Sivu 1/1

kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 30 Loka 2007 18:17
Kirjoittaja jupina
Morjenta vaan

Peltilehmäni mallia Mondeo stw -01 (mittarilukema 103 tkm). Havaitut viat. Ravistaa jarruttaessa. Joten olen tullut johtopäätökseen, että jarrulevyt mahdollisesti vääntyneet. Joten ajatus vaihtaa uudet levyt ja palat taakse. Jos ei apua sama operaatio myös etulevyille ja paloille. Lisäksi käännyttäessä etenkin oikelle vasemman takapyörän luota kuuluu rahiseva ääni (ilmeisesti laakerissa sanottavaa).

1. Eli onko takajarrulevyjä+paloja vaihdettaessa otettava huomioon jotain erityistä?

2. Sama kysymys koskien huomioon otettavia seikkoja vaihtaessa etulevyjä+paloja?

3. Ongelmia takalaakereiden vaihdossa?

Koitin etsiä Alfamerin korjausopasta, josta olisin saanut kysymyksiin vastauksia, mutta Alfamerin sivuilla ko. kirja on vasta tulossa (ei julkaistu vielä).

Olisin kiitollinen vastauksista teille, joilla kokemusta vastaavista töistä on jo.

Lähetetty: 01 Marras 2007 11:17
Kirjoittaja KajS
Oletko tehnyt jo tuon jarrut: pura-ja-kokoa rempan? eli jarrusatuloiden liukupintojen puhdistus ja sitten se ooppeliralliviritys: viilalla viistosin jarrupalojen päät 45 asteen kulmaan. Ei enää täristä..

Ennen levynvaihtosulkeisia voisi puhdistaa ja herkistää jarrut. Tosin mainitsemasi rahiseva ääni vasemmalla voi olla laakeri.

Pohdiskelun jatkoa: jos autoosi on jo kerran vaihdettu palat, ne tuskin on vaihtokunnossa. Mulla on '05 taunusturnierin mittarissa 83000 km ja alla ekat levyt ja palat.

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 11 Huhti 2010 20:54
Kirjoittaja KajS
Käytän hyväksi tätä vanhaa topikkia, kun tarvis neuvoja ja henkistä tukea '05 mondeon etujarrulevyjen ja palojen vaihtoon.

Itse palojen ja levyjen vaihto on aika triviaali juttu, olen ne palat sieltä pari kertaa purkanut. Helpompaa kuin ooppelissa, yhtä mukavaa kuin dodgessa. Eikä levytkään vaivaa, mutta se jarrusatulan männän sisään tuuppaaminen askarruttaa:

Jossain joku mainitsi, että lukkopihdeillä jarruletku luttuun ja ilmausruuvi auki. No, omassani ainakin jarruletku on niin tuhtia tavaraa, että pilallehan se menee, jos sitä alkaa pihdeillä murjomaan.

Haynesin manuaali ja Ford Wiki eivät kerro mitään lukkopihtisulkeisista; mäntä vaan painetaan sisään, ennen tietysti avataan jarrunestesäiliön korkki ja prosessin aikana varmistutaan siitä, ettei pillata sitä jarrunestettä yltympäriinsä.

Joten mitä sanoo Arvon Raati: uskallanko painaa männän takas satulaan kuten ooppelissa vai ryhdynkö heilumaan lukkopihtien ja ilmausruuvien kanssa.

Luonnollisesti homman pieleen mentyä kiitän Raatia, jos sain sellaisia volkkarineuvoja...(Se vaihteiston torxin irroitus jne.) :lol: :roll:

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 11 Huhti 2010 21:06
Kirjoittaja jaska74
ei tarvi jarruletkuihin eikä ilmaruuveihin yms kosketella jos vaan palat vaihtaa ja mäntä menee nätisti painamalla sisään

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 11 Huhti 2010 21:09
Kirjoittaja jaska74
itselläkin on näköjään jarru ja laakeriremppa tulossa, joten kiinostais kanssa toi takalaakerin vaihto-operaatio, tai lähinnä mahdolliset ongelmat siinä, ja miks ne on 3 kertaa kalliimpia kun etulaakerit..

