutta silti ihmettelen tätä kulutustasoa, jos luku pitää paikkaansa.

Lähetetty: 04 Marras 2007 18:24
Kirjoittaja SuperMajor
Nollaus menee juuri noin kuin kerroitkin. Ja siihen suureen näyttön on ihan selkeä syykin. Jos nimittäin nollaat sen paikallaan auto käynnissä, niin silloinhan kulutus/100 km on äärettömän suuri koska kone imee polttoainetta ja matka on nolla eli laskuna esim 0,1l/0km=ääretön. Auto taas ei tätä voi näyttää, vaan suurimmillaan 99,9. Sieltähän se lähtee laskemaan alas sitten kun matkaa tulee. Silloinkin lukemat lähtee laskemaan ylhäältä, mutta paljon nopeammin. Ilmeisesti mittari päivittää matkatietoa varsiin harvaan tahtiin koska näin käy.

Lyhyellä matkalla tämä aiheuttaa varmaan virhettä, jos yrität mitata ns. tasaisen nopeuden kulutusta. Pitemmällä matkalla virhe häviää aika äkkiä. Jos lyhyellä matkalla haluaa mitata tasaisen nopeuden kulutusta, pitäisi se mittari nollata vasta silloin kun ajaa sitä haluttua nopeutta.

Ja jos mittaria ei nollata välillä, se todellakin näyttää kaiken keskikulutuksen siitä edellisestä nollauksesta. Itse olen tutkaillut mittarin tarkkuutta siten että tankkaan aina auton täyteen ja sitten lasken todellisen ja mittarin ilmoittaman lukeman. Todellinen lukema on aina ollut 0,2-0,5 litraa isompi. Tässä tietysti aiheuttaa todellisen lukeman laskentaa virhettä se, että kuinka tarkkaan saa tankin aina samaan tasoon täyteen. Itse en ole koskaan jaksanut ihan piripintaan tankata, koska tuo mondeon tankki on ihan surkuhupaisen hidas nielemään viimeiset 10 litraa... Ja näin talvisaikaan virhettä lisää, ettei ainakaan minun tietoni mukaan se mittari osaa ottaa huomioon Eberin kuluttamaa polttoainetta. Se näytti edellistankkauksella tehneen taas muutaman desin lisää todelliseen kulutukseen.

Minulla näyttäis olevan nuo lukemat maantielle n. 5,7 ja kaupungissa n. 6,5, siis omien laskujeni mukaan. Mutta kuten sanottua, olen tankannut aina vain täysiä tankkeja, joten noissa lukemissa on aina enemmän tai vähemmän sekalaista ajoa. Tuo ohjekirjan 8,2 litraa on ajettu varmaan jonkin virallisen syklin mukaan. Eikös se ole positiivista, jos kulutus on pienempää?

Lähetetty: 04 Marras 2007 20:19
Kirjoittaja bulc
SuperMajor kirjoitti:Nollaus menee juuri noin kuin kerroitkin. Ja siihen suureen näyttön on ihan selkeä syykin. Jos nimittäin nollaat sen paikallaan auto käynnissä, niin silloinhan kulutus/100 km on äärettömän suuri koska kone imee polttoainetta ja matka on nolla eli laskuna esim 0,1l/0km=ääretön. Auto taas ei tätä voi näyttää, vaan suurimmillaan 99,9. Sieltähän se lähtee laskemaan alas sitten kun matkaa tulee. Silloinkin lukemat lähtee laskemaan ylhäältä, mutta paljon nopeammin. Ilmeisesti mittari päivittää matkatietoa varsiin harvaan tahtiin koska näin käy.

Lyhyellä matkalla tämä aiheuttaa varmaan virhettä, jos yrität mitata ns. tasaisen nopeuden kulutusta. Pitemmällä matkalla virhe häviää aika äkkiä. Jos lyhyellä matkalla haluaa mitata tasaisen nopeuden kulutusta, pitäisi se mittari nollata vasta silloin kun ajaa sitä haluttua nopeutta.