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 12 Huhti 2010 09:25
Kirjoittaja KajS
Takalaakeri on itse asiassa assembly eli koko napa vaihdetaan.

On kuulemma ihan helppo homma (oman rempan teetätin korjaamolla, kun meidän "tallissa" oli helmikuun alussa talvi). Korjaamo käytti kaikki 45 minuuttia vaihtoon.

Hyvät ohjeet taas Ford Wikistä tai Haynesista.

Jarruista vielä: Uskon sitten jaskaseiskaneljää: ei tarvi jarruletkuihin eikä ilmaruuveihin yms kosketella jos vaan palat vaihtaa ja mäntä menee nätisti painamalla sisään.

Ihmettelin vain, kun muistan lukeneeni jotain pääjarrusylinterin tiivisteiden pullahduksia ja ABS-yksikön ilmaamiseen liittyviä mörköilyjuttuja.

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 12 Huhti 2010 10:51
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
En ainakaan itse tehnyt etupäässä muuta kun painoin männän sisään. Ei tullut vaurioita eikä tarvinnut ilmailla mitään.. :lol: Kannattaa muuten käyttää muutama hetki ja putsata liukutapit kunnolla teräsvillalla ja rasvata hyvin samalla kun levyjä/paloja vaihtaa. Kun itse vaihdoin levyt ja palat, niin koitin vaan että hyvin liikkuu, enkä tehnyt asialle mitään, vähän myöhemmin alkoi vaivaamaan kummallinen ravistus etupäässä jarrutettaessa, pelkäsin jo, että uudet orkkislevyt on menneet kieroiksi.. Pyörätkin tasapainotettiin varmuuden vuoksi, 5g heittoa.. No, lopuksi liukutapit irti, putsaus, rasvaus jarruvaseliinilla ja paikalleen, eikä sen koommin ole ravistanut :wink:

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 12 Huhti 2010 11:15
Kirjoittaja KajS
Sierra2.3-16v kirjoitti:...Kannattaa muuten käyttää muutama hetki ja putsata liukutapit kunnolla teräsvillalla ja rasvata hyvin samalla kun levyjä/paloja vaihtaa....
Juu, olen liiankin kanssa täällä mainostanut jarrut pura-ja-kokoa-sulkeisia. Mutta mun taunusturnier teki eka kerran sen shake-rattle-and-roll-efektin, kun mittarissa oli 42000 km. Putsasin jarrut ja viistosin palat. Seuraavan kerran tuon homman sai tehdä 91000 km kohdalla. :lol:

Nyt vaihtoon on menossa auton alkuperäiset levyt ja palat, 138000 km mitttarissa :roll: . Takana on hieman palojen kulumista havaittavissa :mrgreen:

Eedittiä: Hain Motonetista tilaamani RS-jarrulevyparIn Mondeo 01-> (5815) 22-6538

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=22-6538

Nuo levyt lienevät italialaista valmistetta (www.exoautomotive.com) Open Parts Radiance.

Vielä askarruttaa merkonoomia yksi juttu: Motonetin sivuilla sanotaan: MUISTA POISTAA VARASTOINTIRASVA LEVYISTÄ ENNEN ASENNUSTA!, mutta Radiancen ohjeissa taas kehotetaan jarruttamaan muutama kerta. Eli sama englanniksi: Brake a few times to remove the protective layer from the surface of the braking strips. ja saksaksi: Mehrmals bremsen, um den Schutzlack von der Oberfläche der Bremsstreifen zu entfernen. Eli missään kohtaa ohjetta (hienot kuvat huom!) ei mainita mitään brake cleanerin käytöstä. Onko kukaan asentanut noita levyjä? Niissä lienee lakka (DAP), joten kunnon brake cleaner kai tuhoaa levyt??

Nimimerkillä ostinko 3,50 € brake cleanerin turhaan? Näitä juttuja ei sitten uskaltaisi GTI-foorumilla kysyä...

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 13 Huhti 2010 10:14
Kirjoittaja pnieminen74
aina on käytettävä rasvanpoistoa ennen levyjen laittoa, se varastorasva kun ei lähde ihan parilla polkasulla, ja liikenteessä saattaa olla myöhäistä testailla...ruosteet pois teräsharjalla ja palat paikoilleen, älä vääntele liikaa jarruletkua, tuo letkun tukkiminen pihdeillä rikkoo putken 100varmasti (jonkun ammattikoulupellen ohje?). ilmausruuvin voit avata varovasti jos joku samalla painelisi jarrua HITAASTI niin saisi uutta öljyä jarruun asti, muista täyttää säiliö piripintaan ennen tätä (suosittelen aina kun jarruja rempataan, ei mene kauaa).

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 13 Huhti 2010 21:10
Kirjoittaja KajS
pnieminen74 kirjoitti:aina on käytettävä rasvanpoistoa ennen levyjen laittoa, se varastorasva kun ei lähde ihan parilla polkasulla, ja liikenteessä saattaa olla myöhäistä testailla...ruosteet pois teräsharjalla ja palat paikoilleen, älä vääntele liikaa jarruletkua, tuo letkun tukkiminen pihdeillä rikkoo putken 100varmasti (jonkun ammattikoulupellen ohje?). ilmausruuvin voit avata varovasti jos joku samalla painelisi jarrua HITAASTI niin saisi uutta öljyä jarruun asti, muista täyttää säiliö piripintaan ennen tätä (suosittelen aina kun jarruja rempataan, ei mene kauaa).
Olet pnieminen74 vallan oikeassa, kun kyseessä on oldskool rautalevyt: aina on käytettävä rasvanpoistoa ennen levyjen laittoa.

Mutta kun nuo ostamani RS-levyt oli maalattu (käytin erheellisesti termiä lakattu, koska saksankielisessä ochjeessa mainittin sana Schutzlack. Englanniksi mainittiin protective layer). Ja brake cleaneria ei pidä käyttää maalatuille pinnoille. Levyissä ei ollut suojarasvaa; Fett oder Grease.

No, otin tänään vielä kerran palat irti ja hioin ne 100 hiontapaperilla ja asensin takaisin. Varmstuakseni siitä, että no paint residues remained on the brake pads. Huomenna nähdään, miten on. Eka kokemukset ohjeiden mukaan tehdystä asennuksesta olivat positiiviset: paljon enemmän oli jarruja kun ennen vaihtoa.

Tuo jarruletkun puristelu vielä hämmästyttää, uskon mielelläni edellistä puhujaa (pnieminen74), vaikka jopa Haynesin manuaali kehottaa leikkimään niillä lukkopihdeillä. Olennaista lienee, että takajarrujen kanssa ei saa pullauttaa jarrunestettä takaisinpäin niinkuin etujarrujen kanssa.

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 13 Huhti 2010 23:36
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Vaikka eipä tuossa lukkopihdit jarruletkussa-tempussa minun mielestäni mitään outoa ole, yleensä jos joudun ruuvaamaan satulan irti, laitan lukkopihdit letkuun sen takia, ettei valu letku tyhjäksi, yhtäkään jarruletkua en ole vielä saanut rikki, tai edes murtumille.. tiedän kyllä että niihin on olemassa omat pihdit, sellaiset missä ei ole hampaita, eipä ole tullut sellaisa hommattua.
Ei niitä hampaat irvessä tarvi kiinni puristaa, sillain ihan kevyesti riittää.

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 14 Huhti 2010 21:35
Kirjoittaja JyriN
Minä en ole jaksanut edes puristella letkuja, jos paloja tai levyjä olen vaihtamassa. Niin kauan kun ei ilmausruuvia avaa, niin eihän tuonne mitään ilmaa pitäisi päästä? Tai sitten mulla on käynyt vaan munkki noitten romujen kanssa. :lol:

Se puristinkikka on oiva silloin, kun letkun irroittaa tai ilmausruuvin joutuu avaamaan. Tulee vähempi ilmattavaa...

Re: kysymys mondeo stw -01 jarru/laakeri rempasta

Lähetetty: 14 Huhti 2010 23:34
Kirjoittaja anon
Ravistaminen saattaa johtua myös, alatukivarren puslista.