Ja jos mittaria ei nollata välillä, se todellakin näyttää kaiken keskikulutuksen siitä edellisestä nollauksesta. Itse olen tutkaillut mittarin tarkkuutta siten että tankkaan aina auton täyteen ja sitten lasken todellisen ja mittarin ilmoittaman lukeman. Todellinen lukema on aina ollut 0,2-0,5 litraa isompi. Tässä tietysti aiheuttaa todellisen lukeman laskentaa virhettä se, että kuinka tarkkaan saa tankin aina samaan tasoon täyteen. Itse en ole koskaan jaksanut ihan piripintaan tankata, koska tuo mondeon tankki on ihan surkuhupaisen hidas nielemään viimeiset 10 litraa... Ja näin talvisaikaan virhettä lisää, ettei ainakaan minun tietoni mukaan se mittari osaa ottaa huomioon Eberin kuluttamaa polttoainetta. Se näytti edellistankkauksella tehneen taas muutaman desin lisää todelliseen kulutukseen.

Minulla näyttäis olevan nuo lukemat maantielle n. 5,7 ja kaupungissa n. 6,5, siis omien laskujeni mukaan. Mutta kuten sanottua, olen tankannut aina vain täysiä tankkeja, joten noissa lukemissa on aina enemmän tai vähemmän sekalaista ajoa. Tuo ohjekirjan 8,2 litraa on ajettu varmaan jonkin virallisen syklin mukaan. Eikös se ole positiivista, jos kulutus on pienempää?
Ok tuohon keskikulutuksen nollausjuttuun. Täytyy yrittää tuota lyhyen matkan keskikulutuksen mittaamista... :)
-Ja kyllähän se positiivista on, jos auto OIKEASTI kuluttaa vähemmän kuin ohjekirja sanoo. Tässä kylläkin ajattelen, että koska oikeastaan ajan yhtä ja samaa reittiä maantietä pitkin, ja sen reitin osuus ajoissani on tosi suuri, ajattelen että ajan maantieajoa (keskikulutus 4,9l/100km) enemmän kuin kaupunkiajoa tai yhdistettyä (koska senkin osuus tästä reitistä on häviävän pieni, ja kaupunkiajot muutenkin ovat suhteellisen lyhyitä), ja jos sinulla keskikulutus on 5,7, ja minulla 6,7 l/100km, voidaanko minkä piikkiin laittaa tuo litran ero...?
-Ja todellakin oli hämmästys melkoinen, kun nollaustilanteen jälkeen luvut alkoivat ylhäältä, varmaankin 99,9 laskea alaspäin... :D asettuen todellakin reissumme päätteeksi 5litran tienoille, hieman sen yli.
Mutta miten siis tuo litran ero voidaan selittää? Eikö se ole erona aika iso kahdella samanmerkkisellä autolla?

Lähetetty: 14 Marras 2007 20:48
Kirjoittaja matti sallinen
no juu..
autona 01 "115hp" naku, josta löytyi jemmasta kcr:n boxi.

kesäkulutus työajossa (yht 60km/pv keskinopeudella 55-60km tunnissa), ei yli 80km/h nopeuksia vakionopeudensäätimellä 95% matkasta:
todellinen 5,7l/100km / mittarin mukaan n. 0,6l enemmän.

talviajossa (aamuin-illoin 20min lämmitys ennen ajoa) ja väleissä puolen tunnin ajomatka-> just sen mitä mittari näyttää, eli samat ajotapa kuin yllä, 6,1-6,3 l/100km

eli mulla on käsitys, että siinä ajotietokoneen keskikulutusmitskussa on huomioitu lisälämmitin, joka vois olla luokkaa puoli litraa tunnissa (omat käyttökokemukset perustuu piripintaan tankkaamiseen joka kerta,lukemien kirjaus vihkoon,tripin,keskinopeuden ja kulutuksen nollaus tankkausten jälkeen).

Sitten jos nopeus nousee moottoritienopeuksiin samalla pätkällä (n. 20km/pvä)->n. puoli litraa lisää kulutukseen, keskinopeuden ollessa 60-67km/h välillä, eli n. 6,3-71l/100...vähän lämpötiloista riippuen